Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نشست امنیتی میان طرف‌های لیبیایی جهت بحث و بررسی چگونگی تضمین امنیت موسسه‌ها و تاسیسات نفتی و زیرساخت‌ها در این کشور از طریق راه‌اندازی دو کمیته نظامی از شرق و غرب لیبی و تلاش برای ایجاد یک قدرت نظامی مشترک برای این کشور، در مصر در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، شهر الغردقة مصر که مشرف به دریای سرخ است، میزبان نشست امنیتی دو طرف لیبیایی برای بررسی اقدامات مربوط به تضمین امنیت موسسه‌ها و تاسیسات نفتی و زیرساخت‌ها در این کشور با راه‌اندازی دو کمیته نظامی از شرق و غرب لیبی و تلاش برای ایجاد یک قدرت نظامی مشترک در این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی منابع لیبیایی اظهار کردند: در این نشست تدوین برنامه‌هایی برای دور کردن مزدوران و شبه‌نظامیان مسلح و تامین امنیت مناطق نفت‌خیز در لیبی بررسی می‌شود.

نشست الغردقه میان طرف‌های نظامی در لیبی در چارچوب مذاکرات کمیته نظامی مشترک این کشور مشهور به 5+5 که برگرفته از نتایج کنفرانس برلین درباره مسایل امنیتی و نظامی است و با هدف تشکیل یک قدرت مشترک و یکپارچه شدن نهاد نظامی لیبی برگزار می‌شود.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر روز چهارشنبه همراه با عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات کل این کشور میزبان عقیله صالح، رئیس پارلمان شرق لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی" لیبی بود.

بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در این خصوص اظهار کرد، سیسی در این دیدار در جریان تحولات لیبی و اقدامات تمامی طرف‌های لیبیایی برای اجرای آتش‌بس میدانی از یک سو و از سوی دیگر اقدامات لیبی برای پیشبرد روند صلح با نظارت سازمان ملل قرار گرفت.

این دیدار در چارچوب تلاش‌های مداوم مصر برای برقراری امنیت و ثبات در لیبی و حمایت از مردم آن در برابر گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مسلح و نیز کاهش دخالت‌های خارجی انجام شد.

از سوی دیگر روزنامه "الشرق الاوسط" چاپ لندن امروز (دوشنبه) به نقل از برخی منابع آگاه در رباط، پایتخت مراکش نوشت، دور دوم گفتگوی لیبی که در پی بروز تضاد در برنامه‌های دو طرف بحران متوقف شده بود، فردا (سه‌شنبه) در شهر بوزنیقه واقع در جنوب رباط با حضور نمایندگانی از شورای عالی دولت وفاق ملی و نیز نمایندگانی از پارلمان طبرق از سر گرفته خواهد شد.

دور دوم گفتگوی لیبی در شهر بوزنیقه در حالی برگزار می‌شود که خبرهایی دال بر وجود اختلاف‌نظرهایی در داخل نهادهای دولت مراکش بر سر چگونگی رسیدگی به پرونده بحران لیبی منتشر شده‌ است، برخی منابع مراکشی این اختلافات را تنشی داخلی با هدف تضعیف نقش مراکش در حل بحران لیبی دانستند و تاکید کردند: مراکش پرونده لیبی را با توافق و هماهنگی کامل و رایزنی میان تمامی تشکل‌های کشور مدیریت می‌کند.

منابع یاد شده افزودند: هدف از گفتگوی دوم بوزنیقه دستیابی به توافقی برای اتحاد نهادهای دولت لیبی در شرق و غرب آن، تشکیل یک دولت تکنوکرات، بازسازی ساختار شورای ریاستی و در نهایت امضای بیانیه‌ای درباره توافق‌های انجام شده در گفتگوی اول بوزنیقه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.

الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.

احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

کد خبر 846777 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق عراق

دیگر خبرها

  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • توافقات نشست مشورتی رهبران الجزایر، تونس و لیبی
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • ناتوی ناتوان
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم
  • نشست «دبیران شورا‌های امنیت ملی کشور‌های عضو بریکس» برگزار می‌شود
  • «دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی» در روسیه برگزار می‌شود
  • سن‌پترزبورگ روسیه مقصد بعدی دبیر شورای عالی امنیت ملی
  • احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می‌رود
  • برگزاری اولین نشست رهبران تونس، الجزایر و لیبی