Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، با آغاز فصل کشت پاییزه و زمستانه، افزایش ناگهانی ۶ تا ۱۰ برابری کودهای شیمیایی موجی از نگرانی را بین کشاورزان به وجود آورد. این افزایش کود و سموم کشاورزی طبق مصوبه دولت پس از حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی انجام شد. بنابراین قیمت هر کیسه سوپرفسفات ۳۳۰ هزار تومان، دی‌آمونیام فسفات ۴۵۰ هزار، کلرورپتاسیم ۵۰۰ هزار تومان و سولفات پتاسیم ۵۳۰ هزار تومان  به واحدهای فروش ابلاغ گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین دولت بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه، یارانه برای کود شیمیایی در سال ۹۹ را حذف کرد و هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای هم برای کار خود ارائه نداد. به نظر می‌رسد افزایش شدید این محصول، تولید کشاورزان را تحت تأثیر قرار دهد. اعتراض به افزایش اقلام و تجهیزات کشاورزی، سیستم معیوب توزیع کود، سرگردانی کشاورزان از تهیه نهاده‌ها و شوک افزایش قیمت کودهای شیمیایی، گله‌مندی و اضطراب کشاورزانی بوده که از گوشه و کنار استان‌های کشورمان به گوش می‌رسد.

 

بر همین اساس، کاربران «فارس من» نیز با ثبت سوژه‌ای درباره «افزایش قیمت کودهای کشاورزی به صرفه نیست» و «گرانی و کمبود کود شیمیایی» از جهش قیمت نهاده‌های کشاورزی در سال جهش تولید انتقاد کرده و خواستار بررسی آن از سوی مجلس و وزارت جهاد کشاورزی شدند. خبرنگاران فارس هم برای رفع دغدغه مخاطبانش پیگیری‌هایی را از سوی مسؤولین داشت که در زیر به مهمترین آن می‌پردازیم. 

 

متأسفانه با توجه به مشکلات فوق، شاهدیم که دولت به جای اینکه به فکر تأمین کود مورد نیاز کشاورزان باشد خبر از افزایش قیمت این محصول می‌دهد. خبرهایی که واکنش نمایندگان مجلس را هم به همراه داشته است. 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اعلام افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی، گفت: دولت با این کار خود می‌خواهد رئیس جمهور بعدی را با مشکل مواجه کند و سرزمین سوخته به دست دولت بعد بدهد.

محمدجواد عسگری نماینده مردم داراب در مجلس هم با بیان اینکه متأسفانه دولت برنامه جدی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی ندارد، گفت: افزایش چند صد درصدی قیمت کود و سم باعث شده که کشاورزان رغبتی برای کشت پاییزه نداشته باشند.

 

وی افزود: ‌خرید تضمینی محصولات کشاورزی از ابزارهای قانونی حمایت از کشاورز و افزایش امنیت غذایی محسوب می‌شود و دولت مکلف است از حقوق همه اقشار حمایت کند لذا باید این ابزار مؤثر واقع شود.

 

در ادامه این اظهارات، محمد سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس، تصریح کرد: افزایش قیمت کود شیمیایی و سوخت ادوات، کشاورزان را با چالش مواجه کرده است. امیدوارم آقای روحانی به پرسش ۸۰ میلیون انسان پاسخ دهد و در مجلس حضور یابد. 

 

همانطور که گفته شد با افزایش سرسام‌آور قیمت کود، تولیدات کشاورزی صرفه اقتصادی نداشته و کشاورز به دلیل گرانی، دیگر در مزارع خود اقدام به کشت محصول نخواهد کرد و در نتیجه در آینده کاهش محصولات را خواهیم داشت. علاوه بر این، در بحبوحه گرانی جای پای دلالان و واسطه‌گران هم محکم‌تر می‌شود.

 

در همین راستا، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با فارس، مسیر دولت در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تولید محصولات کشاورزی را اشتباه دانست و گفت: باید در نظر داشت گرانی نهاده‌ها در مزارع باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود و امنیت غذایی را به خطر خواهد انداخت.

 

وی افزود: این افزایش ۴ تا ۱۰ برابری نسبت به سال‌های گذشته نشان از مشکلات زیاد برای کشاورزان در آستانه فصل کشت می‌دهد. دولت باید هر چه سریع‌تر کود موردنظر کشاورزان را تأمین و از افزایش بی‌حد و حصر آن جلوگیری کند.

به گفته هاجر چنارانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی باید در راه توسعه صادرات محصولات کشاورزی قدم بردارد اما عکس این موضوع را شاهد هستیم به گونه‌ای که کمر کشاورزان زیر بار پرداخت قسط کود و سم خم شده است.

 

در لابلای انتقادات وارده نسبت به افزایش قیمت محصولات کشاورزی، غلامرضا نوری از مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون کشاورزی برای رسیدگی به افزایش سموم کشاورزی خبر داد و گفت: این افزایش کاملاً انگیزه اقتصادی کشت گندم را از کشاورزان گرفته است.

در نهایت یوسف داوودی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از خاوازی خواستار برگرداندن قیمت کود به حالت قبل شد و تأکید کرد که اگر وزیر جهاد کشاورزی مانع افزایش قیمت نشود، مجلس از ابزارهای نظارتی همچون تذکر، سؤال و استیضاح استفاده خواهد کرد. حال باید منتظر ماند تا دید که کمیسیون کشاورزی چه تدبیری برای تصمیم ناگهانی دولت خواهد اندیشید. 

 

فارس من همچنان پیگیر مطالبات مخاطبانش است و تا حصول نتیجه به کار خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزان خرید تضمینی گندم حذف ارز دولتی فارس من کود شیمیایی قیمت کود خبرگزاری فارس محصولات کشاورزی افزایش قیمت کود شیمیایی قیمت کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۴۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهرکرد

به گزارش خبرآنلاین ،محمد کاظم منزوی افزود: برقراری یک پرواز از استانی به استان دیگر پیگیری‌های زیادی می‌طلبد.

وی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: استاندار چهارمحال و بختیاری پیگیر برقراری سه پرواز شامل شهرکرد - عسلویه و شهرکرد - مشهد و بالعکس و حداقل یک پرواز به خارج از کشور(عتبات عالیات و عمره) مورد نظر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آخرین پیگیری‌های انجام شده تاکنون پرواز شهرکرد - عسلویه و بالعکس از فرودگاه شهرکرد برقرار شده است.

وی با تاکید براینکه استقبال مردم از برقراری این پرواز می‌تواند موجب ادامه پرواز شهرکرد - عسلویه باشد افزود: نباید به دلیل استقبال نکردن مردم این پرواز (شهرکرد - عسلویه ) غیراقتصادی تلقی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده و در راستای پاسخ به درخواست قشر زحمت کش استان و با حمایت و پیگیری استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پرواز شهرکرد - عسلویه و بالعکس از روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه از فرودگاه شهرکرد از سر گرفته می‌شود.

خدایار باقری هارونی افزود: در این ارتباط ساعت ورود پرواز شهرکرد - عسلویه ۹:۱۵ و ساعت خروج آن نیز ۹:۴۵ است.

وی اظهار داشت: پرواز شهرکرد - عسلویه به وسیله یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان از فرودگاه شهرکرد انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: امید می‌رود با استقبال خوب مردم زمینه افزایش پروازهای بعدی از فرودگاه شهرکرد مهیا شود.

باقری هارونی شرکت‌های هواپیمایی فعال در چهارمحال و بختیاری را شامل آسمان و ماهان عنوان کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898908

دیگر خبرها

  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهرکرد
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی