آبادان یازده ۶۰ و آنچه درباره جنگ نمیدانستیم
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۹۳۹۶
حصر آبادان یکی از اتفاقهای مهم جنگ هشت ساله است که از هشتم آبان 1369 شروع شد و تا 5 مهر 1360 به طول انجامید. اینکه مردمان آبادان چه کردند تا این شهر مهم و استراتژیک سقوط نکند، یکی از بخشهای مهم تاریخ این جنگ است.
یکی به تلاش دریاقلی سورانی اشاره میکند که سپاه و مردم را از ورود عراقیها مطلع کرد، یکی به موقعیت جغرافیایی شهر آبادان که از سه سمت به آب میرسد، اشاره میکند و آن دیگری به فعالیت رادیو آبادان و این همان چیزی است که در فیلم «آبادان یازده 60» بازنمایی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم به کارگردانی مهرداد خوشبخت، تلاش میکند فعالیت و تلاش و از جان گذشتگی سردبیر رادیو و چند نفر از اهالی شهر را به تصویر بکشد تا نشان دهد رسانۀ رادیو در زمان حمله عراقیها به شهر چگونه توانست از سقوط آن جلوگیری کند؛ تلاشی که منجر به شهادت سردبیر و همکارانش شد.
«آبادان یازده 60»، قطعۀ دیگری از پازل جنگ هشت ساله است که میتواند شناخت نسبی و درکی از موقعیتی که آن روز مردم شهر با آن درگیر بودند، به دست دهد.
هر چند داستان به شهر و مواجه مردم در مقابل حملۀ عراقیها به شهر نمیپردازد و از رویداد مهم کوی ذوالفقاری معروف فقط اسمی شنیده میشود، اما به گونهای به واکنش بهمن (سردبیر) و همکارانش بسنده میکند تا بتواند به اهمیت رسانه در روزگار جنگ تاکید کند.
تا قبل از این فیلم، تصور ما از شهدای رسانه محدود به افرادی بود که برای تهیۀ خبر، گزارش و عکس به جبههها اعزام میشدند، اما «آبادان یازده 60» بر نقش ویژۀ رسانه آن هم رسانۀ محلی و اهالی آن تاکید میکند؛ چیزی که پیش از این در سینمای دفاع مقدس به آن پرداخته نشده بود.
به همین دلیل آبادان یازده 60، به دلیل انتخاب سوژه که بر اساس کتاب مستندی دربارۀ این موج رادیویی است ساخته شده، پیشرو و نوآور است و از لحاظ پرداخت موضوع، در همان لحظات اولیه مخاطب را با تعلیقها و ضربآهنگ تندش برای حفظ امواج رادیو همراه میکند.
مهرداد خوشبخت در این فیلم نشان میدهد مسوولان رادیو، چطور مثل بقیۀ بخشهای کشور که ناگهان درگیر جنگ شدند بدون تجربۀ لازم، استراتژی لازم و تصمیمگیریهای مهم را در آنی اتخاذ کردند و نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کردند. ثبت خاطرات افرادی که در بخشهای مختلف مثل پزشکی به جبههها اعزام شدند، امروز به ما میگوید چطور تجربهاندوزی کردند، این را پیشرفتهای پزشکی کشور نیز تایید می کند.
یا فرماندههان و رزمندههایی که بدون آموزش نظامی جدی وارد جنگ شدند، چطور در زمانی کوتاه تجربه کسب کردند و این تجربیات چقدر گرانقدر بود و چطور همان تجربهها امروز در دانشگاههای مهم جنگ تدریس میشود.
ولی حتی ما اهالی رسانه به این اندازه به اهمیت و نقش رسانه در روزهای جنگ پی نبرده بودیم. فکر میکردیم رسانههای دیداری و شنیداری وظیفۀ پخش مارش حمله و اخبار دریافت شده را داشتند، فکر نمیکردیم حتی با یک خبر میتوانند چنان قوت دلی در مخاطبان ایجاد کنند که از سقوط شهر جلوگیری کند.
خیلی از ما اهالی رسانه حتی خبر نداشتیم که برای حفظ آنتن رادیو و تاثیری که اخبار و حتی موسیقی آن داشت خیلیها جان خود را از دست دادند. وقتی از شهدای رسانه حرف زده میشد، تصور میکردیم خبرنگاری برای تهیۀ خبر در خط مقدم جبهه بوده و به شهادت رسیده است. اما مهرداد خوشبخت و تیم سازنده «آبادان یازده ۶۰» نه فقط تصورات ما را تصحیح کرد، بلکه رسانه و نقش آن را در ایام جنگ «تقدیس» کرد.
فیلمی که در فرم به لحاظ بازی نیز موفق است، گرچه غیر از حسن معجونی، بازی شاخص دیگری دیده نمیشود، اما بازیها نیز در سطح قابل قبولی است، اما قطعا برای مهرداد خوشبخت که پیش از این فیلمهای مذهبی با پیچیدگیهای خود را ساخته نیز قابل قبول است.
این را فراموش نکنیم که سینمای جنگ کشورها و برای ما سینمای دفاع مقدس نه تنها بازنمایی روزهای جنگ و درگیری با طعم تلخ و گزنده از دست دادن عزیزان است، بلکه امید و روحیه مقاومت را در دل ملتها زنده نگه میدارد. برای همین است که هنوز که هنوز است درباره جنگهای مختلف دنیا فیلم ساخته میشود و حتی این فیلمها می تواند جزو پرفروشترین آثار سینما باشد؛ چرا که رسانۀ سینما، رسانۀ پرقدرتی است که حتی سالها بعد از پایان جنگها میتواند موضوع خود را در دل خاطرات و اسناد به جا مانده از آن روزهای سخت پیدا کند. «آبادان یازده 60» را ببینیم و از دیدن مقاومت دلیرانه مردممان لذت ببریم.
منبع: الف
کلیدواژه: آبادان یازده 60 مهرداد خوشبخت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
به گزارش ورزش سه، در طول سالها، لیورپول و اورتون به عنوان دو تیم همسایه در این بندر از کشور انگلیس، رقابت های کلاسیکی برگزار کردند و این جدالها صحنه های دراماتیک زیادی داشته است. اکنون قبل از دوئل دوباره آنها در آنفیلد، میخواهیم نگاهی به مسائل خاص این دربی داشته باشیم.
آغاز دشمنی از دل یک فاجعه
میان دو تیم لیورپول و اورتون هیچ اختلاف جغرافیایی و سیاسی نیست و این دربی یکی از دربی های کم خشونت است. در طول سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ باشگاه اورتون باشگاه کاتولیک مذهب بود و دلایل مختلف داشت و همین باعث شد که لیورپول تیم پروتستان مذهب شناخته شود و همین یکی از دلایل است اما قطعی این موضوع باعث اختلاف نیست.
فاجعه ورزشگاه هیسل موجب تیره شدن روابط هوادران دو تیم شد چون که هر دو از رقابت های اروپایی به مدت چند سال حذف شدند اما با وجود اینکه باشگاه لیورپول تقصیری نداشت و بی تقصیر بود!
اما پس از فاجعه ورزشگاه هیلزبرو روابط دو باشگاه بهبود یافت و اورتونی ها هم به جمع تحریم کنندگان روزنامه سان پیوست اند و زنجیره ای از شال ها و پرچم های لیورپول و اورتون در گودیسون پارک نصب کردند.
دیگر تیم حاضر در دربی مرسی ساید
دیگر تیم که در دربی مرسی ساید وجود دارد تیم ترانمر روورز است اما به دلیل حضور نداشتن به مدت زیاد در سطح اول و دوم فوتبال انگلستان زیاد دیداری بین ترانمر روورز و لیورپول و ترانمر روورز و اورتون نمیبینیم. این سه تیم گهگاهی در جام حذفی انگلستان با یکدیگر بازی میکنند. آخرین بازی این تیم با دو تیم دیگر در سال ۲۰۰۰ بود که ترانمر روورز در جام حذفی اورتون را برد اما در دور های بعدی لیورپول، ترانمر روورز را مغلوب کرد .
اصطلاحات و اتفاقات دربی مرسی ساید
گذر از پارک به بازیکنانی که بین دو تیم لیورپول و اورتون جابجا میشوند میگویند از پارک گذر کرده، دلیلش پارکی است به نام استنلی که بین ورزشگاه دو تیم است.
اورتون از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۲ مستقیما از لیورپول خرید نکرده و همچنین لیورپول ۱۹۵۲ تا سال ۲۰۰۰ هم از اورتون خرید نکرده است.
مرسی ساید به روایت آمار
در 171 تقابل میان این دو تیم، لیورپول 74 پیروزی را تجربه کرده و اورتون تعداد پیروزیهایش نصف تساوی های این تقابل بوده است!
در واقع 36 برد اورتون در قیاس با 61 تساوی به دست آمده در این جدال، همان آماری است که ثابت میکند این تقابل در بسیاری از اوقات یک نبرد کاملا یک طرفه بوده است.
هدیهای خاص برای رینا
شاید برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، این دو تیم در فصل 2006/07 در شرایطی برابر به یکدیگر رسیدند. لیورپول پس از روزهایی که با هولیه و بنیتز گذراند، از شخصیت قهرمان لیگ قهرمانان اروپا دور شده بود و اورتون هم توانسته وضعیت سخت ابتدای فصل را اتغییر دهد تا در نزدیکی منطقه سهمیه قرار بگیرد. این یکی از خاص ترین پیروزی های اورتون بود و شاگردان دیوید مویس برابر آنفیلدیها آسان ترین بازی فصلشان را پشت سر گذاشتند. از همان دقیقه 24، تیم کیهیل و اندی جانسون با گذر از پشت سر جیمی کرگر و سامی هیپیا دو بار به گل رسیدند ولی خاص ترین گل ان بازی در دقیقه 90 به ثبت رسید. جانسون زمانی که برای سومین بار دروازه رینا را باز کرد، با هر دو دستش به عدد روی اسکوربرد اشاره میکرد؛ سه گل برای شرمنده کردن قهرمان اروپا!
جرارد هم هتتریک بلد است!
استیو جی مقابل رقیب سنتی تیم محبوبش همیشه با حال و هوای خاصی وارد زمین میشد و نقشی محوری در ترکیب این تیم داشت. خاص ترین دربی برای او، با آخرین هت تریک او همراه بود. جرارد در حالی در فصل 2011/12 مقابل این تیم هت تریک کرد که پس از سال 1982 و یان راش، هیچکس موفق به ثبت هت تریک در آنفیلد نشده بود.
موشک جواب موشک!
دیوید مویس پیش از دیدار در سال 2012، در کنفرانس خبری به مسئله واکنش لوئیس سوارز در نیمه نهایی جام جهانی 2010 مقابل غنا اشاره کرد و سوارز را یک بازیکن بیشخصیت و شیاد عنوان کرد. او درباره سوارز گفت: سوارز اصلا شخصیت یک انسان درست را ندارد. نیازی نبود که مقابل غنا، آن هند را انجام دهد؛ کافی است هر هفته به بازی او نگاه کنید و ببینید چند بار روی زمین شیرجه میزند.
سوارز جواب مرد اسکاتلندی را به شکلی عجیب داد. درست در شروع بازی سوارز موفق شد دروازه اورتون را باز کند و با شیرجه زدن روبه نیمکت تیم میزبان موجب عصبانیت مویس و فیل نویل شد. البته مویس در پایان خوشحال بود چون تیمش به بازی برگشت و در شرایطی که بازی 2-2 بود، سوارز موفق به هت تریک شد که گل دقیقه نودی، او آفساید اعلام شد.
عجیب مثل اوریگی
اوریگی یک بازیکن عجیب در تاریخ فوتبال بود. شاید هیچ یک از گل های دیرهنگام لیورپول به اورتون، به اندازه این گل خارق العاده نباشد ولی مطمئنا این گل، هر هواداری که ذرهای به اورتون علاقه داشت را عذاب داد. درست در شرایطی که بازی با نتیجه بدون گل به پایان میرسید، توپی که با گذر کردن از خط میتوانست بازی را به پایان برساند، به تیرک برخورد کرد و در آن لحظه بود که توپ روی تیرک فرود آمد. پیکفورد تسلیم ضربه ناگهانی اوریگی بود و این گل برای ثبت نام اوریگی در تاریخ این دیدار کافی بود.