Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با پیش‌بینی وجود ۱۰۰ هزار اثر تاریخی در این استان، گفت: با این وجود، تا زمانی که نتوانیم این آثار را ثبت ملی کنیم، نمی‌توانیم مالکیت آن‌ها را نیز داشته باشیم و باید شاهد تخریب و یا تصرف در این آثار باشیم. همچنین در حال حاضر ساخت ۱۳ موزه در استان آغاز شده که از این تعداد سه موزه تمام شده و آماده افتتاح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوافضل مکرمی‌فر، همزمان با هفته جهانی گردشگری، در نشستی مشترک با رییس و مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان خراسان رضوی به شدت به محصولات فرهنگی نیازمند است، ۳۲ کتاب راهنمای سفر به همراه نقشه برای هر شهر و ۳۲۰  دقیقه فیلم معرفی شهرستان‌های استان برای این منظور در دست تهیه است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۶۵۰ اثر در استان خراسان رضوی ثبت میراث ملی شده‌اند، ادامه داد: طی دو سال گذشته معادل نیمی از این تعداد یعنی در حدود ۶۳۰ اثر را در استان ثبت میراث ملی نموده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با پیش‌بینی وجود ۱۰۰ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی، عنوان کرد: با این وجود، تا زمانی که نتوانیم این آثار را ثبت ملی کنیم، نمی‌توانیم مالکیت آن‌ها را نیز داشته باشیم و باید شاهد تخریب و یا تصرف در این آثار باشیم. همچنین در حال حاضر ساخت ۱۳ موزه در استان آغاز شده که از این تعداد سه موزه تمام شده و آماده افتتاح است.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه بوم‌گردی بیان کرد: ما تا ابتدای سال ۹۷، ۲۶ بوم‌گردی داشته‌ایم که در حال حاضر این تعداد به ۱۰۳ بوم‌گردی فعال افزایش پیدا کرده‌ و ۴۹ بوم‌گردی دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته‌، ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای در سطح استان است که از ۱۰ تشکل، تعداد پنج تشکل به صورت رسمی شکل گرفته ‌است. در حال حاضر اولین کانون هماهنگی تشکل‌های گردشگری کشور در استان خراسان رضوی تاسیس شده است.

وی از آمادگی این اداره کل برای تشکیل اتاق فکر صنعت گردشگری با مراکز علمی مرتبط با این صنعت خبر داد و گفت: بدون داده‌ها و آمار امکان فعالیت در صنعت گردشگری وجود ندارد، معتقد هستیم که داده‌ها و آمار زیربنای مطالعات صنعت گردشگری بوده، اما با وجود این بودجه، تهیه داده‌ها در این صنعت بسیار ناچیز است.

از دلایل نبود آمار دقیق در بخش گردشگری، وابسته نبودن اقتصاد به این صنعت است

مهندس علیرضا حاتمی، رییس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: این پژوهشکده می‌تواند بازوی علمی و فکری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد. غفلت از پژوهش و عدم توجه به مراکز پژوهشی پیش از هر اقدامی باعث از دست رفتن سرمایه علمی بالقوه‌ای‌ است که می‌تواند همراه این سازمان برای پیشبرد بهتر اهدافش باشد.

رییس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه احساس مراکز علمی مرتبط با صنعت گردشگری این است که تشکیلات اجرایی این صنعت به آن‌ها توجهی ندارد، خواستار ارتباط هم‌افزایی‌کننده مراکز علمی مرتبط با صنعت گردشگری و تشکیلات اجرایی این صنعت شد.

حاتمی با اشاره به ماتریس آیزنهاور و تقسیم کارها بر اساس فوریت و اهمیت، پیشنهاد تشکیل اتاق فکر با حضور اعضاء هیات علمی و متخصصان گردشگری را داد و اضافه کرد: تشکیل اتاق فکر حوزه گردشگری به عنوان امری مهم به برنامه‌ریزی بلندمدت و تدوین استراتژی کمک شایانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه چالش بزرگ بخش گردشگری، نبود آمار و اطلاعات درست و دقیق است، تصریح کرد: آمارهایی هم که در این بخش وجود دارد، از پشتوانه علمی قوی برخوردار نیست.

رییس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بر استفاده از چارچوب بین‌المللی و تهیه حساب‌های اقماری در صنعت گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: یکی از دلایلی که آمارهای دقیقی در بخش گردشگری کشور وجود ندارد، وابسته نبودن اقتصاد به این صنعت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی صنعت گردشگری حال حاضر بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در این جشنواره آموزش‌های سلامت محور مربوط به سند تحول بنیادین و ساعت زیستی و بدنی با کمک دیگر سازمان‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت پسماند شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و پلیس راهور به دانش آموزان ارائه  و ارسال آثار فراخوان شد.

دکتر حاجی زاده افزود: در مجموع ۱۵ هزار اثر دانش‌آموزی به اداره سلامت و تندرستی استان ارسال که از این تعداد ۲۰ اثر حائز رتبه‌های برتر استانی و کشوری شد.

مراسم تجلیل از صاحبان  این آثار  امروز برگزار شد.

 اول تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نام دارد.

دیگر خبرها

  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد
  • پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است