Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،‌ درگیری‌های نظامی میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بامداد یکشنبه از سر گرفته شد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان صبح یکشنبه نیروهای ارمنستان را متهم به حمله به مواضع  ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این  کشور و کشتن افراد غیرنظامی کرد.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که آذربایجان حملاتی هوایی و توپخانه‌ای علیه ارمنستان انجام داده است و نیروهای ارمنستان در پاسخ، دو هلی‌کوپتر و سه پهپاد آذربایجان را سرنگون کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی این درگیری‌های نظامی  الهام علی اف  رییس جمهوری آذربایجان بسیج عمومی نسبی در این کشور اعلام کرد و پارلمان جمهوری آذربایجان نیز اجرای حکومت نظامی سراسری را تصویب و مقررات منع آمد و شد در این کشور اعمال کرد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای دو کشور که منجر به تلفات جانی از دو طرف شده بود، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد که هر از چندگاهی میان دو طرف از سرگرفته می‌شود.

 در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است .

از سرگرفته شدن خشونت‌ها میان دو طرف که منجر به کشته یا زخمی شدن شماری از دو طرف شده است، ریشه تاریخی دارد و تاکنون‌ واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی را به همراه داشته و کشورهای مختلف ضمن دعوت ارمنستان و آذربایجان به خویشتن‌داری خواستار آتش‌بس میان دو طرف شدند. 

ابزار نگرانی سازمان ملل از تنش میان باکو و ایروان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای درباره ازسرگیری تنش‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد و  از هر دو طرف خواست که فورا درگیری‌ها را متوقف کرده، تنش‌ها را کاهش داده و بدون تعلل به مذاکرات معنادار بازگردند.

سخنگوی گوترش همچنین اعلام کرد که وی قرار است با رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت‌وگو کند.

اتحادیه اروپا درباره درگیری‌ها در قره باغ هشدار داد

اتحادیه اروپا نیز درباره تبعات تنش‌های جدید در منطقه قره‌باغ کوهستانی هشدار داد و خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستا در این منطقه شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرد و  خواستار برقراری فوری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ و بازگشت به مذاکرات صلح شد.

در این بیانیه آمده است:‌ ما با طرف‌های درگیر در بحران قره‌باغ مدام در تماس هستیم تا تنش را متوقف کرده و هرگونه مداخله خارجی در این باره را رد می‌کنیم.

آمریکا خواستار مذاکره میان باکو و ایروان شد

وزارت خارجه آمریکا یکشنبه شب در بیانیه‌ای از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا فوراً خصومت‌ها را متوقف کنند و به مذاکرات واقعی بازگردند.

در بیانیه آمریکا آمده است: واشنگتن معتقد است که مشارکت طرف‌های خارجی در خشونت‌ها کاملاً بی‌فایده است و فقط موجب وخامت تنش‌ها می‌شود. از طرف‌ها می‌خواهیم که با رؤسای گروه مینسک همکاری کرده و هرچه زودتر به مذاکرات واقعی بازگردند.

استفن بیگان معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در همین راستا با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و زوهراب مناتساکانیان  وزیر خارجه ارمنستان نیز گفت‌وگو کرد.

روسیه خواستار توقف تنش‌ها در قره‌باغ شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم در گفت‌وگوی تلفنی نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با وی، در خصوص درگیری‌های اخیر میان نیروهای آذری و ارمنی در قره‌باغ، خواستار توقف این تنش‌ها شد.

طبق اعلام دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، دو طرف درخصوص تشدید تنش‌ها در منطقه مناقشه قره باغ تبادل‌نظر کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه در ارتباط با ازسرگیری درگیری‌های گسترده در منطقه قره‌باغ ابراز نگرانی کرد.  

پیشتر نیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  روز یکشنبه در تماس‌های تلفنی با وزیران خارجه ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در مورد امکان پایان دادن به درگیری‌های بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی و گفتوگو کرده بود.

ایران آذربایجان و ارمنستان را به خویشتنداری دعوت کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن اطلاع از آخرین وضع و شرایط میدانی و همچنین ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده، دوطرف را به خویشتنداری، آتش بس و پایان فوری خصومت ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین المللی دعوت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس، آغاز گفت وگو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد.

اعلام حمایت پاکستان از باکو

وزارت امور خارجه پاکستان یکشنبه شب با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همبستگی با باکو از آنچه که در این بیانیه مواضع نیروهای آذری برای استفاده از حق دفاع از خود خوانده شده، حمایت کرد.

در این بیانیه با اشاره به آنچه که طرف پاکستانی آتشباری از سوی نیروهای ارمنستانی به مناطق روستایی و ساکنان غیرنظامی جمهوری آذربایجان می خواند، آمده است: پاکستان ضمن حمایت از مواضع جمهوری آذربایجان در مورد ناگورنو-قره‌باغ، بر حل این مناقشه براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید می‌کند.

ترکیه در جریان قره‌باغ طرف آذربایجان را گرفت

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در رشته توییت‌هایی نوشت: ملت ترکیه با همه امکاناتی که در اختیار دارد در کنار کشور برادر، آذربایجان می ایستد.

وی افزود: جامعه جهانی نتوانسته که موضع گیری لازم را در قبال تجاوز تحریک آمیز ارمنستان اتخاذ کند و بار دیگر معیارهای دوگانه‌ای را دنبال کرده است.

اردوغان با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با الهام علی‌اف نوشت: در این تماس بار دیگر شاهد موضع‌گیری قاطع و مصمم وی بودم. ترکیه در چارچوب تفاهم یک ملت و دو دولت، در کنار برادران آذربایجانی خود است.

عربستان خواستار برقراری آتش‌بس میان باکو و ایروان شد

عربستان هم اعلام کرد در عین اینکه تحولات میان ارمنستان و آذربایجان را با نگرانی دنبال می‌کند،‌ از دو طرف می‌خواهد با برقراری آتش‌بس از راه‌های مسالمت آمیز و طبق قطعنامه‌های شورای امنیت به درگیری خود پایان دهند.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا آذربایجان ایالات متحده آمریکا ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا آذربایجان ایالات متحده آمریکا ارمنستان سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا آذربایجان ایالات متحده آمریکا ارمنستان اخبار کنکور ارمنستان و جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنستان درگیری های نظامی وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا سازمان ملل درگیری ها بیانیه ای قره باغ تنش ها دو طرف آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۴۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: دستیابی به توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان تا نوامبر ممکن به نظر می‌رسد، حداقل توافق بر سر اصول اساسی واقع‌بینانه است.

به گزارش ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در دانشگاه ADA در باکو گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان درک مشترکی از نحوه شکل‌گیری یک معاهده صلح دارند، اما جزئیات هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

علی‌اف گفت: ما اکنون درک مشترکی داریم که یک توافقنامه صلح باید چگونه باشد. ما فقط باید جزئیات را بررسی کنیم. البته، هر دو طرف به زمان نیاز دارند.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که باکو با برگزاری نشست وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در قزاقستان موافقت کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ارمنستان: لفاظی های جمهوری آذربایجان مانع صلح است جمهوری‌آذربایجان: ارمنستان به اشغال قره‌باغ پایان دهد

دیگر خبرها

  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟