Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه مردم باید به این موضوع واقف باشند که چاره ای جز رعایت مسایل بهداشتی ندارد و باید با وضع موجود کنار بیایند و این نوع سبک زندگی را بپذیرند. سرعت انتقال ویروس کووید ۱۹ نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است؛ سهل انگاری و غفلت افراد باعث دربرگیری و انتقال این ویروس به افراد دیگر می شود.

رسانه های اصولگرا

وطن امروز: وضعیت کرونا در تهران بحرانی است و تخت کافی برای بیماران حاد تنفسی وجود ندارد؛ این وضعیت موجب شده است پایتخت به عنوان قرمزترین منطقه کرونایی کشور معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توفان کرونا در تهران

به گزارش روزنامه وطن ‌امروز، اظهارات مسؤولان حوزه سلامت استان تهران خبر از بحرانی بی‌سابقه در پایتخت می‌دهد تا جایی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده است کار از موج کرونا گذشته و شاهد همه‌گیری مداوم شده‌ایم. عباسعلی کریمی با اشاره به شرایط سختی که بیمارستان‌ها با آن روبه‌رو هستند، گفت: نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که کار از موج‌های اول، دوم و سوم گذشته و ما با اپیدمی ممتدی روبه‌رو هستیم، روند همه‌گیری ادامه دارد و هر روز با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شویم. بیمارستان‌ها باید از تمام ظرفیت خود برای حفظ جان بیماران استفاده کنند. در کنار آن باید یادمان باشد که حفظ جان بیماران، اداره اقتصادی بیمارستان‌ها و آموزش فراگیران نیز بر عهده بیمارستان‌هاست و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به همه این ابعاد توجه شده و به بیمارستان‌ها لطمه‌ای وارد نشود. ‌ از نظر بستری بیماران، ما در پیک بیماری هستیم؛ اگر چه طبق پیش‌بینی‌هایی که می‌کردیم، توانستیم افزایش ظرفیت در تخت‌ها را داشته باشیم.

آغاز پیک کرونا

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: ۴۵۰ هزار نفر در کشورمان به کرونا مبتلا شده‌اند؛ این یعنی کووید ۱۹ همچنان می‌تازد. حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که با موج سوم ویروس منحوس دست و پنجه نرم می‌کنیم. در چنین شرایطی نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران که از نزدیک شاهد وضعیت سلامت ایرانیان است، تأیید کرده که تحریم‌های ظالمان مشکلات عدیده‌ای را موجب شده‌است. البته کریستف هملمن قول داده که همه تلاشش را برای ارائه وسایل و خدمات لازم به ایران انجام دهد و گفته‌است واکسن کرونا بیاید، به ایران هم می‌رسد. از طرف دیگر، سازمان بهداشت جهانی هم برای چندمین بار تأکید کرده که منشأ کرونا، طبیعی و نه آزمایشگاهی بوده‌است. در همین زمینه سازمان جهانی بهداشت (WHO) مجدداً بر طبیعی بودن منشأ شیوع کروناویروس جدید تأکید کرد. تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه توجیهی رسانه‌ها درباره کووید ۱۹ گفت: این ویروس به طور طبیعی شکل گرفته‌است. سازمان جهانی بهداشت به علم و شواهد اعتقاد داشته و به همین دلیل است که بر علم، راه‌حل‌ها و همبستگی تأکید دارد.

غافلگیری با واکسن هندی

روزنامه خراسان در مطلبی آورده است‌: ویروس کرونا، تولید واکسن آن و زمان رسیدنش به کشورهای دنیا و درنهایت، جلوگیری از شیوع گسترده کووید-۱۹ از داغ ترین بحث های این روزهای مردم جهان است. اولین کشوری که برای دست یافتن به واکسن کرونا اقدام کرد، چین بود و بعد از آن کشورهای دیگری هم هزینه های زیادی صرف ساخت واکسن این ویروس ناشناخته و مرموز کردند. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که تاکنون چند مورد از واکسن‌های ساخته‌شده در چین در فاز سوم تست قرار دارند و چنان چه نتایج نهایی این فاز هم مانند فازهای قبلی موفقیت‌آمیز باشد، اجازه ورود و توزیع گسترده را پیدا خواهند کرد. واکسن روسیه هم با وجود ادعاهایی که محققان روسی درباره موثر بودن آن دارند، اما خبرهای ضد و نقیضی درباره بی‌خطر بودن آن اعلام می‌شود.

سرگردان در جست‌وجوی واکسن

روزنامه صبح نو در گزارشی آورده است: با وجود اینکه مسوولان سلامت کشور معتقدند امسال به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک، شیوع بیماری آنفلوآنزا روند کاهشی خواهد داشت اما برخی افراد تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها و تبلیغات فضای مجازی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا روانه داروخانه‌ها و بعضا بازار سیاه شده‌اند. این روزها تهیه و تزریق واکسن آنفلوآنزا در کنار مبارزه با کرونا یکی از موضوعات روز جامعه است در حالی که به گفته مسوولان و متولیان سلامت کشور، تزریق این واکسن فقط برای گروه‌های اولویت‌دار از نظر بهداشتی توصیه می‌شود. از طرفی همچنان ویروس کرونا در حال پیشروی است و هر روز تعداد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند. رنگ‌بندی استان‌های کشور بر روی نقشه دیگر کنار گذاشته شده چراکه از روز گذشته ۳۰‌استان کشور به‌طور کامل در وضعیت قرمز قرار گرفته بودند. وزیر بهداشت عامل این شیوع را بی‌توجهی مردم می‌داند و مردم هم عامل آن را ناکارآمدی دولت؛ اپیدمیولوژیست‌ها اما علت این پیشروی را جهش یافتن این ویروس عنوان می‌کنند. 

اهمال مبتلایان به کرونا در قرنطینه خود

به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد از هر پنج انگلیسی با علائم کرونا تنها یک نفر خود را قرنطینه می‌کند. دانشمندان دانشگاه کینگز لندن با پرسش و پاسخ از ۳۰ هزار نفر دریافتند، تنها ۱۸.۲ درصد از افراد با وجود نشانه‌های ابتلا به عفونت کووید ۱۹ در خانه مانده و خود را قرنطینه کرده‌اند. این در حالیست که شمار افرادی که نتیجه آزمایش ویروس کرونای آنان مثبت اعلام می‌شود، در روزهای اخیر در انگلیس به سرعت در حال افزایش است. پس از افزایش جهشی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در انگلیس طی روزهای اخیر، در مجلس این کشور از فرا رسیدن موج دوم کووید ۱۹ ابراز نگرانی شد و شماری از کارشناسان، از آشکار شدن اوج دوم همه گیری خبر می‌دهند. براساس داده‌های موجود، از افرادی که تست کرونا داده‌اند و نیاز به قرنطینه داشته‌اند تنها ۱۰.۹ درصد شرایط قرنطینه را رعایت کرده‌اند، این درحالیست که میزان افرادی که نتیجه تست آنها مثبت بوده و باید در خانه می‌ماندند باید بالغ بر ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد.

خوی وحشی کووید ۱۹

مجتبی مجتهدزاده فلوشیپ فارماکوتراپی و مراقبت‌های ویژه در گفت وگو با خبرگزاری مهر، گفت: در علم مراقبت های ویژه یک مبحث داریم تحت عنوان فلج سیستم ایمنی که بسیاری از افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می کند. این قبیل افراد که تا قبل از رسیدن به ۶۵ سالگی نسبت به برخی عفونت ها و ویروس ها هیچ واکنش و عکس العملی نداشتند، حالا با یک عفونت ساده مجاری ادراری، درگیر بیماری می شوند. اصولا این افراد از یک سیستم ایمنی متعارف برخوردار نیستند و شرایط ایمونولوژیک بسیار متزلزل دارند. این گونه افراد در مقابل هر ویروسی می توانند آسیب پذیر باشند و با توجه به ماهیت خطرناک و مرگ آور ویروس کووید ۱۹، قطعا در صورت درگیر شدن با این ویروس، دچار عارضه های ناگواری می شوند. این ویروس ماهیت پیچیده ای دارد که می تواند علاوه بر سیستم تنفسی فرد، سیستم های دیگر را نیز درگیر کند. سرعت عمل ویروس مستقیما با موقعیت ایمونولوژیک هر فرد متفاوت است.

بروز التهاب چشمی در بسیاری از بهبود یافتگان کرونا

به گزارش خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعه‌ای جدید دریافتند که درصد بالایی از بیماران بهبودیافته از کووید ۱۹ دچار التهاب چشمی شده اند که نوعی التهاب عصبی است. در این مطالعه، در مجموع ۱۵ شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتد. نتایج اسکن چشمی نشان داد که همزمان با ابتلاء این افراد به کووید ۱۹، آن‌ها دچار التهاب چشمی هم بودند. یافته‌ها نشان داد التهاب عصبی در افرادی که از بیماری کووید ۱۹ بهبودیافته بودند وجود داشت. طبق نتایج اسکن چشم این بیماران، وجود سلول‌های ملتهب متعدد در حفره زجاجیه غیرعادی است. محققان دریافتند بیماری کووید ۱۹ می‌تواند منجر به بقا سلول‌های التهابی در چشم تا بیش از یک ماه بعد از بهبود شود.

نقش مهم رسانه ها در آگاهی بخشی برای کنترل شیوع کرونا

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش، نقش موثر رسانه ها را در کنترل و مهار بیماری کرونا مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: نقش رسانه ها در آگاهی بخشی به عموم جامعه در خصوص این که وضعیت جزیره کیش عادی نیست و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جانب مردم، موجب غلبه ویروس کرونا بر عموم جامعه خواهد شد و باید در این زمینه اطلاع رسانی در سطح وسیع انجام شود. ۹۵ درصد کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است و با انسجام، همدلی و اهتمام بر رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم از این بحران با موفقیت عبور کنیم. سلامت آحاد جامعه در اولویت سیاست های سازمان و شورای سلامت کیش هست و افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند متخلف شناخته شده و با آنان برخورد قانونی می شود.

رسانه‌های اصلاح طلب

ایران: با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به طور کامل حذف شدند، این در حالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج به‌دلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سال‌جاری با آماری افزایشی در این زمینه مواجه بوده ایم.

کرونا بخت جوانان را باز کرد

روزنامه ایران در گزارشی آورده است:‌ به گفته علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در چهار ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شده در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق ثبت شده بود. این آمار نشان می‌دهد که با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، اما دختران و پسران به قولی، تمایل به حذف مراسم داشته و با یک عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. کرونا با اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را با خود به همراه داشت، اما شاید یکی از معدود اتفاقات مثبت با ظهور این ویروس، برگزاری ساده مراسم عروسی و به نوعی حذف تجملات پرهزینه برای خانواده عروس و داماد بود، اما این سؤال مطرح می‌شود که در دوران کرونا با توجه به محدود بودن فضای دفترخانه‌ها آیا پروتکل‌ها به طور کامل در این دفاتر اجرا می‌شود؟ سری به خیابان آزادی می‌زنم، تقریباً حوالی دانشگاه شریف، سردفتر خودش در را باز می‌کند. از آمار و کارکرد این روزهای دفترش سؤال می‌کنم، به گفته این سردفتر ثبت ازدواج، تعداد ازدواج‌ها کمی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و بخصوص اوایل سال که تازه ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود، مردم منتظر بودند که بیماری تمام شود و بتوانند مراسم عروسی برگزار کنند و دائماً تاریخ ازدواج را به تعویق می‌انداختند، اما کم کم با ماندگاری بیماری، به همین عقد ساده در دفترخانه بسنده کردند، هرچند برخی از دختران و پسران از این اتفاق خوشحال هستند و معتقدند که تا اندازه زیادی از ریخت و پاش‌ها و صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌شود.

انعطاف اجتماعی؛ راه عبور از موج سوم

سعید معیدفر جامعه‌شناس، در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: ترس و اضطراب اجتماعی در شرایط همه‌گیری‌ بیماری‌ها یا بحران‌هایی مانند جنگ، از سوی افراد جامعه قابل‌پیش‌بینی است و اضطراب‌های اجتماعی باعث بروز رفتارهای مردم در شرایط خاص می‌شود. تجربه و علم ثابت کرده، زمانی‌که جامعه دچار بحران می‌شود در وضعیت‌های اضطراب قرار می‌گیرد و مردم رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که معمول نیست و از هیجانات درونی سرچشمه می‌گیرد. یکی از راه‌های غلبه بر این هیجان‌ها، استفاده از ارتباطات اجتماعی است. هنگامی که یک فرد مضطرب است، تمایل دارد منابع اطلاعاتی خود را حتی به صورت غیررسمی و غیرقابل اعتماد افزایش دهد. مثلا نظر یک متخصص در شبکه‌های مجازی، اطلاعات محرمانه‌ای که توسط یک پرستار (به درست یا غلط) فاش می‌کند و...، این منابع اطلاعاتی نامعتبر اضطراب و ترس را در افراد افزایش می‌دهد. البته در درک و تفسیر محتوای این پیام‌ها، باید توانایی‌های فردی را نیز در نظر گرفت. داشتن یک ذهنیت خوب و انتقادی به جداسازی اطلاعات درست از نادرست کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش ترس و اضطراب موثر باشد. با وجود این، در این دوره عدم‌اطمینان، یک چیز قطعی است؛ فاصله‌گذاری شخصی بین دو فرد که البته در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت بوده و با شرایط کرونایی تشدید شده است و احتمالا در آینده حتی بعد از شکست این ویروس گسترش خواهد یافت؛ یعنی آیا ما هنوز هم می‌خواهیم دست‌دادن را ادامه دهیم یا یکدیگر را ببوسیم؟ اجتماعات ورزشی یا فرهنگی یا حتی جلسات دوستانه چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟ برکسی پوشیده نیست که ما برای موفقیت، بیش از هر زمانی، به سازگاری و انعطاف اجتماعی نیاز خواهیم داشت.

کرونا؛ هر٧ دقیقه یک فوتی

این روزنامه در گزارشی دیگر آورده است: آمار فوت کووید ۱۹ دوباره افزایش یافت و به بیش از ۲۵ هزار نفر در هشت ماه گذشته رسید، افزایشی که به باور کارشناسان نتیجه بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک و ترددهای غیرضروری در سطح خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها در تمام شهرها و استان‌های کشور است. با توجه به این آمار و بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، در موج سوم کرونا، هر ۷ دقیقه یکی از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست می‌دهد در حالی که این معادل در هفته گذشته، یک فوت در هر ۱۳ دقیقه بود اما ابتدای این هفته اعلام شد حالا هر ۸ دقیقه یک مبتلای کووید ۱۹ در کشور فوت می‌کند که در واقع فقط به فاصله سه روز، این عدد، یک دقیقه کاهش یافته و نتیجه طبیعی این اتفاق هم چیزی جز افزایش آمار فوت مبتلایان نخواهد بود. همچنین بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۴۰۶۸ بیمار به دلیل وخامت و شدت علائم بیماری در بخش‌های بیمارستانی عادی یا مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، تعداد بیماران در شرایط وخیم هم رو به افزایش است. افزایش تعداد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه، پیام مستقیم نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی مسئولان وزارت بهداشت است و مردمی که این توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند باید یک بار به تماشای کرونایی‌های در کما و در ثانیه‌های آخر زندگی در بیمارستان‌ها بروند تا بفهمند که «کرونا» با هیچ کسی شوخی ندارد. از مرداد ماه بود که کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور نسبت به بروز پیک سوم کرونا که می‌توانست با جهش ویروس همراه بوده و به مراتب خطرناک‌تر و با قدرت سرایت‌پذیری بیشتری باشد، هشدار می‌دادند.

تخت‌های پایتخت پر شده است

روزنامه اعتماد با درج گزارشی آورده است: با گذشت ۲۲۲ روز از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران به دنبال نتایج آزمایش از دو متوفای مشکوک به بیماری تنفسی، سخنگوی وزارت بهداشت خبر می‌دهد که از زمان شیوع بیماری تاکنون، ۵۰‌درصد از مبتلایان کرونا در کشور (حدود ۲۲۴ هزار نفر) سالمندان بوده‌اند و ۷۰ درصد موارد مرگ کرونا (بیش از ۱۸ هزار نفر) هم مربوط به فوت سالمندان مبتلا به کرونا بوده که به این شکل، سالمندان، بعد از کادر درمان حاضر در محل بستری مبتلایان کووید ۱۹، پرخطرترین گروه از بابت ابتلا به کووید ۱۹ هستند. این در حالی که به گفته سیماسادات لاری ۹،۳درصد از جمعیت کل کشور را سالمندان افراد بالای ۶۰ سال - تشکیل می‌دهند. بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت و مبتنی بر بازرسی‌های میدانی یا گزارش‌های دریافتی از ستادهای استانی، روند کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور همچنان ادامه دارد چنانکه در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در کشور ۵۵،۳۵‌درصد است و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۶۱،۸۵ درصد کاهش یافته است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، میزان استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی هم کاهش نگران‌کننده‌ای دارد چنانکه آخرین گزارش دریافتی وزارت بهداشت درباره میزان استفاده از ماسک در جمعیت عمومی می‌گوید که استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی به ۵۶،۸۲درصد، در شاغلان صنوف به ۵۸،۸۶درصد و در کارمندان ادارات به ۷۸،۱۲درصد کاهش یافته است.

آژیر قرمز برای میانه آذر

به گزارش روزنامه همدلی، پاییز سیاهی که ‌مسئولان بهداشتی مردادماه آن را هشدار داده بودند از راه رسیده است و زنگ شروع موج سوم کرونا بلندتر از موج‌های پیشین به گوش‌ می‌رسد. افزایش آمار مبتلایان و سه رقمی شدن قربانیان روزانه کرونا شروع پاییز سیاه و سنگین را هشدار می‌دهد؛ البته این تمام ماجرا نیست. کارشناسان بهداشتی می‌گویند اگر وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین منوال پیش رود و مردم در رعایت موارد بهداشتی به همین صورت اهمال‌کاری کنند احتمال می‌رود در آبان و آذر آمار قربانیان روزانه کرونا از ۲۰۰ نفر پیشی بگیرد و چند برابر شود. بدیهی است که صعود مجدد کرونا و خیز برداشتن آن برای فتح اعداد و ارقام جدید مبتلایان و قربانیان، رابطه مستقیمی به نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه ماسک دارد. آن‌گونه که سیماسادات لاری گفته بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت محیط، استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی به کمترین میزان خود از هفتم مرداد ماه تاکنون رسیده است. در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در کشور ۵۵.۳۵درصد است. در عین حال همچنین روند کاهشی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ادامه دارد؛ به‌طوری که‌ میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته گذشته ۶۱.۸۵ درصد گزارش شده است.

نوای مبهم نُت‌ها در روزگار کرونا

روزنامه ابتکار نوشت: تقریبا بیش از ۶ ماه از درگیر شدن کشور با ویروس کرونا می‌گذرد. در این مدت بسیاری از گردهمایی‌های هنری به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس لغو شدند اما تجربه‌های برگزاری ایونت‌های آنلاین یا حضوری با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حالا توشه‌ای شده برای ادامه راه. تقریبا ۵ ماه تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است اما هنوز تکلیف چگونگی برگزاری مهم‌ترین جشنواره موسیقایی کشور مشخص نیست. اوایل اسفندماه بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار ویروس کرونا در کشور تمامی فعالیت‌های هنری کشور را به حالت تعلیق درآورد. پیروی این دستور تمامی کنسرت‌ها به حالت تعلیق درآمدند. البته اهالی موسیقی اولین گروهی بودند که خود را با شرایط پیش آمده تطبیق دادند و با برگزاری کنسرت‌های آنلاین بسیار با همکاری نهادهای دولتی و شهرداری تهران سعی در آسان کردن روزهای پرفشار و پر استرس ایام کرونا برای مردم داشتند. حالا تقریبا ۵ ماه تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است اما همچنان چگونگی برگزاری این گردهمایی بزرگ موسیقایی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته در ۲۵ شهریورها در جلسه شورای سیاستگذاری، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری سه راهکار را برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال با توجه به شرایط کرونایی مطرح کرد و گفت: سه سناریو برای جشنواره درنظر گرفته می‌شود، سناریوی اول وضعیت سفید است که اگر شرایط از نظر بیماری مناسب بود، با این سناریو جشنواره برگزار شود و سناریو برای وضعیت زرد و قرمز نیز درنظر گرفته می‌ شود تا در صورت شیوع بیماری و شدت آن جشنواره به شیوه‌های دیگر و متناسب با شرایط دنبال شود. در این شرایط مرحله نخست چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان که یکی از گسترده‌ترین رویدادهای کشور است به صورت مجازی برگزار شد پس تجربه جشنواره موسیقی جوان در جشنواره موسیقی فجر هم می تواند مورد استفاده باشد.

فشار روانی و استرس باعث شیوع بیماری‌های قلبی در افراد جوان شده است

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فاطمه  صحتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، اظهار کرد:‌ کرونا ممکن است در قلب افراد سالم نیز اثراتی ایجاد کند و موجب التهاب ماهیچه قلب، نارسایی و افزایش میزان انعقاد پذیری خون شود که موجب بروز سکته می شود. عوامل زمینه ساز بیماری‌های قلبی به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول عوامل خطر سازی هستند که قابل کنترل نیستند مثل سن، جنس و ژنتیک؛ در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند ما باید سعی کنیم این افراد را هر چه زودتر شناسایی و عوامل خطرساز قابل کنترل را در این افراد کنترل کنیم. افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند در دوران شیوع کرونا باید بسیار دقت کنند چرا که بیشتر در معرض خطر هستند. این افراد باید پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند. کرونا ممکن است در قلب افراد سالم نیز اثراتی ایجاد کند و موجب التهاب ماهیچه قلب، نارسایی و افزایش میزان انعقاد پذیری خون شود که موجب بروز سکته می شود.  

احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در تهران

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری  ایلنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تغییری در غربالگری افراد انجام شده است یا نه گفت: در مساله غربالگری هیچ تغییری ایجاد نشده است و شهرداری نیز اقدامات خود را در این زمینه انجام می‌دهد.اکنون در مساله دفن پسماند اقدامات بهتر و باکیفیت‌تر از قبل انجام می‌شود و اگر لازم باشد، امکان تشدید این اقدامات وجود دارد، البته این بستگی به درخواست ستاد مبارزه با کرونا دارد. در شرایط موجود اگر موجی بیاید و با توجه به اینکه درصدی از مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، غربالگری اجرا نمی‌شود و امکان اجرای قرنطینه وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که با موج بزرگی روبرو شویم و باید برای وقوع آن آمادگی داشته باشیم.

هشدار نسبت به افزایش ورودی کودکان کرونایی به بیمارستان

غلامرضا خادمی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در این بیمارستان بیان کرد: به نظر می‌رسد ورودی بیمارستان ما در روزهای اخیر کمی بیشتر شده است، ما روزی چند ورودی در بیمارستان داریم  و یک آی‌سی‌یو کرونا که تقریبا ۱۰ الی ۱۲ تخت بیمار کرونایی دارد که آنها همه پر هستند، نمی‌خواهم بگویم ابتلا در کودکان با شیب بالا در حرکت است، اما همین افزایش ورودی برای کودکان ما خطرناک است. این ویروس به کودکان نزدیک می‌شود و سن ابتلا همواره پایین و پایین‌تر می‌رود و بیشترین مرحله خطر را بین کودکان ۵ تا ۱۰ سال و به ویژه سن  ۸ تا ۱۲ سال داریم، الان به نظر می‌رسد از این سن هم میزان ابتلا پایین‌تر می‌رود، چون شیرخوارهای درگیر کرونا هم در بین آنها داریم. کودکان وقتی درگیر بیماری کرونا می‌شوند، گاهی دو الی سه هفته‌ی بعد دچار یک سندرومی به اسم «ام‌ای‌اس‌سی» می‌شوند که منجر به درگیری قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و مغزی خواهند شد و خوشبختانه پرسنل کنترل خوبی بر روی بیماری دارند، چون با وجود این شرایط سخت میزان مرگ و میرها به شدت کاهش داشت، به هر حال این موضوع برای خانواده‌ها به شدت نگران کننده است، این علائم موجب بستری کودک طی مدت ۱۰ تا ۲۰ روز در بیمارستان می‌شود و گاه با عوارض جدی همراه است، ولی پرسنل توان خود را افزایش دادند و با وجود این صحنه‌های بسیار وحشتناک بیماری، کودکان را زنده نگه می‌دارند.

انفجار کرونایی پس از رکوردشکنی سفرهای مردم

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، آمارهای مقایسه‌ای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد که میزان ترددها در ششم شهریور ماه به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده است و دقیقا آمارهای شیوع ویروس کرونا در هفته پایانی شهریور ماه روند صعودی خود را آغاز کرد و در روزهای پایانی شهریور ماه و روزهای ابتدایی مهر ماه تعداد مبتلایان به این ویروس در یک روز از مرز ۳۰۰۰ نفر در روز گذشت. آمارهای تردد وسائل نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور در شهریور ماه نشان می‌دهد که رکورد شکنی سفرهای مردم در این بازه زمانی طی روزها و هفته‌های گذشته اثر خود را نشان داده و ویروس کرونا هم به گفته مسئولان بهداشتی کشور تقریبا در همه استان‌ها به وضعیت قرمز و در برخی استان‌ها فوق قرمز و وضعیت انفجار کرونایی رسیده است.

جمع بندی:

عدم رعایت برخی از پروتکل های بهداشتی در چند هفته گذشته تاثیر منفی گذاشته است، مسافرت های گسترده، افول رعایت بهداشت فردی، کاهش حساسیت مردم نسبت به این بیماری، افزایش برگزاری اجتماعات از مواردی است که هم اکنون تاثیر آن را شاهد هستیم. ابتلا به انواع شدید و خطرناک بیماری نتیجه اش افزایش مرگ و میر مبتلایان شده است. هموطنان باید بدانند که تنها راه پیشگیری از ابتلا و کمک به کادر درمان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی میسر می شود.

برچسب‌ها کرونا جشنواره موسیقی جوان سازمان جهانی بهداشت آنفولانزا خبرآنلاین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا جشنواره موسیقی جوان سازمان جهانی بهداشت آنفولانزا خبرآنلاین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرونا جشنواره موسیقی جوان سازمان جهانی بهداشت آنفولانزا خبرآنلاین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور رعایت پروتکل های بهداشتی میزان استفاده از ماسک پروتکل های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت جشنواره موسیقی فجر مراقبت های ویژه بیماری های قلبی ویروس کرونا نشان می دهد بیمارستان ها وزارت بهداشت فاصله گذاری شیوع بیماری شهریور ماه بیماری ها همه گیری کووید ۱۹ هزار نفر رسانه ها استان ها شده اند موج سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران با اشاره به کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر گفت: ایجاد فرکانس ۴۰ هرتز در مغز با استفاده از نور یا صدا می‌تواند منجر به پاک شدن پروتئین مضر منجر به ایجاد آلزایمر در مغز شود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیش‌بینی آلزایمر از تغییرات قدرت بینایی انسان اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، ۱۲ سال قبل از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر، حساسیت بینایی آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ممکن است فرد بسیار زودتر از تغییرات حافظه، متوجه به وجود آمدن تغییراتی در بینایی خود شود، افزود: تغییرات بینایی از جمله کاهش توان تشخیص لبه‌ها، کاهش توان تشخیص طیف رنگ آبی از سبز و کاهش مهار کنترل حرکتی چشم در برابر عوامل حواس‌پرت‌کن، از جمله تغییراتی است که در بینایی افراد در معرض ابتلاء به آلزایمر بروز می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران تصریح کرد: در صورتی که افراد متوجه وجود تغییر در بینایی خود شدند در نخستین گام باید به پزشک متخصص آسیب‌های چشم مراجعه کنند و در صورتی که بینایی آنها پس از معاینه توسط پزشک متخصص مشکلی نداشته باشد، می‌توانند با دیدن فیلم، تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، قدرت بینایی خود را تقویت کنند.

صفری با اشاره به راهکاری برای متوقف کردن بیماری آلزایمر در افراد درگیر با این بیماری ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده در خصوص بیماری آلزایمر، ایجاد فرکانس ۴۰ هرتز در مغز با استفاده از نور یا صدا می‌تواند منجر به پاک شدن پروتئین مضر منجر به ایجاد آلزایمر در مغز شود.

وی گفت: در واقع نور یا صدای دارای فرکانس ۴۰ هرتز می‌تواند با افزایش تخلیه glymphatic و افزایش کارکرد عروقی با افزایش ترشح vip از اینترنورون‌ها باعث پاک شدن آمیلوئید بتا از مغز مدل آلزایمری شود.

نوروفیزیولوژیست و عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران اضافه کرد: به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند مؤثر واقع شود و در مقابل، استرس و اضطراب دو عامل مهمی به شمار می‌رود که به سلول‌های ذخیره کننده حافظه مغز آسیب وارد می‌کند.

کد خبر 745623

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری