Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از خبرگزاری بسیج ، نشست تخصصی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی با حضور اصحاب قلم و هنر در شیراز برگزار شد.

در این نشست که با همت معاونت فرهنگی و هنری سپاه فجر فارس برگزار شد، سرهنگ پاسدار حسن گلزار به تبیین مواضع و شرح وظایف و ساختار معاونت فرهنگی هنری و مدیریت‌های این معاونت در حیطه کارکرد فرهنگی و حساسیت‌های فرهنگی موجود جامعه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود بیش از ۲۵۰ گروه سرود و کانون فرهنگی هنری فعال در نواحی استان فارس

معاون فرهنگی‌هنری سپاه فجر استان فارس، هم‌افزایی و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود استان فارس و اصحاب قلم و اندیشه در زمینه‌های هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و مقاومت را به عنوان مهمترین کارکرد معاونت فرهنگی‌ هنری سپاه فجر ذکر کرده و خاطر نشان نمود که نشست های تخصصی و تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز می تواند فتح بابی باشد برای کمک و همیاری در جهت تولید محتوای شاخص و ادبیات انقلاب اسلامی که این خود میتواند به انجام کارهای جبهه‌ای و جریان ساز با کمک محتوای قوی و ارزشمند منتهی شود.

وی در این نشست با اذعان به وجود بیش از ۲۵۰ گروه سرود و کانون فرهنگی هنری فعال در نواحی استان فارس و نیاز این گروه‌ها به محتوای انقلابی ائم از شعر و نمایشنامه و فیلم‌نامه مناسب برای تولید آثار هنری شاخص، اظهار امیدواری نمود که این جلسات استمرار داشته و موجبات تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و تولید آثار هنری و ادبی تراز انقلاب اسلامی در استان توسط این گروه‌های فعال فرهنگی فراهم آید. 

راه‌اندازی مرکز آفرینش‌های هنری نقطه عطفی در عرصه فرهنگ و هنر شیراز و فارس

سرهنگ پاسدار حجت حسنی، مدیریت مطالعات فرهنگی نیز در این نشست وجود پیشکسوتان فرهنگ و هنر را یک نعمت برای شیراز و استان فارس دانسته و خاطر نشان کرد که این گونه جلسات آغازینی باشد که انشاالله ادامه خواهد داشت.

وی نیز با تاکید بر استمرار جلسات هم اندیشی و نشست های تخصصی اظهار داشت: استان فارس و شهر شیراز پتانسیل‌های زیادی دارد و راه‌اندازی مرکز آفرینش‌های هنری می‌تواند نقطه عطفی باشد در عرصه فرهنگ و هنر شیراز و فارس که این پتانسیل های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

حسنی افزود: ما نیازمند تولیدات فرهنگی و محتوایی نخبگان هستیم و نباید جزیره‌ای و از هم پراکنده عمل کنیم. همچنین تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و بزرگان استان که این جلسه نمود آن است، باید در اولویت‌های کاری ما قرار گیرد.

ادبیات دفاع مقدس توانسته است تا اندازه زیادی بار ادبیات انقلاب را به دوش بکشد

 در این نشست ، اکبر صحرایی نویسنده مطرح و شاخص ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه دفاع مقدس نیز با تاکید بر اینکه ادبیات دفاع مقدس توانسته است تا اندازه زیادی بار ادبیات انقلاب را به دوش بکشد، بیان داشت: با توجه به تعداد عناوین و میزان نسخه‌های چاپ شده کتاب در حیطه ادبیات دفاع مقدس می توان این ادعا را نمود که ما توانستیم مخاطبانی از طبقات مختلف اجتماعی را جذب نماییم و البته با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه ای که در این زمینه وجود دارد و قالب های متنوع رسانه‌ای از جمله سینما و رسانه‌های جمعی و با توجه به اینکه ادبیات مادر هنر است، می توان قالب ادبیات دفاع مقدس را به عنوان الگوی اقتباسی برای تولید فیلم های سینمایی فاخر و سایر قالب های رسانه‌ای مد نظر قرارداد.

وی در ادامه به توجه ویژه به هنرمندان و اصحاب قلم در حیطه ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: هنرمندان و فعالان عرصه هنر و ادبیات انقلاب باید به عنوان یک الگو در جامعه معرفی شوند و این نکته حائز اهمیت است که نویسنده باید بنویسد و خوب بنویسد که خوب هم می‌نویسد؛ اما شما هم به عنوان سیاست‌گذاران و متولیان عرصه فرهنگ و هنر انقلابی باید در معرفی هنرمندان و نویسندگان از یک سو و الگوسازی ازآنها جدیت و حمیت بیشتری به خرج دهید.

باید جوانان را در عرصه هنر انقلاب اسلامی جریان‌ساز کرد

در ادامه این نشست احد ده بزرگی، شاعر برجسته آیینی در زمینه نکوداشت شان و منزلت هنر انقلابی طی سخنانی گفت: باید ریشه‌ها را شناخت و جوانان را تربیت کرد، آموزش داد و در عرصه هنر و ادبیات انقلابی جریان سازی نمود؛ مثل جریان سازی شعر آیینی در کشور که با یک تلاش چند ساله به ثمر نشست.

وی افزود: البته ما گاهی در قاعده اداری کارها می‌مانیم. برای جریان سازی هنری باید علی‌رغم رعایت چهارچوب اداری، ساختار و رویه ها آنقدر سبک و جمع و جور و فرز باشد که توان گفتمان سازی و جریان سازی و قدرت رقابت را داشته باشد.

مدیریت روشنگری و عملیات روانی با تبیین راه‌کارهای تشخیصی و الگوساز در مباحث رسانه‌ای و تبلیغ، اولویت‌گذاری‌های مفهومی و داشتن یک فرایند مشخص و منسجم را به عنوان اولین راه‌کار معرفی کرده و تاکید داشت: استمرار جلسات روشنگری و حفظ ارتباط با نخبگان هنر و ادبیات در سطح استان می‌تواند جایگاه فارس را در حیطه آفرینش‌های هنری و روشنگرانه ارتقا دهد.

صمد حسینی تشکیل شبکه‌های روشنگرانه و اهم و مهم دانستن مسائل و مسئله یابی فرهنگی را جزء اهداف این گونه نشست‌ها عنوان کرده و آینده فعالیت‌های فرهنگی استان را امیدوارانه و مثبت تصویر نمود.

لزوم تبلیغ معارف انقلاب اسلامی توسط رسانه ها

در این نشست علی مصلی نژاد فرزند شهید عبدالله مصلی نژاد شهید شاخص عرصه هنر در استان فارس نیز با نکوداشت شان و منزلت شهدای هنر و رسانه بر این نکته مهم تاکید کرد که جهت گیری مسائل فرهنگی کلان استان بایستی در جهت شناساندن الگوهای شاخصی مثل شهدا و البته دفاع از ولایت باشد.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید به صورت مستقیم و غیر مستقیم معارف انقلاب اسلامی را تبلیغ و ترویج کنند.

مصلی نژاد تعدد مراکز تصمیم گیری در حوزه فرهنگ در استان فارس را به عنوان یک ضعف برشمرده و بیان داشت: باید همه دستگاه های متولی فرهنگی در استان در کنار هم و در جهت تقویت بنیه های فرهنگی انقلاب اسلامی عمل نماییم.

 این استاد دانشگاه فضای شهری را به عنوان بستری مناسب برای تبلیغ و ترویج محتواهای فرهنگی فی‌المثل در حوزه دفاع مقدس و تبدیل خیابان به یک فستیوال فرهنگی ذکر نموده و بیان داشت: چه خوب است تولید محتوای فرهنگی در عرصه عمومی شهر نیز اجرا شود.

پتانسیل ویژه و بالقوه نخبگان فرهنگی و اصحاب قلم و معرفت در فارس قابل توجه است

در ادامه این نشست، مدیر مرکز آفرینش های هنری فارس و با قابل توجه دانستن پتانسیل ویژه و بالقوه نخبگان فرهنگی و اصحاب قلم و معرفت در فارس و شیراز به این موضوع اشاره نمود که چابک‌سازی جبهه‌ی فرهنگی در استان فارس از طریق دخالت دادن جوانان اهل فضل و فضیلت و صاحب اندیشه و قلم در تولیدمحتوای فرهنگی و مدیریت جبهه فرهنگی انقلاب در استان می‌تواند به شکوفایی و تاثیرگذاری بیشتر و فاخرتر این جبهه کمک کند.

 مجتبی اشرافی، اظهار امیدواری کرد: با حمایت و همکاری فرهیختگان عرصه هنر و ادبیات انقلابی و استفاده حداکثری از این ظرفیت بالقوه، مرکز آفرینش‌های هنری فارس تبدیل به یک مکتب جریان ساز و جبهه فرهنگی شاخص در حیطه تولید و بازتولید محتوا و معارف انقلاب اسلامی در سطح استان و کشور و بلکه بین الملل شود.

این استاد دانشگاه افزود: البته لازمه رسیدن به این مهم جزیره ای عمل نکردن گروه‌های فرهنگی و توجه به کار تشکیلاتی و منسجم در عرصه هنر و ادبیات انقلابی است.

بنابراین با به کارگیری و حمایت جوانان و اصحاب اهل فضل و قلم و اندیشه و نویسندگان متعهد و متخصص و هنرمندان منصف و با اخلاق در زمینه تولید محتوای معرفتی و شناختی در حیطه معارف انقلاب اسلامی است که می‌تواند نمود و کارایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه هنر و ادبیات را بیش از پیش نمایان سازد و مرکز آفرینش‌های هنری فارس را به عنوان یک مرکز الگو در حیطه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی مطرح نماید.

اشرافی، گفتمان سازی را از ملزومات اشاعه انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرده و نویسندگان و هنرمندان ادبیات انقلابی را به عنوان الگوهای شاخص و تاثیرگذاری برای این مهم بر شمرد و بیان داشت که نوزایی تمدنی و تحقق آرمان‌شهر مهدوی جز با الگوسازی و تقویت بنیه فرهنگی و فکری شاخص و خالص میسر و ممکن نخواهد بود.

 در پایان این نشست از طرف معاونت فرهنگی هنری سپاه فجر فارس از نویسندگان و هنرمندان شاخص عرصه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی حاضر درجلسه تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: سپاه فجر فارس دفاع مقدس رسانه ادبیات مقاومت هنر و رسانه گفتمان سازی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی عرصه هنر و ادبیات انقلاب مرکز آفرینش های هنری معارف انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلابی فرهنگی انقلاب معاونت فرهنگی هنری سپاه فجر جبهه فرهنگی فرهنگی هنری اصحاب قلم اصحاب قلم عرصه هنر فرهنگ و هنر استان فارس پتانسیل ها جریان سازی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۸۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل ورزشگاه آزادی موجب شکست رسانه‌های بیگانه شد

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان گفت:امروز فضای مجازی با تکیه بر علوم شناختی به‌دنبال تخریب تفکر نسل جوان است، در صورتی که روز گذشته با حضور ویژه جوانان در گردهمایی چندین هزار نفری در ورزشگاه آزادی شاهد شکست تلاش‌های دشمنان بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام احمد سالک شامگاه چهارشنبه_هشتم فرودین _ در نشست نوروزی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان اظهار کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که شاهدیم استکبار جهانی جنایاتی را انجام می‌دهد که در طول تاریخ بشریت کم نظیر است اما در مقابل نیز شاهدیم که جوامع جهانی به سوی اسلام ناب در حال پیشروی هستند و وضعیت جهان در یک نبرد بین حق و باطل قرار گرفته است؛ امیدواریم بر اساس آیات قرآن پیروزی حق را شاهد باشیم.

وی افزود: خداوند نعمت‌های متعددی به ما عطا کرده که یکی از مهم‌ترین این نعمت‌ها وجود جانشین بر حق حضرت مهدی (عج) رهبر معظم انقلاب است، خداوند در سوره توبه می‌فرماید که خدا پیامبرانش را با دو وسیله مهم دین حق و هدایتگری به سوی مردم می‌فرستد.

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان تاکید کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال قدرتی را تشکیل داده که موازنه قدرت را در سطح جهانی برهم زده و موجب شده است ملت‌ها به سوی بیداری بروند، کیسینجر در کتاب خود تاکید می‌کند در سال ۲۰۰۰ قدرت اصلی در سطح جهان اسلام بوده و محور این قدرت جمهوری اسلامی است، کیسینجر برای شکست قدرت اسلام ۱۵۰ نظریه را بیان می‌کند که یکی از این نظریه‌ها تبلیغات رسانه‌ای است.

وی تصریح کرد: امروز فضای مجازی با تکیه بر علوم شناختی به‌دنبال تخریب تفکر نسل جوان است، در صورتی که روز گذشته با حضور ویژه جوانان در گردهمایی چندین هزار نفری در ورزشگاه آزادی شاهد شکست تلاش‌های دشمنان بودیم.

حجت‌الاسلام سالک عنوان کرد: امروز امپراتوری رسانه دشمن و فضای مجازی با تکیه بر قلوب شناختی عهده‌دار تسخیر عقل و ذهن نسل جوان است و فکر می‌کند با این حرکت می‌تواند براندازی کند اما حرکتی مانند محفل روز گذشته در ورزشگاه آزادی در جهان مطرح می‌شود و با فلسطین و طوفان الاقصی پیوند می‌خورد که بیانگر شکست رسانه‌های بیگانه خواهد شد؛ به طوری که مقام معظم رهبری نیز به اسماعیل هنیه فرمودند که تبلیغات شما بر تبلیغات رژیم صهیونیستی برتری دارد.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی قدرت در مدیریت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اسلام ناب است، گفت: باید در جنگ‌های جهانی آینده سطح جهانی اسلام را در نظر بگیریم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم؛ همانگونه که امیرالمومنین (ع) در خطبه ۱۴۶ نهج‌البلاغه فرمودند، خداوند به مؤمنین وعده پیروزی داده و او به وعده‌های خود عمل می‌کند تا جایی که حتی سپاه خود را نیز به یاری آن‌ها می‌فرستد.

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان به نقش زمامداران و رهبران دینی اشاره کرد و گفت: جایگاه رهبر در اجرای امر الهی جایگاه نخ تسبیح است که مهره‌ها را جمع کرده و هر کدام را در جایگاهی قرار می‌دهد؛ امروز هم سرنخ نظام اسلامی در دست مقام معظم رهبری است؛ اگر این نخ بگسلد و مهره‌ها پخش شوند به هیچ وجه نمی‌توان در اطراف آن‌ها را جمع کرد؛ بنابراین وحدت امت بر اساس فرهنگ اتحاد حول محور حاکمیت دینی رمز پیروزی است به بیانی دیگر وحدت و انسجام درون تشکیلاتی حول محور رهبر دینی بن مایه یک نظام پرقدرت است که در قرن حاضر حول محور رهبر معظم انقلاب قرار دارد؛ این نخ قدرت انسجام درون تشکیلاتی بر محور ولایت را دارد و این نظام می‌تواند جامعه را به گونه‌ ای که خدا می‌خواهد، شکل دهد.

وی بر اطلاعت از ولایت در جامعه تاکید کرد و افزود: انسجامی که در پرتو آئین پاک اسلام به دست می‌آید دو خصوصیت دارد که یکی قدرتمند بودن و دیگری شکست ناپذیر بودن آن است؛ بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب با قدرت و اقتدار می‌تواند در سطح جهان بایستد و با همه استکبار جهانی مقابله کرده و هدایتگر جوامع بشری باشد.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه که امیرالمومنین (ع) در آن فرموده‌اند خدا، پیغمبر و کتاب شما یکی است و باید بر اساس آن‌ها در راستای تبدیل تفرقه‌ها به وحدت و نزدیک شدن قلوب تلاش کرد، گفت: در سال ۱۴۰۳ نیاز به یک قدرت اجتماعی و عزت و شکست ناپذیری داریم که در این جلسات شکل می‌گیرد تا مطالبه ولایت یعنی جهش تولید با مشارکت مردم را پیاده کنیم و قطعاً می‌توانیم.

وی با تاکید بر اینکه در هر حال نباید خدا را فراموش کرد و باید هر لحظه خود را در محضر او ببینیم، خاطر نشان کرد: باید توکل خود را به خدا زیاد کرده و قلب‌ها را به هم نزدیک و کدورت‌ها را از بین ببریم و فرمان مقام معظم رهبری را به عنوان کلام خدا به جان خریده و آن را پیاده کنیم تا انقلاب اسلامی به عنوان امانت الهی را سالم به دست آیندگان بسپاریم تا آنها به وجود ما افتخار کنند.

کد خبر 739792

دیگر خبرها

  • امروز هر چه داریم به برکت خون‌های پاک شهداست
  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود
  • محفل ورزشگاه آزادی موجب شکست رسانه‌های بیگانه شد
  • اهمیت فرهنگ و هنر در ترویج ارزش‌های اسلامی
  • جایگاه نخست لرستان در افزایش کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در کشور
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • ظرفیت‌های مردمی و دولتی پای کار ترویج طرح «زندگی با آیه‌ها» باشند
  • لزوم استفاده از فرصت‌های فرهنگی در کشور
  • میعادگاهی برای شعر و ادب