Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@12:40:14 GMT

ایجاد دو اقامتگاه بومگردی در ملایر

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۰۴۶۰

ایجاد دو اقامتگاه بومگردی در ملایر

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ملایر اظهار کرد: شهرستان ملایر دارای ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ملایر با دو نشان جهانی مبل و منبت و انگور نامی پرآوازه را در سطح ملی و بین‌المللی به دست آورده است افزود: با وجود این ظرفیت‌ها می‌طلبد زیرساخت‌های حوزه گردشگری شهرستان بیش از بیش مهیا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه اینکه طی چند ماه گذشته تقاضای اجرای طرح‌های گردشگری بخش خصوصی به اداره داده شد تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته موافقت‌نامه اصولی اجرای چهار طرح در حوزه گردشگری این شهرستان صادر شد.

وی ایجاد طرح‌های گردشگری را شامل احداث دو مجتمع گردشگری در محورهای ملایر به اراک و سد کلان، یک سفره‌خانه سنتی در محور ورودی ملایر از مسیر اراک و یک هتل استاندارد در میدان استقلال در مسیر ورودی تهران به ملایر دانست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح‌های گردشگری اعتبار مورد نیاز  توسط بخش خصوصی تأمین خواهد شد افزود: این اداره از بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری حمایت و استقبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایجاد خانه‌های بومگردی یکی از ظرفیت‌های خوب شهرستان ملایر در حوزه گردشگری و جذب گردشگران در این شهرستان به شمار می‌رود.

جلیلی از وجود سه خانه بومگردی فعال در سطح شهرستان خبر داد و تصریح کرد: این اقامتگاه‌ها شامل بومگردی روستای مانیزان، بومگردی روستای داویجان و بومگردی شهر سامن به عنوان بزرگترین اقامتگاه استان است.

وی با اشاره به اینکه مجوز ایجاد دو اقامتگاه بومگردی دیگر نیز دریافت شده که در آینده ایجاد می‌شود افزود: رونق اقامتگاه‌های بومگردی و جذب گردشگر از اولویت‌های ماست.

جشنواره شیره‌پزی مانیزان برگزار نمی‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به ظرفیت‌های ملایر در حوزه گردشگری گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب ملایر و کسب دو نشان جهانی، آینده درخشانی را در حوزه گردشگری پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همه ساله جشنواره شیره‌پزی مانیزان گفت: بیش از ۱۰ سال است که روستای هدف گردشگری مانیزان میزبان جشنواره «شیره‌پزی» بوده و این سنت با قدمتی ۷۰۰ ساله جزو میراث ناملموس استان به شمار می‌رود.

جلیلی با بیان اینکه طبق آمار همه ساله بیش از ۷ هزار نفر گردشگر در این آیین شرکت می‌کنند گفت: این حجم حضور نشاندهنده این است که آئین سنتی شیره پزی به عنوان یک میراث ناملموس ملی جای خود را در دل مردم باز کرده است.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن در ماه صفر و اوج گرفتن بیماری کرونا در فصل پاییز امسال جشنواره شیره‌پزی مانیزان برگزار نخواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر افزود: زیرساخت‌ها به لحاظ تأمین آب، جایگاه و سایر مواردی از این دست تکمیل شده اما برای ادامه و تکمیل نیاز است بخش خصوصی نیز وارد کار شود تا شاهد برگزاری بهتر جشنواره شیره‌پزی در سال‌های آینده باشیم.

وی گفت: قرار است به جای این جشنواره یک قسمت از برنامه تلوزیونی «مثبت ملایر» که از شبکه استانی همدان پخش می‌شود به معرفی شیره‌پزی اختصاص پیدا کند.

جلیلی در ادامه با اشاره به وجود ۲۰ رشته صنایع دستی در ملایر گفت: این رشته‌ها در زمینه مبل و منبت، مرواربافی، قلم‌زنی سفال، سنگ‌های تزیینی و... است.

وی با بیان اینکه از ۴۳ شاغل استان در حوزه صنایع دستی بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر در ملایر و در رشته‌های مختلف فعالیت دارند تصریح کرد: بیشترین اشتغال در حوزه مبل و منبت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر با بیان اینکه کرونا  خسارت زیادی به حوزه گردشگری وارد کرده است افزود: البته این خسارت در حوزه صنایع دستی نیز بوده، اما بیشتر به علت عدم حضور گردشگران در اقامت و تاسیسات و دفاتر خدمات مسافری آسیب دیدند.

انتهای پیام/89013

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ملایر ابراهیم جلیلی جشنواره شیره پزی صنایع دستی گردشگری رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ملایر گردشگری و صنایع دستی ملایر رئیس اداره میراث فرهنگی جشنواره شیره پزی حوزه گردشگری بخش خصوصی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۰۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معابر قلعه بالای بیارجمند مرمت شد/ احیای یک بومگردی

مرتضی نظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در راستای مصوبات کمیته توسعه گردشگری و رفع موانع ثبت جهانی روستای قلعه بالا اخطار و تذکرات لازم به برخی از مالکان داده شده است، تاکید کرد: در اولین فرصت ایرادات رفع می‌شود تا بتوانیم بافت روستا را یکسان نگه داشته و در راستای ثبت جهانی بکوشیم.

وی با بیان اینکه اتمام سنگ فرش قسمتی از معابر روستای هدف گردشگری قلعه بالا از جمله اقداماتی است که در این منطقه صورت گرفته است، افزود: روستای هدف گردشگری قلعه بالا پتانسیل ثبت جهانی شدن را دارد و این امر مستلزم همکاری و همراهی کلیه دستگاه‌های اجرایی است

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بیان کرد: در سال جاری نیز اعتبارات مناسبی برای این روستا در نظر گرفته شده است

نظری ادامه داد: در راستای رفع موانع ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا و با توجه به مصوبات کمیته توسعه گردشگری و رفع موانع ثبت جهانی قلعه بالا سقف حمام قلعه بالا مرمت و سبک سازی شد

وی از آماده سازی اقامتگاه بوم گردی دهیاری قلعه بالا نیز خبر داد و گفت: این اقامتگاه سال‌ها بلا استفاده بوده است که با پیگیری‌های انجام‌شده و اقدامات دهیاری قلعه بالا آماده سازی شده و آماده استفاده خواهد بود

کد خبر 6064082

دیگر خبرها

  • معابر قلعه بالای بیارجمند مرمت شد/ احیای یک بومگردی
  • کرمانشاه با استفاده از ظرفیت‌ گردشگری باید متحول شود
  • بازدید ۵ هزار گردشگر از جزیره آشوراده
  • گردشگری می‌تواند اقتصاد کرمانشاه را متحول کند
  • برپایی بازراچه نوروزی صنایع دستی در اردستان
  • فعالیت ۱۷ بازارچه صنایع دستی در کرمان
  • بازدید بیش از ۳۸۱ هزار گردشگر نوروزی از جاذبه‌های لرستان
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است
  • برپایی بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات در عمارت مصدقی ملایر
  • بیش از ۳ میلیون و ۲۳۷هزار بازدید نوروزی از جاذبه‌های گلستان ثبت شد