آموزش 30 رشته تحصیلی مرتبط با آموزشوپرورش در حوزههای علمیه
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۰۱۵۶
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در حال تهیه برنامههای خود برای برنامه هفتم توسعه کشور است، گفت: 30 رشته تحصیلی مرتبط با آموزشوپرورش در حوزه علمیه آموزش داده میشود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آیتالله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست مشترک کارگروههای تخصصی ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش که در مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور نمایندگانی از وزارت آموزشوپرورش و حوزههای علمیه برگزار شد، اظهار کرد: در جلسهای چندساعته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه هفتم توسعه بهویژه نقش حوزه مباحثی مطرح شد که این میتواند اولویتی برای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین چراغ راه آموزشوپرورش است، تصریح کرد: به رغم وجود چنین اسناد جامعی در کشور اما فاصله ما تا تحقق کامل کم نیست، این فاصله را باید با برداشتن گامهای بلندتر طی کرد و بخشی از آن بر دوش حوزویان و فرهنگیان است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه سند تحول دارای چندین رویکرد است که باید موردتوجه هر دو نهاد قرار گیرد، افزود: تلاش مشترک نماد دین و آموزشوپرورش در ارتقای رویکرد عقلانی و اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت است چراکه این رویکرد مبتنی بر گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی میباشد و نیازمند توجه است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: رویکرد جامع و متناظر به ساحتهای تربیتی یکی دیگر از موارد موردتوجه سند تحول است.
او افزود: داشتن نظریه جامع در این زمینه ضروری است، زیرا عرصه تعلیم و تربیت از ساحتهای6 گانه شروع میشود، اگر بخواهیم یک تعلیم و تربیت کامل داشته باشیم باید همه قلمروهای دانشی آموزشوپرورش و حوزه علمیه مورد توجه قرار بگیرد.
مدیر حوزههای علمیه به رویکرد نگاه جامع به علم و معرفت اشاره کرد و گفت: رویکرد جامع به ایران و اسلام، رویکرد ما و غرب، رویکرد کار، تلاش و مهارتهای کاربردی و زندگی ازجمله مباحث مهم سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس عالی ستاد همکاریها اظهار کرد: ایران اسلامی دارای گنجینهای از اسناد پایه است اما هنوز برای تحقق اهداف این اسناد جای کار دارد.
او افزود: بخش عمدهای از اسناد در شورای عالی نهایی شده است و گامهای خوبی هم برداشته شده و حوزه علمیه نیز در این خصوص برنامههای بلندمدت، کوتاهمدت و میانمدت را طراحی و اجرایی کرده است.
آیتالله اعرافی به رشتههای مرتبط با تعلیم و تربیت موجود در قلمرو حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 100 رشته و گرایش در حوزه و مراکز حوزوی در حال اجرا است که از دل این رشتهها عرصه تعلیم و تربیت بخش اعظمی را به خود اختصاص داده است.
او افزود: در حال حاضر بین30 تا 40 رشته بهصورت مستقیم و دهها رشته بهصورت غیرمستقیم مرتبط با آموزشوپرورش در بدنه حوزههای علمیه با 80 درصد اشتراک محتوایی فعال هستند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: آموزش وپرورش آموزش وپرورش حوزه های علمیه تعلیم و تربیت ستاد همکاری حوزه علمیه شورای عالی سند تحول
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب
در رابطه با این فراز از رهنمودهای مقام معظم رهبری، گفتوگویی داشتیم با حجتالاسلام علی سرلک، کارشناس علوم تربیتی، جوانان و خانواده که در ادامه از نظر میگذرانید. وی معتقد است اصلاح سبک زندگی و تشکیل یک پروژه کلان ملی برای مسأله حجاب، میتواند واکنش مناسبی به وضعیت موجود باشد.حجاب چطور به یک چالش در جامعه ما تبدیل شد و هیجانات ناشی از آن ادامه یافت؟
حجاب عبارت است از شیوه ارتباط آدمها با یکدیگر، براساس منطق خدا و براساس منطق، توصیف و توصیه خداوند متعال، روابط انسانی باید عاری از انگیزههای جنسیتی باشد و حجاب که هم برای زن است و هم برای مرد، ابزار نفی جنسیت در این ارتباطات است. از این جهت که ارتباطات روزمره اموری متداول، پرتکرار، متعارف و پربسامد هستند، حجاب، خود به خود، به نخستین مسأله ارتباطات ما انسانها با یکدیگر تبدیل میشود؛ نه به این معنا که مهمترین مسأله دینی یا اجتماعی ما باشد اما اولین مسأله ارتباطی ما انسانها با یکدیگر است. حجاب از عفاف و عفت آغاز میشود به آن معنا که روابط ما آلوده فرصتها یا زمینههای جنسیتی نشود. به همین علت است که حجاب همیشه مورد توجه بوده و در دنیای امروز که دنیای مبتنی بر منافع مادی است، برای این عدم پوشش یا برهنگی، طراحی فوقالعادهای انجام میگیرد. اساسا حجاب، هم برای ما و هم برای دشمنان، مسأله اول است، لذا میبینید در دنیایی که بر مبنای انسانمحوری پیش میرود، با مسأله پوشش، برخورد حیثیتی میکنند. در چنین شرایطی، این دو جریان، مشغول به چالش کشیدن مواضع یکدیگرند. نظام دینی که به انسان مکرم و محترم توجه دارد، میخواهد عریانی را به چالش بکشد و جریانی که بدنمندی انسان را ابزار تجارت و سود خود قملداد میکند، چالشهایی را به حجاب تحمیل میکند. بنابراین در مسأله حجاب، همواره یک آوردگاه یا میدان نبرد وجود داشته که فراز و فرودهایی دارد.
بین حجاب و عفاف چه نسبتی برقرار است؟
به نظر من، میان حجاب و عفاف نسبت منطقی عموم و خصوص مطلق برقرار است؛ یعنی عفاف صفت است و حجاب فعل است. هر باحجابی عفیف است ولی هر کسی که عفیف است، الزاما باحجاب نیست.
یعنی ممکن است انسان بیحجاب عفیف داشته باشیم؟
بله؛ منتها دارای مراتبی از عفت. بیحجابی الزاما به معنای بیعفتی نیست، بلکه فقط یک جنس از بیحجابی را میتوانیم بیعفتی بدانیم؛ آنجایی که بیحجابی به مرز تبرج و بدننمایی به قصد جلب توجه دیگران، برسد.
رهبر انقلاب در سخنان خود فرمودند که چالش مسأله حجاب به ما تحمیل شده است. بهجز شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی، چه عوامل دیگری این وضعیت را به ما تحمیل کردهاند؟
اصل ماجرا به تغییر سبک زندگی و عدول از آرمانگرایی در جامعه برمیگردد. عریاننمایی فضای مجازی و مواردی از این دست، جلوههای ظاهری مسأله است. در حالیکه اصل ماجرای تحمیل چالش حجاب این است که انسان شهروند دنیای بیآرمانی شود یا دنیا به آرمان انسان تبدیل شود. در اینجاست که بیحجابی به سبک زندگی تبدیل میشود.
بخشهای فرهنگی کشور چه واکنشی باید به این وضعیت نشان دهند؟
باید تاکید کنم که کار فرهنگی کاری بسیار حساس، پیچیده و سترگ است که هر کسی نباید به خودش اجازه دهد که اگر صلاحیتهای لازم را ندارد، وارد این میدان شود. دست افراد زیادی را باید ببوسیم و از ایشان خواهش کنیم که کنار بایستند. کار فرهنگی یک کار فوقتخصصی و حرفهای است. متاسفانه گروهی، بدون صلاحیت، مهارت و تفکر استراتژیک، موقعیتها را اشغال کردهاند. به همین علت است که در برخی سازمانها به کسی که توان کار جدی نداشته باشد، مسئولیت فرهنگی میدهند. متاسفانه ما در عرصه فرهنگ، آدمهای متخصص و حرفهای زیادی نداریم. من درباره حجاب یک پیشنهاد مدیریتی جدی دارم و معتقدم که مسأله حجاب در کشور ما باید بهصورت یک کلانپروژه یا ابرپروژه تعریف شود و در درجه اول، یک متصدی یا مسئول مشخص پیدا کند. اینکه همه سازمانها و نهادها به صورت موازی و حتی متعارض به این موضوع میپردازند، جامعه را به یک احساس رهاشدگی و چندگانگی در مرجع و قانون میرساند. به اعتقاد من، همین موضوع یکی از دلایل طغیان جامعه در مسأله حجاب است. باید یک مدیر مشخص وجود داشته باشد و سازمانهای دیگر، با آن مدیر و متصدی اصلی هماهنگ باشند. علاوه بر این مسأله حجاب حتما بایدبه صورت فرهنگی تعریف شود؛یعنی باید اقداماتی صورت بگیرد که معطوف به تغییر تمایلات و ایجاد گرایش به حجاب باشند. حتما به قانون هم نیاز داریم اما راهحل امنیتی بایدبه حداقل برسدو بخش عمده کار رویکرد فرهنگی است.رویکرد امنیتی باشد برای آن کسانی که میلیاردها دلار خرج میکنند تا از طریق حجاب به کشور ما آسیب وارد کنند.
این رویکرد فرهنگی چگونه شکل میگیرد؟
در این رویکرد، آموزش و پرورش باید میدان و سنگر بسیار مهم حجاب باشد. اگر ما سه چهار سال روی آموزش و پرورش تمرکز کنیم و بتوانیم مسأله نوجوانان را به لحاظ شناختی و رفتاری، در موضوع حجاب روشن کنیم، هزینههای بعدی به ما تحمیل نخواهد شد.