Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرحلم با تاکید بر اینکه جنگ تنها میدان نبرد نیست و باید به پشت جبهه و نقش‌آفرینان غیر مستقیم این واقعه نیز پرداخته شود، گفت: این هنرمندان هستند که با مستندنگاری و مستندسازی به ماندگاری رخدادها در اذهان جامعه کمک می‌کنند.

«محمد پرحلم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه جنگ تنها میدان نبرد نیست و باید به پشت جبهه و نقش‌آفرینان غیر مستقیم این واقعه نیز پرداخته شود، اظهار کرد: حوزه هنری گیلان به مناسبت چله انقلاب و گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه های متنوع فرهنگی را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نشان دادن دستاوردهای فرهنگی به اجرا گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان به برنامه «عصر خاطره» که با حضور علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی و با خاطره‌گویی ۲ تن از پیشکسوتان عرصۀ دفاع مقدس عصر امروز(دوشنبه، ۷مهر) توسط واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گیلان برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این برنامه که بخاطر رعایت پروتکل های بهداشتی و با ظرفیت محدود برگزار شد «بهروز حق‌جو» از پیشکسوتان عرصۀ دفاع مقدس و از غیور مردان ارتشی و «علی پرشکوهی» از مبارزان دوران دفاع مقدس و مدافع حرم و راوی کتاب «رد پای مه» که به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است خاطره‌گویی کردند.

 

وی همچنین از نقد و بررسی کتاب خاطرات شفاهی «حسن سلطانی» از تکاوران ارتش جمهوری اسلامی همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و بیان کرد: کتاب «حسن ژیپاد» خاطرات حسن سلطانی از تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که از سوی واحد فرهنگ و مطالعات پایداری و انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان گفت: این کتاب نوشته «میرعمادالدین فیاضی» از نویسندگان پرکار استان گیلان است که تاکنون انتشار بیش از ۱٠ عنوان کتاب را در کارنامۀ خود دارد.

 

پرحلم ادامه داد: تکاوران دریایی در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر نقش بی‌بدیلی داشتند و برخی از آن‌ها تا آخرین قطرۀ خون جنگیدند و هرگز عقب ننشستند، تا به شهادت رسیدند.

 

وی گفت: کتاب حسن ژیپاد توسط دکتر «محمود رنجبر» عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و از نویسندگان و پژوهندگان دفاع مقدس با حضور برخی از اعضای کارگاه تاریخ شفاهی روز چهارشنبه (۹ مهر) ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات حوزه هنری گیلان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

پرحلم گفت: با توجه به شرایط خاص شیوع بیماری کرونا این حوزه تلاش می‌کند نسبت به تولید محتوا برای ایام دفاع مقدس و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی و... اقدام کند.

 

وی در ادامه بیان کرد: همزمان با هفته دفاع مقدس و به منظور گرامی‌داشت این هفته فیلم مستند «فرمانده صادق» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی» از تولیدات حوزه هنری گیلان از سوی صدا و سیمای مرکز گیلان(شبکه باران) پخش شد.

 

پرحلم با اشاره به اینکه مستند «فرمانده صادق» به گوشه‌هایی از زندگی شهید سید صادق شفیعی می‌پردازد، تصریح کرد: شهید «سیدصادق شفیعی»، از رزمندگان جنگ تحمیلی بود که با توجه به سوابق خدمتی و تخصصی، مسئولیت های مهمی را در زمان جنگ عهده‌دار شد که از آن جمله می‌توان به فرماندهی تیپ الحدید لشکر 25 کربلا اشاره کرد.

 

وی اضافه کرد: «سهیلا پورمحمدی» کارگردان این مستند به عنوان یک فیلمساز جوان پیش از این ساخت فیلم‌های پرندۀ افلاک، درنا و چند فیلم دیگر را در کارنامه خود دارد.

 

پرحلم همچنین از راهیابی مستند «زندگی در آن سوی مه» به شانزدهمین جشنواره ملی فیلم مقاومت خبر داد و گفت: این مستند از تولیدات واحد هنرهای تصویری حوزه هنری گیلان است به عنوان مستند برگزیده دفاع مقدس به موضوع مادران شهید اهل سنت منطقه تالش پرداخته است.

 

وی اضافه کرد: این فیلم ساخته «بهزاد رسول‌زاده» از کارگردانان گیلانی است که تاکنون آثار او در جشنواره‌های مختلف حائز مقام شده است.

 

پرحلم خاطر نشان کرد: انگیزه ساخت این‌دست فیلم‌ها توسط حوزه هنری آنهم در آستانه چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق بخاطر اهمیت آن از نظرگاه فرهنگ و هنر است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر روز در حال از دست دادن بخشی از گوهرهای گرانبهای جنگ تحمیلی هستیم که رزمندگان و کنشگران این واقعه هستند باید توجه داشته باشیم که گذشت زمان خواه و ناخواه واقعیات را به سمت فراموشی و گاه تحریف می‌برد و این هنرمندان هستند که با مستندنگاری و مستندسازی به ماندگاری رخدادها در اذهان جامعه کمک می‌کنند.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: مستندنگاری دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس رزمندگان گیلانی خاطرات شفاهی حوزه هنری گیلان دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۵۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر

مراسم احیاء شب‌های قدر در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مراسم معنوی و پرفیض احیاء شب‌های قدر همچون سال‌های قبل در مسجد جامع خرمشهر و فضای باغ‌راه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برقرار است.

این مراسم با همکاری هیات انصارالحسین (علیه‌السلام) در روزهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین از ساعت ۲۲:۳۰ الی سه بامداد با سخنرانی و قرائت دعای جوشن کبیر و مداحی برگزار خواهد شد.

حضور در این مراسم برای عموم مردم آزاد است و امکان استفاده از فضای باز مقابل مسجد نیز فراهم شده.

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • «سفالگری»، هنری به قدمت تاریخ گیلان + تصاویر
  • آیا همه رزمنده‌ها روزه می‌گرفتند؟
  • رشت، انزلی و فومن رتبه اول تا سوم در ماندگاری اقامت در گیلان
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • شهر مقدس قم میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • بیش از ۵۰ هزار نفر زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام بازدید کردند
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت