Web Analytics Made Easy - Statcounter

تماشای سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی در روزهای خانه‌نشینی مردم در شرایط کرونایی، رونق زیادی گرفت. آمار تولید، توزیع و فروش سریال‌های نمایش‌خانگی نشان می‌دهد مردم ارتباط خوبی با این بخش برقرار کرده‌اند و آن را دنبال می‌کنند.

زهره کهندل/

تماشای سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی در روزهای خانه‌نشینی مردم در شرایط کرونایی، رونق زیادی گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار تولید، توزیع و فروش سریال‌های نمایش‌خانگی نشان می‌دهد مردم ارتباط خوبی با این بخش برقرار کرده‌اند و آن را دنبال می‌کنند، اما ماجرای واگذاری صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما در ماه‌های اخیر، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و عده‌ای بر این باورند که این اتفاق آغازی برای تلویزیونی شدن آثار شبکه نمایش‌خانگی خواهد بود. در آخرین واکنش ۱۳ صنف سینمایی در بیانیه مشترکی نسبت به واگذاری مسئولیت شبکه نمایش خانگی از وزارت ارشاد به سازمان صدا و سیما انتقاد کرده و این اتفاق را منجر به نابودی صنعت نوپای تولیدات شبکه نمایش‌خانگی دانستند. این اصناف سینمایی از مسئولان خواسته بودند با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکه‌های داخلی را به سوی رسانه‌های خارجی سوق ندهند و به ایجاد بی‌ثباتی و فرار سرمایه‌گذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.

سعید الهی، کارشناس فرهنگی در این باره به خبرنگار می‌گوید: اختلاف‌نظر و ارائه  تفاسیر مختلف در اجرای مصوبات قانونی امری طبیعی است، اما نحوه مواجهه با آن مهم است؛ بنابراین  اگر مطالبه‌ای از سوی یکی از طرفین دعوا وجود دارد باید به جای نظرات احساسی و چه بسا سیاسی با مراجعه به مرجع قانون‌گذار آن مشکل را ریشه‌یابی و حل کرد.

وی با تأیید اظهارات رئیس سازمان سینمایی در استعلام از شورای عالی فضای‌مجازی برای تعیین مصادیق رسانه‌های صوتی و تصویری فراگیر، اظهار می‌کند: با توجه به تعریفی که از این گونه رسانه‌ها از سوی همین شورا ارائه  شده، مجوز تولید سریال و برنامه‌های دیداری و شنیداری توسط پلتفرم‌ها و وی اودی‌ها همچون قبل بر عهده وزارت ارشاد خواهد بود؛ چرا که مخاطبان این ابزار رسانه‌ای قابل شناسایی هستند و رسانه‌های صوتی و تصویری فراگیر به رسانه‌هایی اطلاق می‌شود که به دلیل برخورداری از امواج الکترونیکی، امکان شناسایی  مخاطبان را ندارند.

* ضرورت شفاف‌سازی مرجع قانون‌گذار

این کارشناس رسانه تأکید می‌کند: نباید فراموش کنیم تولید هر گونه محصول سمعی و بصری طبق قوانین و اسناد بالادستی در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و حتی سازمان صدا و سیما هم چنانچه محصولی برای نمایش در خارج از شبکه‌های خود تولید کند باز هم مکلف به دریافت مجوز از وزارت ارشاد است؛ بنابراین مرجع قانون‌گذار باید در این زمینه شفاف‌سازی دقیق‌تری داشته باشد.

این مدرس دانشگاه می‌گوید: البته با همه این اختلافات چنانچه اگر مکانیزم نظارت بر تولید سریال‌های نمایش‌خانگی اصلاح و مقتدرانه به آن عمل نشود، هیچ مشکلی مرتفع نخواهد شد و باز هم خانواده‌ها در معرض تولیدات سخیفی خواهند بود که به شدت اثرات مخربی بر ذهن آنان خواهد گذاشت.

وی اضافه می‌کند: بدیهی است چارچوب‌های نظارتی صدا و سیما در فرم و محتوا به جهت پوشش گسترده‌تری از مخاطب،   بسته تر و دقیق‌تر است، اما در خصوص سریال‌های مربوط به پلتفرم‌ها و نمایش‌خانگی که به نوعی وجه دیگری از تلویزیون‌های کابلی به حساب می‌آیند، مخاطب با هزینه‌ای که متحمل می‌شود  محصول تصویری خود را انتخاب و مبادرت به خرید می‌کند، پس ضرورتی برای قرار گرفتن در چارچوب‌های سنگین صدا و سیما ندارد. اگرچه این امر هرگز نافی نقش نظارتی وزارت ارشاد و یا پلتفرم‌ها نیست.

الهی توضیح می‌دهد: در محصولات شبکه نمایش‌خانگی همان‌گونه که جامعه هدف می‌تواند با انتخاب یک سریال از آزادی‌های شهروندی مشروع  خود  بهره‌مند باشد، اما مدیران فرهنگی نیز به عنوان نمایندگان حاکمیت باید مراقب باشند تا مبادا از این بستر فرصتی برای سوءاستفاده و یا ورود ابتذالات گفتاری و تصویری به تولیدات فراهم شود.

وی در پایان یادآور می‌شود: برقراری اعتدال بر پایه آیین‌نامه‌های موجود در بحث نظارت از جمله هنر مدیران مربوط است که البته متأسفانه به دلیل عدم‌برخورداری از آن و انفعال و اهمال چندین ساله، اقشار مختلف مردم را با تولیداتی روبه‌رو ساخته که  صدای نگرانی همه طیف‌های جامعه از محتوای بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها به گوش می‌رسد.

* اصلاحات محتوایی لازمه شبکه نمایش‌خانگی است

آیا تغییر مرجع صدور مجوز تولیدات شبکه نمایش‌خانگی به اصلاح محتوای آثار تولیدی این حوزه کمک کند؟ محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در این باره معتقد است: آنچه قانون مصوب کند و در شورای عالی‌انقلاب فرهنگی به تصویب برسد باید اجرا شود. اگر شورای انقلاب فرهنگی صلاح را بر این تغییر و واگذاری به صدا وسیما می‌بیند، باید طبق قانون عمل شود. این ماجرا خیلی پیچیده نیست، اما اینکه این واگذاری موجب می‌شود که سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی اگر از بار فرهنگی بیشتری برخوردار شود، چندان نمی‌توان مطمئن بود مگر اینکه رسانه ملی کالبدشکافی درونی برای خودش دهد و نگاه و نظراتش به‌روز باشد.

وی می‌گوید: اتاق فکر رسانه ملی که قرار است درباره تولیدات نمایش‌خانگی تصمیم بگیرد، نمی‌تواند اعضایی داشته باشد که ذاتاً با فضای‌مجازی مخالف هستند، این موضوع باید در سازمان صداو سیما حل شود و اتفاقات بهتری بیفتد تا با دیدگاه‌های باز نسبت به این بستر نمایشی مواجه شویم.

وی اضافه می‌کند: اگرچه اتفاقات بد فرهنگی که در نمایش‌خانگی اتفاق افتاده است باید اصلاح شود، ولی نباید منجر به این شود که از مباحث روز جامعه به ویژه فضای‌مجازی غافل بمانیم.

علی‌اکبری درباره اعلام نظر صریح کانون کارگردانان و مخالفت آنان با این واگذاری، خاطرنشان می‌کند: قرار نیست فیلم‌سازان در این باره اظهارنظر کنند، تصمیم‌گیری در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس است، چون مسئله قانون‌گذاری است. تهیه‌کننده‌ها، کارگردان‌ها و بازیگرها می‌توانند درباره سمت و سوی سیاست‌گذاری‌ها اظهارنظر کنند و پیشنهاد بدهند. اعضای صنوف به این شکل می‌توانند کمک کنند، اما در نهایت ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم نهایی را می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: ما به عنوان کارگردان یا تهیه‌کننده در سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های درست فرهنگی باید دخیل در ماجرا باشیم تا این آثار شبکه نمایش‌خانگی رشد محتوایی و کیفی پیدا کنند.

وی با اشاره به نگرانی از ممیزی‌های سختگیرانه صدا و سیما و اعمال نظر روی آثار شبکه نمایش‌خانگی می‌گوید: اگر مباحث غیراخلاقی در آثار تصویری وجود دارد باید اصلاح شود، نیازی نیست که حتماً صدور مجوز به رسانه ملی واگذار شود بلکه اگر این مرجعیت در وزارت ارشاد هم باقی بماند، این اصلاحات لازمه نمایش‌خانگی است.

این تهیه‌کننده یادآور می‌شود: مثلاً مسئله خیانت در آثار سینمایی سال‌های اخیر کمرنگ شده، ولی این موضوع در سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی پررنگ است، در حالی که فیلم‌سازان باید به سمت امید و امیدواری حرکت کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نمایش خانگی شبکه نمایش خانگی سریال های شبکه نمایش خانگی انقلاب فرهنگی وزارت ارشاد شورای عالی تهیه کننده صدا و سیما رسانه ها سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از توضیح رئیس رسانه ملی درباره حواشی «پایتخت» تا درگذشت فردوس کاویانی

فصل پاییز سال گذشته اتفاقات و حواشی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از اتفاقاتی که نسبت به بقیه بیشتر به چشم آمد، اشاره می‌کنیم.

امین زندگانی مجری تلنت‌شو اقتصادی شد

مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا» به آنتن تلویزیون رسید. امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون اجرای این تلنت شو را بر عهده داشت. این مسابقه یک برنامه سرگرمی با محور شرکت‌های دانش‌بنیان بود که در قالب تلنت شو تولید شد و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد یک رقابت بزرگ شدند.

 

فردوس کاویانی از دنیا رفت

فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند با سابقه که از مدت‌ها قبل درگیر بیماری بود یکشنبه ۹ مهر در منزل شخصی اش از دنیا رفت.

کاویانی دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در تئاتر آغاز کرد.وی بازیگر فیلم‌هایی، چون «شهر قصه»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس»، «سگ‌کشی» و نیز سریال‌های محبوب دهه ۱۳۷۰ مانند «همسران» و «آژانس دوستی» بود.

فصل جدید «فوتبال ۱۲۰» به آنتن رسید

 فصل جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» با موضوع بررسی مسابقات لیگ‌های معتبر اروپایی، لیگ قهرمانان و عملکرد تیم‌های خارجی در فیفادی‌ها، از شبکه ورزش پخش شد. تهیه‌کنندگی فصل جدید این برنامه را پویا خسروی بر عهده داشته و حافظ کاظم زاده نیز آن را اجرا کرد.

مهمان اولین قسمت فصل جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» یکی از لژیونر‌های خاص کشورمان بوده که تا به حال مصاحبه‌ای به زبان فارسی با رسانه‌های داخلی نداشته است.

ادامه سریال‌های «جومونگ» با حضور کمرنگ بازیگر اصلی

فرشید شکیبا مدیر دوبلاژ تلویزیون درباره پخش ادامه ۲ فصل جدید از سریال «افسانه جومونگ» گفت: سریال «جامیونگ گو» هر ۲ در ادامه سریال «افسانه جومونگ» هستند. قاعدتا حضور بازیگر نقش جومونگ به خود سازندگان اصلی سریال بازمی‌گردد با این حال در ابتدای این مجموعه ۲ شخصیت اصلی سریال یعنی سوسانو و جومونگ حضور دارند که با یکدیگر به اختلاف می‌خورند و بعد سوسانو امپراطوری جدیدی را تاسیس می‌کند.

تولید «ایرانگرد ۶» آغاز شد

جواد قارایی مستندساز و کارگردان «ایرانگرد» درباره ساخت فصل ششم این مجموعه گفت: مدتی است که فصل ششم را آغاز و بخش‌هایی از خراسان و هرمزگان را تصویربرداری کرده‌ایم. در فصل ششم «ایرانگرد» حدود ۷ استان را داریم که به شهر‌های مختلف این استان‌ها سر می‌زنیم که تقریبا هر استان حدود ۴ یا ۵ منطقه خواهد بود. تصویربرداری این فصل تا پایان سال دیگر طول می‌کشد و امیدوارم نوروز ۱۴۰۴ به پخش برسد.

توضیح رئیس رسانه ملی درباره حواشی «پایتخت»

رئیس صداوسیما در جمع خبرنگاران درباره تولید سریال‌های طنز همچون «پایتخت» گفت: دوستان ما در سیمافیلم روزانه مشغول مذاکره با کارگردان‌ها و تهیه کنندگان متنوعی هستند و درباره تولیدات جدید یا فصل‌های جدید آثار با آنها صحبت می‌شود.

اهالی «نون. خ» در چابهار

فصل پنجم سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی در شهر چابهار تصویربرداری شد و برای اولین بار اهالی کرد این سریال یک سفر جاده‌ای به مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور داشتند و با مردم کرمان و سیستان و بلوچستان همراه شدند.

علی مسعودی «بدل» را کلید زد

سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی به تازگی کلید خورده است و جمعی از بازیگران طنز قرار است در این مجموعه به ایفای نقش بپردازند. تصویربرداری این سریال در حال حاضر با بازیگران جوانی که این سال‌ها در مجموعه‌های طنز حضور داشته اند آغاز شده است و قرار است بازیگران باسابقه هم در ادامه به کار اضافه شوند. سریال «بدل» محصول جدید سیمافیلم است که اخیراً هم مهدی نقویان از آن به عنوان یکی از آثار در حال تولید خود نام برده است که به ماجرای تحول انسان در فضایی طنز پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • «نون خ ۵» بعد از شب‌های قدر جایگزین «زیر خاکی ۴» می‌شود
  • «زیرخاکی» به انتهای فصل چهارم می‌رسد+ تیزر
  • رفتارهای زن و شوهری در یک شوی نمایش خانگی!
  • (ویدئو) آخرین قسمت «زیرخاکی»؛ آیا فریبرز به گنج می‌رسد؟
  • تازه‌ترین تیزر «زیرخاکی» منتشر شد/ آیا فریبرز به گنج می‌رسد؟
  • «زیرخاکی» به انتهای فصل چهارم می‌رسد +تیزر
  • پخش قسمت‌های پخش شده «جومونگ ۳: جا میونگ گو» از شبکه تماشا
  • از توضیح رئیس رسانه ملی درباره حواشی «پایتخت» تا درگذشت فردوس کاویانی
  • «کاوه» داستان قسمت آخر زیرخاکی ۴ را لو داد!
  • تئاتر کودک، تقابل تأثیرگذارترین رسانه با تأثیرپذیرترین مخاطب