Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@01:08:41 GMT

ملخ‌ها زودتر به بوشهر می‌آیند

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۸۲۲۶

ملخ‌ها زودتر به بوشهر می‌آیند

خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، گفت: با توجه به اینکه ملخ‌ها در شهریور در یمن وعربستان دیده شده‌اند اگر بارندگی‌‎ها مناسب باشد باید منتظر باشیم که زودتر از دو سال گذشته شاهد ورودشان به استان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: استان ما از دو جهت با هجوم ملخ رو به روست؛ هم از طرف عربستان که پیش بینی می‌شود از آذر رخ دهد و هم از شرق کشور که ملخ‌ها از هند و پاکستان به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌آیند و از این طریق وارد بوشهر می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: سال‌های گذشته با دو نسل از ملخ‌ها مبارزه می‌کردیم، اما امسال باید با سه نسل مقابله کنیم و همپوشانی نسل‌ها وجود دارد.

عمرانی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که مبارزه دشوارتر و سطح آن گسترده‌تر شود.

او گفت: آمادگی به نسبت خوبی برای مبارزه با ملخ داریم از تامین سموم تا تهیه تجهیزات ناوگان سمپاشی. به همکاری مردم، دهیاران و شورا‌های روستا‌ها نیز دلگرم هستیم. استاندار هم به فرمانداران دستور داده که برای مبارزه با ملخ با جهاد کشاورزی همکاری کامل داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در دو سال گذشته با عملیات جهادی مانع از بروز هر گونه خسارت در زمین‌های کشاورزی شدیم وامسال هم امیدواریم با مشارکت مردمی به عرصه‌‎های طبیعی و کشاورزی خسارتی وارد نشود.

ملخ‌ها ممکن است تا پنج سال دیده شوند

ملخ‌های صحرایی که به آن‌ها ملخ دریایی هم می‌گویند سال ۹۷، پس از حدود ۵۰ سال به این استان آمدند.

این آفت برای دومین سال پیاپی از اسفند ۹۸ به استان بوشهر هجوم آورد. این هجوم که بهار امسال هم ادامه داشت، وسیع‌تر بود به طوری که گاه جمعیت ملخ‌ها در برخی مناطق به ۱۰ تا ۲۰ برابر پارسال رسید اما تجربه قبلی باعث شد سطح مبارزه کمتر و زمان آن کوتاه‌تر باشد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، در دوره نخست، مبارزه با این آفت در سطح ۱۰۴ هزار هکتار صورت گرفت، اما امسال با وجود هجوم بیشتر ملخ‎ها این میزان به ۴۲ هزار و ۶۳۰ هکتار رسید.

همچنین پارسال مبارزه تا اوایل تیر ادامه داشت، اما امسال در خرداد مبارزه پایان یافت.

کارشناسان معتقدند ملخ‌ها ممکن است تا پنج سال در استان بوشهر دیده شوند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ملخ صحرایی هجوم ملخ ها مبارزه با ملخ مزارع کشاورزی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۸۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنجشنبه در جمع نخبگان، بهره برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی در گرمسار ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در بخش کشاورزی وجود دارد، ابراز داشت: برای این تولید و سرمایه گذاری نیز هیچ محدودیت و سقفی نیست.

وی ضمن بیان اینکه دو وزارتخانه نیرو و جهاد باید مشکلات موجود بخش کشاورزی را حل کنند، افزود: نباید این چالش‌ها بر سر بستن سهم آب چاه کشاورزی خالی شود.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه صدور مجوز واردات مشروط به خرید محصولات داخلی است، ابراز داشت: این نکته به تاجران نیز گفته شد که با کمک گرفتن از صنایع تبدیلی بتوانند به تحقق این مهم کمک کنند.

نیکبخت ضمن بیان اینکه جهش تولید نیازمند دست به دست هم دادن مردم و بخش دولتی است، تصریح کرد: باید موانع موجود را برداشت و اجازه ندهیم بن بست‌ها باقی بماند.

وی ضمن بیان اینکه انجام صادرات به آموزش تولید کنندگان نیز نیاز دارد، افزود: گره خوردگی تولید و صادرات باید به این نحو باشد که بخشی از تولید برای تازه خوری و قسمت دیگر برای صادرات منظور شود.

کد خبر 6082082

دیگر خبرها

  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی بوشهر از اولویت‌ها
  • توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در بوشهر اولویت است
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی