Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت‌وگو با ایرنا به تشریح دو شعار «وصول با اصول» و «نظام مالیاتی هوشمند»، به عنوان برنامه‌های محوری این سازمان در سال ۱۳۹۹ پرداخت.

به گفته وی، سازمان امور مالیاتی با رعایت اصول بنیادینی مانند حمایت از تولید و مبارزه با فرار مالیاتی، به دنبال گذر از سیستم مالیاتی سنتی به سیستم مالیاتی مدرن است تا ضمن احقاق عدالت مالیاتی، زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت با تمرکز بر ۵ تا ۱۰ درصد اقشار پردرآمد کشور را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکید بر مالیات‌ستانی از ثروتمندان

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین به بررسی تراکنش‌های بانکی پنج میلیارد تومان به بالا در نظام مالیاتی هوشمند اشاره کرد و ادامه داد: اطلاعات بانکی تراکنش‌های بانکی پنج میلیارد تومان درآمد به بالا از سال ۹۳ به بعد، از امروز قابل بررسی توسط سازمان امور مالیاتی است. ما تراکنش‌های مالی مربوط به هر فرد را بر اساس کد ملی او و اقوام درجه یک آن فرد تحت‌نظر داریم، تا از فرار مالیاتی جلوگیری کرده باشیم.

وی تاکید کرد: باید توجه شود که سازمان امور مالیاتی به دنبال اطلاعات بانکی همه مردم نیست و تنها به حساب بانکی ۵ تا ۱۰ درصد برخوردار کشور رسیدگی می‌شود. با اطلاعات به دست آمده از این طریق، به دنبال فعالیت‌هایی می‌رویم که موجب این گردش مالی شده است تا متناسب با آن فعالیت‌ها، میزان مالیات تعیین شود.

تحقق عدالت مالیاتی با هوشمند سازی نظام مالیاتی

پارسا با تاکید بر پایه‌گذاری نظام مالیاتی هوشمند بر اساس شفافیت، گفت: نظام مالیاتی هوشمند امروز در همه دنیا پیگیری می‌شود و داده مبنا، مؤدی محور، یکپارچه و مبتنی بر ریسک و تمکین مؤدیان است. به عبارت دیگر در این نظام مالیاتی بالاجبار اطلاعات و داده‌های واقعی مربوط به ثروت، درآمد و مصرف هر مؤدی مالیاتی دریافت شده و هر فرد متناسب با توانایی‌ها و قابلیت‌های خود آن فرد مورد بررسی ممیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حالی که در نظام مالیات‌ستانی سنتی، اخذ مالیات هر فرد بر مبنای معدل، میانگین و روندها و اطلاعات بخش یا فعالیت مربوط به کسب‌وکار آن فرد انجام می‌گرفت که به همین دلیل در برخی موارد محاسبات ممیز سازمان امور مالیاتی متناسب با فعالیت واقعی مؤدی مورد بررسی نبود و موجب اختلافاتی می‌شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، نظام مالیاتی هوشمند را زمینه‌ساز تحقق عدالت در نظام مالیاتی و به حداقل رساندن فرار مالیاتی و فساد اداری دانست و افزود: آنچه که مردم ما در درجه اول می‌خواهند عدالت و عدالت مالیاتی به عنوان یکی از مصادیق آن است. عدالت مالیاتی یعنی ستاندن مالیات طبق قانون و متناسب با ثروت، درآمد و مصرف هر مؤدی. نظام مالیاتی هوشمند حدود ۳۰ سال است که در کشورهای پیشروی دنیا اجرا می‌شود و تجربه موفقی در تحقق عدالت مالیاتی را نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی علم غیب ندارد و باید اطلاعات واقعی، پاک و قابل اعتماد مربوط به همه معاملات کشور را داشته باشد تا بتواند عدالت مالیاتی را محقق سازد. اما نباید فراموش کرد اطلاعات و داده‌های واقعی مربوط به درآمد، ثروت و مصرف همه شهروندان و مؤدیان در بستر امن الکترونیکی انجام خواهد شد. این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات حاکمیتی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و برای رقبای مؤدیان، محرمانه باقی خواهد ماند. این سازمان به هیچ وجه اطلاعات مالیاتی افراد را در اختیار دیگران قرار نخواهد داد.

رعایت اصول در دریافت مالیات

پارسا در ادامه ضمن یادآوری شعار «وصول با اصول»، گفت: ما به دنبال کسب مالیات به هر شیوه و راهی نیستیم و رعایت اصول برای ما خیلی مهم است. این شعار نیز به موارد متعددی اشاره دارد که از جمله آن‌ها حمایت از تولید است. یک شأن مالیات تنظیم‌گری است و در شرایطی که تولید در کشور دارای مشکلات شده، حمایت از تولید یکی از اصول نظام مالیاتی کشور است. اصل دیگر مقابله جدی با پدیده فرار مالیاتی است. فرار مالیاتی نوعی ظلم، تبعیض و خوردن حق الناس است، با قرار گرفتن همه اطلاعات و داده‌های مربوط به معاملات سطح کشور، این پدیده به حداقل ممکن خود خواهد رسید. اصل دیگر نیز رعایت سلامت اداری است.

وی افزود: این مجموعه اصول وقتی در کنار یکدیگر قرار گیرد، به مانند استانداردهای روز دنیا باعث می‌شود تا مودی مالیاتی بداند همه اطلاعات او در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و دیگر جایی برای اختلاف‌های معمول میان ممیز و مؤدی در نظام مالیاتی سنتی وجود نخواهد داشت.

منبع: الف

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی نظام مالیاتی هوشمند نظام مالیات عدالت مالیاتی فرار مالیاتی مالیاتی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز ایرادت شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را رفع و تصویب کردند.

همچنین نمایندگان موادی از این طرح که شامل ماده ۶ و بند (الف) و بند (ر) و (ز) و ماده ۲ (الف) مواد ۴۶ تا ۵۱ فصل اول از باب سوم این قانون را الحاق و فصل اول از باب سوم این قانون شامل مواد ۴۶ تا ۸۰ به مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیر تجاری و مالیات درآمد را اصلاح کردند.

بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳ و بندهای (خ) و (ت) ماده ۳ تبصره (۴) و ماده ۵ اصلاح شدند.

همچنین نمایندگان مجلس ماده ۸ و تبصره‌های آن را اصلاح کردند. این ماده مشتمل بر ۱۵ تبصره بوده که در آن تکالیفی برای صدور حساب‌های الکترونیکی توسط سازمان امور مالیاتی پیش بینی کرده است.

طبق اصلاحات ماده ۸، متن زیر به عنوان ماده ۱۶ مکرر به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می‌شود.

ماده ۱۶ مکرر- حداکثر ۲۰ ماه پس از لازم الاجراء شدن این ماده به منظور تکمیل پایگاه اطلاعاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و استقرار بستر اجرای آن اقدامات زیر صورت می‌گیرد.

الف- در خصوص نقل و انتقال اوراق بهادار و تقسیم سود:

۱- شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بهابازار، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران و سایر نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مطابق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار مکلفند همزمان با تقسیم سود و فروش اوراق بهادار کالای مورد معامله در بهابازار، بورس‌ها و بازارهای خارج از بها بازار بورس، صورتحساب‌های الکترونیکی مربوط را صادر کنند. ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مکلفند توزیع و پرداخت سود و سایر منافع مربوط به این اوراق صرفاً به صورت سامانه‌ای و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و یا با تائید آن انجام دهند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است بر حسن اجرای تکالیف فوق نظارت کند.

ماده ۱۰ نیز اصلاح شد که به موجب آن، ۵ تبصره به عنوان تبصره‌های ۳ تا ۷ به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر الحاق می‌شود.

تبصره ۳- حساب‌های مشمولان تبصره ماده ۲ این قانون از حکم این ماده مستثنی هستند.

تبصره ۴- موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ خرداد ۱۴۰۰ که حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ تعیین شده مطابق ماده مذکور کمتر باشد، می‌توانند از معافیت موضوع ۱۴ مکرر این قانون استفاده کنند و در غیر این صورت مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان بوده و مشمول حکم این ماده می‌شوند.

تبصره ۵- سازمان موظف است هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی را به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی موضوع فصل دوم باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم بپذیرد. مودیان می‌توانند مشروط به اعلام هزینه‌های فاقد صورتحساب الکترونیکی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از طریق کارپوشه تجاری نسبت به ثبت اعتراض به مالیات متعلق اقدام نماید. سازمان می‌تواند هزینه‌های اعلام شده توسط مودی از طریق کارپوشه تجاری را مورد رسیدگی قرار دهد.

تبصره ۶- هزینه‌های مودیانی نظیر عرضه کنندگان کالاهای مستعمل که به دلیل ماهیت کسب و کار آن‌ها، عمده خرید آن‌ها از اشخاصی است که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند مشروط به اعلام مودی از طریق کارپوشه تجاری قابل پذیرش می‌باشد و سازمان می‌تواند هزینه‌های آن را مورد رسیدگی مالیاتی قرار دهد. فهرست مودیان مالیاتی مذکور حداکثر تا پایان دی ماه هر سال برای سال بعد توسط وزارت اقتصاد تعیین و اعلام خواهد شد.

تبصره ۷- هزینه‌هایی که مطابق ماده ۵ این قانون امکان صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند از قبیل زیان تسعیر ارز و واردات کالا و خدمات صرفاً با اعلام مودی از طریق کارپوشه تجاری قابل پذیرش هستند. همچنین اشخاص تجاری مکلفند آن بخش از درآمدهای خود از قبیل صادرات و سود، تسعیر ارز را که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق ماده ۵ این قانون ندارند در سامانه مودیان ثبت نمایند. عدم ثبت درآمدهای مذکور مشمول حکم ماده ۹ این قانون می‌شود.

کد خبر 6086318 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد