Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@22:22:16 GMT

ساخت مدل‌ساز فیزیکی سازه‌های مدفون در خاک

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۱۴۳۹

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار موفق به طراحی و ساخت دستگاه مدل‌ساز فیزیکی رفتار دینامیکی سازه‌های مدفون در خاک به منظور پیش‌بینی پاسخ این سازه‌ها در ابعاد تمام مقیاس و پیش از اجرای عملیات عمرانی شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مبتکر این دستگاه و دانش آموخته دکتری مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فرآیند طراحی وساخت این دستگاه گفت: مدل‌سازی فیزیکی در واقع تکرار یک پدیده به صورتی است که متغیرهای آن همچون نیرو، جابه جایی وشتاب با آنچه در واقعیت و در نمونه واقعی اتفاق می‌افتد، قابل مطابقت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید مرتضوی‌بک افزود: براین اساس دستگاه ساخته شده برای نخستین بار امکان بررسی رفتار و پاسخ دینامیکی سازه‌های مدفون در خاک همچون انواع شمع‌های بتنی و فولادی را به طور فیزیکی و منطبق بر سازه واقعی فراهم می‌کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: این دستگاه با توجه به دارا بودن محفظه‌ای به شکل مخروط ناقص و اعمال فشار از کف، قادر است در یک ناحیه کنترلی مرکز مخروط، میدان تنشی ایجاد کند که در آن تنش از مقدار صفر در سطح خاک تا مقدار مورد نظر در عمق مشخص به صورت خطی افزایش یابد که این امر با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد هم‌خوانی دارد.

وی افزود: درمجموع می‌توان گفت با استفاده از این دستگاه امکان مدل سازی فیزیکی تغییرات تنش تا عمق ۶۰ متری در طولی از خاک به اندازه دو متر در محفظه مخروطی شکل فراهم می‌شود.

وی با بیان ویژگی‌های منحصربه فرد این دستگاه افزود: علاوه بر امکان بررسی رفتار دینامکی سازه‌های طولی مدفون، طراحی انحصاری فریم بارگذاری و جرثقیل، استفاده از هوا جهت تأمین فشار کف دستگاه، امکان بررسی خاک اشباع تحت فشار در دستگاه، بهسازی عملکرد با توجه به افزایش اصطکاک جداری دستگاه، استفاده از المان‌های مناسب در مرزهای دستگاه و سیستم بارش ویژه که موجب کاهش ضرایب مقیاس در طی مدل‌سازی‌ها و کاهش محسوس خطا می‌شود، از جمله خصوصیات انحصاری این دستگاه نسبت به نمونه‌های پیشین است.

مخترع دستگاه مدل‌ساز فیزیکی رفتار دینامیکی سازه‌های مدفون در خاک، افزود: توانایی بررسی رفتار سازه‌های مختلف با توجه به ابعاد بالای دستگاه و توانایی مدل‌سازی در شرایط خشک و اشباع، دو ویژگی ممتاز دیگر این دستگاه است.

دانش آموخته دکتری مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: از این ابداع می‌توان در زمینه‌های مرتبط با مدل‌سازی فیزیکی سازه‌های عمرانی مدفون در خاک که در مهندسی عمران، گرایش‌های سازه، ژئو تکنیک، راه، محیط زیست و سازه‌های دریایی استفاده می‌شود، بهره برداری کرد.

مرتضوی‌بک تصریح کرد: این دستگاه به محققان و شرکت‌های مهندسی امکان می‌دهد پیش از اجراء و طراحی هر سازه مهندسی که به صورت مدفون در خاک است و یا استفاده از هر نوع ماده جهت بهبود عملکرد آن، ابتدا رفتارسازه را تحت تنش‌های واقعی مورد آزمایش قرار دهند تا از هرگونه عملکرد نامناسب آن پس از اجرای عملیات عمرانی و صرف هزینه‌های فراوان جلوگیری شود.

کد خبر 446976

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی اصفهان سازه های عمرانی مهندسی عمران فناوری های نوین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دانشگاه صنعتی اصفهان مدل سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۱۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بیش از دو هزار برنامه فرهنگی و هنری ذیل کنگره ملی شهدای استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، امین درخشان افزود: این اقدامات فرهنگی و هنری، با رویکرد جریان سازی فرهنگی و هنری با مشارکت جوانان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این تولیدات انجام شده است، ادامه داد: تاکنون ۳۰ فیلم مستند، ۱۱۰ اثر موسیقی فاخر و ۲۰ گروه سرود توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای استان تهیه و تولید شده است.
رئیس کمیته فرهنگی و هنری دومین کنگره ملی شهدای استان اضافه کرد: بخشی از نیاز‌های فرهنگی استان در این تولیدات تامین شده که می‌تواند در جریان سازی محتوایی تاثیر داشته باشد.

دیگر خبرها

  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • سایبان خودرو بدون پایه
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • انتخاب بهترین شرکت ساخت ویلا
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان
  • ساخت بیش از دو هزار برنامه فرهنگی و هنری ذیل کنگره ملی شهدای استان