Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه، سقف وام مسکن جوانان درحالی ۶۰ درصد افزایش یافته است که قیمت مسکن طی دو سال گذشته بیش از ۱۸۰ درصد رشد داشته و پیش بینی می‌شود که این رشد با شیب ملایم در نیمه دوم سال هم ادامه داشته باشد، با این وضعیت این سوال مطرح می‌شود که آیا افزایش سقف وام مسکن جوانان می‌تواند کمکی به خانه دار شدن آن‌ها کند؟

دوره سپرده گذاری وام مسکن جوانان ۵ تا ۱۵ سال است و در بهترین حالت متقاضی که از امسال اقدام به سپرده گذاری در بانک مسکن کند، ۵ سال آینده ۲۱۰ میلیون تومان را دریافت می‌کند که با توجه به افزایش روزانه قیمت مسکن به نظر نمی‌رسد که این مبلغ در ۵ سال آینده دردی از جوانان متقاضی خرید مسکن دوا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از اردیبهشت سال ۹۷ تاکنون، قیمت مسکن روندی تقریبا افزایشی داشته و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از مرز ۶ میلیون تومان در اردیبهشت ۹۷ به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در مرداد ۹۹ رسیده است، در این میان با توجه به صعودی بودن قیمت مسکن طی دو سال گذشته و پیش بینی روند افزایشی یا حداقل ثبات آن طی سال‌های آینده، ۴۰۰ میلیون تومان کمکی به خرید مسکن توسط جوانان نمی‌کند، چون در حال حاضر، ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کمتر از ۲۰ متر مربع از یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد و این میزان طی سال‌های آینده حتما کمتر می‌شود.

با توجه به قدرت کم پوشش دهی وام مسکن جوانان به نظر نمی‌رسد که استقبال چندانی از این افزایش سقف تسهیلات صورت بگیرد و تعداد سپرده گذاران این تسهیلات رشد چشمگیری داشته باشد.

درواقع وام‌های پرداخت شده از سوی بانک‌ها شاید در سال‌های گذشته می‌توانست تاحدودی راهگشای خریداران مسکن باشد، اما با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در دو سال گذشته، این وام‌ها رسما اثرگذاری خود را از دست داده اند.

چند نکته مثبت درباره وام مسکن جوانان

اگرچه رشد ۶۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن جوانان نمی‌تواند کمک چندانی به خانه دارشدن آن‌ها بکند، اما نباید این موضوع رو نادیده گرفت که این وام نسبت به دیگر وام‌های ارائه شده از سوی بانک مسکن، ویژگی‌های قابل توجهی دارد، نخستین نکته این است که برای دریافت این تسهیلات نیازی به سپرده‌گذاری یکجا با مبالغ سنگین نیست و از این بابت نسبت به صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروهی از متقاضیان مسکن مناسب است.

نکته دوم و سوم مربوط به نرخ سود و دوره بازپرداخت وام مسکن جوانان است، این دو شاخص اگرچه تغییری نسبت به گذشته نداشته اند و نرخ سود همان ۹ درصد و دوره بازپرداخت هم همان ۲۰ سال باقی مانده است، اما این دو ویژگی در سایر تسهیلات پرداختی وجود ندارد و تنها در تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده شاهد نرخ سود ۹ درصد هستیم و در مابقی تسهیلات نرخ سود بالای ۱۷ درصد است.

درباره دوره بازپرداخت هم، حداکثر دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن ۱۲ سال است که در این وام، این مدت طولانی‌تر بوده و ۲۰ سال است که تمامی این نکات می‌تواند وام مسکن جوانان را نسبت به سایر تسهیلات بانکی متمایز کند.

نگاهی به تغییرجدید وام مسکن جوانان

براساس تغییر ایجاد شده در سقف تسهیلات وام مسکن جوانان، سقف قابل پرداخت از این محل در پایتخت در پایان سال پانزدهم از ۲۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد و سقف تسهیلات مذکور در شهر‌های بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه در پایان سال پانزدهم از ۲۱۰ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان می‌رسد، این میزان در مورد سایر نقاط شهری هم به ۲۹۰ میلیون تومان می‌رسد.

اما برای برخورداری از سقف تسهیلات مذکور، سپرده‌گذاری ماهانه در سال اول تا پانزدهم در سال اول باید ۶۵ هزار تومان در هر ماه پرداخت شود و در نهایت با افزایش مبلغ در هر سال به مبلغ ۲۴۷ هزار تومان در سال پانزدهم برسد.

سپرده گذارانی که می‌خواهند بین ۵ سال تا ۱۵ سال از زمان سپرده گذاری خود از سقف تسهیلات مسکن جوانان استفاده کنند باید بیشتر از حداقل‌های تعیین شده واریز کنند، مثلا سپرده گذاری که می‌خواهد در پایان سال پنجم از سقف تسهیلات ۲۱۰ میلیون تومانی در شهر تهران استفاده کند باید در سال اول ماهانه مبلغ ۶۱۰ هزار تومان واریز کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: وام مسکن افزایش وام مسکن بانک مسکن گزارش پارسینه قیمت مسکن بازار مسکن پارسی خبر وام مسکن جوانان دوره بازپرداخت میلیون تومان سقف تسهیلات سپرده گذاری هزار تومان قیمت مسکن نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل حامد کیخسروی، مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل اظهارکرد: سال گذشته بالغ بر ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی در سطح روستا‌های استان اردبیل مقاوم سازی شد.
وی افزود: امسال ۷ هزار ۵۰۰ واحد سهمیه مسکن روستایی در استان اردبیل با اقساط ۲۰ ساله و تسهیلات ۵ درصدی آماده معرفی متقاضیان روستایی است.
مدیرکل بنیاد مسکن اردبیل تصریح کرد: مبلغ تسهیلات مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومان است که بازپرداخت آن در قالب بلند مدت است.

دیگر خبرها

  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • همکاری کمرنگ برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج در بویراحمد
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • مقاوم سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد