Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@07:57:34 GMT

فقر صنعت گردشگری در تربت‌حیدریه

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۷۹۱۵

فقر صنعت گردشگری در تربت‌حیدریه

براساس آمار ارایه شده از سوی جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه ارزش ناخالص اقتصادی مجموع تولیدات بخش کشاورزی منطقه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال است که این رقم معادل پنج درصد کل تولیدات استان خراسان رضوی است.

بخش بایگ این شهرستان نیز ۸۵ درصد تولید ابریشم جهان را در اختیار دارد اما مردم این منطقه از وضعیت اقتصادی مناسب برخوردار نیستند و داشته‌های تاریخی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری این خطه ناشناخته مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تربت‌حیدریه سرشار از جاذبه‌های گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان ‌رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان تربت‌حیدریه با جمعیت ۲۲۵ هزار نفر با چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان، ۱۳۶ آبادی در زمره معدود شهرستان‌های استان است که همه زیرشاخه‌های گردشگری و میراث فرهنگی را در خود جای داده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: همچنین این خطه در سال ۹۷ با میزبانی از ۴۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی، رتبه نخست در این بخش را در خراسان رضوی به خود اختصاص داد که این امر بیانگر ظرفیت بسیار صنعت گردشگری در این شهرستان است.

وی ادامه داد: در این راستا می‌توان به بایگ نخستین شهر ملی ابریشم کشی ایران و روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی در این شهرستان نام برد و همچنین وجود بیشترین کارونسرا در تربت‌حیدریه بیانگر این ست که این شهرستان در گذشته در حکم چهار راه اقتصادی خراسان بزرگ محسوب می‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی گفت: این وظیفه رسانه‌های جمعی است که در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه بیشتر تلاش کنند و از این طریق زمینه ‌رغبت سفر گردشگران به این دیار را فراهم نمایند. 

وی افزود: در عین حال معتقدم برنامه‌های ما زمانی به ثمر می نشیند که مسوولان محلی نیز برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کنند.

مکرمی‌فر ادامه داد: تا پایان دولت دوازدهم، ۲۱۲ طرح در بخش صنایع‌ دستی، میراث فرهنگی و تاسیسات گردشگری در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان امسال هم ۵۰ پروژه بومگردی در خراسان رضوی افتتاح می‌شود.

وی گفت: در هفته گردشگری یعنی از ششم تا دوازدهم  مهر ماه نیز ۹ پروژه بومگردی و ۶ خانه صنایع ‌دستی در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان ‌رضوی با اشاره به افتتاح پنج هتل و تاسیسات گردشگری با سرمایه‌گذاری هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در این استان افزود: این طرح‌ها توسط رییس جمهوی و از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید و بقیه طرح‌ها که بیشتر تاسیسات اقامتی هستند در دهه فجر امسال افتتاح خواهند شد.

لزوم تدوین سند جامع گردشگری تربت‌حیدریه 

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز با تاکید بر ضرورت تدوین سند جامع گردشگری این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: برای تحقق این مهم ضرورت دارد اداره کل میراث فرهنگی استان به همراه شهرداری و شورای اسلامی در قالب برپایی چند جلسه کارشناسی و با تمرکز بر هسته مرکزی شهر و بوستان پیشکوه، این سند را تدوین و به امضا برسانند.
علی رستمی افزود: سند گردشگری باید دارای افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و در آن هر سه رکن حاضر، مسولیت‌ها و تعهدات خود را تعریف و مشخص کنند.

تمرکز بر احیای بافت تاریخی  

شهردار تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محور برنامه‌های عمرانی و اقتصادی این نهاد در حوزه فرهنگی و گردشگری، احیای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی و نیز توسعه بوستان پیشکوه به عنوان قطب گردشگری طبیعی خراسان رضوی است.
سعید اکبریان افزود: بر این اساس بنا داریم ضمن احیا و رونق بخشی به بازار گمرک، در قدم نخست و با مشارکت مردم و کمک بخش خصوصی، نسبت به احیای کارونسراها و رباط‌ها اقدام کنیم.
وی، همکاری با میراث فرهنگی را در راستای حمایت از طرح توسعه اقامتگاه‌های بومگردی از دیگر برنامه‌های شهرداری تربت‌حیدریه اعلام کرد.
یک دست‌اندرکار حوزه گردشگری تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار سایر وظایفی که قانون برای دفاتر گردشگری تعیین کرده ‌است، ما برای خود یک وظیفه محلی دیگر نیز تعریف کرده‌ایم و آن طرح "گردشگری زعفران" است.
مسعود صباغ ‌زاده افزود: این بدان معناست که قصد داریم مفهوم زعفرانی‌ترین شهر جهان را در عمل به مردم جهان نشان دهیم و بر اساس برنامه‌های گردشگری، مهمانان ایرانی و خارجی با ورود به تربت‌حیدریه، ضمن بازدید از مزارع زعفران، با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که محور اصلی آن زعفران باشد، پذیرایی شوند.

از مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار به کشت زعفران اختصاص دارد.

میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلو گرم در هکتار است که این رقم در منطقه تربت حیدریه به ۴.۲ کیلوگرم می رسد که سالانه تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.

هم اکنون ۱۷ نوع تاسیسات گردشگری شامل مجتمع گردشگری، واحدهای اقامتی، رستوران‌های بین‌راهی، سفره‌خانه سنتی در شهرستان تربت‌حیدریه فعال است.
این خطه همچنین دارای ۳۲۰ جاذبه گردشگری و ۵۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ مشهد واقع است.   

برچسب‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اشتغال زایی جهانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اشتغال زایی جهانگردی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اشتغال زایی جهانگردی اخبار کنکور خبرنگار ایرنا گفت شهرستان تربت حیدریه صنایع دستی خراسان میراث فرهنگی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایات کار در تربت‌حیدریه کاهش یافت

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس‌ اداره کار و رفاه اجتماعی تربت حیدریه با بیان اینکه مجموع شکایت های انجام شده در سال گذشته یک هزار و ۳۰ شکایت بوده است، گفت: به طور معمول ۵۰ درصد شکایت ها منجر به صلح و سازش بین کارگر و کارفرما می‌شود.

هادی نوبخت افزود : آگاهی نداشتن کارگر و کارفرما به قوانین و حق و حقوق قانونی خود یکی از دلایل بروز اختلاف در واحدهای صنفی و شکایات بوده که تلاش شده با برگزاری دوره های آموزشی از بروز این اختلاف ها در واحدهای صنفی کاسته شود.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای حدود ۱۴ هزار واحد صنفی است، بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ بازرسی از واحدهای صنفی تربت حیدریه در سال گذشته انجام شد.

نوبخت بیان کرد: همچنین در سال گذشته ۱۶ حادثه ناشی از کار در سطح شهرستان تربت حیدریه رخ داد.

شهرستان تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس واقع شده است.

 
 

دیگر خبرها

  • گردشگری بومی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد مناطق
  • ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
  • ثبت ملی ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه
  • ساختمان‌های تاریخی نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
  • ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد
  • تعطیلات عید فطر مصرف بنزین در خراسان رضوی را افزایش داد
  • ادامه ماندگاری هوای سرد در تربت حیدریه تا فردا
  • بازگشایی محور تربت حیدریه - رشتخوار
  • هفتمین جشنواره فرهنگی ورزشی و گردشگری ناشنوایان به میزبانی سبزوار
  • شکایات کار در تربت‌حیدریه کاهش یافت