Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@19:27:34 GMT

سال آبی با بارش‌های کمتر از نرمال آغاز شد

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۷۴۰۰

سال آبی با بارش‌های کمتر از نرمال آغاز شد

به گزارش افکارنیوز،

بر اساس گزارش چشم‌انداز حاصل از نتایج خروجی سامانه پیش‌بینی مبتنی بر تلفیق مدل‌های آب و هوا با شرایط مختلف، که روز دوشنبه از سوی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو منتشر شد، نشان می‌دهد احتمال وقوع بارش نرمال و یا بالاتر از نرمال در مناطق مرکزی و برخی از مناطق شرق کشور، وجود دارد. بر این اساس احتمال وقوع بارش کمتر از نرمال در ماه آبان، در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت بارش‌ها برای ماه آذر نیز در بیشتر مناطق کشور به جز برخی مناطق شمال و شمال غرب کشور، کمتر از نرمال خواهد بود.

گزارش موسسه تحقیقات‌آب وزارت نیرو بیانگر آن است که وضعیت بارش در مهرماه، در نواحی شمال شرق، شمال غرب و جنوب شرق کشور، کمتر از نرمال است، به‌طوریکه احتمال وقوع وضعیت بارش کمتر از نرمال در این مناطق، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد است.

همچنین در این ماه، احتمال وقوع بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد در برخی از مناطق مرکزی، جنوب غرب و شرق کشورپیش‌بینی می‌شود.  وقوع بارش‌های کمتر از نرمال با احتمال وقوع بین ۵۰ تا ۷۵ درصد در بیشترمناطق کشور برای آبان‌ماه‌پیش‌بینی می‌شود.

 پیش‌بینی‌ها در ماه آذر نیز نشان می‌دهد بیشتر مناطق کشور دارای بارش کمتر از نرمال با احتمال وقوع بین ۳۳ تا ۷۵ درصد خواهند بود. در این ماه، وقوع بارش بالاتر از نرمال نیز در نواحی شمال شرق و شمال غرب کشور با احتمال بین ۳۳ تا ۷۵ درصد وجود دارد.

چشم‌انداز اختلاف از میانگین بلندمدت


گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد، اختلاف بارش از میانگین بلندمدت در مهر ماه، در بیشتر مناطق کشور بین (۱۰ - تا +۱۰) میلیمتر و در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر بین (۲۵ +) تا (۷۵ +) میلیمتر و بخش‌هایی از شمال غرب کشور بین (۱۰ -) تا (۷۵ -) میلیمتر پیش‌بینی‌شده است.

اختلاف بارش در ماه آبان، از میانگین بلندمدت در بیشتر مناطق غربی کشور بین (۱۰ -) تا (۵۰ -) میلیمتر و در بخش‌هایی از نوار شمالی کشور بین ( ۷۵ -) تا (۱۰۰ -) میلیمتر خواهد بود. این اختلاف در نیمه شرقی کشور بین (۱۰ -) تا (۱۰ +) میلیمتر پیش‌بینی می‌شود.

اختلاف بارش در آذر ماه، از میانگین بلندمدت در بیشتر مناطق کشور بین (۱۰ -) تا (+۱۰) میلیمتر و در بخش‌هایی از جنوب و جنوب غرب کشور، این اختلاف بین (۱۰-) تا (۵۰ -) میلیمتر خواهد بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: آب و هوا وزارت نیرو بارش آب و هوا سواحل دریای خزر وزارت نیرو سال آبی بیشتر مناطق کشور میانگین بلندمدت پیش بینی می شود کمتر از نرمال احتمال وقوع بخش هایی تا ۷۵ درصد وقوع بارش شمال غرب کشور بین غرب کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران توضیح داد: میانگین بارش‌ها در فروردین ماه، نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بود و با ادامه بارندگی در این هفته در استان تهران، سمنان و مناطق مرکزی تا جنوبی کشور بارندگی خوبی در پیش است؛ ولی این بارندگی‌ها کمبود آب در این استان‌ها را با توجه به فرصت اندک باقی مانده، جبران نخواهد کرد چراکه در برخی استان‌ها با ذخیره آب مطلوب فاصله زیاد وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سدهای استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

کد خبر 6087372 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!
  • احتمال وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خرداد + وضعیت بارش‌ها در کشور و ۴ استان کم‌ بارش
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • بارش‌های فراوان در اردیبهشت؛ احتمال سیلاب در این مناطق
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟