Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، این اثر جولایی در ادامه «سوء‌قصد به ذات همایونی» و «شکوفه‌های عناب» و ... به نوعی روایت تاریخ در قالب اثری داستانی است. او این بار سراغ میرزاده عشقی شاعر و روزنامه‌نگار دوره مشروطه رفته است.

مهدی یزدانی خرم، نویسنده در اینستاگرامش درباره این رمان نوشته است: «رمانِ تازه رضا جولایی که منتظر نماندم کامل پخش شود همین اول کار درباره‌اش نوشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ماهِ غمگین، ماهِ سرخ» در ادامه تجربه طولانی‌مدتی است که جولایی آن را پی گرفته. بعد شاهکارهایی چون «سوء‌قصد به ذاتِ همایونی»، «شکوفه‌های عناب» یا آثار درخشانی چون «یک پرونده کهنه»، «نسترن‌های صورتی»، «پاییز ۳۲» و... نویسنده سراغِ یک ماجرای تاریخی دیگر آمده و آن را با قدرت خیال‌اش روایی کرده. رمانِ تازه جولایی ماجرای پنج روزِ آخر زندگی میرزاده عشقی است. از هشتم تیر سال ۱۳۰۳ تا سیزدهم همان ماه و سال. رمان بعد یک مقدمه با پریشانی شاعر آزادی‌خواهِ رادیکال و روزنامه‌نگار تندرو آغاز می‌شود. اویی که یک خواب هولناک ذهن‌اش را پریشان کرده و احساس می‌کند قرار است جان‌اش را بگیرند.

جولایی شخصیتِ تاریخی خود را آرام‌آرام به قالبِ یک قهرمان داستانی درمی‌آورد، طوری‌ که حتا اگر مخاطبی واقعیتِ تاریخی پسِ رمان را نداند هیچ مشکلی برای خواندن‌اش نخواهد داشت. درواقع این همان بزنگاهی‌ست که جولایی را از انبوه تاریخ‌نویسان جدا و به رمان‌نویسی قهار تبدیل می‌کند. با این اوصاف ما شاهد پنج روز از زنده‌گی شاعر و روزنامه‌نگاری جوان و هراس‌زده هستیم که به هر دری می‌زند مگر امنیت‌اش را بازیابد. قهرمان او در این مسیر با آدم‌های تاریخی و خیالی متعددی همراه می‌شود. از زنی مرموز که در خانه‌اش کار می‌کند تا ملک‌الشعرای بهار، از یک ارمنی مهربان تا رضاشاهِ پهلوی. جولایی سرگردانی، هراس و رعبی را در وجود او می‌سازد که انگار برای نویسنده و روشن‌فکرِ ایرانی همیشه‌گی بوده است.

عشقی در تک‌گویی‌های‌اش از مردم زمانه‌اش می‌گوید، از راهی که رفته و البته به هیچ‌وجه نمی‌شود ترس‌اش را از مرگی که در گوشه‌کنار پنهان شده، کتمان کرد. جولایی دایره را بر او تنگ می‌کند، در شهری روایت‌اش می‌کند که انگار غز هم پاشیده و قدرت‌هایی که هر کدام حرف خود را می‌زنند. این میان زنی‌ست که شاعر را دوست دارد... تهرانی که در رمان شاهدش هستیم مملو از سایه‌هاست، مملو از آدم‌هایی که نمی‌شناسندشان. بوی خون و ترور می‌آید و برای همین است که عشقی رمان به خود می‌گوید : «من زنده‌ام، هنوز دیر نشده... یاد جمله‌ای می‌افتد: مرگ است که به زمان ارزش می‌دهد. زمان را جدی بگیر...» و این گزاره‌ی مهم سرآغاز اتفاق‌های بعدی‌ست. جولایی که ژانر جنایی را هم به خوبی می‌شناسد از هر نشانه، سکوت و صدایی تصویری مشکوک می‌سازد. مردی که مقدر کرده‌اند بمیرد و او نمی‌خواهد. قصه‌ و تاریخ بخشی از روشن‌فکری در ایران. «ماه غمگین، ماهِ سرخ» با نوع روایت‌اش تاریخِ خون را می‌نویسد...»

«ماه غمگین، ماه سرخ» از سوی نشر چشمه در ۱۶۸ صفحه با قیمت ۳۶ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 552946 برچسب‌ها ادبیات کتاب - داستان و رمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات کتاب داستان و رمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۱۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت از ممنوعیت عزاداری!

  زبان رسمی دربار گورکانیان که در قرن دوازدهم بر ایران و هند تسلط داشتند، فارسی بود و همین اتفاق، منجر به نزدیکی و تعامل بیشتر ادبیات ایران و هند شد. پیش از آن هم البته قرابت‌ ریشه‌های زبانی و اشتراکات فرهنگی، زمینه‌ساز وفاق ادبی شده بود اما در دوره گورکانیان این ارتباط شکل عمیق‌تر و محکم‌تری یافت. در این میان، شعرای بسیاری را می‌توان یافت که واسطه تحکیم این پیوندند، هرچند خود گمنام و مهجور مانده‌اند، شُکری هندی از جمله این چهره‌هاست.
   
دقت و حوصله فراوان
یافتن مستنداتی دقیق و متقن از دوره‌ زیست شکری کار چندان راحتی نیست، زیرا آنچه درباره او به‌جا مانده، اندک و پراکنده است. گاهی نیز اقوال و روایات متناقضی درباره او وجود دارد که به‌سادگی نمی‌توان تأیید یا ردشان کرد و در این مواقع پژوهشگران و مؤلفان وقایع پرتکرار و متکی بر منابع موثق را مبنای کار خود قرار می‌دهند، گرچه حتی در این‌گونه موارد هم امکان تخطی از واقعیت وجود دارد. به همین سبب تحقیق و تألیف درباره شاعر مهجوری همچون شکری زمان، دقت و حوصله فراوان می‌طلبد. امیرحسین مدرس کوشیده در مجموعه «سفر در حباب» با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی به معرفی شکری هندی برای مخاطبان حرفه‌ای و جدی ادبیات بپردازد.
   
شکری‌های متعدد!
در میان کتبی که به شرح حال شعرا پرداخته‌اند به نام شکری بسیار اشاره شده است، اما هیچ‌یک از آنها شکری هندی نبوده و بنابراین کار یافتن نام و نشان از این شاعر به‌شدت دشوار به نظر می‌رسد و بیشتر از طریق تعمق در آثار خود او امکان‌پذیر است. مؤلف نیز به همین شیوه عمل کرده و سعی در یافتن ویژگی‌های این شاعر از راه جست‌وجو در اشعار به‌جا مانده از او داشته است. دوره زندگی او به استناد برخی استقبال‌های شعری که از شعرایی از قبیل میرزا زاهد علی‌‌خان لاری متخلص به «سخا» کرده، به اوایل قرن دوازدهم برمی‌گردد. 
   
شکوه از ممنوعیت عزاداری
برخی اشارات شکری به مکان‌ها، اشخاص یا وقایع نشان از زیست متلاطم و پر از سیر و سفرش دارد و از عقایدش درباره موضوعات مختلف پرده برمی‌دارد. دربین اشعارش که درقالب قصیده، غزل،مثنوی، رباعی، مسمط و مخمس سروده، به سفرهایش به شهرهای بسیاری ازهند اشاره کرده است. اوهمچنین به حج رفته ودرباره آن نیز در اشعارش، ابیاتی آورده است.سفرش به بصره نیز برایش چنان اهمیتی داشته که در مورد آن نیز مطالبی نوشته و ازممنوعیت عزاداری برای امام حسین(ع) در آن سرزمین شکوِه کرده است. شکری براساس آنچه درباره موضوعات مختلف گفته، شاعری است که آثارش هم بعد عرفانی داشته و هم جنبه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روزگاری را که در آن می‌زیسته دربر گرفته است. به‌علاوه، از منظر زیبایی‌شناسی ادبی نیز آثار او درخور تعمق‌اند و جلوه‌های متعددی از به‌کارگیری صنایع و بدایع را در اشعار او می‌توان یافت که مؤلف در بخشی جداگانه از کتاب به آنها نیز پرداخته است.
   
شاعری «دو رنگ»
شکری در دوره رونق سبک هندی می‌زیسته و خود نیز از آن در آثارش بهره برده است. اما به تعبیر مؤلف کتاب، شکری شاعری «دو رنگ» به‌شمار می‌آید که هم ویژگی‌های سبک هندی و هم عناصری ازسبک عراقی را در اشعارش می‌توان یافت. هرچند او در اغلب مواقع از پیچیده‌گویی‌ها و طمطراقی که سبک هندی با خود دارد، پرهیز نموده و تلاش کرده شعری روان و دور از سنگینی‌ها و بازی‌های کلامی پیچ در پیچ را به مخاطبش عرضه کند. با این‌حال او از خلاقیت در به‌کارگیری صنایع ادبی دست نکشیده و ظرافت‌های زبانی اشعارش، چشمگیر و درخور ستایش‌اند.اواغلب شرحی برپیشانی آنها نگاشته و درباره سبک، موضوع، مکان و حال و هوای‌شان مطالبی عنوان کرده است. به طور نمونه درباره غزلی نوشته که: «در بندر هگلی به تحریر درآمده». به همین علت است که هیچ منبعی به اندازه خود او به شناسایی‌اش و درک سبک زیستی و حرفه‌ای‌اش کمک نمی‌کند.
   
درک روشن‌تر از شخصیت و زندگی شاعر
اما جدای از بخش اول کتاب که توضیحات و نکات مهم در تصحیح اشعار و مطالبی را که در غور و تتبع آثار این شاعر باید به آنها توجه داشت در خود جای داده، بخش‌های بعدی مجموعه تماما به آثار منظوم شکری اختصاص یافته است؛ اشعاری که با مطالعه بخش آغازین کتاب می‌توان به درک روشن‌تری از آنها و از شخصیت و زندگی شاعر رسید. نگاهی کلی به مجموعه آثار شکری نشان می‌دهد که اگرچه او در تاریخ ادبیات شاعری بی‌نشان به شمار می‌آید، اما ادیب، فعال اجتماعی و متفکری پویا بوده که کوشیده مضامین مهم هستی‌شناسی، اجتماعی و سیاسی زمانه‌اش را در قالب شعر مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد و همین مسأله هم کتاب اشعار او را درخور تأمل‌ و مطالعه دقیق می‌نماید.این کتاب ۲۵۲صفحه‌ای، با قیمت ۲۰۵۰۰۰ تومان قابل خریداری است.

دیگر خبرها

  • خیز الهلال برای ثبت رکورد تاریخی در آسیا و جهان
  • مروری بر آثار و زندگی شاعر بلند آواز بوشهر
  • عاطفه آنجا بود
  • شکایت از ممنوعیت عزاداری!
  • ما در سرزمین شعریم از حافظ تا فیض!
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟
  • تاریخ‌سازی لورکوزن؛ تیم‌های رکورددار طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در پنج لیگ معتبر اروپایی
  • شعر شاعر بهابادی در حمایت از عملیات سپاه پاسداران
  • «تاریخ» حلّال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • تاریخ حلال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است