Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اگر پای صحبت مردم در گوشه و کنار نشسته باشید، به دفعات بسیار، کلید واژه‌هایی نظیر فشار اقتصادی، دشواری شرایط معیشت، تراز نبودن دخل و خرج شنیده‌اید.

در این بین توجه به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در ارتباط با سبد هزینه خانوار نیز به وضوح این فشار اقتصادی وارد شده به اقشار مختلف را نمایان می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، کالای مسکن بیش از 33 درصد از سبد هزینه خانوارهای شهری کشور را  به خود اختصاص داده است. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم، بیش از 70 درصد از هزینه‌های ماهانه خانوارهای شهری دهک درآمدی 1 تا 3 نیز مرتبط با بخش مسکن است.

توجه به نقش مسکن در فهرست هزینه کرد، خانوارهای کشور بیش از هر چیز دیگری از میزان اثرگذاری این کالا در معیشت مردم خبر می‌دهد. در حقیقت افزایش قیمت و نابه‌سامانی بازار در حوزه مسکن بیشتر از هر کالای دیگری می‌تواند توانمندی اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش 620درصدی قیمت مسکن در طول 7 سال گذشته

اهمیت بازار مسکن و نقش آن در توانمندی اقتصاد خانوار، بیانگر این امر است که این کالا باید مورد توجه جدی نهادهای حاکمیتی واقع شود، اما در طول 7 سال گذشته، توجه آمار و ارقام مرتبط با حوزه مسکن خبر از شرایط نابه‌سامان این حوزه می‌دهد.

به طور کلی، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی یکی از شاخص‌هایی است که شرایط بازار مسکن را به وضوح مشخص می‌کند.

بر همین اساس به استناد آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در طول 7 سال گذشته با افزایش نجومی 620 درصدی مواجه شده است.

تغییرات قیمت مسکن پایتخت به نرخ دلار، تنها 7 درصد در طول 5 سال

در این بین یکی از مسائل مورد توجه در بخش مسکن، تغییر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت به نرخ دلار است. بر این اساس قیمت مسکن شهر تهران از مهر ماه سال 94 تا مرداد ماه 99 تنها 7 درصد رشد را تجربه کرده و در این مدت به جز در بازه‌های تاریخی کوتاهی سیر ثابتی را طی کرده است.

بررسی نمودار قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت به نرخ دلار،  بیانگر این است که در بازه تاریخی مهر ماه 94 تا اسفند ماه 96، قیمت مسکن به نرخ دلار دچار نوسان قابل توجهی نشده است.

پس از اسفندماه 96 و به دلیل جهش ارزی، این نمودار سیر کاهشی را در پیش گرفته است. از مهر 97 تا شهریور 98 نیز، نمودار به شیبی اندک کاهش قیمت بازه زمانی قبلی را جران کرده است. از شهریورماه 99 تا کنون نیز شاهد ثبات قیمت مسکن به نرخ دلار در شهر تهران بوده‌ایم.

رفتار مشابه بازار مسکن و ارز، نشان‌دهند تغییر ماهیت بازار مسکن است

در همین راستا و به منظور بررسی بیشتر تغییرات شاخص قیمت مسکن به نرخ دلار به سراغ یکی از کارشناسان حوزه مسکن رفته‌ایم.

در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس حوزه مسکن در تشریح دلیل ثبات قیمت مسکن به نرخ دلار، گفت:« این امر بیش از هر بحث دیگری از تشابه رفتار دو بازار مسکن و ارز خبر می‌دهد. در حقیقت زمانی که شما شاهد تغییر تنها 7 درصدی قیمت مسکن در بازه زمانی 5 ساله هستید، یعنی نسبت تغییر قیمت مسکن به قیمت دلاری تقریبا ثابت بوده است.»

این کارشناس حوزه مسکن، در تشریح رفتار مشابه بازار مسکن و بازار ارز در کشور، اظهار داشت:« ماهیت بازار ارز سرمایه‌ای است و تقاضای سرمایه‌ای تعیین کننده قیمت آن است و تشابه رفتار این بازار با بازار مسکن خبر از سرمایه‌ای شدن بازار مسکن می‌دهد.»

مالیات‌های تنظیمی تنها راه جلوگیری از ورود تقاضاهای سرمایه‌ای

وی، در بیان نکات منفی سرمایه‌ای شدن بازار مسکن، افزود:« زمانی که مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به بازار مسکن روی آورند، شاهد افزایش قیمت این کالا در کشور هستیم.

این در حالیست که بخش اعظمی از معیشت خانوارهای کشور به بخش مسکن تعلق داشته و افزایش قیمت آن می‌تواند توانمندی اقتصادی مردم را به خطر بیندازد.»

بهزادی، ضمن اشاره به اینکه بیش از 70 درصد تقاضاهای فعلی بازار مسکن، تقاضاهای سرمایه‌ای است، گفت:« مسکن در هیچ جای دنیا کالای سرمایه‌ای نیست و راه ورود تقاضاهای سرمایه‌ای با استفاده از مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می‌شود تا سبب نابه سامانی بازار خانه به وجود نیاید.»

بررسی اظهارات کارشناسان حوزه مسکن نشان می‌دهد، یکی از اساسی‌ترین مشکلات موجود در بازار مسکن ناشی از حجم بالای تقاضاهای سرمایه‌ای موجود در این بازار است.

مسئله‌ای که تقاضای مصرفی این بازار را به تقاضایی غیر موثر تبدیل کرده و توانمندی اقتصادی خانوارهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

جلوگیری از افزایش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ناشی از سرمایه‌ای شدن بازار مسکن به وسیله مالیات‌های تنظیمی قابل انجام است. در حقیقت این مالیات‌ها با کاهش حاشیه سود سرمایه‌گذاران مسکن، سبب خروج سرمایه و کاهش تقاضای سرمایه‌ای در بازار راه مهیا می‌سازد.

پربیننده ترین پیامد موج جدید ساختمان‌سازی در شهرهای جدید تغییرات جدید در طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی نتیجه طرح جهش تولید و تامین مسکن چیزی جز اتلاف منابع نیست/ مالیات بر مجموع درآمد و عایدی سرمایه برای مقابله با سفته‌بازی افزایش عجیب قیمت اوراق مسکن خانه‌های کدام مناطق ارزان است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن مسکن هزینه مسکن گرانی مسکن اقشار ضعیف تورم دهک های هزینه ای دهک پایین قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت قیمت هر متر مربع واحد مسکونی قیمت مسکن به نرخ دلار تقاضاهای سرمایه ای بازار مسکن افزایش قیمت حوزه مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟

فرارو- با هاوینگ بیت کوین که برای اواسط هفته جاری برنامه ریزی شده اشاره به استخراج بلاک چین و همچنین نقش ماینر‌ها (استخراج کنندگان) در حفظ اکوسیستم بیت کوین در حال افزایش است. این بخش نامرئی که امکان انتشار توکن‌های جدید را فراهم می‌کند سود خود را به نصف کاهش می‌دهد که پیش از این سه بار در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ رخ داده بود: بازار انتظار دارد با کاهش عرضه منطقا تقاضا افزایش یابد و قیمت آن نیز افزایش یابد که امسال تاکنون ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس، با توجه به این که قیمت رمز ارز دیجیتال در حال حاضر به بالای ۶۵۰۰۰ یورو (۶۹۱۵۰.۲۵ دلار) رسیده و به لطف موفقیت صندوق‌های قابل معامله در بورس در حال شکوفایی کامل است.

در ادامه به چند نکته کلیدی برای درک بهتر این نقطه عطف جدید اشاره خواهیم کرد نقطه عطفی که به دنبال پشت سر گذاشتن زمستانی طولانی ایجاد شده است:

هاوینگ چیست؟

هاوینگ بیت کوین به طور میانگین هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد. طی این فرآیند پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین نصف می‌شود. این نصف شدن نتیجه فناوری بلاک چین پشت بیت کوین است. برای ایجاد یک ارز جدید سیستم به رایانه‌ها یا ماینر‌ها نیاز دارد تا تراکنش‌ها را تایید کنند. این کاربران مزایایی دریافت می‌کنند: مقدار مشخصی سکه دیجیتال. بنابراین، از سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت کنندگان در این فعالیت به ازای هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک شبکه تایید شده ۶.۲۵ بیت کوین دریافت کرده اند. از این پس آنان نصف آن را دریافت خواهند کرد یعنی ۳.۱۲۵ بیت کوین.

"میریا فرناندز" رئیس صرافی Bitpanda برای جنوب اروپا می‌گوید: "سازوکاری در این میان وجود دارد. در ابتدا همه چیز در سردرگمی قرار دارد بنابراین، اولین ماینر‌ها دستمزد بهتری دریافت می‌کنند. سپس با گذشت زمان منابع کم تری در دسترس هستند و استخراج کاهش می‌یابد و قیمت محصول می‌تواند افزایش یابد این سازوکاری مشابه استخراج ذخایر معدنی گرانبها است".

کاهش پاداش برای ماینر‌ها به منظور عرضه و تقاضای بیت کوین امری ذاتی است. اگرچه بیت کوین یک پول دیجیتال است، اما نمی‌توان آن را بی نهایت ایجاد کرد و کمبود قابل تایید در ارزش پیشنهادی آن نقش اساسی دارد عاملی که آن رمزارز دیجیتال را در بازار‌های با تورم شدید مانند آرژانتین و نیجریه جذاب می‌کند. این رمز ارز دیجیتال برای تعداد محدودی طراحی شده است: حداکثر ۲۱ میلیون توکن وجود خواهد داشت.

چرا مهم است؟

همه کارشناسانی که ما با آنان صحبت کردیم بر سر این موضوع اجماع نظر دارند که این حوزه به سمت یک لحظه تثبیت و بلوغ پیش می‌رود که ناشی از محصولات سرمایه گذاری جدید و ورود بازیگران نهادی بزرگ است. به طور خاص بیت کوین در حال تجربه رونق جدیدی است که ناشی از تحولات نظارتی و دسترسی به بازار است. پس از یک دوره تعریف شده توسط موارد کلاهبرداری و کاهش قیمت تمام ارز‌های دیجیتال این عوامل می‌توانند هر خبری را نگران کننده سازند. مانند هر دارایی قابل سرمایه گذاری دیگری هر خبری می‌تواند یک جریان ورودی یا خروجی قوی سرمایه ایجاد کند، اما در این مورد ماهیت بی ثبات بیت کوین صرفا این روند را تشدید می‌کند.

چگونه بر سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد؟

از لحاظ تاریخی این نقطه عطف باعث هجوم سرمایه گذاران شده است. سرمایه گذاران بیت کوین تمایل دارند از این تاریخ با اشتیاق استقبال کنند که باعث افزایش صحبت درباره آن و هم چنین ورود سرمایه به دنیای رمز ارز دیجیتال می‌شود. جامعه آن را مانند شب سال نو تجربه می‌کند و انتظار تغییراتی در قیمت دارد. کاربران پیش‌تر در سالیان گذشته تجربه کسب کرده اند اکنون در این عرصه با جامعه‌ای بالغ‌تر و سرمایه بیش‌تر مواجه هستیم.

با این وجود، افزایش شدید انتظارات می‌تواند منجر به بروز کلاهبرداری بیش‌تر شود. اشتیاق به دنیای ارز‌های دیجیتال در بین مجرمان سایبری که همیشه راه‌های جدیدی برای ارتکاب جرم ارائه می‌کنند از بین نمی‌رود. کلاهبرداری‌های رایج مرتبط با ارز‌های دیجیتال می‌تواند از طرح‌های هرمی و وب سایت‌های جعلی گرفته تا تاییدیه‌های جعلی سلبریتی‌ها و افزایش قیمت یک ارز دیجیتال ناشناخته متغیر باشد. توصیه می‌شود در مورد فرصت‌های فرضی که سود را تضمین می‌کنند یا بازاریابی بیش از حد انجام می‌دهند و یا فاقد اسناد فنی هستند جانب احتیاط را رعایت نمایید.

چه تاثیری می‌تواند روی قیمت داشته باشد؟

این سوالی واقعی است که جامعه مطرح می‌کند، زیرا داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که انتظار افزایش شدید وجود دارد. در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ میلادی هاوینگ تجربه افزایش قیمت تقریبا ۱۰ هزار درصدی را رقم زد. برای مثال، پیش از هاوینگ که در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد آن ارز کمی بالاتر از ۱۰ دلار معامله می‌شد. تنها پنج ماه پس از آن در آوریل ۲۰۱۳ میلادی قیمت آن به بالای ۲۰۰ دلار رسید. این روند صعودی تا پایان همان سال ادامه داشت و برای اولین بار از ۱۰۰۰ دلار گذشت. در هر صورت به نظر می‌رسید این افزایش در سال ۲۰۲۰ بسیار تعدیل شده بود زمانی که آن رمز ارز تنها ۴۰۰ درصد افزایش یافت البته در شرایطی که به دلیل پاندمی کووید فقدان مقررات و نرخ‌های بهره در پایین‌ترین حد تاریخی شکل گرفته بود. ما در تب و تاب چند سال پیش قرار نداریم و درباره آن چه ممکن است رخ دهد خوش بین هستیم.

مشکوک‌ترین صدا‌های بازار به این نکته اشاره می‌کنند که اگرچه همبستگی وجود دارد، اما بین این نقطه عطف تکنولوژیکی و افزایش قیمت رابطه علی وجود ندارد. این امر خوش بین‌ترین صدا‌ها را که در فوروم‌های تخصصی رمزارز‌ها دیجیتال در این باره خیال پردازی می‌کنند که ارزش آن ارز تا پایان سال ۲۰۲۴ به بالای ۴۳۵۰۰۰ دلار خواهد رسید دلسرد می‌کند. بدیهی است که رویداد‌های گذشته رویداد‌های آینده را تضمین نمی‌کنند. هاوینگ می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای چرخه رشد جدید در بازار دارایی‌های دیجیتال عمل کند.

آیا تاثیری بر صندوق قابل معامله در بورس خواهد گذاشت؟

تحلیلگران تاکید می‌کنند که این اثرات حداقل متقاطع خواهند بود. علاقه سرمایه گذاران برای دسترسی به بیت کوین از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس ممکن است در صورت افزایش قیمت یا در صورت افزایش ترس از دست دادن در مواجهه با گزارش‌های متعدد مبنی بر بازده سرمایه گذاری بالا در یک محیط امن‌تر و تنظیم شده‌تر با افزایش همراه باشد. در عین حال، وجود این ابزار‌های سرمایه گذاری بدان معناست که قیمت رمزارز‌های دیجیتال به ویژه با توجه به مشارکت بازیگران نهادی که در حال حاضر چندان نگران نوسانات به نظر نمی‌رسند مانند گذشته بی ثبات نیست.

هاوینگ هم چنین می‌تواند به طور غیر مستقیم بر پورتفوی یا سبد سرمایه گذاری تأثیر بگذارد. علاوه بر صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین تعدادی وجوه مربوط به صنعت رمز ارز دیجیتال در بازار امریکا وجود دارد. برای مثال، Valkyrie Bitcoin Miners ETF (WGMI) در شرکت‌هایی که در استخراج این ارز دیجیتال نقش دارند سرمایه گذاری می‌کند که تا همین اواخر راهی برای قرار گرفتن در معرض دنیای رمز ارز دیجیتال در بازار سهام بود. در یک محیط رقابتی‌تر در بین ماینر‌ها ماینر‌های کوچک‌تر می‌توانند ناپدید شوند که برای مثال به نفع این صندوق خواهد بود.

چه عوامل دیگری بر این زمینه و بستر تاثیر می‌گذارند؟

بازار به دو خبر مرتبط توجه دارد. از یک سو، موفقیت مدیران صندوق‌های بزرگ در ارتقای صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین در ژانویه امسال راه اندازی شد. مهم است که به یاد داشته باشید در سال ۲۰۱۷ گلری فینک، مدیرعامل بلک راک بیت کوین را شاخص پولشویی نامید، اما امروزه او به ارز‌های دیجیتال اعتقاد زیادی دارد.

پیشرفتی جدید ممکن است از جانب بلک راک باشد: تایید صندوق قابل معامله اِتِر دومین رمز ارز دیجیتال پس از بیت کوین. شرکت فینک یکی از شرکت‌هایی است که از تنظیم کننده امریکا درخواست کرده تا این نوع از صندوق را تایید کند. اگرچه انتظار نمی‌رود که جنجالی مانند آنچه در نیمه اول سال جاری رخ داد ایجاد شود، اما این امر نشان دهنده نوع مواجهه مقام‌ها است که اگرچه هنوز نسبت به دارایی‌های رمز ارز دیجیتال برخوردی محتاطانه دارند، اما دست کم به دنبال ایجاد محیط نظارتی شفاف تری می‌باشند.

در نهایت، آن چه در سطح سیاستگذاری پولی در ایالات متحده و اروپا رخ می‌دهد نیز حائر اهمیت خواهد بود. کاهش احتمالی نرخ بهره در یک یا هر دو سوی اقیانوس اطلس علاقه به گزینه‌های سرمایه گذاری پرمخاطره‌تر مانند ارز‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • توزیع نابرابر سفر خانوارهای ایرانی؛ فقط ۱۸درصد مستاجران سفر رفته‌اند!
  • کاهش سهم سفر برای اقشار کم درآمد
  • درخشش طلا در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟
  • هزینه تفریحات دهک دهم، 40 برابر دهک اول / هشدار نسبت به حذف سفر از سبد هزینه ای خانوارها/ 50 درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودروی شخصی هستند / 77 درصد مسافران از خودروی شخصی استفاده می کنند
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند