Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@05:37:32 GMT

رشد 59 درصدی ارزش ریالی دارایی خارجی بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۴۷۳۷

رشد 59 درصدی ارزش ریالی دارایی خارجی بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان خرداد ماه امسال به رقم 366 هزار و 910 میلیارد تومان رسیده است.

این رقم نسبت به بهار سال گذشته 58.8 درصد و در مقایسه با پایان سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. 

* دو دلیل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

با توجه به اینکه ارزش خالص دارایی خارجی بانک مرکزی به صورت ریالی درج شده است، این تغییر دو دلیل می‌تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذخایر خارجی بانک مرکزی شامل سبدی از ارزها و طلا است بنابراین دلیل اول تغییر نرخ برابری ریال در برابر سایر ارزها و افزایش ارزش ریالی بهای طلا با توجه به کاهش ارزش پول ملی، می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش 58.8 درصدی ارزش ریالی خالص دارایی خارجی بانک مرکزی باشد.

دلیل دوم برای این افزایش، می تواند خرید ارز دولت یا ارز صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی فعلی ملزم به خرید ارز دولت است و همین مساله موجب افزایش موجودی ارزی بانک مرکزی و افزایش نقدینگی می‌شود.

بانک مرکزی بخشی از ارز خریداری کرده را با هدف کنترل نرخ ارز در بازار می‌فروشد و همین موجب جمع آوری بخشی از پایه پولی تزریق شده به اقتصاد و از طرف دیگر کاهش موجودی ارزی بانک مرکزی می‌شود. 

در نهایت معادل ارزی خریداری شده از دولت، منهای ارز فروخته شده در بازار، به حساب ذخایر خارجی بانک مرکزی می‌رود. اگر در این آمارهای مرکز آمار ایران، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در چند اخیر به صورت ارزی درج می‌شد، امکان ارزیابی رشد واقعی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی وجود داشت اما در این آمارها که به صورت ریالی درج شده معلوم نیست چه میزان از این افزایش ریالی خالص دارایی‌های خارجی ناشی از تغییر نرخ تسعیر و چه میزان ناشی از افزایش واقعی خالص دارایی خارجی بانک مرکزی است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بانک مرکزی رشد طلا ارز دارایی خارجی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

به گزارش همشهری آنلاین،‌ علیرضا غفاری سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی در ارتباط زنده با بخش خبر سیما گفت: سقف تراکنش غیر حضوری شبکه بانکی از ۱۰۰ میلیون روزانه به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی گفت: به موجب ابلاغیه امروز بانک مرکزی به شبکه بانکی،‌ سقف انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی به یک میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین تراکنش های خرید با ابزارهای پذیرش و پوزها و IPG ها و تراکنش غیر حضوری از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد طبق بخشنامه امروز بانک مرکزی،‌ نقل و انتقال وجوه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون نیاز به ارائه مدارک ومستندات داشت که این آستانه هم به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و تا ۴۰۰ میلیون نیاز به مستندات نیست و مازاد بر آن باید با ارائه مستندات و مدارک باشد.

سقف برداشت از خودپرداز بانک بطور روزانه ۲۰۰ هزار تومان از هر کارت و سقف انتقال وجه کارت به کارت با دستگاه خودپرداز بانک ۱۰ میلیون تومان در روز است.

کد خبر 846725 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم بانک بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار