Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@18:36:27 GMT

به عمل کار برآید به سخندانی نیست

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۸۹۷۰

به عمل کار برآید به سخندانی نیست

خبرگزاری آریا -
آذرماه 1387 بود، به‌عنوان خبرنگار اقتصادی روزنامه اعتماد برای انجام گفت‌وگویی با بیژن زنگنه به دفترش در خیابان بخارست رفتم. در آن گفت‌وگو با محور مباحث نفتی از ایشان پرسیدم از نگاه شما ساخت پالایشگاه هنوز هم غیراقتصادی است؟ او پاسخ مثبت داد: «هنوز هم از منظر اقتصادی به اصطلاح مارجین پالایش بسیار کم است و نرخ بازگشت سرمایه در طرح‌های پالایشی هنوز هم خیلی پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در تمام سال‌هایی که من در وزارت نفت بودم، تکلیف صریح همه مجلس‌ها از مجلس پنجم تا مجلس هفتم که در قوانین بودجه منعکس می‌شد این بود که باید طرح‌های پالایش به تشخیص وزیر نفت و تأیید شورای اقتصاد دارای بازدهی اقتصادی مناسب باشد.» حالا 12 سال از آن روز می‌گذرد و بیژن زنگنه‌ای که این روزها متهم به نساختن پالایشگاه است تولید بنزین کشور را از 53 میلیون لیتر سال 91 به حدود 110 میلیون لیتر رسانده و کلاف سردرگم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با مدیریت گشود تا ایران در جرگه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی قرار گیرد، اما مخالفان زنگنه که ادعای ساخت پالایشگاه داشتند چند پالایشگاه ساختند؟ چرا ایران در سال‌هایی که با نفت بیش از 100 دلاری غرق درآمدهای نفتی بود اقدام به ساخت پالایشگاه نکرد؟ سرنوشت پالایشگاه‌هایی که قرار بود سال 92 عملیاتی شوند چه شد؟ چرا طبق ادعای آقای ضیغمی، مدیر وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در چهارم تیرماه 1389 ایران در سال 91 در تولید بنزین خودکفا نشد؟ بیایید در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سرنوشت طرح‌هایی را که یک سال پس از این پالایشگاه امضا شدند، اما هیچ‌گاه «ستاره نشدند» مرور کنیم.
1- پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس (خلیج فارس) : قرارداد احداث این پالایشگاه 25 اسفند 1385 به امضای طرف‌ها رسید و طبق برنامه قرار بود سال 1390 با تولید روزانه 35.6 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 2009 به پایان برسد، اما هیچ‌گاه این مهم تحقق نیافت. ظرفیت این پالایشگاه که فاز نخست آن اردیبهشت‌ماه 1396 عملیاتی شد هم‌اکنون بیش از 450 هزار بشکه است.

2- پالایشگاه جدید نفت خام فوق سنگین هرمز: قرارداد این پالایشگاه که قرار بود در غرب پالایشگاه موجود بندرعباس احداث شود 26 اسفند 1386 با شرکت پالایش هرمز امضا شد. این پالایشگاه قرار بود با سرمایه‌گذاری 4.3 میلیارد یورویی احداث شود. هدف از اجرای این طرح پالایش 300 هزار بشکه در روز نفت خام فوق سنگین و سنگین صادراتی عنوان شده بود. این پالایشگاه به سرانجامی نرسیده است.

3- پالایشگاه جدید نفت خام فوق سنگین خوزستان: این پالایشگاه قرار بود در آبادان با سرمایه گذاری 2.5 میلیارد یورویی ساخته شود. هدف اصلی این طرح به حداکثر رساندن تولید نفت‌گاز عنوان شده بود. قرار بود این پالایشگاه پس از تکمیل شدن به ترتیب روزانه 10 و 12 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل تولید کند. قرارداد این طرح سال 1386 با شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان مجری امضا شد و قرار بود 1392 به پایان برسد.

4- پالایشگاه پارس: هدف از احداث پالایشگاه در شیراز که قرار بود روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را پالایش کند افزایش ظرفیت پالایشی کشور، افزایش ظرفیت تولید بنزین و نفت‌گاز به ترتیب به میزان 11.4 و 4.5 میلیون لیتر در روز، جذب سرمایه‌گذار خارجی و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، تولید فرآورده‌های نفتی مطابق با استاندارد سال 2009 اروپا و مدیریت انرژی و کاهش سوخت و ضایعات عنوان شده بود.

5- پالایشگاه آناهیتا: این پالایشگاه که احداث آن در کیلومتر 15 بزرگراه کرمانشاه – همدان برنامه‌ریزی و آغاز شده بود قرار بود گاز مایع، بنزین، نفت سفید/ سوخت جت، نفت‌گاز و نفت کوره تولید کند. قرارداد اجرای این طرح در سال 1386 با سرمایه‌گذاری 3/1 میلیارد یورویی امضا شد و باید سال 1392 به پایان می‌رسید.

6- پالایشگاه شهریار: این پالایشگاه قرار بود با ظرفیت پالایش روزانه 150 هزار بشکه نفت خام در تبریز احداث شود. قرارداد این طرح چهار مهرماه 1386 امضا شد و قرار بود سال 1392 به پایان برسد. رقم سرمایه‌گذاری این طرح که قرار بود خوراک خود را از نفت خام حوزه‌های دزفول شمالی، مارون و کشگان قزاقستان دریافت کند 1.2 میلیارد یورو تعیین شده بود.

7- پالایشگاه کاسپین: این پالایشگاه در شمال کشور (استان گلستان) تعریف شده و قرار بود روزانه 300 هزار بشکه نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر را پالایش کند. رقم سرمایه‌گذاری این طرح که در سال 1387 آغاز شد و قرار بود سال 1392 تکمیل شود 4 میلیارد دلار بوده است.

اما؛ کسانی که این روزها زنگنه را به نساختن پالایشگاه متهم می‌کنند از سال 85 تا 92 فرصت داشتند در اوج درآمدهای نفتی، پالایشگاه بسازند که قراردادهای آن هم امضا شده بود، اما نساختند. آمریکا در تحریم سال 91 ایران را با ابزار بنزین تحت فشار قرار داد. شاید بپرسید سرنوشت این پالایشگاه‌ها چه شده است؟ خبرگزاری مهر 16 مهرماه 1391 در گزارشی از توقف ساخت 6 پالایشگاه به جز ستاره خلیج فارس (پالایشگاه‌هایی که اسامی آنها در بالا عنوان شده است) خبر داد و با اعلام اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تنها پالایشگاه نسبتاً فعال در حال ساخت از مجموعه هفت پالایشگاه جدید نفتی هم‌اکنون به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است به نقل از علیرضا ضیغمی، معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش اعلام کرد که یکی از دلایل تأخیر در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین نشدن به‌موقع منابع مالی بوده است. حال می‌توان این سخنان بیژن زنگنه، وزیر نفت را که به‌تازگی عنوان کرده است، بیشتر درک کرد: «اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار نمی‌آمد.» دوستان چرتکه به دست، حال چرتکه بیندازند تأخیر و ساخته نشدن این پالایشگاه‌ها چه اندازه به کشور و منافع ملی ضرر زده است؟
رویا خالقی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخت پالایشگاه سرمایه گذاری پالایشگاه ها قرار بود سال میلیون لیتر هزار بشکه عنوان شده نفت خام امضا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۸۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

عبدالعلی رحیمی مظفری گفت: راهی نداریم جز اینکه به بخش خصوصی برای پالایشگاه‌سازی اعتماد کنیم و به دور چالش‌های قانونی که سر راه سرمایه‌گذاران خصوصی قرار می‌دهیم، اجازه دهیم هر کسی که به این حوزه علاقه دارد، ورود کند.

به گزارش انرژی پرس، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با انتقاد از بی توجهی نسبت به ساخت پالایشگاه در کشور به «انرژی پرس» گفت: مهمترین چیزی که مانع از ساخت پالایشگاه بوده، این است که به معنای واقعی قوانینی که در حوزه مردمی سازی و سرمایه گذاری مردمی بوده و امسال به درستی مورد تاکید رهبری قرار گرفته است را در این حوزه اجرا نکرده ایم.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس یازدهم ادامه داد: نیاز است به بخش خصوصی به طور واقعی اعتماد کنیم و اجازه دهیم در حوزه پالایشگاه ها ورود کنند و سرمایه گذاری خصوصی انجام شود؛ چرا که ساخت پالایشگاه در داخل کشور یکی از ضروریات انکار ناپذیر است که از چند جهت باید مورد توجه قرار گیرد.

او تاکید کرد: اول اینکه در سیاست کلان کشور دائم تاکید می کنیم که خام فروشی ممنوع است. اگر خام فروشی ممنوع است، چرا فروش نفت خام باید برای ما افتخار باشد؟ در حالی که اصلا افتخار نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه باید با کمک مردم و بخش خصوصی بتوانیم نفت خام را به فراورده ها تبدیل کنیم و ناترازی فراورده و انرژی را بتوانیم در کشور حل کنیم. همچنین باید در کشور اشتغال ایجاد کنیم و هم ارزش افزوده ایجاد کرده و از خام فروشی که برخلاف سیاست کلی است بپرهیزیم.

او تاکید کرد: یکی از راه های مهمی که می تواند درحوزه نفت تحریم ها را بی اثر کند، این است که پالایشگاه سازی کنیم.

رحیمی مظفری همچنین اضافه کرد: راهی نداریم جز اینکه به بخش خصوصی اعتماد کنیم و به دور از روش های دست و پا گیر و چالش هایی قانونی و بوروکراسی اداری که سرراه سرمایه گذاران خصوصی قرار می دهیم، اجازه دهیم هر کسی که به این حوزه علاقه دارد ورود کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اگر این چالش ها و موانع برداشته شوند، شک نکنیم بخش عمده مشکلات ساخت پالایشگاه هم در کشور حل می شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ بازدید از غرفه نفت آبادان در نمایشگاه بین المللی