Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد «خندق‌آبادی» به یکی از فعال‌ترین مراکز دینی و خدمت‌رسانی اجتماعی در بخشی از محلات قیام و مولوی شهر تهران تبدیل شده و بیش از همه در عرصه خدمت‌رسانی به مدافعان سلامت مردم و نیازمندان، فعال است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: فراوانی مساجد در بسیاری از محلات جنوب شهر تهران آنقدر است که در نگاه اول، بیننده درباره چرایی آن از خود می پرسد، ولی با یک بار حضور در این خانه های خدا متوجه اهمیت ساخت و بصیرت و آینده نگری سازندگان این خانه های خدا می شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای نمونه وقتی در محدوده محله قیام و مولوی قدم می زنید با چندین مسجد روبرو می شویم: مسجد فتحیه در میدان قیام، مسجد باب الجنه صد متر پایین تر از میدان قیام و در ابتدای خیابان مولوی و مسجد خندق آبادی، درست در صد متری مسجد باب الجنه. پیش از این خبرنگار ما گزارشی از دو مسجد اول تهیه کرده بود که در شبستان منتشر شد، این بار گزارش از مسجد خندق آبادی از نظرتان می گذرد.

 

 

 

 

نکته اولی که درباره مسجد خندق آبادی به چشم می آید تابلوی متفاوت پایگاه بسیج آن است با این نوشته: «پایگاه بسیج همیشه پیروز و سرافراز شهید علی اصغر آل آقا» شاید همین نوشته بتواند در ساده ترین شکل، رویکرد متفاوت و البته نو و گیرای اعضای این پایگاه را در مدیریت مسجد خندق آبادی و بخشی از محلات قیام و مولوی را نشان دهد.

 

 

 

 

حیاط مسجد خندقآبادی میزبان دائمی یادمان شهدا است

این حقیقت در دوره های مختلف نمایان شده است. این موضوع را با اشاره به ویژه برنامه های مسجد خندق آبادی در بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی دفاع مقدس شروع کنیم. حیاط این خانه خدا که بسیار وسیع و مسقف نیز است همیشه میزبان یادمان شهدا است؛ یادمانی که بسیار جالب و زیبا طراحی شده است.

 

 

 

 

با ورود به حیاط مسجد خندق آبادی و در ابتدای این یادمان شهدا که همیشه برپا است و محدود به ایام دفاع مقدس یا دهه فجر انقلاب اسلامی نیست، با یک سماور بزرگ مسی با چند سینی بزرگ و پر از استکان های طلایی رنگ روبرو می شوید؛ یعنی اینکه بازدیدتان از یادواره شهدا با پذیرایی چای شروع می شود، گلویی تازه کنید و به یاد لبان تشنه شهدای کربلای ایران بیفتید.

 

نمادی از خیمه های سبز رنگ لشکریان حضرت سیدالشهدا (ع) در واقعه عاشورا بخش دیگر این یادمان شهدا است و حتما این معنا را می رساند که حرکت ملت ایران در دفاع مقدس در امتداد نهضت سرخ حسینی است. چند عکس از شهدای مسجد خندق آبادی در کنار این خیمه ها قرار داده شده و در بخش پایانی بخشی از این یادمان، تصویری از شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در حالت احترام نظامی است، نصب شده است تا به این صورت چیدمان انقلابی این یادمات تکمیل شود: حرکت از عاشورای سال 61 هجری به سمت دفاع هشت ساله ملت ایران به سمت تمدن سازی اسلامی با رشادت شهدایی چون سردار حاج قاسم سلیمانی.

 

طبیعتا بخش مهم تر این یادمان شهدا تصاویر شهدای مسجد خندق آبادی است که با طراحی نوری سبز رنگ، پیوند آنان به خیمه های سبز رنگ واقعه کربلا بیشتر به چشم می آید و تصویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز در صدر همه این نمادها و تصاویر قشنگ به چشم می خورد.

 

کارگاه خیاطی دو شیفته

درست در روبروی این یادمان شهدا و در ضلع جنوبی مسجد خندق آبادی، اهالی پایگاه بسیج، چهار چرخ خیاطی برای دوخت ماسک قرار داده اند که از هفته سوم شیوع ویروس کرونا یعنی از اواسط اسفندماه 1398 تاکنون برای خدمت رسانی به نمازگزاران این خانه خدا، مدافعان سلامت و شماری از نیازمندان چرخ شان می چرخد. اهالی این پایگاه همچنین مواد ضد عفونی کننده نیز در حیاط این خانه خدا تولید و در اختیار افراد مزبور قرار می دهند. جالب است بدانید کارگاه خیاطی مسجد خندق آبادی در دو شیفت فعال است: از 10 صبح تا 16 خانم ها ماسک تولید می کنند و از 16 و 30 دقیقه تا 22 آقایان، تا به این صورت کار خدمت رسانی به گروه های هدف تعطیل نشود. در برخی از مناسبت های مذهبی، ایستگاه صلواتی مدافعان سلامت با هدف توزیع ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده میان مردم در جلوی در ورودی مسجد خندق آبادی برپا می شود.

 

 

 

اهالی مسجد خندق آبادی باز هم با محوریت پایگاه شهید آل آقا و البته به همت هیئت امنای این مسجد، در زمینه کمک مومنانه بسیار موفق بودند به طوری که به گفته حجت الاسلام محمد معصومی، بیش از هزار بسته ارزاق و و مواد بهداشتی میان گروه های هدف توزیع کرده است.

 

 

 

 

کانونی برای پیوند دانشآموزان به مسجد خندقآبادی

پایگاه شهید آل آقا برای جذب بیشتر کودکان و نوجوانان و تدام حضور نسل جوان در مسجد خندق آبادی، کانون قرآنی، فرهنگی، هنری، آموزشی، تربیتی و ورزشی را راه اندازی کرده که نتیجه آن را در بدو ورود به این خانه خدا مشاهده کردیم. چند نوجوان به نوبت جلوی در این مسجد کار ضد عفونی کردن و ارزیابی وضعیت دمای بدن افراد (تب سنجی) را انجام می دهند تا نماز جماعت و برنامه های دیگر مسجد خندق آبادی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و در نهایت امنیت و سلامت مردم برگزار شود. این کانون که مهم ترین واحد پایگاه بسیج شهید آل آقا است با مدارس محلات قیام و مولوی برای جذب دانش آموزان آنها به مسجد خندق آبادی همکاری خوبی دارد.

 

 

 

 

مسجد خندق آبادی در تمام شب های ماه های محرم و صفر مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) را برگزار می کند که بر اساس آن در دو دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر، سخنرانی مذهبی دارد و در دهه سوم محرم و دهه های اول و دوم ماه صفر نیز یکی از ذاکران اهل بیت (ع) مداحی و یکی از اهالی این مسجد نیز زیارت عاشورا را قرائت می کند. پایگاه شهید آل آقا امسال با تدابیر مختلف زمینه برگزاری مراسم عزاداری حسینی را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم کرده است. اهالی این مسجد در چند مناسبت سرور از جمله ایام ولادت حضرت مهدی (عج) و عید غدیر، کاروان شادی را در سطح محلات قیام و مولوی برپا کردند.

 

پس از توصیف حیاط مسجد خندق آبادی که قلب تپنده این مسجد است نوبت به شبستان این خانه خدا می رسد. چون در زمان تهیه گزارش خبرنگار شبستان، ماه صفر بود همچنان فضای این مسجد از جمله شبستان آن سیاه پوش بود و محراب آن نیز به شکلی نو و اثرگذار مزین به نام حضرت سیدالشهدا (ع) است. مثل تقریبا همه مساجد کشور دور تا دور این شبستان نیز صندلی برای نشستن سالمندان قرار داده اند و یک پرده مشکی رنگ نیز این شبستان را به دو بخش خواهران و برادران تقسیم کرده که البته به دلیل بافت نیمه تجاری محدوده این خانه خدا، شبستان مردانه از نظر مساحت دو برابر بخش زنانه است.

 

سخن آخر اینکه، زمانی که سید هاشم قندی، مسجد خندق آبادی را در محله قدیمی مولوی (کمی پایین تر از میدان قیام) تاسیس می کرد شاید تصور نمی کرد زمانی این مسجد به یکی از فعال ترین مرکز دینی در این منطقه از جنوب شهر تهران تبدیل شود و بیش از همه در عرصه خدمت رسانی به مدافعان سلامت مردم و نیازمندان، بدرخشد.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد تراز اسلامی فعالیت های مسجدی یادمان شهدا مدافعان سلامت خدمت رسانی خانه خدا پایگاه بسیج شهید آل آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۸۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا ثبوتی  اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مراسم بزرگداشت شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور فرزندان شهید، در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم از ساعت ۹و۳۰ تا ۱۱و۳۰ دقیقه در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار خواهد شد.

 آیت الله سلیمانی روز چهارشنبه، ‌ششم اردیبهشت ماه برای انجام امور بانکی به یکی از بانک‌های بابلسر در محدوده میدان شهربانی مراجعه کرد که به ضرب گلوله نگهبان بانک مجروح و بر اثر شدت جراحات، جان باخت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • در زمینه حجاب کار اجرایی نمی‌کنیم؛ دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • ضرورت تسریع در پروژه احداث موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی