Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اخبار فرهنگی ایرنا، لیلا اژدری در خصوص طرح روستاهای هدف گردشگری بیان کرد: در طرح روستاهای هدف گردشگری ۵۰۰ روستا انتخاب شده بود، اما با توجه به اصلاحات کشوری که انجام شد تعداد زیادی از آن‌ها از حالت روستا خارج شده‌اند.

او با اشاره به بازشناسی شاخص‌های جدید در انتخاب روستاهای هدف افزود: این شاخص‌ها با حضور ۴۰۰ کارشناس و نماینده از دستگاه‌های مربوط (سازمان دهیاری‌ها، بنیاد مسکن، معاونت توسعه روستایی وزارت کشور و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) انتخاب شده که در مرحله نهایی‌شدن است. تعیین این شاخص‌ها به معنی تهیه نقشه‌راه و برنامه‌ریزی کلان در حوزه توسعه گردشگری روستایی است.

اژدری در خصوص شاخص‌های منتخب به مباحث مدیریتی، ایمنی، بهداشتی، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی اشاره و تصریح کرد: کارگاه تعاملی برای نهایی‌سازی ارزیابی شاخص‌های انتخاب روستاهای هدف گردشگری بعد از هفته گردشگری برگزار و شاخص‌ها، نهایی می‌شود.

آموزش ارزیابان روستایی/ هیچ روستایی از لیست خارج نمی‌شود

او تربیت و آموزش ارزیابان روستایی را گام بعدی در این راستا عنوان کرد و افزود: پس از تعیین شاخص‌ها، ارزیابان آموزش‌دیده برای بررسی و درجه‌بندی روستاها به محل اعزام می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ کدام از روستاها از لیست روستاهای هدف گردشگری خارج نمی‌شوند بلکه ارتقا پیدا می‌کنند و در تقسیم‌بندی‌هایی که اعلام خواهیم کرد، طبقه‌بندی می‌شوند.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری، ارتقای کمی و کیفی مراکز بوم‌گردی، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی را از جمله نکاتی عنوان کرد که در طرح روستاهای هدف گردشگری مورد توجه است و اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد آماده کردن بسته کامل برای توسعه گردشگری روستاها، اعم از توسعه فیزیکی و کالبدی روستا، زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی، احیای سنت‌ها، آیین‌ها و آثار تاریخی است که این مهم با همکاری سایر معاونت‌های وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه در حال پیگری است.

نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها علت ضعف وضعیت کنونی گردشگری روستایی

او وضعیت فعلی توسعه گردشگری روستاها را نسبت به چشم‌انداز آتی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است متوسط رو به ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در این سال‌ها به غیر از ارتقا کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است که علت اصلی آن نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده است. هر کدام از دستگاه‌های مربوطه بودجه‌ای که در اختیار دارند را بدون در نظر گرفتن اهداف گردشگری و بر اساس برنامه‌های سازمانی خود برای توسعه روستایی صرف می‌کنند.

اژدری مقوله آموزش را دلیل دیگر این امر دانست و بیان کرد: هر ساله برای توانمدسازی جوامع محلی از سوی معاونت گردشگری مدرس‌هایی به روستاها اعزام می‌شوند اما در این زمینه باید کارهای بیشتر و وسیع‌تری از سوی دیگر ارگان‌ها نیز صورت گیرد.

تدوین سند توسعه گردشگری روستایی و عشایری

او در ادامه به دستور کار قرارگرفتن تدوین سند توسعه گردشگری روستایی و عشایری اشاره کرد که در مرحله تعیین بودجه است و گفت: به زودی فراخوان آن توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر و این سند راهبردی توسط حوره دانشگاهی تدوین خواهد شد.

تهیه برنامه سالانه استانی با محوریت توسعه گردشگری روستایی

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در ادامه به برنامه سالانه استان‌ها با محوریت توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و افزود: جدولی را در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم که تا پایان هفته گردشگری برنامه سالانه خود را برای توسعه گردشگری روستایی اعم از برگزاری کارگاه‌ها، سمینارهای علمی، آموزشی، ایونت‌ها و بازدیدها، ارائه دهند و در کل سال، موضوع روستا مهم و مورد توجه باشد.

او ابراز امیدواری کرد که تا روز جهانی گردشگری سال آینده، شاخص‌ها و سند توسعه گردشگری نهایی‌شده همچنین با اجماع، همکاری و هماهنگی‌های لازم، بودجه‌ها به یک سمت و در یک راستا گسیل شوند.

اژدری از امضای سه تفاهم‌نامه با وزرات ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی، رونمایی از صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی در استان‌ها توسط مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و برگزاری دو کارگاه آموزشی آنلاین برای کارشناسان طبیعت‌گردی و روستایی برای ۳۱ کارشناس از ۳۱ استان کشور وهمکاری مشترک با تشکل‌ حرفه‌ای مؤسسات آموزشی گردشگری برای برگزاری کارگاه آموزشی درباره مسائل روستایی به‌عنوان برنامه‌های دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری برای هفته گردشگری خبر داد.

برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ولی تیموری جهانگردی روز جهانی گردشگری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ولی تیموری جهانگردی روز جهانی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ولی تیموری جهانگردی روز جهانی گردشگری اخبار کنکور توسعه گردشگری روستایی روستاهای هدف گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی دستگاه ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۹۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، چادرشب بافی با قدمتی دیرینه، هنر زنان روستایی قاسم آباد استان گیلان است که آوازه جهانی شدن آن در سال ۱۳۹۸ به گوش دنیا رسید.
یک زن تولیدکننده می‌گوید: ما خیلی تلاش کردیم تا این هنر جهانی بشود، چون چادرشب‌ها دیگر داشت از بین می‌رفت، اما الان تقریبا ۶۰۰ نفر در قاسم آباد بافنده هستند و ۲۰ نفر هم در کار خانه خلاقیت داریم که این کار را انجام می‌دهیم.
گفتنی است؛ چادرشب نوعی بافت پارچه محلی است که زنان قاسم آبادی به وقت شالیکاری بر کمر می‌بندند.
یک زن تولیدکننده دیگر از پیشرفت و توسعه دادن چادرشب بافی می‌گوید و کاربردی کردن آن برای استفاده به عنوان کیف، ساک، وسایل مصرفی در آشپزخانه و صادرات.
خانم باقری به عنوان تولیدکننده با ایجاد کارخانه تولیدی در مناطق روستایی، برای ۲۲۰ زن سرپرست خانوار ایجاد شغل کرده و این تولیدکننده برتر پوشاک حتی توانسته به بازار‌های جهانی هم راه پیدا کند.
باقری، تولیدکننده: به بانوانی که حتی شاید سوزن هم به دست نگرفته باشند صفر تا صد کار تولید را دارم یاد می‌دهم و بعد از آموزش هم استخدام شان می‌کنم، یک برند برتر تولید پوشاک صفر تا صد ایرانی به دست این بانوان روستایی دارد دوخته می‌شود و به روسیه و ترکیه هم صادر می‌شود.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، زنان روستایی سهم ۱۲ درصدی در تولید کشور دارند.
طهماسبی، مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی: هر خانه یک کارگاه تولیدی، زنان پیشروی روستایی را انتخاب می‌کنیم با آموزش‌هایی که به این زنان داده می‌شود در خصوص مباحث توسعه روستایی، ارتباطات موثر و مشارکت، آنها را به عنوان بازوان غیردولتی خود در روستا‌ها نگه می‌داریم که بتوانند سایر زنان یک منطقه یا یک روستا را به فعالیت‌های کشاورزی دعوت کنند.
براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی زنان روستایی جمعیت ۱۰ میلیونی دارند که از این میزان ۶ میلیون نفر فعال روستایی و نقش آفرین تولید هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد
  • دهیاران برای توسعه پایدار در روستاهای دشتستان تلاش کنند
  • توسعه ورزش همگانی در گرو افزایش تعامل و همکاری‌های بین بخشی
  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • مطالعه و همکاری بین دستگاهی؛ عوامل موثر توسعه گردشگری در سواحل
  • مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • بهره‌مندی ۱۳ هزار نفر از اهالی روستاهای کردستان از آب سالم
  • تعاونی‌ها زیر چتر حمایت بانک توسعه تعاون
  • شکوفایی اقتصاد روستاهای خدابنده با ایجاد خانه های بوم گردی