Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@17:04:51 GMT

ارتباط عوارض دیابت با کاهش ضریب هوشی کودکان

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۹۴۳۵

ارتباط عوارض دیابت با کاهش ضریب هوشی کودکان

مطالعه جدید نشان می‌دهد حتی یک دوره بروز کتواسیدوز دیابتی در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک با مشکلات شناختی مرتبط است.

به گزارش ایمنا، کتواسیدوز دیابتی نشانه اولیه بیماری دیابت نوع یک است که عارضه‌ای شایع اما جدی است. این عارضه با میزان پایین آی‌کیو و حافظه ضعیف در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالت کتواسیدوز دیابتی، قندخون بسیار بالا می‌رود زیرا مواد اسیدی به نام کتون در بدن به مقدار خطرناکی تولید می‌شوند. علائم اولیه کتواسیدوز دیابتی شامل تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، حالت تهوع، درد شکم، ضعف و گیجی است.

«سیمونا گتی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره، می‌گوید: «مطالعه ما نشان داد که حتی یک دوره شدید کتواسیدوز دیابتی در کودکانی که به تازگی مبتلا به دیابت نوع ۱ تشخیص داده شده اند، با مشکلات شناختی مرتبط است.»

این مطالعه شامل ۳۷۶ کودک مبتلا به دیابت نوع یک و بدون سابقه کتواسیدوز دیابتی و ۷۵۸ کودک مبتلا به دیابت نوع یک با سابقه کتواسیدوز دیابتی بود.

نتایج نشان داد کودکان مبتلا به دیابت نوع یک که کتواسیدوز دیابتی را تجربه کرده بودند در مقایسه با کودکان فاقد سابقه کتواسیدوز دیابتی، حافظه بلندمت کمتری داشتند.

بر اساس گزارش مهر، همچنین مشخص شد شدت بیشتر کتواسیدوز دیابتی با میزان پایین‌تر آی‌کیو در این کودکان مرتبط است. محققان بر اساس این یافته‌ها بر جلوگیری از کتواسیدوز دیابتی با مدیریت مناسب میزان گلوکز در خون در این گروه از بیماران تاکید دارند.

کد خبر 446767

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دیابت عوارض هوش هیجانی کودکان تحقیقات جدید شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مبتلا به دیابت نوع یک کتواسیدوز دیابتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۹۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به یافته‌ی تازه‌ای دست یافته‌اند که می‌تواند ارتباط بین خطر ابتلا به سرطان و رژیم غذایی ناسالم و سایر بیماری‌های رایج مانند دیابت را که با تغذیه‌ی نامناسب مرتبط هستند، آشکار کند. کشف آن‌ها نویدبخش ابداع راهبردهایی است که ضمن ترویج سالخوردگی سالم، از سرطان پیشگیری می‌کنند.

به گزارش زومیت، مطالعه‌ی پیشگامانه‌ی اخیر به رهبری پروفسور آشوک ونکیتارامان و دانشمندان موسسه‌ی علوم سرطان سنگاپور از NUS، مرکز تحقیقات سرطان این دانشگاه (N2CR) که زیرنظر دانشکده‌ی پزشکی یونگ لو لین است و همکارانی از آژانس علم، فناوری و تحقیق سنگاپور (A*STAR) انجام شد.

پروفسور ونکیتارامان می‌گوید: «سرطان براثر تعامل بین ژن‌ها و عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، ورزش و آلودگی ایجاد می‌شود. اینکه چگونه این نوع عوامل محیطی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند، هنوز خیلی واضح نیست؛ اما برای انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای که به ما کمک می‌کنند تا مدت بیشتری سالم بمانیم، درک چنین ارتباطی حیاتی است.»

ماده‌ای شیمیایی، افزایش‌دهنده خطر سرطان

تیم تحقیقاتی ابتدا به مطالعه‌ی بیمارانی پرداختند که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان هستند؛ زیرا آن‌ها نسخه‌ی معیوبی از ژن سرطان (BRCA2) را از والدین خود به ارث می‌برند. پژوهشگران نشان دادند که سلول‌های چنین بیمارانی به‌ویژه نسبت به اثرات متیل گلیوکسال حساس هستند.

متیل گلیوکسال هنگام تجزیه‌ی گلوکز برای تولید انرژی توسط سلول‌های ما تولید می‌شود. مطالعه‌ی جدید نشان داد که این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند نقص‌هایی را در DNA ما ایجاد کند که علائم هشداردهنده‌ی اولیه درمورد پیشرفت سرطان هستند.

پژوهش‌های محققان همچنین نشان داد افرادی که نسخه‌ی معیوب BRCA2 را به ارث نمی‌برند، همچنان ممکن است انباشته‌شدن سطوح بالایی از متیل گلیوکسال را تجربه کنند.

این افراد به‌دلایلی مانند ابتلا به بیماری‌‌ دیابت با پیش‌دیابت که با چاقی یا رژیم غذایی ناسالم در ارتباط است، سطوح بالاتر از حد نرمال متیل گلیوکسال را تجربه می‌کنند. این اتفاق ممکن است علائم هشدار مشابهی داشته باشد که نشان‌دهنده‌ی خطر بالاتر ابتلا به سرطان است.

احتمالا خطر ابتلا به سرطان در بیمارانی با سطوح بالای متیل گلیوکسال بیشتر است

پروفسور ونکیتارامان می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان در بیمارانی با سطوح بالای متیل گلیوکسال ممکن است بیشتر باشد. متیل گلیوکسال را می‌توان به‌‌طور بالقوه به‌عنوان نشانگر درنظر گرفت و به‌راحتی با آزمایش خون HbA1C تشخیص داد. علاوه‌براین سطوح بالای متیل گلیوکسال را معمولا می‌توان با داروها و رژیم غذایی خوب کنترل کرد و اقدامات پیشگیرانه دربرابر شروع سرطان انجام داد.»

دکتر لی رن کنگ، نویسنده‌ی اول مطالعه می‌گوید: «ما مطالعه را با هدف درک عواملی که خطر ابتلا به سرطان را در خانواده‌های مستعد افزایش می‌دهند آغاز کردیم؛ اما درنهایت به کشف سازوکار عمیق‌تری رسیدیم که مسیر مصرف انرژی ضروری را با پیشرفت سرطان مرتبط می‌کند. این یافته‌ها آگاهی را در مورد تاثیر رژیم غذایی و کنترل وزن در مدیریت خطرات سرطان افزایش می‌دهند.»

سازوکار جدید برای تشکیل تومور

جالب اینجا است که کار تیم تحقیقاتی، تئوری دیرینه در مورد برخی از ژن‌های پیشگیری‌کننده از سرطان را نیز بازبینی می‌کند. این نظریه که پارادایم دو ضربه‌ای نادسون نامیده می‌شود و برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۱ فرمول‌بندی شد، پیشنهاد می‌کند که این ژن‌ها باید برای همیشه و پیش از ایجاد سرطان در سلول‌های ما غیرفعال شوند.

تیم تحقیقاتی اکنون دریافته است که متیل گلیوکسال می‌تواند به‌طور موقت ژن‌های پیشگیری‌کننده از سرطان را غیرفعال کند. این موضوع نشان می‌دهد که دوره‌های مکرر رژیم غذایی نامناسب یا دیابت کنترل‌نشده می‌توانند درطول زمان تلنبار شوند و خطر سرطان را افزایش دهند. یافته‌ی جدید احتمالا در تغییر جهت تحقیقات آینده در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

محققان با تکیه بر اکتشافات جدید خود قصد دارند مطالعات بیشتری را برای درک این موضوع انجام دهند که آیا اختلالات متابولیک مانند دیابت یا رژیم غذایی نامناسب بر خطر ابتلا به سرطان در سنگاپور یا سایر کشورهای آسیایی تاثیرگذار هستند یا خیر.

تیم تحقیقاتی همچنین امیدوار است که مکانیسم‌های جدیدی را در زمینه‌ی ارتباط بین متابولیسم، رژیم غذایی و سرطان کشف کند تا رویکردهای موثرتری را برای پیشگیری یا به‌تاخیرانداختن شروع سرطان درپیش گیرد.

نتایج مطالعه در ژورنال سل منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • جفت در بروز دیابت بارداری نقش دارد
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که عمر شما را طولانی می‌کنند
  • دیابتی‌ها از ته دل بخندید تا معجزه آن را ببینید
  • برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید