Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت:  بیماری تب سه‌روزه در دام سنگین مانند گاو و گاومیش در اثر گزش نوعی پشه و انتقال ویروس عامل بیماری به بدن دام  رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در تب سه روزه که دام‌های سنگین را درگیر می‌کند، ویروس عامل بیماری‌زا از طریق گزش پشه به بدن دام منتقل می‌شود و موجب بروز تب شدید همراه با افزایش ترشحات بینی و چشم، سفتی عضلات، لنگی و در مواردی زمین‌گیر شدن دام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بیماری تب سه روزه در فصل گرم سال شیوع پیدا می‌کند  و در زمان حاضر این بیماری در غرب استان سمنان درشهرستان‌های گرمسار و آرادان شیوع یافت و اکنون بیماری کنترل  ومهار شد.

وی افزود: شیوع تب سه روز ه در بین دام‌های سنگین شهرستان‌های گرمسار و آرادان کمتر از سه درصد بود و دام‌ها در قالب کشتار اضطراری به کشتارگاه اعزام شد.

حسینی اظهار داشت: به جز غرب استان سمنان در دیگر مناطق استان بیماری تب سه روزه گزارش نشده است و این بیماری به انسان سرایت نمی‌کند و فقط خسارت مالی برای بهره‌برداران به دنبال دارد.

وی یادآور شد: بیماری تب سه روزه قابل انتقال از دام به دام دیگر و بین دام و  انسان مشترک نیست و اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای کنترل و مهار بیماری تب سه روزه در غرب استان سمنان اقدام‌های مختلفی مانند سمپاشی، واکسن و توزیع دارو انجام داد تا در نهایت بیماری مهار  شد.

وی تصریح کرد:  به منظور مهار بیماری تب سه‌روزه تمام اماکن عمومی در نزدیکی کانون بیماری با تامین ۴۰۰ لیتر سم، ضدعفونی و سمپاشی شد.

حسینی خاطرنشان کرد: ۲ هزار دز واکسن نیز از طریق پنج مرکز مایه‌کوبی در گرمسار و آرادان  به منظور کنترل بیماری تب سه روزه دام در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

وی ابراز داشت: یک هزار و ۶۰۰ بهره بردار در زمینه دام سنگین در استان فعالیت دارند که آموزش و هشدار درباره بیماری تب سه ‌روزه به همه آنان اطلاع‌رسانی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ پیامک آموزشی در سه مرحله ارسال و ۲ هزار بروشور بین بهره‌برداران دام سنگین به منظور آموزش و هشدار از تب سه روزه توزیع شد.

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که به وسیله حشرات منتقل می شود و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست.

برچسب‌ها سمنان سازمان دامپزشکی کشور دام و طيور بیماری سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان سازمان دامپزشکی کشور دام و طيور بیماری سازمان دامپزشکی کشور سمنان سازمان دامپزشکی کشور دام و طيور بیماری سازمان دامپزشکی کشور اخبار کنکور بیماری تب سه روزه غرب استان سمنان دام سنگین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است

 محمدکریم پورمند  با بیان اینکه شعار هفته سلامت «سلامت من حق من» است، بیان کرد:در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، نقش سازمان دامپزشکی کشور در اقتصاد مردم‌محور همگام با سلامت جامعه بدون واسطه و مستقیم است و توجه به مسائل اقتصادی هم‌زمان با رعایت اصول بهداشتی توسط فعالان صنعت ضروری است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به‌عنوان یک بیماری مشترک انسان و دام علاوه بر اینکه سلامت جمعیت انسانی و طیور را تهدید می‌کند، می‌تواند ضربه اقتصادی نیز به اقتصاد یک کشور و تجارت بین‌المللی آن وارد کند؛ بنابراین نظارت و مراقبت فعال و غیرفعال دامپزشکی در زمینه تولید گوشت مرغ سالم، اقتصاد روستا، حفظ صنعت طیور و سلامت کشور امری است که به طور مستمر در جریان است.

پورمند به لزوم رعایت نکات بهداشت در روند تولید طیور گوشتی اشاره کرده گفت: تولید گوشت مرغ باکیفیت و سالم که تأمین‌کننده نیاز جامعه به این فرآورده خام دامی است، نیازمند رعایت موارد و نکات بهداشتی در روند تولید و پرورش طیور گوشتی است. ازاین‌رو کارشناسان دامپزشکی با رصد و پایش بیماری‌های مختلف طیور طی دوره پرورش و همچنین بررسی شرایط و نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مرغداری‌ها، به بهبود و ارتقای سطح کیفیت و کمیت محصول تولیدی کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: باهدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور، مراقبت‌های فعال و غیرفعال در مرغداری‌های سطح استان، روستاها و تالاب‌ها در حال انجام است و نظارت بر اقدامات بهداشتی مرغداران نیز در تمامی مراحل تولید طیور گوشتی از تهیه جوجه، حمل‌ونقل و اقدام به جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری و همچنین نظارت و پایش در طول دوره پرورش، توسط کارشناسان بهداشتی دامپزشکی صورت می‌گیرد و از طریق سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور (GIS) ارزیابی و بررسی می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، کارشناسان دامپزشکی بر بیش از ۲۳ میلیون و ۶۸۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان نظارت بهداشتی فعال و مستمر انجام داده‌اند که نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

وی گفت: بازدید از مرغداری‌ها با رعایت کامل شرایط امنیت زیستی توسط کارشناسان صورت می‌گیرد و در تمامی مراحل پرورش، آموزش‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به مرغداران ارائه می‌شود.

پورمند خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش راندمان تولید و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا به مرغداران توصیه می‌شود مقررات بهداشتی و مدیریتی نحوه ورود به سالن رعایت شود، واکسیناسیون طیور طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود، مقررات بهداشتی و مدیریتی در خصوص دان و مواد اولیه رعایت شود، مدیریت کود و بستر سالن مرغداری و در پایان دوره پرورشی عقیم‌سازی کود مرغداری طبق دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و نگهداری طیور در فضای محصور و دور از ارتباط آزاد با پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان آزاد پرواز انجام شود.

این مسئول از مردم خواست هرگونه تلفات در طیور صنعتی، روستایی و حیات‌وحش را با قید فوریت به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان گزارش دهند تا اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و عملیاتی گردد.

وی در پایان تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بر واکسیناسیون بیش از ۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی و بالغ به ۵۱۹ میلیون قطعه جوجه توسط مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی نظارت مستمر داشته‌اند که به‌طورقطع همکاری مرغداران و رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ضامن تولید مستمر و پایدار واحدها و اشتغال‌زایی مربوطه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • ترافیک سنگین در محور دامغان - سمنان
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • مهار حریق گسترده در دامداری سمنان
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل