Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: دبیرکل شورای همکاری کشورهای ترک‌ اعلام کرد که ارمنستان باید بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد به اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان پایان دهد.

به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، بغداد عامریف، دبیرکل شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان با انتشار بیانیه از ارمنستان خواست که بدون پیش شرط و بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد باید از تمام سرزمین‌های اشغالی جمهوری آذربایجان فورا عقب نشینی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این بیانیه همچنین ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌ها در مرز دو کشور آمده است که شورای همکاری کشورهای ترک بر حاکمیت٬ تمامیت ارضی و مرزهای رسمی جمهوری آذربایجان که در سازمان ملل پذیرفته شده تاکید کرده و بر این اساس خواهان حل و فصل بحران موجود میان دو کشور شده است.
عامریف به دولت و خانواده قربانیان که در حمله ارتش ارمنستان جان باختند، تسلیت گفته و تصریح کرد که شورای همکاری کشورهای ترک‌ از ارمنستان می‌خواهد که بدون شرط و بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ باید از تمام سرزمین‌های اشغالی آذربایجان فورا عقب‌نشینی کند. برچسب ها: آذربایجان ، ارمنستان

منبع: خرداد

کلیدواژه: آذربایجان ارمنستان شورای همکاری کشورهای ترک سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۵۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بدون صدور قطعنامه؛ در جلسۀ شورای امنیت چه گذشت؟

جلسۀ شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام شب گذشته ایران علیه اسرائیل و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

 

به گزارش فرهیختگان آنلاین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا، خواستار کاهش تنش شد.

گوترش گفت: مردم منطقه با یک خطر واقعی روبرو هستند که نشان‌دهنده یک درگیری ویرانگر در مقیاس وسیع است. زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال خویشتن‌داری حداکثری فرا رسیده است. صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هر ساعت تضعیف می‌شود و جهان نمی‌تواند جنگ‌های بیشتری را تحمل کند. ما موظف هستیم خشونت را در کرانه باختری متوقف کنیم، اوضاع را در لبنان آرام کنیم و کشتیرانی ایمن را به دریای سرخ بازگردانیم.

رابرت وود، نماینده آمریکا در این جلسه نیز با تکرار اتهامات علیه ایران، گفت این وظیفه شورای امنیت است که اجازه ندهد اقدامات ایران بدون پاسخ بماند. وود مدعی شد آمریکا به‌دنبال تشدید تنش نیست و اقدامات ایالات متحده ماهیت صرفا دفاعی دارد.

باربارا وود، نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت: «مقیاس و ماهیت حمله ایران به اسرائیل خطر بسیار بزرگی برای امنیت خاورمیانه بود. ایران یک نقش بی‌ثبات ساز در منطقه دارد. ایران از گروه‌های نظامی منطقه حمایت می‌کند و نشان داد نیت آشوب در منطقه را دارد. از امنیت اسرائیل حمایت می‌کنیم. هیچکس نمی‌خواهد شاهد کشتار بیش از این باشد.»

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد، اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست. ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود، اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه، اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.

او تصریح کرد: کشور‌های غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این «ریاکاری آن‌ها را» نشان می‌دهد.

گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل اعتراف کرد: حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود و در عین حال مدعی شد جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است. ایران شب گذشته با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد بیش از ۷۰۰ تن مواد منفجره و بمب به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است.

‏سفیر اسرائیل مدعی شد که حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک‌های ایران بر فراز مسجد الاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران را گرفت.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون: «وضعیت خاورمیانه» ضمن دانستن حق ذاتی برای ایران جهت پاسخ به رژیم اسرائیل گفت: اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. سیاست نخست وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای ماندن در قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که شورای امنیت، گروگان جاه طلبی‌های چنین رژیم جنگ‌طلبی باشد.

زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت مسئولیت خود را بر عهده بگیرد و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی کند. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را طبق فصل ۷ منشور در پاسخ به سرپیچی‌های وقیحانه رژیم اسرائیل انجام دهد. شورای امنیت باید اقدامات فوری و تنبیهی برای وادار ساختن این رژیم به توقف نسل‌کشی و کشتار مردم غزه و پایبند نمودن آن به تعهدات خود به ویژه اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ نماید.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد متعهد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و مطابق قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از این حق در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.

در نهایت جلسۀ شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو
  • باکو: همه بازداشت‌شدگان را به ارمنستان بازگردانده‌ایم
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • پایان بدون صدور قطعنامه؛ در جلسۀ شورای امنیت چه گذشت؟
  • نماینده ایران در سازمان ملل: ایران حق داشت از خود دفاع کند/ کشورهای غربی همچنان کورند
  • ایران حق داشت از خود دفاع کند/ کشورهای غربی همچنان کورند