Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-19@21:50:09 GMT

استانداردهای تمرینات ورزشی سالمندان تدوین شد

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۰۲۰۷

استانداردهای تمرینات ورزشی سالمندان تدوین شد

استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی ـ تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی تدوین شد.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، طرح پژوهشی "تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی ـ تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی" توسط دکتر محمد فرامرزی استادیار دانشگاه شهرکرد خاتمه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مطالعه با هدف تهیه استانداردها و بسته های آموزشی تمرینی سالمندان زن و مرد ایرانی انجام گرفته است. با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران، پیش بینی شده است تا سال 1410 حدود 25 تا 30 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل دهند. سالمندی فرایندی پیچیده شامل متغیرهای زیاد (مانند ژنتیکی، عوامل سبک زندگی، بیماری های مزمن) است که با یکدیگر در تعامل هستند و نحوه سالمند شدن افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. شواهد پژوهشی معتبر به طور قوی از ارتباط بین افزایش سطح فعالیت بدنی و شرکت در فعالیت های ورزشی و بهبود سلامت در افراد سالمند حمایت می نماید. شرکت در فعالیت بدنی منظم (هر دوی فعالیت های ورزشی هوازی و قدرتی) پیامدهای مطلوب زیادی ایجاد می کند که در سالمندی سالم دخالت دارند.  


مطالعات نشان داده است، در بیشتر کشورهای جهان و از جمله ایران، تعداد بسیار کمی از سالمندان حداقل مقادیر توصیه شده فعالیت بدنی را انجام می دهند. عدم انجام فعالیت بدنی در بسیاری از بیماری های مزمنی که در سالمندی رخ می دهد از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته، دیابت قندی، بیماری های تنفسی، بیماری آلزایمر، پرفشار خونی و سرطان دخالت دارد. فعالیت ورزشی منظم و افزایش آمادگی هوازی با کاهش مرگ و میر و ناتوانی همراه است و مشخص شده است بیماری و ناتوانی را کاهش و کیفیت زندگی افراد سالمند را بهبود می دهد.


بسته تهیه شده شامل انواع تمرینات برای سالمندان شامل: گرم کردن و سرد کردن، تمرینات هوازی و بی هوازی، تمرینات روی زمین، نشسته و با استفاده از دیوار، تمرینات مناسب افراد مبتلا به بیماری مزمن و اختلالات جسمانی، تمرینات آمادگی جسمانی و حرکتی است. پژوهش همچنین بر اصول طراحین تمرینات و برنامه تمرینی برای سالمندان کار کرده است.


همچنین پژوهشگاه تربیت  جهت همکاری با سازمان های مختلف برای ارائه نتایج کاربردی طرح مذکور همکاری خود را اعلام می نماید.

 

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: فعالیت بدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

همه می‌دانیم که ورزش می‌تواند ما را سالم‌تر نگه دارد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد اما تحقیقات جدید ریشه همه‌چیز را در استرس توصیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، متخصصان بیمارستان عمومی ماساچوست در مطالعه جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، دریافتند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا تا حدی به دلیل کاهش فعالیت‌های مربوط به استرس در مغز در برابر بیماری‌های قلبی مصون‌تر می‌مانند. شاید به همین دلیل است که افراد مبتلا به افسردگی‌ــ نوعی بیماری روحی‌روانی مرتبط با استرس‌ــ نیز اغلب با ورزش کردن حالشان بهتر می‌شود.

نویسنده ارشد مطالعه و متخصص قلب و عروق می‌گوید داشتن فعالیت بدنی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ عروقی در افراد مبتلا به افسردگی، تقریبا دو برابر موثرتر است و آثار آن بر فعالیت‌های مربوط به استرس در مغز ممکن است توضیحی برای این مشاهدات جدید باشد.

به عبارت دیگر افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند، استرس کمتری دارند و این بر سلامتی قلب آنان نیز تاثیر مثبتی دارد.

نویسنده ارشد این مطالعه و همکارانش در این تحقیق که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، سوابق پزشکی ۵۰ هزار و ۵۳۹ نفر را که در یک نظرسنجی آمادگی جسمانی شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و از زیرمجموعه‌ای از این گروه اسکن مغز انجام دادند و فعالیت مغزی مربوط به استرس را در آن‌ها اندازه‌ گرفتند.

طی یک پیگیری ۱۰ ساله، نزدیک به ۱۳ درصد شرکت‌کنندگان به بیماری قلبی مبتلا شدند، اما افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی بودند. در این میان، آثار مثبت ورزش بر سلامتی قلب و عروق در افرادی که از قبل افسردگی داشتند و فعالیت‌های مربوط به استرس در مغزشان بیشتر بود، کاملا مشهود بود.

بنابراین می‌توان گفت اگرچه همگان از ورزش کردن سود می‌برند، فعالیت بدنی سلامتی قلب کسانی را که استرس بیشتری دارند، تقویت می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان خاطرنشان کردند در این حوزه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما نتایج بسیار دلگرم‌کننده بوده و اولین بار است که شواهد نشان می‌دهد ورزش بر سلامت جسمی و روانی آثار مثبت و عمیقی دارد.

پیش از این ثابت شده بود که فعالیت بدنی با بهبود عزت‌ نفس و تقویت عملکرد شناختی در کاهش اضطراب، افسردگی و همچنین بدخلقی موثر است. تحقیقات متعدد همچنین نشان می‌دهند که به فعالیت بدنی شدید هم نیازی نیست و کمی پیاده‌روی تند در هوای آزاد، دوچرخه‌سواری، کمی یوگا یا شنا هم برای سلامتی روان مفید است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند
  • تدوین برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی در مراغه
  • با توجه به لغو پروازها به دلیل بسته بودن فرودگاه دبی/فرنگی کاران کشورمان تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • تسلیمی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه ورزش بانوان شد
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد