Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، استان آذربایجان غربی هرسال با تولید ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ویژه سیب و انگور یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

همه ساله اواخر تابستان و به ویژه شهریورماه به عنوان فصل برداشت محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود که به دلیل برداشت محصول استراتژیک استان یعنی سیب و انگور حائز اهمیت بسیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذربایجان غربی سالانه با تولید افزون بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب سهم بیش از ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده، اما این افزایش تولید باوجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه‌تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه‌های اصلی استان در سال‌های اخیر تبدیل‌شده است.

 

پراکندگی باغ‌های سیب به وسعت شهر‌های آذربایجان غربی است و شهرستان ارومیه با دارابودن ۴۵درصد از این باغ‌ها رتبه نخست تولید سیب آذربایجان غربی را داراست و شهرستان‌های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بنا به اعلام رسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی تولید سیب آذربایجان غربی در سال جاری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است.

جلیلی می‌گوید: از این مقدار ۳۰۰ هزار تن، سیب صنعتی و درجه سه خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جمع آوری سیب صنعتی به یک چالش تبدیل شده است، افزود: چالش استفاده از روش‌های غیر استاندارد برای جمع آوری سیب صنعتی را می‌توان از طریق ایجاد کنسرسیومی ما بین واحد‌های صنایع تبدیلی و جایگاه‌های جمع آوری سیب صنعتی مورد بررسی قرار داد و مرتفع کرد.

جلیلی گفت:با ایجاد جایگاه‌های مناسب جمع آوری سیب صنعتی، ضمن جمع آوری بهداشتی سیب، کیفیت تولید کنسانتره در استان را نیز ارتقا دهیم.

او با بیان اینکه روند جمع آوری سیب صنعتی در استان باید مدیریت شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین راهکار‌های صادرات محصول کشاورزی در قالب بازارپسند و صادراتی آن، نبود بسته بندی و چینش تفکیک شده و مناسب محصول است.

تولید سیب با وجود مرغوبیت و کیفیت محصول نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران نداشته بلکه به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است. در این میان از سیب سردخانه‌ای و درجه یک که بگذریم، باغداران بخش عمده‌ای از درآمد خود را از فروش سیب زیردرختی یا همان سیب صنعتی کسب می‌کنند که آن هم توسط دلالان خریداری و برخی باغداران حتی به علت قیمت پایین از فروش محصول خود امتناع می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران با اشاره به صادرات سیب درختی به بازار‌های روسیه و کشور‌های اتحادیه اوراسیا نیز می‌گوید: تولید سیب درختی در کشور بالای چهار میلیون تن است و جزو محصولاتی است که در سال‌های اخیر به صورت مطلوب صادر شده و سال گذشته نیز بیش از ۷۰۰ هزار تن صادرات انجام شد که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به استان آذربایجان‌غربی است.

او تاکید کرد: مهمترین موضوع در بخش سیب آذربایجان‌غربی سیب صنعتی است که باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بخش عمده‌ای از سیب کشور در آذربایجان‌غربی افزود: صادر کننده‌های خوبی در این استان فعال هستند و حدود ۳۰ درصد سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: تولید سیب درختی نیازمند یک زنجیره است و لازم است تا اتحادیه‌های تولید کنندگان استان صنایع کوچک راه اندازی کنند و در قالب زنجیره در عرصه رقابت از حق و حقوق خود دفاع کنند.

امسال نیز نسبت به سال گذشته قیمت محصولات کشاورزی افزایش ۳ برابری، اما قیمت اقلام کشاورزی افزایش بیش از ۵ برابری داشته است که در مقابل نبود صادرات موثر به دلیل مشکلاتی نظیر تعهد پیمان‌سپاری ارزی عامل بدتر شدن بازار میوه‌ها به ویره سیب درختی شده است.

آقابالازاده رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال هیچ مشکلی در صادرات سیب وجود ندارد و این محصول نیز همانند دیگر محصولات کشاورزی به دلیل ارزآوری صادر می‌شود، گفت: با توجه به پیش‌بینی برداشت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب‌درختی آذربایجان‌غربی و براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، پیش‌بینی می‌شود ۷۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی شود.

 رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی افزود: بیشترین سیب‌های تولیدی از شهر‌های اشنویه، نقده، مهاباد، سلماس و ارومیه است که کشاورزان سیب درختی را با هدف عرضه در بازار‌های داخلی و خارجی تولید می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی، با اشاره به مشکل تعهد پیمان‌سپاری ارزی در حال حاضر گریبان گیر کشاورزان است، می‌گوید: تعهد پیمان‌سپاری ارزی مانع اصلی صادرات استان بوده و با راه حل‌های مختلف باید نسبت به حل این مشکل اقدام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید سلمان ذاکر، افزود: این تعهد تصمیم بانک مرکزی و یک امر کشوری بوده و باید به دلیل مشکلات موجود در استان از صادرات به این مسئله توجه کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید سلمان ذاکر، با بیان اینکه اجناس امروز وابسته به ارز بوده و افزایش میزان ارز کاهش تورم را در پی دارد، ادامه داد: در آذربایجان‌غربی به عنوان تولید‌کننده محصولات کشاورزی و به لحاظ فصلی بودن و فساد‌پذیری محصولات امکان ارز آورزی فوری و در مدت زمان اندک فراهم نبوده و باید مدت بیشتر و طویل‌تری نسبت به ارزآوری اختصاص داده شود.

نماینده مردم ارومیه و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی، ضمن اشاره به اینکه ایجاد رقابت و حذف واسطه‌ها در خرید محصولات کشاورزی با مشارکت تشکل‌های کشاورزی و تعاون روستایی امکان‌پذیر است، بیان می‌کند: قیمت‌گذاری محصولات توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان انجام شده و نظارت دستگاه‌های نظارتی برای اجرای صحیح خرید به قیمت مصوب مورد انتظار است.

علاوه بر تعهد ارزی هزینه‌های بالای تولید، عدم وجود صنعت سورت و بسته‌بندی، سرمایه در گردش، حمل و نقل یخچالی و مشوق‌های صادراتی موانع اصلی در سر راه صادرات سیب هستند.

اما سناریوی تکراری که هر ساله وجهه جاده های استان و اطراف باغ ها را خراب می کند دپوی غیر بهداشتی سیب صنعتی است.

برای این موضوع همه ساله مسئولان از اوایل بهار در جلسات مختلف برای دپوی بهداشتی سیب صنعتی برنامه ریزی می کنند اما با فرارسیدن فصل برداشت سیب شاهد صحنه های نامناسبی در اطراف باغ های استان هستیم.

برای حل این منظور نیز شهرداری ارومیه ۳۵۰ غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی برای سهولت در امر بازار رسانی در اختیار کشاورزان شهرستان قرار داده است.

اما امسال نیز شاهده مناظر ناخوشایندی از دپوی سیب های زیر درختی در کنار جاده ها و معابر استان هستیم که انتظار می رود با پیگیری های انجام شده و مشارکت کارخانه های صنایع تبدیلی سیب صنعتی کشاورزان به قیمت مناسب خریداری شود.

با توجه به منابع محدود نفتی توجه به رفع موانع صادرات کالاهای غیرنفتی به‌خصوص بخش کشاورزی ازجمله محصول استراتژیک سیب در این شرایط می‌تواند گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد.

آذربایجان غربی در کنار اینکه قطب اول سیب کشور به شمار می‌رود تنها استان هم‌مرز با سه کشور خارجی است که توجه به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی و توجه به بازاریابی و نیاز روز بازار به همراه بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشاورزی نه‌تنها زمینه‌ساز توسعه حوزه صادرات شده بلکه اقتصاد استان، منطقه و کشور را نیز بهبود می‌بخشد.

گزارش از: ندا موسی زاده

انتهای پیام / ن م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت سیب محصولات کشاورزی سیب صنعتی صادارت سیب وزارت جهاد کشاورزی جمع آوری سیب صنعتی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی جهاد کشاورزی تولید سیب سیب درختی هزار تن باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن جزء مهمترین برنامه‌های اداره کل راه‌وشهرسازی استان است، گفت: حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رسول عطایی، امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در آئین تودیع و معارفه مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است.

وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن جز مهمترین برنامه‌های اداره کل راه‌وشهرسازی استان است.

سرپرست اداره کل راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم در حوزه مسکن با استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و مشارکت مردم به کار می‌گیریم.

عطایی ادامه داد: در حوزه بازآفرینی شهری و شهرسازی اقدامات خوبی انجام شده است و این اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: راه‌سازی در استان همچنان با قدرت ادامه خواهد داشت.

عطایی یادآور شد: در حوزه شهرسازی نیز در جهت جلب رضایت شهروندان، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

به گزارش ایمنا، صبح امروز و با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، رسول عطایی به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان معارفه و از زحمات میرمحسن حمزه‌لو مدیرکل سابق راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی تجلیل و قدردانی شد.

کد خبر 747805

دیگر خبرها

  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی
  • حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی