Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: بعد از انفجار مهیب در بندر بیروت در تاریخ ۹۹/۵/۱۴ که ۱۹۰ نفر کشته و ۶ هزار مجروح برجای گذاشت، وارد یک بحران جدید که همانا استعفای دولت حسان دیاب بود، شد. دولت آقای مصطفی ادیب با حمایت تلویحی ماکرون، سه نخست‌وزیر سابق (نجیب میقاتی، سعد حریری و حسان دیاب) و موافقت حزب‌الله، حزب اصل، حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و جنبش میهنی آزاد مسیحیان لبنان به نخست‌وزیری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست‌وزیر لبنان در ملاقات با رئیس‌جمهور این کشور در کاخ «اُلعبلا» از پذیرش این مأموریت و تشکیل کابینه عذر خواست. او قصد داشت به جای سهمیه‌بندی قومی- دینی، افراد مستقل، فن‌سالار و متخصص را برای وزارت تعیین نماید که فشارهای خارجی که تبلور آن در جریان ۱۴ مارس و تعدادی از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های سیاسی در قالب احزاب و گروه‌ها تجلی یافته بود، باعث شد وی از تشکیل دولت انصراف دهد.

در این راستا ریاست جمهوری لبنان (میشل عون) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که استعفای مصطفی ادیب را پذیرفته و مطابق با الزامات قانون اساسی، اقدامات لازمه را انجام خواهد داد. هنوز مشخص نیست چه کسی وظیفه تشکیل دولت جدید را در لبنان بر عهده خواهد داشت.

افراد مؤثر در عدم موفقیت تشکیل دولت توسط مصطفی ادیب عبارتند از:

«فؤاد السنیوره»، «نجیب میقاتی» و «تمام سلام» مهره‌های ۱۴ مارس وابسته به آمریکا و سعودی که این دو کشور نقش‌محوری در این کناره‌گیری داشتند. آنها با تحریم ۲ وزیر سابق لبنانی به ادیب اعلام کردند نباید وزیری از دو حزب بزرگ شیعه که حدود یک پنجم نمایندگان مجلس را تشکیل می‌دهند در کابینه داشته باشد، سپس با کمک مهره‌های ۱۴ مارسی بر ادیب برای تشکیل کابینه فشار بیشتری آوردند.

همه احزاب مؤثر در پارلمان در تشکیل کابینه باید نقش داشته باشند، حال چرا تنها با یک وزیر از طرف یک پنجم نمایندگان پارلمان که شیعه هستند و ۱۰ اسم را پیشنهاد دادند، مخالفت می‌شود و باقی مسائل کلیدی کشور از جمله فساد مالی نخست‌وزیران سابق مورد حمایت آمریکا به حاشیه می‌رود. همچنین تهدیدهای رژیم عربستان سعودی علیه سعد حریری رئیس جریان المستقبل مبنی بر عدم حمایت وی از مصطفی ادیب برای مردم لبنان آشکار و بسیار تأسف‌بار بود.

موضوع مهم دیگر این مسئله است که آمریکا و دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان علاقه ندارند در شرایط شکننده کابینه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی و اوضاع نابسامان داخلی این رژیم، یک دولت مقتدر متکی به اکثریت مردم در لبنان مشغول به فعالیت و حل امور مردم باشد، بر این اساس نباید نقش مخرب آنها را نادیده گرفت.

کد خبر 5034891

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان میشل عون مصطفی ادیب ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق فلسطین عادی سازی روابط با اسرائیل دونالد ترامپ ایران امارات متحده عربی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 ویروس کرونا لبنان عربستان سعودی بحرین روسیه مصطفی ادیب نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۸۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد

لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیتنو» و وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در این باره، گفت: ۲۰۰ روز پس از آغاز جنگ پنج موشک به «سدیروت» و ۲ موشک به پایگاه «زیکیم» پرتاب شد، این یک روز واقعی نبرد در شمال با حملات مداوم و به صدا درآمدن آژیر‌های خطر در «عکا» و «کریات شمونه» بود و این درحالی است که همچنان ۱۳۳ ربوده شده (اسرای صهیونیست) هنوز در دست حماس هستند.

وی با اشاره به آغاز عید یهودیان موسوم به «پسح» در این شرایط، افزود: این عید آزادی نیست، این هرج و مرج است و زمان آن فرا رسیده است که رهبران (رژیم) اسرائیل مسئولیت را بر عهده بگیرند و به خانه خود بازگردند.

 با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز برای تلافی این حملات غیرنظامیان را در شهرک‌ها و روستا‌های جنوب لبنان هدف قرار می‌دهد.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند
  • تشکیل اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در سال جاری
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • عکس/ سفر رئیس جمهور به پاکستان