Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@08:29:31 GMT

فرشته‌های نجات در دل شعله‌های بی‌رحم

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۵۲۳۲

فرشته‌های نجات در دل شعله‌های بی‌رحم

خبرگزاری فارس- اردبیل|سرویس اجتماعی؛ کبری عزیزی: امروز می‌خواهم از کسانی بگویم که سرنوشت‌های سوخته را با باران عشق به بهاری پر امید بدل می‌کنند. آنها ناامیدی را از دل خاکسترهای بی‌رحم بیرون می‌کشند و امید را با نشان دادن آسمان آبی و فرار دودهای سیاه به ما تقدیم می‌کنند.

۷ مهر، روز بزرگ‌مردانی است که فرشته‌های نجات هستند برای سوختن در آتش بی‌تدبیری ما.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شجاعانه می‌دوند و برای نشاندن لبخند بر لب‌های من و تو تلاش می‌کند. زمانی که شعله‌های آتش صورت ما را با گرمای طاقت‌فرسا نوازش می‌کنند، تو شعله‌های خشم را با دست‌های مهربانت فروکش می‌کنی تا دوباره حیات، لبخندی به زیبایی چهره و قلب تو به ما بزند.

آتش‌نشانی شغلی پر استرس و بدون شک خطرناک و پر از ماجرا است؛ انسان‌هایی که بدون ترس با دیدن لحظه‌های دلخراش به دل حوادث می‌زنند و سرلوحه تمام کارهایشان نجات کسی است که منتظر اوست. قطعا با دیدن شعله‌های آتش، تنها صدایی که آرامش‌بخش و امیدوارکننده است صدای خودروی فرشتگان نترس و پر از محبت خواهد بود.

خاله سکینه، مادر یکی از فرشتگان نجات شهرمان است با مهربانی و قلبی پاک و دست‌های لرزان برای پسرش و تمام کسانی که در آتش‌نشانی کار می‌کنند، آرزوی سلامتی می‌کند و از خدا می‌خواهد خودش حافظ و نگهبان آنان در مقابل آتش و خطرها باشد.

این مادر مسن از زمان ورود پسرش به آتش‌نشانی می‌گوید و اینکه پسرش چقدر از زمان بچگی این شغل را دوست داشته و همیشه در سرش آرزوی کمک به همشهریان را می‌پروانده. وقتی از این دوران حرف می‌زند چشمانش پر از اشک می شود و می‌گوید: « از اینکه پسر عزیزم به آرزویش رسید، خیلی خوشحالم اما هر زمان صدای آژیر خودرو را می‌شنوم قلب به درد می‌آید و پاهایم سست می‌شود که خدایی نکرده، نکند در این حادثه اتفاقی برای پسرم یا دوستانش بیوفتد.»

از زمانی که پسرم وارد آتش‌نشانی شده کمتر پیش می‌آید که روزهای تعطیل یا عید کنار ما باشد؛ معمولا در محل کار و کنار همکارانش عید را سپری می‌کند و من هم به همین تماس تلفنی و تبریک راضی هستم، چرا که تمام خواسته یک مادر سلامتی و صحت فرزندانش است.

در پایان اشکش را پاک می‌کند و می‌گوید: به پسرم افتخار می‌کنم و از خدا می‌خواهم پشتیبانش باشد.

محسن تلطفی، جوان پر شور و آتش‌نشان نترس شهرمان از شغلش به عنوان یک شغل مقدس یاد کرد؛ شغلی پاک و پر از عشق و استرس که حس و حال خاصی را دارد و می‌گوید: اگر شغل آتش‌نشانی خطرات زیاد و چالش‌ها و استرس‌های فراوانی نداشت، قطعا خیلی‌ها مشتاق فعالیت در آن می‌شدند چرا که آتش‌نشانی در کنار خاص بودن، یک شغل بسیار دوست داشتنی است. 

با آگاهی تمام و عشق و علاقه و مسؤولیت‌پذیری قدم در این عرصه گذاشتم و بعد از هر عملیات خدا را شکر می‌کنم که این شغل شریف را انتخاب کردم و توانسته‌ام کمکی به همنوعان خود کرده باشم؛ قطعا اگر کسی با علاقه این شغل را انتخاب نکرده باشد نمی‌تواند دوام بیاورد.

کار آتش‌نشانی بسیار سخت و دشوار است؛ شاید مردم بگویند که مگر چقدر حادثه در شهر اتفاق می‌افتد! ولی باور کنید که هیچ چیزی در زمان شیفت مشخص نیست و معلوم نیست چه زمانی چه حادثه‌ای رخ می‌دهد بنابراین در تمام مدت باید آماده‌باش باشیم.

خوشبختانه برخی روزها حادثه‌ای اتفاق نمیوفتد ولی در مقابل، بعضی روزها ده‌ها عملیات پشت سرهم اتفاق می‌افتد، ولی با این وجود باید بگویم که تعداد عملیات‌ها هیچ وقت نمی‌تواند مقدار مخاطره را مشخص کند.

وقتی که صبح، شیفت را از فرد قبلی تحویل می‌گیریم خودمان را برای مقابله با هر خطری که فکرش را  بکنید، آماده می‌کنیم و از همان ثانیه اول در معرض خطر هستیم، حتی اگه حادثه‌ای هم رخ ندهد، ما با استرس و گوش به زنگ، ۲۴ ساعت را سپری می‌کنیم و این استرس و تپش  قلب به مرور بر روی سیستم بدنی ما تاثیر منفی می‌گذارد.

نفس عمیقی که انگار عملیات‌های سخت برایش یادآوری شده، می‌کشد و ادامه می‌دهد: زمانی که به محل حادثه اعزام می‌شویم، تنها چیزی که به فکرمان می‌رسد این است که آیا در محل حادثه کسی در آتش گرفتار شده یا خسارت مالی آن به چه اندازه هست! این سوال‌ها و نگرانی‌ها به طور غریزی ایجاب می‌کند که مسؤولیت‌پذیر باشیم و در کمترین زمان ممکن امدادرسانی کنیم؛ حتی بدون فکر کردن به سلامت خود وارد محل حادثه می‌شویم.

آن لحظه اصلا به خودمان فکر نمی‌کنیم و اینکه ممکن است اتفاقی برایمان بیفتد؛ همیشه
این جمله را به خاطر بسپارید که «زمانی که همه از آتش فرار می‌کنند ما جسورانه به سمت آتش حمله هجوم می‌بریم.»

با نجات هر فردی، ما بار دیگر متولد می‌شویم

آتش‌نشان جوان شهرمان از لحظات ناب و نجات یافتن کسانی می‌گوید که در آتش گرفتار شدند:باید بگویم اینکه یک نفر را از آتش و مرگ نجات می‌دهی، حس غیرقابل وصفی دارد، حسی که انگار تازه متولد شده‌ای و حس خیلی خوبی دارد نجات کسی که تمام امیدش رسیدن تو و نجاتش توسط تو است.

این حس‌ها به ما امید و دلگرمی می‌دهد و باعث می‌شود هیچ وقت خستگی را لمس نکنیم و با ذوق و شوق به کارمان ادامه دهیم.

با لبخند نوجوان گیرکرده در آتش، به خودم افتخار کردم

محسن تلطفی در ادامه به خاطرات این دوران اشاره می‌کند و می‌گوید: خاطرات تلخ و شیرین زیادی داریم، یکی از خاطرات شیرینی که همواره در ذهن و قلب حک شده مربوط به یک نوجوان است.

سهل‌انگاری نوجوانی در اردبیل باعث آتش‌سوزی منزلشان شده بود  در حالی که وی در خانه تنها بود، لحظه‌ای که رسیدیم با عجله و دلهره، به عنوان اولین نفر وارد خانه شدم، وقتی پسر نوجوان را دیدم و چشم در چشم شدیم، ترس و غم و دلهره و ناراحتی و ناامیدی در چشمش موج می‌زد.

همینکه مرا دید در یک آن همه آن دلهره‌ها در آتش سوخت و تبدیل به امید و خوشحالی و دلگرمی شد، اینجا بود که به خودم افتخار کردم و گفتم خدایا متشکرم که وجودم باعث خوشحالی و امید شد.

متاسفانه باید بگویم خاطره تلخ بیشتر از خاطره شاد هست، هر زمانی که مردم ما را می‌بینند حتما اتفاقی رخ داده است، مخصوصا زمان‌هایی که جسدی را از جایی یا از زیر آب در می‌آوریم، دیدار اعضای نزدیک آن فرد تلخ‌ترین خاطرات را برایمان رقم می‌زند.

آرزوی قلبی و خاص آتش‌نشانان

امیدواریم که سطح آگاهی و آشنایی مردم نسبت به کارها و عملیات و زندگی آتش‌نشانی به حدی بالا برود تا بتوانند ما را درک کنند و در خیابان مانع از رسیدن ماشین آتش‌نشانی به محل حادثه نشوند.

بزرگ‌ترین و آرزویمان این است که هیچ زمانی برای هیچ بشری حادثه‌ای اتفاق نیفتد.

میانگین زمان حضور آتش‌نشانی اردبیل در صحنه کمتر از ۴ دقیقه است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به قابل قبول بودن زمان حضور آتش‌نشانی در صحنه حادثه، اظهار کرد: با افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی، زمان حضور آتش‌‌نشانان اردبیل در صحنه به کمتر از ۴ دقیقه رسیده است و در حال حاضر ۱۷۷ نیروی عملیاتی و ستادی در آتش‌نشانی شهرستان اردبیل به خدمت مشغولند.

علی ایمانی با اشاره به اینکه تمام نیروها مجرب، شجاع و آموزش‌دیده هستند، بیان کرد: در خصوص تجهیزات در شهرستان اردبیل هیچگونه کمبودی نداریم و در زمان وقوع حوادث با تجهیزات و امکانات کافی در صحنه حضور پیدا می‌کنیم.

وی به وجود نردبان ۵۶ متری در اردبیل اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر آتش‌نشانی  اردبیل به نردبان ۵۶ متری مجهز است که جزء معدود استان‌هایی هستیم که این نردبان را در اختیار داریم، البته تمام تلاش خود را می‌کنیم تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی سطح استان را به امکانات کافی و مدرن تجهیز کنیم تا کمبودی حس نشود.

ایمانی گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان اردبیل ۷ ایستگاه فعال آتش‌نشانی با کادری مجرب داریم.

ثبت روزانه ۵۰۰ مزاحمت تلفنی با آتش‌نشانی اردبیل

سخنگوی سازمان آتش نشانی استان اردبیل با اشاره به مزاحمت‌های تلفنی به آتش‌نشانی، این عمل را ناشایست و بدور از اخلاق دانست و بیان کرد : به طور متوسط روزانه بیش از ۵۰۰ مورد مزاحمت تلفنی با آتش‌نشانی شهرستان اردبیل صورت می‌گیرد که هرکدام ازاین تماس‌ها می‌تواند به قیمت از دست دادن جان یک فرد یا نابودی دارایی‌های وی تمام شود.

وی ادامه داد: در کنار این مزاحمت‌ها روزانه ۱۵ الی ۲۰ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در شهرستان اردبیل توسط فرشتگان نجات انجام می‌شود.

سخت‌ترین عملیات دو سال اخیر در اردبیل

ایمانی با اشاره به سخت‌ترین عملیات دو سال اخیر اظهار داشت: سخت‌ترین و مهم‌ترین عملیات دو سال اخیر، چند روز پیش اتفاق افتاد که مربوط به انفجار یک واحد مسکونی به علت نشت گاز در شهرک کارشناس بود.

وی گفت: مأموران ایستگاه شماره ۴ آتش‌نشانی در کمتر از ۴ دقیقه در محل حادثه حاضر شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اضافه کرد: به دنبال این انفجار دو واحد مسکونی به شکل کامل تخریب شده و به دلیل موج شدید انفجار، شیشه‌های اطراف ساختمان به شعاع ۵۰۰ متر آسیب دیده‌اند.

ایمانی بیان داشت: در این حادثه، یک نفر با مجروحیت نسبتاً جدی ولی تحت کنترل به بیمارستان‌ اعزام شد و خوشبختانه غیر از این شخص، فرد دیگری در این دو واحد حضور نداشته است.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل پاییز و استفاده مکرر هم استانی‌ها از گاز شهری برای بخاری، شومینه، پکیج و... تصریح کرد: از تمامی همشهریان تقاضا داریم اتصالات گازی و دودکش‌های بخاری را بررسی نموده و نکات ایمنی را رعایت نمایند تا شاهد حادثه تلخی نباشیم.

امروز روز فرشته‌هایی است که روز و شب، ساعت و دقیقه، تعطیل و غیرتعطیل، جمعه و شنبه و عید و... برایشان فرقی ندارد. در کسری از ثانیه، آرامش و امنیت را حتی در دل شعله‌های وحشتناک آتش یا زیر آوارهای بی‌رحم برایمان به ارمغان می‌آوردند و در قبال تشکر خشک و خالی اما پر از امید و آرامش‌مان، لبخندی به معنای واقعی خوشحالی تقدیم ما نموده و ما را در امنیت رها کرده‌ و به سوی نجات و تغییر سرنوست فرد دیگری می‌شوند.

-انتهای پیام/3463/625/

منبع: فارس

کلیدواژه: آتش نشانی اردبیل آتش نشان حادثه علی ایمانی آوار 7 مهر روز آتش نشانی شهرستان اردبیل محل حادثه آتش نشانی حادثه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار گاز در دزفول ۹ مصدوم بر‌جای گذاشت

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری دزفول گفت: انفجار ناشی از نشتی گاز یک ساختمان مسکونی در دزفول ۹ مصدوم برجای گذاشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، روح اله بهشتی فرد،اظهار داشت: وقوع انفجار شدید و تخریب کامل ساختمان مسکونی ساعت 16:41 بعد از ظهر امروز به سامانه 125 آتش نشانی دزفول اعلام و با سرعت چهار تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: چهار خودرو اطفای حریق آتش نشانی با بیش از 15 آتش‌نشان ضمن ایمن‌سازی محل اقدامات لازم امدادی را انجام دادند.

رئیس سازمان آتش نشانی دزفول اظهار کرد: شدت این انفجار به قدری زیاد بوده ‌که علاوه بر تخریب این منزل مسکونی 2 طبقه، به یک منزل همجوار نیز آسیب جدی وارد شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول،  گفت: پس از اعلام این حادثه به اورژانس دزفول به دلیل شدت انفجار و گزارش وجود مصدومان قابل توجه در این حادثه، پنج تیم عملیاتی به محل این حادثه اعزام شد.

رضا معمارزاده اظهار کرد: این حادثه 9 مصدوم داشت که تمامی آنها توسط عوامل اورژانس پس از انجام اقدامات درمانی لازم به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند.

وی ادامه داد: تمامی مصدومان هم اکنون در بخش اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول در حال دریافت کمک های درمانی هستند که متاسفانه حال عمومی یکی از این مصدومان وخیم گزارش شده است. 

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • انفجار گاز در دزفول ۹ مصدوم بر‌جای گذاشت
  • نجات کارگر حادثه دیده در ارتفاع
  • آتش‌سوزی در مجیدیه جان مردی را گرفت
  • مرگ دردناک مرد میانسال در میان شعله‌های آتش
  • مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان
  • اطفای حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان
  • آتش‌سوزی در شهرک صنعتی محمود آباد/اطفا ادامه دارد
  • نجات یک قلاده راکون در ماهدشت
  • ریزش ساختمان مسکونی در کرمانشاه
  • محبوس شدن ۴ نفر در اثر ریزش ساختمان مسکونی