Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - چند روز پیش بود که یکی از اعضای هیات رییسه اتاق ایران خبر داد صدها کارخانه به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی خود به بانک‌ها از سوی ادارات حقوقی بانک به تملک درآمده است.

چند روز پیش نیز مدیران کارخانه سبلان پارچه در دیدار با رییس قوه قضاییه از بانک مشهور ایرانی شکایت کرد که با تملک کارخانه، راه تولید و اشتغال را تنگ کرده است و کارخانه‌ای که شش هزار شاغل داشت حالا با ۶۰۰ نفر فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرهای یادشده نوک کوه یخی است  که بخش بزرگ آن پنهان مانده و به داستان ادامه‌دار دو فعالیت کارخانه‌داری و بانکداری تازگی بخشیده است. پیش از این نیز بارها خبرهایی از اینکه کارخانه‌هایی هستند که نمی‌توانند بدهی خود را به بانک‌ها بدهند و تعطیل شده‌اند شنیده و خوانده‌ایم.

چرا به چنین روزگاری می‌رسیم و آیا ورشکست شدن یک یا ۱۰۰ یا هزار کارخانه اتفاق بسیار بد و فاجعه است؟ این‌طور نیست و در همه کشورها سالانه هزاران بنگاه به دلایلی تعطیل شده و اعلام ورشکستگی می‌کنند و هرگز هم از بانک‌ها و از نهادهای مالی شکایت نمی‌کنند. در ایران اما متاسفانه به هر دلیل کارخانه‌داران صدای بلندتری داشته و این‌گونه جا انداخته‌اند که تولید بر تجارت و بانکداری و بخش خدمات برتری دارد و باید به هر شکل و با هر قیمت سرپا بماند. این وضعیت و این دیدگاه راه را برای فشار بر بانک‌های ایرانی که تا قبل از دهه ۱۳۸۰ همه آنها دولتی بودند باز کرده بود و دولت در قانون بودجه سالانه آنها را مکلف می‌کرد سپرده شهروندان یا همان پس‌انداز و دسترنج مردم را با قیمتی زیر قیمت بازار به کارخانه‌داران بدهند یا اینکه ارز ترجیحی در اختیارشان قرار گیرد یا اینکه دیوار تعرفه‌ها را به آسمان هفتم برسانند تا از تولید داخلی حمایت شود. با این همه اما تولید صنعت گلخانه‌ای ایران در برابر رقبای چابک و سختکوش تاب نیاورده و با واردات حتی با تعرفه از میدان خارج شده‌اند. نمی‌توان تا ابد از پس‌انداز شهروندان برای کارخانه‌داران مایه گذاشت و رفاه مصرف‌کنندگان را فدای تولیدگران کرد و بانک‌ها را زیر ضرب قرار داد که به کارخانه‌داران وام ارزان بدهند و بدهی‌های آنها را امهال کنند و بر ارتفاع بدهی‌های معوقه افزود. اما برای اینکه تولیدکنندگان نیز از انحصار بانک‌ها رنج نبرند و نیز گرفتار دیوان‌سالاران نشوند و نیز هزینه‌های تولید کاهش یابد می‌توان نرخ مالیات تولید را همزمان با فعالیت‌های دیگر کاهش داد و مقررات دست‌وپاگیر را حذف کرد و سرانجام راه ورود سرمایه مالی از خارج را باز کرد. برای اینکه قیمت پول کاهش یابد باید اجازه داد بانک‌های خارجی و ایرانیان دارای سرمایه مالی به بازار پول وارد شوند و قیمت پول یا همان نرخ بهره را کاهش دهند و نیز ارز ارزان و ترجیحی را قطع کرد تا هر کس که تواناتر بود کارخانه‌دار شود و یکسره به اعتبارات ارزان سنجاق نشود و نیز باید بانکداران ایرانی را در برابر رقبای نیرومند قرار داد تا انحصار آنها بر بازار پول شکسته شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کارخانه داران بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، در جشن احیای 201 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، از حضور در این مراسم و نیز یکی از کارخانه‌های احیا شده ابراز خرسندی کرد و گفت: در وهله اول از لطف خداوند و سپس از تلاش‌های همه کسانی که برای بازگشت این 201 واحد تولیدی به چرخه تولید زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش استاندار درباره اینکه در کنار تلاش برای احیای واحدهای راکد، تلاش شده از تعطیل و راکد شدن واحدهایی که دچار مشکل بودند هم جلوگیری شود، افزود: طبق گزارشی که ارائه شده با احیای این واحدها حداقل 4 هزار و 500 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. شاخص‌های ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان سمنان کاهش و اشتغال افزایش یافته و حتی بعضی از واحدها دنبال نیروی کار هستند که این خبر بسیار خوبی است.

رئیسی با بیان اینکه سمنان می‌تواند استان نمونه اشتغال، تولید، کار دانش‌بنیان و رونق و رشد تولید باشد، تصریح کرد: نرخ تورم در استان کاهشی و نرخ رشد اقتصادی افزایشی است، اینها همه شاخص‌های خوب و قابل تقدیری است که در استان سمنان داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رفع مشکلات اقتصادی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی در گروه رونق تولید است، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها باید بر این محور باشد که تولید افزایش یابد. قاچاق کالا مانعی در مسیر تولید و در واقع خنجری بر پشت نظام تولید است که تولید و اشتغال را مختل می‌کند و مبارزه با قاچاق اقدامی در جهت رونق تولید است.

رئیسی ایجاد اشتغال و رشد تولید را محورهای اصلی دستور کار دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده تا کنون حدود 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد احیا شده که قابل تقدیر است و امیدوارم همه واحدهای دیگر راکد هم به چرخه تولید بازگردند. همین واحدهای تولیدی که امروز از نمایشگاه آنها بازدید کردیم اعلام کردند که هدف‌گذاری‌های خوبی در جهت رشد تولید برای آینده کرده‌اند که مایه خرسندی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آن دسته از واحدهای تولیدی که در اثر بروز مشکل از سوی بانک‌ها تملک می‌شوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه این واحدها به دلیل اشتغالات بانک‌ها به مسائل بانکی دچار رکود می‌شوند، اما این شایسته نیست که این واحدها به این شکل از تولید بازبمانند. در جریان بازدید ما از نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برگزار شده پیشنهادی مطرح شد که کارگروهی با حضور وزارت صمت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و ستاد احیا تشکیل شده و در راستای خودداری بانک‌ها از بنگاه‌داری این واحدها را راه‌اندازی کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند.

دکتر رئیسی در ادامه به شعار سال اشاره کرد و تحقق آن را نیازمند ساز و کارهایی دانست و افزود: یکی از بخش‌هایی که در تحقق مشارکت مردم در راستای جهش تولید بسیار سهم دارد،‌ بخش تعاونی است؛ تعاونی‌ها و افرادی که توانایی، امکان و انگیزه دارند با همکاری وزارت تعاون و دیگر بخش‌های مربوطه به میدان بیایند چرا که امسال یکی از جلوه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید، میدان دادن به تعاونی‌هاست.

رئیس جمهور حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد را بسیار اثربخش توصیف و تصریح کرد: حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد از جلوه‌های مهم مشارکت مردمی در جهش تولید خواهد بود. تحقق شعار سال نیازمند مشارکت و تلاش همه بخش‌های دولتی، فعالان اقتصادی، بخش خصوص و تعاونی است. دولت در این مسیر همه حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و حقوقی را از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی به عمل خواهد آورد تا جهش تولید تحقق یابد.

رئیسی تاکید کرد: همانگونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید نیز با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت. برنامه جدی دولت مردمی حمایت از تولید، کار و کارگر است و در این راستا رفع مشکلات معیشتی و مسکن کارگران نیز مورد توجه دولت است و مقرر شده با فعال شدن تعاونی‌های مسکن در واحدهای تولیدی و کارخانجات رفع دغدغه کارگران در زمینه مسکن نیز به طور جدی دنبال شود.

دیگر خبرها

  • ضرر ۱۵۰ میلیونی خریداران پژو پارس به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان استاندارد
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • رئیسی در سمنان: تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان است/تذکر مهم به بانک‌ها 
  • رئیسی در سمنان: تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان است/تذکر رئیس جمهور به بانک‌ها 
  • همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
  • تولید ارزان هیدروژن از آب با ضایعات فلزی
  • وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود
  • وضع برخی قوانین موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود
  • تاکسی داران همدانی در انتظار تحقق وعده شهرداری
  • واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها مصداق بارز بنگاه‌داری است