Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@16:39:20 GMT

ماجرای درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۴۶۲۴

ماجرای درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان چیست؟

مناقشه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ از حدود چهار دهه پیش موجب تنش در منطقه شده و گرچه از منظر حقوق بین‌الملل قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است، اما در کنترل اقوام ارمنی قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مقام‌های ایروان و باکو اظهارات تحریک‌آمیز علیه یکدیگر را از دو روز گذشته کلید زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آنکه «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان درباره خطر جنگی تمام‌عیار با جمهوری آذربایجان هشدار داد، «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان ابراز امیدواری کرد «اشغال 30 ‌ساله» قره‌باغ پایان یابد. این جنجال ها باعث شد شاهد نخستین راکت‌پراکنی‌ها و هدف قرار دادن تانک‌ها و پهپادها و کشته و زخمی شدن غیرنظامیان از هر دو طرف باشیم. دو کشور درگیری‌های خود را بر سر منطقه مورد مناقشه «نوگورنو قره‌باغ» انجام می‌دهند که کنترل آن در دست ارمنستان است.

بیشتر بخوانید:

ترکیه و روسیه در مناقشه قره‌باغ روبروی یکدیگر نمی‌ایستند

در این میان مقام‌های منطقه خودمختار «نوگورنو قره‌باغ» می‌گویند 16 نظامی کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شده‌اند. آذربایجان نیز کشته‌ شدن عده‌ای از جمله پنج عضو یک خانواده و زخمی شدن 19 نفر را اعلام کرده است. این در حالی است که روسیه خواستار خویشتنداری دو طرف شده است، ولی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی تحریک‌آمیز اعلام کرد با تمام قوا از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترکیه مدت‌هاست از آذربایجان حمایت می‌کند و ارمنستان را به تجاوزگری متهم کرده است.

مردم ارمنستان آماده جنگ با آذربایجان

از حدود چهار دهه پیش مناقشه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ موجب تنش در منطقه شده است. گرچه از منظر حقوق بین‌الملل قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است، اما در کنترل اقوام ارمنی قرار دارد. مشکلات قره‌باغ مشکلاتی نیستند که دامنه‌دار باشند و دو ماه پیش، آوریل ۲۰۱۶ (اردیبهشت ۱۳۹۵) و در بازه‌های زمانی مختلف چنین تقابل‌‌ها و منازعاتی میان دو طرف رخ داده و درنهایت به آتش‌بس ختم شده است. روسیه به‌دلیل اینکه تمایل دارد بر جمهوری آذربایجان تسلط داشته باشد، تمایلی به ادامه یافتن مناقشه ندارد.

ارمنستان درباره بخش‌هایی از خاک ترکیه ادعای ارضی دارد و معتقد است منطقه‌ای که به‌عنوان «ارمنستان غربی» شناخته می‌شود، متعلق به ایروان است. ارمنستان همچنان مدعی است ترک‌های عثمانی در سال ۱۹۱۵ میلادی ۱,۵ میلیون ارمنی را قتل‌عام کرده‌اند که آنکارا قبول ندارد و چنین اختلافاتی همچنان میان دو طرف وجود دارند. علاوه بر این، برخی کشورها که در کنار رژیم صهیونیستی حضور دارند، از ارمنستان حمایت کرده‌اند و قتل‌عام را به رسمیت شناخته‌اند.

دو ماه پیش در درگیری‌های مرزی دست‌کم ۱۶ نفر کشته شدند و بزرگ‌ترین تظاهرات سال‌های اخیر در باکو، پایتخت آذربایجان انجام شد و تظاهرکنندگان خواستار بسیج کامل نیروها و بازپس‌گیری کامل منطقه از ارمنستان شدند. در مناقشه اخیر نیز جدایی‌طلبان ارمنستان در منطقه تحت کنترل خود حکومت نظامی برقرار کردند و از همه مردان خواسته‌اند برای جنگ بسیج شوند.

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: ارمنستان جمهوری آذربایجان مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان قره باغ دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم

وزارت کشور ارمنستان امروز سه شنبه اعلام کرد که ایروان عملیات تعیین مرزها با جمهوری آذربایجان را در بخش باغانیس- ووسکپار (Baganis-Voskepar) استان تاووش آغاز کرده است.   به گزارش ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: وزارت کشور ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور کار تعیین مرزها در مرز با آذربایجان در این بخش از استان تاووش را از امروز ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) آغاز کرده است.   در این بیانیه آمده است: بزرگراه باغانیس-ووسکپار برای انجام عملیات مین زدایی در منطقه مجاور و جلوگیری از ورود شهروندان به مناطق مین گذاری شده مجاور به منظور حفظ امنیت آنها بسته شده است.   وزارت کشور ارمنستان در این بیانیه افزود: ما همچنین به اطلاع می رسانیم شایعاتی که ادعا می کنند بخشی از تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، با واقعیت منطبق نیست. ما تاکید می کنیم که برای امروز هیچ تغییری در خط تماس ارمنستان- آذربایجان برنامه ریزی نشده است. بعد از تعیین مرز، سربازان مرزی ارمنستان حفاظت از خط مرزی را آغاز خواهند کرد.   دفتر دولت ارمنستان امروز در بیانیه ‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق کمیسیون‌ های تعیین حدود مرزهای دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان، فرآیندی از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ برای تعیین مختصات مرزی بر اساس اندازه‌ گیری‌های ژئودسیک (پیمایشی) آغاز شد.   نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تازگی در مصاحبه با رسانه های انگلیس گفت کشورش هدفی فراتر از مرزهای جغرافیایی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خود ندارد و ابراز امیدواری کرد که تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان از طریق روند تعیین مرزها احیا شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان