Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@22:52:33 GMT

روند ترخيص کالا‌ها از گمرک جدي‌تر شد

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۱۲۵۶

روند ترخيص کالا‌ها از گمرک جدي‌تر شد

خبرگزاری آریا- نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران معتقد است بانک مرکزی می‌تواند با اجازه ترخیص همه کالا‌های موجود در گمرک و تعهد تخصیص ارز تا 3 ماه آینده، فشار را از روی خود بردارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، پس از بازدید معاون اول رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی از وضعیت موجود کالا‌ها در گمرک شهید رجایی، تصمیماتی اتخاذ شد که می‌تواند منجر به رونق تولید و کسب و کار کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین باره نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: ما از مدت‌ها پیش در کمیسیون واردات اتاق ایران پیشنهادات مختلفی درباره ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرک ارائه دادیم که هم دولت نسبت به اموری که باید انجام دهد آگاه باشد و هم اینکه بانک مرکزی هم هجمه‌های وارد شده بر خود را بردارد که خوشبختانه به نتیجه رسید.
آقای محمدرضا فاروقی افزود: در حال حاضر کالا‌های موجود در اماکن گمرکی 3.5 میلیون تن در بخش کالا‌های اساسی و همین میزان هم در بخش کالا‌های غیراساسی یا غیرکانتینری است که برخی کالا‌ها ثبت سفارش شده اند و همه مراحل را گذرانده اند و تنها مشکل تخصیص ارز دارند.
وی گفت: با توجه به بازدید معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی از گمرکات شهید رجایی و مطلع شدن از وضعیت کالا‌های موجود در اماکن گمرکی مقرر شد کالا‌های اساسی که مشکل اسناد تجاری و تشریفات گمرکی ندارند از گمرک ترخیص شوند و بانک مرکزی متعهد شود ظرف 3 ماه آینده ارز مورد نظر واردکنندگان تامین شود. ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم چرا که می‌تواند مشوق خوبی برای واردکنندگان و فعالان اقتصادی باشد، اما نکته مهم این است که اگر بانک مرکزی این تصمیم را به صورت بخشنامه مکتوب ابلاغ کند حکم دستوری و لازم الاجرایی بیشتری خواهد گرفت و می‌تواند اعتماد واردکنندگان را نیز جلب کند.
نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اینکه شورای عالی امنیت ملی برای تسریع در تامین اقلام مورد نیاز کشور مصوبه‌ای ابلاغ کرد که بر اساس آن به گمرک اجازه داده می‌شود نسبت به ترخیص درصدی از کالا‌های قرار گرفته در صف تامین ارز در اولویت 1 و 2 گروه کالایی موجود در گمرک و ... اقدام کند؛ تاکید کرد: بانک مرکزی، اما در تیرماه امسال بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد که اجرای این مصوبه را با مشکل مواجه می‌کند.

بانک مرکزی جدول زمان بندی مشخصی برای تخصیص ارز تهیه کند
فاروقی با تاکید براینکه بانک مرکزی باید جدول زمان بندی مشخصی برای تخصیص ارز تهیه کند، تصریح کرد: بانک مرکزی برای اینکه فشار بسیاری را بر خود متحمل نشود می‌تواند علاوه بر ترخیص درصدی کالا‌های اساسی و تعهد پرداخت ارز، کالا‌های غیراساسی موجود در اماکن گمرکی را هم در این چارچوب قرار دهد؛ چرا که 85 درصد این کالا‌ها مواد اولیه و کالا‌های سرمایه‌ای هستند که مورد نیاز تولیدکنندگان کشور است و به روند رونق تولید در کشور کمک می‌کند.
به گفته وی، بانک مرکزی باید یک تصمیم اساسی و مشخص برای ترخیص کالا‌ها درنظر بگیرد تا ماه‌های آینده دوباره با این مشکلات کنونی مواجه نباشد و واردکنندگان نیز دغدغه تامین ارز را نداشته باشند.
گفتنی است هرچند پیش از این مشکل واردکنندگان تامین ارز بود، اما در حال حاضر، تخصیص ارز واردات در گروه‌های کالایی مختلف به موضوع داغ این روز‌ها تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روند ترخیص کالا واردات اتاق بانک مرکزی تخصیص ارز کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۱۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض گمرکی کالا‌های وارداتی منتشر شد+جدول

گمرک ایران عوارض وارداتی ۲۵ قلم کالا را اعلام کرد که بر اساس آن عوارض دریافتی از هر کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی ۲۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گمرک جمهوری اسلامی ایران عوارض وارداتی ۲۵ قلم کالا از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، خودرو‌های بنزین سود و هیبریدی، وسایل نقلیه، خودرو‌های سواری، اسکن کامیون توسط دستگاه‌های کنترلی و پرتونگاری، سیگار وارداتی، تنباکوی قلیان، لوازم آرایشی، سم آماده کشاورزی، غلات، دانه‌های روغنی، کنجاله، انواع چوب و چای و همچنین انواع بذور کاشتنی را اعلام کرد.

در این ابلاغیه آمده است: پیرو ابلاغیه شماره ۱۴۰۲/۱۸۹۰۸۷۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ موضوع ابلاغ احکام قانون بودجه سال،۱۴۰۳ با توجه به لزوم دریافت عوارض قانون بودجه بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تا ابلاغ جداول تفصیلی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، به منظور ایجاد شفافیت و وحدت رویه فهرست عوارض مزبور جهت بهره برداری لازم ارسال می‌گردد.

شایان ذکر است اجرای جز (١) و (٢) بند الف تبصره (٩) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور منوط به ابلاغ ردیف تعرفه‌های مربوطه، مصوب هیأت وزیران خواهد بود. مسؤلیت نظارت بر حسن اجرای این ابلاغیه بر عهده بالاترین مقام گمرک اجرایی خواهد بود.

   

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انتقاد تند و صریح رئیس سازمان بورس از بانک مرکزی
  • گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • کاستن از حجم قاچاق با شفافیت مسیر تجارت خارجی
  • عوارض گمرکی کالا‌های وارداتی منتشر شد+جدول
  • تسریع در روند ترخیص داروها از گمرک/ دپوی سه ماهه سرُم