Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - سیده زهرا محمودی؛ براساس طرح تامین کالاهای اساسی مقرر شده تا اعتبار 30هزار میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی 60میلیون ایرانی تخصیص داده شود. با وجود اینکه اواخر مرداد ماه، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت امکان تامین منابع مالی برای طرح کالاهای اساسی را ندارد، اکنون دویست نفر از نمایندگان با بررسی خارج از نوبت این طرح در مجلس موافقت کردند و قرار است این طرح فردا جهت تعیین تکلیف در صحن ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مروی، اقتصاددان، در صفحه توییتر خود درباره این طرح نوشت: گرچه حمایت نقدی از دهک‌های پایین درآمدی از اولویت‌هاست، اما نباید به صورتی باشد که با ایجاد تورم درنهایت به ضرر آن‌ها تمام شود. طرح یک فوریتی جدید مجلس با نام طرح تامین کالاهای اساسی، در مسیر ونزوئلایی کردن اقتصاد قدم برمی‌دارد.

وی با اشاره بر اینکه حتی اگر هزینه‌های مربوط به طرح‌های عمرانی نیمه تمام (بند ب) صفر باشد، این طرح 40هزار میلیارد تومان کسری بودجه را تشدید می‌کند گفت: 40هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این شرایط به معنی افزایش پایه پولی و در نهایت بین 12 تا 16درصد تورم است. تورمی که بدون این طرح هم به اندازه کافی بالا است.

مروی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی نباید به هیچ کالایی تعلق بگیرد اظهار داشت: راه درست این است که مجلس ارز ترجیحی را حذف کند و با منابعی که از حذف ارز ترجیحی آزاد خواهد شد، از دهک‌های پایین درآمدی حمایت کند؛ زیرا ارز ترجیحی تنها به افرادی که از کالاها استفاده می‌کنند نفع می‌رساند و باز هم دهک‌های پایین از این سیاست بی‌نصیب هستند. باید اجازه داد تا قیمت‌ها درست شکل بگیرد و به دهک‌های پایین یارانه نقدی بر اساس دلار داده شود.

این اقتصاددان افزود: درآمدهای ارزی دولت در شرایط فعلی کمتر از ارز ترجیحی مصوب برای کالاهای اساسی است و بانک مرکزی مکلف شده تا کسری خود را با نرخ نیمایی بخرد و با ارز ترجیحی تخصیص دهد و این بدان معناست که ارز ترجیحی علاوه بر فساد، پایه پولی را هم افزایش خواهد داد.

علی مروی در پایان نوشت: نمایندگان مجلس باید از این فاجعه جلوگیری کنند و خودشان عاملی برای تشدید مشکلات نشوند. علی رغم اختلافات سیاسی، متاسفانه دولت و مجلس در حرکت به سوی ابر تورم اجماع عجیبی دارند.

پربیننده ترین میزان عیدی کارمندان مشخص‌شد پرداخت یارانه جدید ۱۲۰هزارتومانی ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۷/۵ ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۷/۶ تغییرات جدید در طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ارز تورم دلار یارانه قیمت دلار کالای اساسی پرداخت یارانه علی مروی دهک های اقتصادی کوپن الکترونیک کالابرگ ارز ترجیحی ابر تورم یارانه جدید کالابرگ الکترونیکی یارانه الکترونیک یارانه 120 هزار تومانی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت کالاهای اساسی دهک های پایین ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۰۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد

معاون اول رئیس جمهور کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات پزشکی، شیر خشک و مواد اولیه تولید دارو به یک درصد را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات پزشکی و مواد اولیه تولید دارو به یک درصد (در راستای اجرای جزو ۲ بند «الف» تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۳) را به وزارت خانه‌های اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

بر این اساس حقوق گمرکی از ۴ درصد و مالیات بر ارزش افزوده (از ۱۰ درصد) کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله سویا، جو، حبوبات (شامل نخود، لوبیا و عدس) گوشت قرمز و گوشت مرغ به یک درصد کاهش می‌یابد.

این استثنا (کاهش حقوق گمرکی واردات و مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد) به دارو و مواد اولیه تولید آن، نهاده‌های دامی و کشاورزی، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک اطفال نیز تسری داده شده است.

منبع: ایرنا کد خبر 747000

دیگر خبرها

  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • کشف کالاهای قاچاق و توقیف ۵ دستگاه خودروی شوتی
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • ۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • نظارت مستمر بر تامین کالاهای اساسی انجام می‌شود