Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، حجت الاسلام محمود ریاضت، مدرس حوزه علمیه و کارشناس دینی در گفتگو با مهیار عبدالهی در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن گفت: به نظر می رسد اولین هدف از بحث امام حسین(ع) ایجاد سنخیت بین افراد با سیدالشهداست در مراتب خاص خودش. ایشان وقتی می خواستند از مکه حرکت کنند گفتند هر کس می خواهد به ملاقات خدا بیاید با من بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی ها که با سیدالشهدا ارتباطی ندارند به بهشت می روند. برخی مجانین بدون اینکه قطره ای اشک برای سیدالشهدا ریخته باشند یا قدمی برداشته باشند به بهشت می روند. بچه هایی که در رحم مادر می میرند به بهشت می روند. فرق اینکه بهشت بروی با نعمت های بهشتی سرگرم شوی یا اینکه با آفریننده بهشت باشی چیزی است که باید از زیارت حاصل شوی.

وی افزود: به تعبیر اهل معنا بزرگان و علمای ما وقتی می خواستند شاگردانشان را به جایی برسانند دستور چله می دادند. یک چله روی چشمت یا زبانت یا گوشت کار کن. اگر چهل روز خود را برای خدا خالص کنید خروجی اش حکمت است. چشمه های حکمت از قلبتان به زبانتان جاری می شود. خروجی چله حسینی چه باید باشد؟ عزاداری در محرم زمینه سازی و بسترسازی است برای ورود مطلوب تر به چله حسینی. از عاشورا تا اربعین چله است. خروجی چله باید چیزهایی باشد که در زیارت عاشورا درخواست کرده ام و در پایان زیارت وارث خواسته ام. اگر این اتفاق بیفتد من دیگر جامانده از کربلا نیستم. تعبیرجا مانده برای کسی است که نمی تواند بگوید فمعکم معکم.

این کارشناس دینی بیان کرد: در زیارت عاشورا می خواهیم که معیت با امام زمان(عج) داشته باشیم. عاشورا به مهدویت اتصال مستقیمی دارد. دو جا در زیارت عاشورا این را می خواهید. روایات متعددی داریم اگر اشک شما بر سیدالشهدا(ع) با معرفت باشد در بالاترین درجات همراه خواهی بود. اگر بتوانیم در چله های حسینی روی خودمان کار کنیم دیگر جامانده از اربعین نیستیم. یکی از اساتید می گویند برای من و شما این امر با یک چله حاصل نمی شود. جابر وقتی در اربعین برای زیارت سیدالشهدا آمد عمل او علامت مومن در زیارت اربعین شد.

وی ادامه داد: عطیه می گوید وقتی جابر زیارتش تمام شد و خواستیم برگردیم روکرد به قبر سیدالشهدا و عبارت وداع را نخواند. گفت خدا را شکر می کنم که به معیت رسیدم. عطیه می گوید تعجب کردم. گفتم چه می گویی؟ دردهای زیادی کشیده اند. جابر می گوید از دو لب جد حسین(ع) با دو گوش خودم شنیدم که اگر کسی تشبه بین خود و گروهی ایجاد کند داخل در آن گروه است. من در این چله بین خودم و سیدالشهدا تشبه ایجاد کردم.

ریاضت یادآور شد: یکی از علما می گفت شیطان حریف من و شما نمی شود که برای امام مشکی نپوشیم و پیاده روی نرویم. اما می تواند باعث شود که مشکی حجاب شما شود. پیاده روی حجاب شما نشود. مراقب باشیم کربلا حجاب رسیدن به سیدالشهدا نشود. کربلا طریقی برای رسیدن به حسین(ع) است. گاهی همه چیز گفته می شود جز نکته ای که باید گفته شود. من چطور می توانم به این معیت برسم. قبل از فمعکم معکم عبارات دیگری داریم که اگر محقق شد به معیت می رسیم.

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: گاهی کسی با یک نسخه به هدفش می رسد و گاهی برای برخی با چندچله هم معیت حاصل نمی شود. اما سقفش چهل چله است اگر بعد از آن هم نرسیدی  فکری به حال خودت بکن. ابی عبدالله (ع) فرمودند با من حرکت کن نه با هوای نفست. قرآن می گوید برخی عبادت می کنند اما خود را می پرستند و درگیر هوای نفسشان هستند. امام حسین(ع) در مسیر رفتن به کربلا به عبیدالله حر جعفی رسیدند که از صحابه رسول خدا(ص) بود. حضرت نکاتی را یادآوری کردند و گفتند جدم اینطور گفت یادت است. گفت بله. گفتند الان وقتش است بیا برویم. گفت من از کوفه بیرون آمدم که به شما نخورم. حضرت گفت در حال حاضر سعادت این است باید با من باشی. اگر کسی به من ملحق شد به دیدار خداوند می رود. اما اگر نشد دیگر به فتح و پیروزی نمی رسد.

حجت الاسلام ریاضت در ادامه توضیح داد: او گفت دلم می خواهد با شما باشم. اما کار دارم. حضرت فرمود گفت بیا برویم. گفت می خواهم کاری کنم که ثوابش را ببرم و با شما باشم. من شمشیر خوبی دارم که به درد جنگ می خورد. اسب نژاد اصیل عرب دارم آن هم برای شما. حضرت فرمود شمشیر برای خودت. ذوالفقار پدرم هست. اسب هم برای خودت اسب برادرم عباس به خیلی از کسانی که خیال می کنند آدم هستند می ارزد. اسب هم برای خودت. اگر می خواهی به معیت برسی باید از راهی که من می گویم بیایی نه راهی که خودت می خواهی. حضرت گفت باید با تعریف من بیایی. امیدوارم سیدالشهدا یک نگاهی بکند و ریشه این ویروس کنده شود. ما بعید نمی دانیم. این از سیدالشهدابرمی آید. اگر نشد باید به خودمان برگردیم. گاهی می گوییم سال های پیش چه می کردیم؟ قرار پیاده روی و دیدار با دوستانمان را می گذاشتیم. اما آیا با سیدالشهدا راه افتادیم؟

وی اظهار کرد: کسانی مثل حبیب، حر که با اباعبدالله حرکت کردند چه ویژگی هایی داشتند. یزید بن ثبیط گفت می خواهم بروم. دو پسرش گفتند ما هم می آییم. وقتی رسیدند دیدند اباعبدالله رفته است. مثل مرغ پرکنده شدند. فقط پیک های مخصوص می دانستند ابی عبدالله کجا هستند. برخی روایات می گویند ابی عبدالله پنج منزل از مکه فاصله گرفته بودند. پیکی که از مکه خبر می آورد گفت یزید بن ثبیط با دو پسرش آمده است تا به شما بپیوندد. حضرت نماز ظهر را خواندند. می گویند حضرت برخی ها را می گفتند بیاوریدش. برخی را می گفت آدرس بدهید بیاید. او رو کرد به اصحابش گفت در همین منزل بمانید من بروم یزید بن ثبیط را بیاورم. ما کداممان اگر امام زمان این جمعه بیاید و حضرت حرکت کرده باشد خودمان را مکه برسانیم بفهمد ما آمده ایم به ایشان برسیم حضرت می گوید صبرکنید من بروم فلانی را بیاورم.

ریاضت ادامه داد: می گویند یزید بن ثبیط از خیمه اش بیرون آمده بود و دنبال ابی عبدالله می گشت و می گفت خدایا چه کار کنم. او را چطور پیدا کنم. دیدم اباعبدالله با دو نفر از همراهمان آمد. می گویند حضرت به خیمه آمد و دید یزید بن ثبیط نیست. گاهی ما منتظر امام زمان هستیم گاهی امام زمان منتظرماست. آقا شما برای ظهیر که به روی پدرت در صفین شمشیر کشیده بود پیک فرستادی. اما گفتی بگذار ببینم با من می آید.دستش را بگیرم. وظیفه امام هدایت است. اما پیک فرستاد. ظهیر نشسته بود و می خواست غذا بخورد پرده کنار رفت و گفت پیک ابی عبدالله هستم «یا زُهَیر أجِب أبَاعَبدِالله»!لقمه در دست هایش بود. این جمله تا عمق وجود ظهیر نفوذ کرد. نه تنها خودش بلکه اهل بیتش هم تحت تاثیرقرار گرفتند. همسرش از خیمه کناری گفت پسر فاطمه است. اگر نمی خواهی با او بروی بی احترامی نکن. برو بگو نمی روم. ظهیر کسی است که همان اول به ایشان گفته اند نه له تو هستم نه علیه تو. امام علی اکبر(ع) را فرستاده بودند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: گاهی این حرف ها را که به مردم و در دانشگاه می زنم به خودم می گویم خودت چه. این معیت کی برای تو حاصل می شوم. از دست خودم خسته شده ام. پس کی بگویم فمعکم معکم. دارد دیر می شود. اگر امام زمان(عج) بیاید و این معیت را نداشته باشم نمی توانم این را بگویم. سیدالشهدا مقدمه ظهور است. زیارتش و گریه اش و روضه اش مقدمه ظهور است. سیدبن طاووس این را در لهوف عنوان می کند. می گوید عصرعاشورا کار خیلی بالا گرفت. چندجا صدای ملائکه درآمد. به خدا اعتراض کردند چرا کاری نمی کنی. معجزه ای امدادی نمی کنی. در یکی از فرازها آمده است کار به جایی رسیده بود که آن نانجیب ابی عبدالله را به رو خوابانده بود ملائک ضجه می زدند. خداوند سایه حضرت قائم را نشان داد و گفت با این انتقام او را می گیرم. اگر من کربلا و مکه بروم ولی نتوانم بگویم فمعکم معکم فایده ای ندارد. امام سجاد(ع) فرمود اگر این اتفاق بیفتد دیگر غیبتی نیست و ظهور محقق می شود.

او همچنین درباره التماس دعای بیماران گفت: حضرت فرمود شما برای فرج من دعا کنید. فرج خودتان هم در آن هست. اگر معیت حاصل شود آقای ما برادری دارد که هر وقت می خواهد صدایش کند می گوید حسین فدای تو شود. او نقشی که حضرت فاطمه(س) برای امیرالمومنین(ع) داشت را برای امام حسین(ع) دارد. امیرالمومنین می فرماید هر وقت غم و غصه و اندوه همه وجودم را می گرفت تا یک نگاه به چهره فاطمه می کردم برطرف می شد. رابطه عباس(ع) و حضرت هم همینطور بود. ما هم در چهره قمر بنی هاشم نگاه کنیم. بیماری های جسمی اسباب و عللی دارد. درمانی دارد.

حجت الاسلام ریاضت تصریح کرد: دکترها در قدیم روی نسخه هایشان می نوشتند دوای از سوی ماست اما اینکه اثرکند از جانب خداوند است. برای اینکه معیت حاصل شود باید دردهای روحی ما مداوا شود. در رابطه با این چرا کسی التماس دعا نمی گوید. مهم این است که دل را باز کنیم. یک کسی می گوید ما  پنج برادر بودیم مرید حاج احمدخوانساری رحمت الله علیه که امام می فرمایند صاحب نفس قدسیه بود. آیت الله بروجردی می فرماید در عصمت ایشان فکر می کنیم نه در فقاهت. می گوید ما پنج برادر همه روبه راه بودیم. همه نوکر اهل بیت و درخانه اهل بیت بودیم. یکی در مسیر نبود و نااهل بود. گفت آمدم پیش آیت الله خوانساری. گفتم آقا آبروی پدرم و خانواده ام دارد می رود. همه در مسیری بودیم نمی دانیم چرا این اینطور شد. آیت الله خوانساری گفت یک راه بیشتر نداری. گفتم چه کنم گفت ببرش کربلا. گفتم او در روضه و هیئت های خانگی نمی آید. گفت به هر طریقی شده او را به کربلا ببر. گفت در بین الحرمین بایست و دستش را بگیر و رو به گنبد دستش را بگیر و سه مرتبه بگو یا مظلوم و دستش را ول کن. ابی عبدالله دستش را می گیرد. گفت گرفت چه گرفتنی. از همه ما چهار برادر جلو زد.

همچنین در ادامه برنامه داوود شفیعی، جانباز، ذاکر، مداح و پیرغلام اهل بیت مهمان«رو به راه» بود. او گفت: یادی می کنم از پیرغلام دستگاه امام حسین (ع)، کسی که تمام سال هاش عمرش را در دستگاه امام حسین بود و فرمانده و گریه کن و هم رزم خوبی بود و تربیت کننده بچه های هیئتی بود. از شاگردان کوچک این عزیز به نام حاج محمد ابوالقاسمی هستم. امسال اولین سالی است که او را نداریم. در منطقه شهرری تهران از فرماندهان قوی و مردم دارو حزب الهی بود و خانواده مبارز قبل از انقلاب داشت و بعد از آن هم همه عمرش را برای هدایت و تربیت کردن عزیزان و گریه کنان امام حسین(ع) گذاشته بود.

او ضمن اشاره به اینکه محمد ابولقاسمی ازمسئولان تخریب در جبهه ها و جانباز بود، افزود: دو داماد او به شهادت رسیده اند. برادرشان از ناحیه چشم جانباز است. محمد ابولقاسمی عزیزی بود که امسال از وجود پربرکتش بی نصیب هستیم. شب های عملیات جدا از معنویت، خدا، دستگاه اهل بیت، قرآن و مادر پهلوشکسته مان، امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) نبوده است. با اینها شب های ما ، شب های عملیات شد. شک نکنید که اینها هدایت شده عاشورا هستند و درس عاشورا تا دنیا دنیا است باید کار بکند. در عصر ما در هشت سال دفاع مقدس این به عینه دیده شد که شادابی و سرحالی را دارند. چون به همه عشق و معشوق و وصال می رسند. خنده و گریه و مناجات همه حکایت از این داشت که به وصال می رسند. شوق درونی شان در شب عملیات چندین برابرمی شده است. رزمنده هایی داشتیم که روحیات عجیبی داشتند برای گفتن و خندیدن برای مزاح کردن و حتی گریه کردن. در آن شرایط سخت که می دانستند باید دقایقی دیگر به عملیات بروند. اینها چقدرهدایت کننده بچه های دیگر بودند.

این پیرغلام اهل بیت در پایان بیان کرد: سال گذشته در همچین زمانی بین دهه اول و سوم ماه صفر کاروان ما با حاج محمدابوالقاسمی کربلا بود. با رفقای هیئت پیروان شهدای کربلا شهرری در نیمه شب بین الحرمین بودیم.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که تا اربعین هر شب ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عاشورا قرآن امام حسین ریاضت ابی عبدالله حجت الاسلام امام حسین ع امام زمان اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ویژه برنامه‌های مراسم احیای لیالی قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

حجت الاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: زائران و مومنین خداجو همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه لیالی پر برکت قدر با حضور گسترده در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مناجات و راز و نیاز با پروردگار متعال و توسل به ائمه اطهار علیهم السّلام می‌پردازند؛ از این رو سعی شده در تدارک ویژه برنامه‌های این ایام، بخش‌های آستان مقدس با تمام ظرفیت بهترین خدمات را به عاشقان آل الله علیهم السلام ارائه نمایند.

وی افزود: ویژه برنامه‌های مراسم احیای لیالی پر فیض قدر در مصلّای بزرگ امام علی (ع) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز و در ساعت ۱:۳۰ بامداد پایان می‌پذیرد.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) اظهار داشت: مراسم معنوی شب‌های قدر، با تلاوت قرآن کریم توسّط قاریان ممتاز و بین المللی آغاز و با قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی با نوای حاج محمدرضا غلامرضازاده، حاج احمد زین العابدین فرد در شب نوزدهم، حاج حمید رمضانپور و حاج امیر نعیمی در شب بیست و یکم و حاج حسن شالبافان در شب بیست و سوم ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم سخنرانی و احیاء توسط حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر و آیت الله حسینی خراسانی به ترتیب از نخستین شب تا سومین شب نورانی قدر از دیگر برنامه‌های لیالی قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خواهد بود.

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به برنامه‌های حرم مطهر در ایام ماه مبارک رمضان یادآور شد: همانگونه که قبلا نیز به اطلاع زائرین گرامی رسیده است، ویژه برنامه ترتیل خوانی قرآن کریم هر روز ظهر بعد از نماز ظهر و عصر در مصلای امام علی (ع) همراه با پخش زنده از شبکه تهران، مناجات خوانی نیمه شب در مسجد جامع آستان مقدس و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس هر روز پس از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی (ره) در ماه مبارک رمضان برگزار شده و تا پایان ماه میهمانی خدا برقرار خواهد بود.

وی در پایان افزود: مراسم لیالی قدر حرم مطهر بصورت مستقیم از شبکه تهران سیما و رادیو تهران و همچنین پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام به نشانی www.abdolazim.com پخش خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • مراسم‌های شاخص شب قدر در خمینی‌شهر اعلام شد
  • نصب هنردست هنرمندان اصفهانی درحرم امام حسین (ع)
  • تلاش برای خودسازی در شب های قدر
  • لزوم تلاش همگانی برای تحقق شعار سال
  • محفل جشن امام حسنی ها باطن جامعه دینی ما را به نمایش گذاشت
  • حرمت شهادت حضرت علی (ع) حفظ شود
  • ضرورت هدایت صحیح موقوفات در مازندران
  • برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) در شب‌های قدر اعلام شد
  • برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در شب‌های قدر اعلام شد
  • اعلام ویژه برنامه‌های مراسم احیای لیالی قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)