ایران در اسکار 2021 نماینده دارد؟
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۳۷۵۹
با نزدیک شدن به زمان معرفی نماینده سینمای ایران برای حضور در اسکار ۲۰۲۱، گمانهزنیهای مختلفی مطرح میشود.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا روی جزء به جزء زندگی و فعالیت انسانها در جهان تأثیر گذاشته است.
بزرگترین مراسم سینمایی دنیا یعنی اسکار نیز از این قاعده مستثنی نبود و هنوز هم مشخص نیست، آنلاین برگزار میشود یا فیزیکی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم اسکار ۲۰۲۱ قرار بود، ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۹۹) برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع کرونا تقریباً با دو ماه تأخیر برگزار میشود؛ یعنی در ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۵ اردیبهشت). فیلمی که قرار است در اسکار ۲۰۲۱ نماینده ایران باشد، باید از ۹ مهر ۹۸ تا ۱۱ دی ۹۹ حداقل یک هفته متوالی در سینماهای ایران اکران و تا ۱۱ آذر ۹۹ به اسکار ارائه شود.
نمایندههای احتمالی ایران در اسکار که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، تاکنون اکران نشدهاند و خطر این وجود دارد که اکران نشوند؛ چون آثار پرخرجی هستند و صاحبانشان به علت آسیب رسیدن به خود فیلم و سرمایه آن دست به چنین اقدامی نمیزنند. مگر اینکه از ترفند اکران یک هفتهای متوالی آن هم در کمترین سینما و سالن، برای آنها استفاده شود.
«خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان و «شنای پروانه» محمد کارت میتوانند نمایندههای احتمالی ایران برای معرفی به اسکار باشند؛ البته اگر مانند سال قبل فیلمی که هیچکس فکرش را نمیکند (فارغ از خوب بودن یا بد بودن این جریان) به اسکار معرفی نشود.
رائد فریدزاده دبیر شورای بینالملل سازمان سینمایی و معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی، درباره شروع مراحل انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در اسکار ۲۰۲۱ گفت: ما تقاضا کردیم لیست فیلمهایی که از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰ حداقل یک هفته اکران تجاری شده و یا میشوند را به ما ارائه دهند. پس از آن طبق روال هر سال بقیه کارها را تا اعلام نهایی فیلم، انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به اضافه شدن یک بخش جدید به قوانین اسکار ۲۰۲۱ بیان کرد: در صورتی که نهاد سینمایی ما تایید کند و فیلم معرفی شده به اسکار، به علت شیوع ویروس کرونا امکان اکران تجاری به شکل مرسوم را نداشته باشد و آنلاین اکران شود، از آنجایی که اسکار ۲۰۲۱ این مورد را به قوانین خود اضافه کرده، مسئله ای وجود ندارد.
تا امروز، فیلمهای «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی، «بچههای آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی، «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی، «زمانی برای مستی اسبها» به کارگردانی بهمن قبادی، «باران» به کارگردانی مجید مجیدی، «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «نفس عمیق» به کارگردانی پرویز شهبازی، «لاک پشتها هم پرواز میکنند» به کارگردانی بهمن قبادی، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی، «کافه ترانزیت» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، «میم مثل مادر» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «آواز گنجشکها» به کارگردانی مجید مجیدی، «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی، «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری، «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی، «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی، «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند نماینده کشورمان برای حضور در اسکار بودند.
سهم ایران در این بین، دو جایزه اسکار برای فیلمهای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» بوده است. فیلم «بچههای آسمان» هم در دورهای نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما از کسب آن بازماند. بقیه فیلمهای معرفی شده به اسکار از سوی مسئولان کشورمان، نامزد دریافت جایزه اسکار نشده اند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: سینمای ایران اسکار اسکار 2021 کارگردانی مجید مجیدی اسکار ۲۰۲۱
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
به گزارش «تابناک»، سینما اعتماد نوشت: اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
سال گذشته فروش بالای هزار میلیارد تومانی گیشه برای سینمای دچار بحران در جذب مخاطب یک اتفاق مهم و اساسی به شمار میرفت. در میان خیل فیلمهایی که دخل و خرج خود را نمیتوانستند با هم مطابقت بدهند و اصلا بود و نبود آنها بر پرده سینما فرقی نمیکرد و حتی ساخته شدن بسیاری از آنها شکست مطلق برای سازندگان بود.
گیشه بالای هزار میلیاردی (البته فقط برای چند فیلم) خوشحال کننده بود. حتی این عدد آنچنان شوقی ایجاد کرد که به سرعت آن را به کل سینما چسباندند و مسئولان آن را جزو افتخارات دوران کاری خود میدانند و از این فروش به عنوان تحول در سینما یاد میکنند.
خیلی هم خوب؛ به هر حال اتفاق خوب، خوب است و باید از آن حرف زد، ولی نکته قابل اهمیت اینکه باید آن را آنالیز کرد و دلایل و چرایی آن را بررسی کرد. برای شما پرسش نیست که چرا فقط چهار یا پنج فیلم توانستند رقمهای گیشه را جابهجا کنند؟ چرا اکثر فیلمها نه تنها بازگشت مالی نداشتند که هزینههای اولیه ساخت را هم برنگردانند؟
تعارف که نداریم، کیفیت چند فیلم پرفروش را حداقل خودمان میدانیم، اینکه چه جنسی به مخاطب ارائه دادیم قبل از همه خودمان مطلعیم، پس نمیتوانیم مدعی شویم کیفیت باعث جذب مخاطب فروش این چند فیلم شده است. البته که فضای کمیک و شاد حاکم بر فیلم و حضور بازیگران شناختهشده در فروش فیلم تاثیرگذار هستند، اما دلیل اصلی و کافی نیست، چرا که فیلمهای کمدی دیگری هم سال گذشته اکران شدند، اما به فروش این چند فیلم نرسیدند.
ماجرا چیست؟
سال گذشته ۲۲ مرداد بود که قربان نجفی کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» در گفتگو با اعتماد درباره نحوه تبلیغات فیلمها در ماهوارهها گفته بود: رسانههای خارجی فارسیزبان هفتهای ۵ هزار تا ۱۵ هزار دلار از فیلمساز میگیرند تا فیلمهایشان را در رسانهشان تبلیغ کنند.
همان زمان قربان نجفی توضیح داده بود متاسفانه یکی از همین فیلمهای روی پرده مبلغ گزافی حدود ۲۵۰ هزار دلار به این ماهوارهها داده و تمام تبلیغات را برای فیلمش گرفته و البته همین دوستان سینماگر ما قیمت را بالا بردهاند تا دست کسی به تبلیغات آنجا هم نرسد.
دقت کنید، این نکات را سینماگری که سال گذشته فیلم روی پرده اکران داشته و طبیعتا از مناسبات اکران و تبلیغات فیلمها اطلاع داشته بیان کرده است.
اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست. حتی اینکه آیا تبلیغات ماهوارهها در جذب مخاطب تاثیر دارد هم منظور نظر ما نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
ما گفته قربان نجفی مبنی بر اینکه رقم ۲۵۰ هزار دلار برای تبلیغ یک فیلم شده را حساب نمیکنیم، اما شما در نظر بگیرید تعداد فیلمهایی که سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند چقدر بوده؟ بالای ۱۰ فیلم سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند، از فسیل و هتل و شهر هرت گرفته تا ویلای ساحلی و هاوایی و…، آن هم نه یک بار و حتی ده بار، به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار.
تبلیغ فیلمها آنقدر زیاد بود که لابهلای این تبلیغها سریالها و برنامههای جم هم پخش میشد، از زیرنویس گرفته تا تیزر و عکس و… فیلمهای در حال اکران سینماهای ایران از سر و روی شبکه جم میبارید. کمااینکه در حال حاضر هم وضع برای فیلمهای تمساح خونی و بیبدن و سال گربه همینگونه است.
حالا شما خودتان محاسبه کنید برای تبلیغات هزار باره فیلمها در شبکههای جم چقدر هزینه شده باشد خوب است؟
بر اساس شنیدههای موثق ما، سال گذشته از سینمای ایران رقم بیش از صد میلیارد تومان به شبکه ماهوارهای جم تبلیغ داده شده و پخشکنندهها چنین رقم بالایی را برای تبلیغ فیلمشان هزینه کردهاند.
بله، یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. حالا این پرسش به وجود میآید که با توجه به این پرداخت بالا به ماهوارهها، آیا سود اصلی از اکران فیلمهای کمدی را سینمای ایران برده یا ماهوارهها؟
سریالهای پلتفرمها که از همان دقایق ابتدایی انتشار، بلافاصله در ماهوارهها با زمانبندی کامل پخش میشود، تبلیغات فیلمهای ایران که به ماهوارهها داده میشود…. آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟