Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۵۴ هزار و ۹۵۵ واحد ریزش کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بورس اوراق بهادار تهران با وجود این که نرخ دلار مرتب رو به افزایش است، اما همچنان شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حال ریزش است که عده‌ای علت آن را محدود کردن نوسانگیری در بازار و ممنوعیت معاملات الگوریتمی می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروز هم شاخص کل در پایان معاملات با ریزش ۵۴ هزار و ۹۵۵ واحد به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۹۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با کاهش ۵ هزار و ۳۸۴ واحد به رقم ۴۰۲ هزار و ۲۶۷ واحد رسید.

ارزش بازار بورس امروز به ۵ میلیون و ۶۹۳ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۱.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۳۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس را هم که امروز به ۲ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان را در نظر بگیریم معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار و فرابورس بیش از ۵ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند که این رقم به اندازه معاملات بورس در سال گذشته قبل از استقبال مردمی رسیده است.   روند یکساله شاخص بورس تهران
امروز همه شاخص‌های بورس ریزشی بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز قبل ۳.۵ درصد افت کرده، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۳.۵ درصد افت کرد، اما شاخص کل بورس و شاخص قیمت در معیار هموزن هر کدام ۱.۳ درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۳.۲ درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس ۳.۸ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۲.۹ درصد افت کرد.

امروز نماد‌هایی که قبلا شاخص‌ساز بودند در افت شاخص مؤثر بودند به گونه‌ای که نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، گل گهر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش هم به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نماد‌های پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، پتروشیمی سرمایه ایرانیان و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل ریزشی بوده و با کاهش ۳۸۸ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۵۶۱ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۷۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۱.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۲۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نماد‌های پتروشیمی مارون، آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین، بانک دی، پتروشیمی زاگرس و ذوب‌آهن به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، پلیمر آریا ساسول، سرمایه گذاری صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و فولاد ارفع بودند.

 گرچه بعد از تصمیم بورس مبنی بر حذف خرید و فروش یک سهم در یک روز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی در بازار با هدف جلوگیری از فعالیت نوسان‌گیری انجام شد، اما بعد از این مصوبه شاخص کل ریزش پیدا کرده است. همچنین طبق مصوبه بورس کارگزارانی که برای خرید یا فروش تک سهم اقدام کنند مجوز آن‌ها باطل می‌شود و همه این موارد نشان می‌دهد، مسؤولان بورس می‌خواهند از تشکیل صف‌های غیرواقعی برای خرید یا فروش سهام همچنین از نوسانگیری جلوگیری کنند، البته عده‌ای هم می‌گویند گرچه نوسان‌گیران به قصد سود کردن در یک روز وارد عمل می‌شوند، اما همین مسأله به نقدشوندگی بازار کمک شایانی می‌کند.

به گفته برخی کارشناسان بورس اوراق بهادار تهران در حال گذر از یک مرحله سنتی به مرحله مردمی است به گونه‌ای که قبلا از حدود ۸۰ میلیون ایرانی حداکثر ۷ میلیون نفر کد سهامداری داشتند؛ یعنی ۱۰ درصد از مردم کد بورسی داشتند که از این تعداد هم کمتر از ۷۰۰ هزار نفر به صورت فعال بودند به گونه‌ای که در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها تا سال گذشته حداکثر ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار نفر شرکت می‌کردند، اما از امسال همزمان با آزادسازی سهام عدالت و قابل معامله شدن ۳۰ درصد سهام عدالت تعداد مشتریان بورس به شدت افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که فقط حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیدند و بقیه ۳۰ میلیون نفر هم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شدند.

همچنین امسال در نیمه اول بیش از ۶ میلیون نفر جدید (علاوه بر سهامداران عدالت) وارد بورس شدند، بنابراین روزگاری که فقط شرکت‌های حقوقی در بورس تصمیم‌گیر بودند در حال سپری شدن است و امروز سهامداران خرد هم به یک بازیگر اصلی در بورس تبدیل شده‌اند، بنابراین قوانین بورس باید هم به نفع سرمایه‌گذاران خرد تغییر کند و هم در جهت حفظ بازیگران سنتی یعنی افراد حقوقی و شرکت‌های بورسی باشند و این هنر مدیران سازمان بورس است که هم منافع سرمایه گذاران خرد بورس را در نظر بگیرند و هم منافع شرکت‌های حقوقی را در نظر بگیرند.

بازار بورس یک بازار شفافی است که به راحتی افراد می‌توانند با حداقل سرمایه وارد آن شده و سرمایه گذاری در این بازار از شفاف‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست و باید دولت از حضور مردم در بورس حمایت کند که اگر پول‌های مردم به خاطر ترس و یا ریزش بازار از بورس خارج شود وارد بازار‌های موازی مانند مسکن، دلار و یا طلا می‌شود که آن هم به ضرر اقتصاد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس تهران بازار سرمایه اوراق بهادار بورس اوراق بهادار تهران میلیارد تومان سرمایه گذاری گونه ای درصد افت شاخص کل بورس میلیون نفر ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار شنبه ناشی از خبر‌های سیاسی منطقه، در منفی‌های سنگین معامله شد صندوق‌های اهرمی و اختیار منفی سنگین را تجربه کردند. خروج پول حقیقی از بورس، روند صعودی دلار، مثبت سنگین صندوق‌های طلا نشانه‌ی فضای ریسک گریزی در بازار‌های داخلی بود. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: یکشنبه طبق نظر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله برای مابقی روز‌های کاری هفته مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شد.

او افزود: در طول هفته بازار تقریبا راکدی را شاهد بودیم و فقط کمی از تلاطم ابتدای هفته کاسته شد، توجه به نقدشوندگی و حمایت بیشتر از شاخص ساز‌ها و سهام بزرگ توجه اهالی بازار را جلب کرده و روز‌های بهتری را سپری کردند. در طول معاملات این هفته بورس کالا، ورق سرد فولاد مبارکه با رشد قابل توجه نسبت به آخرین حراج اسفند معامله شد و عملا امیدواری خاصی نسبت به این سهم و صنعت فلزات اساسی شکل گرفت. معاملات وکیوم باتوم هم برای محصولات شتران و شبندر با تقاضای بالا همراه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فروشندگان در بورس کالا به واسطه‌ رقابت کمی نرخ فروششان با تعدیل شده است، اما نیم نگاه صادرکنندگان خصوصا شرکت‌های پتروپالایشی به صدور اجازه برای رشد نرخ دلار نیما است معاملات خاص در بورس کالا، احتمال رشد نرخ دلار نیما و نیم نگاهی به مجامع پیش رو، مجوز‌های افزایش نرخ محصولات صنایع مختلف در کنار قیمت‌های جذاب سهام شرکت‌ها همگی عواملی هستند که جای حرف های بسیاری برای این بازار بجا می‌گذارد. این‌بار نوع فروش از بابت عدم ارزندگی سهام یا خبر مرتبط با صنعت خاصی نبود، در صورت بهبود شرایط می‌توان انتظار بازار بهتر و متعادل تری در هفته پیش رو داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
  • بورس سبز شد | افزایش ۶ هزار و ۲۳۲ واحدی شاخص کل
  • ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها در روز سبز شاخص کل به بازار سهام تزریق شد
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • رشد ۶ هزار واحدی شاخص بورس +جدول
  • شاخص بورس امروز ۲۹ فروردین/رشد۶ هزار واحدی
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار