Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیشتر نیروهای خدماتی در مدارس با حداقل حقوق و مزایا، قادر به تأمین معاش زندگی خود نیستند و سوال اینجاست که چرا مسئولان آموزش و پرورش به فکر این قشر زحمتکش جامعه نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ سرایدار یا بابای مدرسه یکی از مشاغلی است که تمام افراد از کودکی با آن آشنا هستند و از نزدیک سختی و مشقت این شغل مقدس را درک کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در گذشته مستخدم یا سرایدار اکثرا فردی بود بی سواد و یا با سواد کمتر از دیپلم که بر اساس نیاز مدارس در آموزش و پرورش جذب و استخدام می شدند.

بیشتر نیروهای خدماتی در مدارس با حداقل حقوق و مزایا، قادر به تأمین معاش زندگی خود نیستند و آن دسته از سرایدارانی که در مدارس سکونت دارند، تا لب به گلایه از اوضاع معیشتیشان می‌زنند، با سپر فولادی استفاده از مسکن رایگان در مدارس، محکوم به سکوت می‌شوند.

یکی از مخاطبان با ارسال پیامی به سامانه دریافت سوژه های مردمی صبح توس خواستار پیگیری مشکلات نیروهای خدماتی در آموزش و پرورش خراسان رضوی شد و مدعی شد: همانطور که اطلاع دارید مدت ۷سال است، دربحث جذب نیروی خدماتی هیچ گونه استخدامی از طرف دولت انجام نشده، هرساله تعدادی از همکارانمان بازنشست شده ، واین خروجی های بدون ورودی جدید باعث ایجاد فشار کاری بیش از حد به سایرین شده ،  برای نمونه  مدرسه ای دوشیفته با ۶۰۰ دانش آموز دست کم به چهارنفر نیروی خدماتی نیاز دارد، اما متاسفانه به جای ۴نفر ۲نفرانجام وظیفه میکنند، پیامد این فشارکاری امراضی مانند دیسک کمر، دیسک گردن و بیماریی های ریویی برای این افراد است.

در بحث مسائل مالی و حقوقی نیروهای خدماتی به شدت در سختی هستند، می شود گفت، این نیروها و خانواده های آنان فراموش شده هستند.

 در خبرها اعلام شد که حقوق نیروهای قراردادی کارمعین تا سقف ۸۰٪معادل نیروهای همتراز پیمانی افزایش می یابد، اما متاسفانه این فرمول به ضرر ما تمام شد، چون ۸۰٪ یعنی دو میلیون و هشت صد هزار تومان ، الان همکاران مجرد با افزایش ۷۰۰هزار تومانی رسیدن به دو میلیون و هشت صد هزار تومان و سایرین که متاهل و بچه دار هستند با افزایش ۳۳۰هزار تومانی رسیدن به دو میلیون و هشت صد هزار تومان در ماه.

نیروهای خدماتی قراردادی "کارمعین" سال ۹۸براساس قانون کار حقوق می گرفتیم ، که بهتر بود، اما با اعمال این روش ۸۰٪ عملا از قانون کار خارج شدیم، با حقوق قانون کار الان باید با چندفرزند حدود سه میلیون و هشت صد هزار تومان حقوق میگرفتیم.

 با این اوضاع همکاران ما روحیه کاری شان تضعیف شده، چرا که همانگونه که همکاران آموزشی در تعلیم و تربیت بچه های این کشور نقش اساسی دارند، نیروهای خدماتی هم سهیم هستند.

نیروی خدماتی یک ساعت پیش از نیروهای آموزشی در محل کار حاضر میشوند، دوساعت پس از کادر آموزشی ،محل کار را ترک میکنند.

 الان اختلاف حقوق کارکنان قراردادی «کارمعین» با عوامل آموزشی حدود۶میلیون تومان هست، اونا خانواده و مخارج روزانه دارند، نیروهای خدماتی هم همین طور، اگرروزی یکی از اعضای خانواده نیروهای خدماتی مریض شود، یابیماری  صعب العلاج داشته باشند. آنها توانایی مخارج پزشکی رو ندارند، درخواست این دسته از شاغلین آموزش و پرورش از دولت و مسئولین محترم آموزش و پرورش این است، که در راستای پیگیری و بهبود وضعیت معیشت نیروهای خدماتی قراردادی و کارمعین قدمی بر دارند تا از این بیشتر شرمنده خانواده های خود نشوند.

در پایان خواسته های نیروهای خدماتی آموزش و پرورش از مسئولین به شرح زیر است: ۱.اعمال افزایش ۵۰٪امتیازات فصل دهم ۲.اعمال رتبه بندی برای نیروهای خدماتی ۳.پرداخت حق سرایداری ۴.پرداخت حق لباس و کفش ۵.پرداخت حق سنوات و مرخصی ۶.پرداخت ۱۲۰  ساعت اضافه کاردر ماه ۷.تبدیل وضعیت از قراردادی‌ و پیمانی به رسمی ۸.باتوجه به حجم سنگین کار و مشکلات جسمانی ناشی از کارهای  خدماتی ، این نیروها را جز مشاغل سخت و زیان آور محسوب کنند.

مهدی مجیدی فر، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون پیگیری مشکلات نیروهای خدماتی مدارس اظهار کرد: مشکلات نیروهای خدماتی فعال در آموزش و پرورش خراسان رضوی، مشکلی است که تمامی نیروهای خدماتی فعال در آموزش پرورش کشور با آن مواجه هستند و مختص خراسان رضوی نیست.

شرایط به‌کارگیری نیروهای خدماتی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود

وی با تأکید بر اینکه متن قرارداد و جزئیات به‌کارگیری نیروهای خدماتی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود، افزود: مشکلاتی همچون عدم رتبه بندی برای نیروهای خدماتی، عدم پرداخت حق سرایداری، عدم پرداخت حق لباس و کفش و یا عدم تبدیل وضعیت از قراردادی‌ و پیمانی به رسمی به دلیل نوع و جزئیات قراردادهای این نیروها است که از تهران به ما ابلاغ می‌شود.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطر نشان شد: تاکنون مکاتبات فراوانی از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوی با وزارت جهت رفع مشکلات نیروهای خدماتی انجام شده است ولی تاکنون هیچ پاسخی از سوی وزارت آموزش و پرورش به دست ما نرسیده است.

مجیدی فر تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش خراسان رضوی پیگیر حل مشکلات نیروهای زحمتکش خدماتی هستیم اما همان‌طور که پیش از این اشاره کردم، این مشکلات باید از سوی وزارت آموزش و پرورش حل و فصل شود و از دست اداره کل آموزش و پروش خراسان رضوی خارج است.

با این وجود این سوال در ذهن افراد ایجاد می شود که چرا مسولان آموزش و پرورش به فکر این قشر زحمتکش جامعه نیستند و قدمی در رفع مشکلات معیشتی آن ها بر نمی دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سوی وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش پرداخت حق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۹۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش۵۰ درصدی فضاهای ورزشی آموزش و پرورش

در جلسه‌ای با حضور رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان این وزارتخانه، دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال قبل و برنامه‌های پیش رو تشریح شد.

صادق ستاری‌فرد در این نشست گفت: سال ۱۴۰۲ در سه محور مدیریت منابع انسانی و منابع مالی، اجرای برنامه‌هایی معطوف به دانش آموز و معلمان و نیز توسعه سلامت دانش آموزان فعالیت‌هایی صورت گرفت.

ستاری فرد با اشاره به اینکه در بخش مدیریت منابع و زیرساخت‌ها سه رویکرد داشتیم؛ گفت: دسترسی، بهره‌وری و بهره‌مندی سه موضوع مورد توجه در بخش مدیریت منابع بوده است، اظهار داشت: سال گذشته دسترسی دانش آموزان به فضاهای ورزشی مورد نیاز و زیرساخت‌های سلامت محور، افزایش بهره‌مندی دانش آموزان و خانواده‌های آنان از این زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری فضاها مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در خصوص بهره‌مندی هنوز به نتایج ملموسی نرسیده‌ایم اما جز برنامه‌های اصلی ما در سال جدید خواهد بود.

وی در خصوص محور دوم برنامه‌های خود یعنی مدیریت نیروی انسانی گفت: در حوزه نیروی انسانی چه در بخش سلامت و چه در حوزه تربیت بدنی، مهم‌ترین دستاورد این بوده است که توانستیم از ظرفیت سایر دانشگاه‌های کشور استفاده کنیم به طوری که دانشگاه های علوم پزشکی برای تربیت مراقب سلامت و بهداشت بعد از یک مطالبه‌گری ۲۶ ساله در حال همکاری با ما هستند.

ستاری فرد خاطر نشان کرد: در سال نخست ۸ دانشگاه این رشته را جز رشته‌های خود قرار دادند و اقدام به جذب دانشجو کردند و در سال دوم ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی در حال تربیت نیروی انسانی برای حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزان آموزش و پرورش هستند.

وی در خصوص حوزه مدیریت منابع مالی هم گفت: در ردیف‌های پنجگانه غیر پرسنلی حوزه تربیت بدنی توانسته است ۱۰۰ منابع تخصیصی خود را دریافت کند که الحمدلله این موضوع به اتفاقات خوبی منجر شد که یکی از نمودهای مهم آن اجرای طرح شهید سلیمانی بوده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اجرای این طرح ۵۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه شده و ۲۸۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این امر موجب شد تا سرانه ورزشی ۳۳ درصد افزایش یابد تا در سرانه از سه دهم مترمربع به چهاردهم متر مربع دست یابیم.

معاون تربیت بدنی و و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های مدرسه محور ما در اجرا با موفقیت ۱۰۰ درصدی مواجه شدند که طی آن ۸ میلیون دانش آموز به صورت روزانه در مسابقات ورزشی درون مدرسه‌ای فعالیت کردند. همچنین هدف دیگر ما هر مدرسه یک تیم امدادی بوده است. همچنین توجه دیگر ما خانواده محور شدن فعالیت‌های آخر هفته مدارس بوده است تا پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ورزش پدر پسری و مادر دختری را در مدارس شاهد باشیم. خوشبختانه این فعالیت‌های آخر هفته در مدارس امروزه تبدیل به یک گفتمان شده است.

ستاری فرد با اشاره به اینکه در طرح شهید روحانی ۴ هزار مدرسه ما فعال شدند؛ گفت: همچنین طرح پاک پایش آمادگی کودکان انجام شد که باید از عزیزانی که کمک کردند تا سنجش بدو ورود دانش آموزان و مسئله پایش حرکتی دانش آموزان به خوبی انجام شود تشکر کنیم. این پایش‌ها در طول سال دنبال شده و مسئله آمادگی حرکتی دانش‌آموزان در گذر تحصیل مورد توجه قرار گرفت.

به گفته وی، در سال اول این طرح ۷۰۰ هزار دانش آموز مورد سنجش قرار گرفتند که حتی مورد تقدیر سازمان اداری استخدامی قرار گرفت. برای برنامه هفتم توسعه در همه حوزه‌ها اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است؛ اما به صورت خاص در خصوص موضوع تربیت بدنی و سلامت اقدام توزیع شیر رایگان در مدارس و اقدامات زیرساختی در ذیل قانون برنامه هفتم توسعه دنبال شده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سیاستگذاری‌ها و هم برنامه‌ریزی‌ها استفاده شد گفت: در سال ۱۴۰۳ تلاش ما این است که نقشه راه دنبال شود یعنی محور اقدامات و برنامه‌های ما باید این نقشه راه سند تحول باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش مدرسه، معلم، محصل، نظام ارزشیابی و نظام راهبری را ۵ مولفه اصلی برنامه‌های خود در سال ۱۴۰۳ برشمرد و گفت: برای مدرسه به فضای سبز، فضای ورزشی و فضای بهداشتی آن توجه خواهیم داشت هر سه فضا مورد تصریح و تاکید سند تحول بنیادین است. برای معلم موضوع جذب نیروی انسانی در آزمون مورد توجه قرار خواهد گرفت و می‌خواهیم جذب نیروهای با کیفیتی را دنبال کنیم و در ادامه در بحث توانمندسازی و مهارت افزایی آنان برنامه‌هایی را داشته باشیم.

ستاری فرد افزود: در بحث مهارت افزایی و مهارت محوری معلمان آزمون علمی تخصصی را داریم و نظام ارزشیابی معلمان را انجام می دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین برنامه ما برای دانش آموزان مهارت آموزی آنان چه در حوزه ورزش و چه در بحث امداد و نجات است. می‌خواهیم در هر مدرسه یک تیم امدادی ماهر ایجاد شود. ذیل نظام ارزشیابی و راهبری به دنبال پایش سلامت دانش آموزان با همکاری وزارت بهداشت هستیم. اصلاح نظام ارزشیابی در درس تربیت بدنی و ایجاد نظام ارزشیابی حوزه سلامت و بهداشت که در حال حاضر چنین نظام ارزشیابی در موضوع بهداشت را نداریم؛ به جد پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مسئله راهبری مهم‌ترین راهبری ما مسئله استقرار نظام استعدادیابی است؛ گفت: این استعدادیابی از طریق ایجاد مدارس تربیت بدنی با تمرکز بر دوره اول، ان شالله افزایش ساعات درس تربیت بدنی و ساماندهی معلمان تربیت بدنی در دوره ابتدایی از برنامه‌های دیگر ماست.

ستاری فرد خاطر نشان کرد: توسعه درس آمادگی دفاعی در دوره ابتدایی که محل توجه و تاکید قانون بوده و مسأله‌ای بر زمین مانده است؛ ان شالله با اصلاح عنوان به آمادگی جسمانی و آمادگی دفاعی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال 
  • کهگیلویه و بویراحمد، پیشرو در اجرای طرح‌های قرارگاه عدالت تربیتی 
  • ۹ هزار معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • تجهیز ۳۰ مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • پایان اردیبهشت آخرین فرصت انجام سنجش سلامت نوآموزان
  • افزایش۵۰ درصدی فضاهای ورزشی آموزش و پرورش
  • توانمندسازی ۵۳درصد از آموزگاران خراسان رضوی
  • خبر خوش آموزش و پرورش درباره حقوق معلمان
  • بیش از ۱۴۰۰ مدرسه سیار و کوچ‌رو وجود دارد
  • یک‌هزار پیشنهاد در فراخوان عمومی رویداد «قهرمان مدرسه» ثبت شد