Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-16@06:03:42 GMT

زنگ خطر کاهش تولید سیمان شنیده می ‌شود

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۲۳۷۱

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  با افزایش نرخ ارز این روز‌ها شاهد افزایش بی حد و مرز قیمت‌ها در بیشتر کالاها و محصولات هستیم و شرایط برای تولید کننده و مصرف کننده بسیار سخت شده است.صنعت سیمان نیز این روز‌ها از کمبود سرمایه در گردش ناشی از عدم افزایش قیمت محصولات در برابر سایر هزینه‌های سربار این صنعت رنج می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به دنبال مخالفت دولت با افزایش ۶۳ درصدی قیمت سیمان و تصویب رشد اندک این ماده استراتژیک توسعه، بسیاری از شرکت‌های سیمانی خبر از روز‌های سخت این صنعت می‌دهند. آن‌ها اعتقاد دارند سیمان به حدی در کشور ما ارزان فروخته می‌شود که امکان بازگشت سرمایه را به کلی منتفی می‌کند یا حداقل به بیش از یک قرن می‌رساند، به نحوی که در آینده نزدیک پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست.

 

در واقع صنعتگران معتقدند قیمت سیمان در ۱۰ سال گذشته به ارزش واقعی و بین المللی نه تنها افزایشی تجربه نکرده بلکه بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است. کما اینکه در دهه ۸۰ قیمت هر تن سیمان حدود ۴۸ دلار، با دلار هزار تومانی بوده و امروز به ۱۰ دلار رسیده است!.

 

تعیین قیمت سیمان توسط دولت در حالی اتفاق می‌افتد که ظرفیت مازاد تولیدی بالغ بر ۳۵ میلیون تن نسبت به مصرف در کشور وجود دارد؛ این قیمت‌گذاری نه‌تنها سیمان را به قیمتی حتی ارزان‌تر از خاک رسانده، بلکه از آنجا که مبنای قیمت‌گذاری در بازار‌های جهانی، قیمت‌های داخلی کشورهاست، در زمینه صادرات هم چوب حراج بر منابع داخلی کشور زده است.

 

اجبار صنعت سیمان به پذیرش قیمت‌های دستوری

در کنار این ارزان‌فروشی دستوری، صنعت سیمان از نوعی رقابت منفی برخی تولیدکنندگان، برای کاهش قیمت رنج می‌برد که شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر کرده است.در همین رابطه سید حسن معصومی، مدیر عامل شرکت سیمان بجنورد  گفت: قیمت گذاری سیمان باید مانند سایر کالا‌ها آزاد شود و بازار تعیین کننده آن باشد، چراکه در کشور از جزئی‌ترین محصول تا کلی‌ترین آن قیمت گذاری آزاد می‌شود.

 

به گفته معصومی، در حال حاضر قیمت مواد اولیه ثابت نیست و چه انتظاری دارند که باید قیمت سیمان که تابع گرانی سایر مواد مورد نیاز است همچنان ثابت بماند!مدیر عامل شرکت سیمان بجنورد در ادامه گفت: در کشورمان قیمت هر کالا، محصول و حتی خدمات از قیمت دلار تاثیرپذیر است، اما به صنعت سیمان که می‌رسند پافشاری بر تعیین قیمت دستوری آن هم به صورت ارزان دارند.

 

معصومی ادامه داد: قیمت سیمان ثابت است و این دلیلی برای به مخاطره افتادن این صنعت است. چرا برای قیمت گذاری محصولات این صنعت اینقدر پافشاری و سخت گیری دارند، اما برای قوت اساسی مردم (لبنیات، گوشت و...) تعیین قیمت را به عهده بازار می‌گذارند!

 

این فعال صنعتی در بخش سیمان افزود: امروز صنعت سیمان برای خرید کیسه‌های سیمان باید هزینه‌ای چند برابر را تقبل کند چراکه این بخش مدعی است که با افزایش نرخ ارز، مواد اولیه تهیه سیمان هم گران شده و همین موضوع در زنجیره قیمت تولید سیمان تاثیر زیادی گذاشته است.

 

وی تصریح کرد: این در حالی است که تولیدکنندگان کیسه، مواد اولیه خود را از خارج وارد نمی‌کنند و این مواد تماماً تولید شرکت‌های پتروشیمی کشور است پس چطور نرخ تولید کیسه را بر اساس ارز به پاکت‌زنی‌ها که کیسه تولید می‌کنند، تعیین و پرداخت می‌شود در صورتی که مواد اولیه (گرانول پلی‌پروپیلن) از تولیدات شرکت‌های پتروشیمی داخل کشور است.

 

به اعتقاد مدیر عامل شرکت سیمان بجنورد، قیمت سیمان تنها به عنوان یک نمونه از علل افزایش هزینه تولید سیمان است. هر روز قیمت پاکت در حال افزایش است، سال گذشته هر پاکت با قیمت ۱۶۰۰ تومان خریداری می‌شد، اما در سال جاری این رقم به ۳ هزار تومان رسیده است و هنوز مشخص نیست که چرا تعزیرات جلوی این افزایش قیمت را نمی‌گیرد!

 

معصومی گفت: زمانی که ماده اولیه این صنعت هر روز افزایش می‌یابد، هزینه‌های جاری این صنعت نیز به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.وی ادامه داد: سال گذشته، گچ برای استفاده در این صنعت با رقم ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شد، اما امروز باید معادل ۷۰ هزار پرداخت شود؛ تازه تهدید هم می‌کنند که اگر قیمت‌ها افزایش بخورد و هزینه‌ها بالا برود نرخ فعلی این محصول نیز باز هم گران‌تر خواهد شد.

 

گرانی‌ها بزرگترین لطمه را به صنعت سیمان وارد کرده است

این فعال اقتصادی ادامه داد: همه قیمت‌ها افزایش داشته و این بزرگترین لطمه را به صنعت سیمان وارد کرده است چراکه نرخ مصوب سیمان هیچ همخوانی با سایر افزایش قیمت‌ها نداشته است.مدیر عامل شرکت سیمان بجنورد در پاسخ به این سوال که آیا با رویه‌ای که پیش گرفته شده است احتمال کاهش تولید و صادرات این محصولات (سیمان) وجود دارد؟ گفت: صادرات از اواخر سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا با افت مواجه شده است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مرزها مانند ازبکستان و قزاقستان به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته است و اجازه تردد هیچ کالایی را نمی‌دهند و این موضوع تاثیر زیادی بر میزان صادرات سیمان کشورمان داشته است.

 

معصومی تاکید کرد: کاهش تولید سیمان نیز در برخی از شرکت‌ها اتفاق افتاده است، اما شرکت بجنورد سعی داشته میزان تولید خود را حفظ کند، از این رو سعی بر این بوده که بازار داخلی تقویت شود چراکه خیلی نمی‌توان به بازار خارجی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، کرونا و ... اکتفا کرد.

 

این فعال اقتصادی در بخش صنعت سیمان یادآور شد: حفظ و یا افزایش تولید تنها بستگی به بازار داخل دارد؛ اگر طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز‌ها به دلیل کمبود بودجه متوقف باقی بمانند احتمال کاهش تولید تقویت می‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها میزان تولید را به حداقل خواهند رساند.

 

مدیر عامل شرکت سیمان بجنورد تاکید کرد: صنعت سیمان تاب افزایش هزینه‌ها با توجه به تحمیل قیمت‌های دستوری را ندارد و اگر قیمت سیمان آزاد نشود باید در انتظار وقوع فاجعه کاهش تولید در بیشتر بخش‌های تولید این محصول باشند.

 

اقتصاد24

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصاد کالا جام نیوز تولید سیمان تولید سیمان مواد اولیه صنعت سیمان قیمت گذاری قیمت سیمان کاهش تولید سال گذشته هزینه ها قیمت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۲۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل

ایسنا/مازندران بخشدار بابلکنار با اشاره به اینکه صنعت نوغانداری با مشکلات عدیده مواجه است، گفت: ورود تکنولوژی به این صنعت نیازمند جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

عیسی نصرالهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  ۲۸ روستا از ۴۲ روستای بخش بابلکنار در صنعت نوغانداری فعالیت دارند که بیشتر شامل روستاهای بالادست منطقه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۲ دوره آموزشی در سطح بخش بابلکنار افزود: به منظور رونق و بهبود کیفیت تولید پیله ابریشم جهاد کشاورزی در حوزه قلمه زنی نهال توت، کلیات پرورش نوغان و نخ ریسی پیله‌ها با ما در برگزاری کلاس آموزشی همکاری داشتند.

وی از حمایت مالی ۱۰۵ پروژه احداث و تجهیز تلنبار نوغانداری و کارگاه تولید نخ ابریشم خانگی با جذب اعتبار بیش از ۶۷ هزار میلیون ریال با همکاری صندوق کارآفرینی امید، بنیاد برکت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی چند سال اخیر در این حوزه خبر داد.

وی از توزیع ۷۰۰ جعبه بین پرورش دهندگان منطقه بابلکنار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: ۲۰ تن پیله در این طرح جمع آوری شد.

وی یکی از مشکلات تولیدکنندگان را عدم توزیع نهال به موقع برای کاشت برشمرد و گفت: توزیع نهال بی کیفیت و بی‌هنگام سبب خشک شدن این نهال‌ها شده و یا بازدهی لازم را ندارد.

بخشدار بابلکنار با اشاره به اینکه درصدد رایزنی برای جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه جهت اجرای مراحل خشک کردن پیله و نخ ریسی هستیم، گفت: برای این مهم قول مساعد برای همکاری جهت مهیا کردن سوله سه هزار متری مناسب برای این امر هم داده شد.

وی افزود: سرمایه گذار عنوان کرده برای احداث چنین کارخانه‌ای نیازمند ۱۰۰ تن پیله در سال است که با این امر نیز موافقت شد زیرا این ظرفیت وجود دارد از بخش لفور، بابلکنار و بندپی شرق  وغرب این میزان را فراهم کنیم منتهی سرمایه گذار به دنبال تضمین بانکی برای تحقق این امر است که در حال حاضر مذاکرات ما به بن‌بست خورده است.

وی ادامه داد: اگر فرماندار بابل و استانداری مازندران در این حوزه به ما کمک کنند و رایزنی لازم انجام شود؛ ما نیز قول آماده کردن این میزان پیله را خواهیم داد.

نصرالهی گفت: این سرمایه گذار که خود در صنعت فرش فعالیت داشته و از فرزندان این منطقه است عنوان کرده که آمادگی دارد در صورت قبول تضمین بانکی چندین میلیارد تومان هزینه کرده و کارخانه را به دستگاه خشک کن و نخ ریسی بدون درخواست ریالی از دولت تجهیز کند منتهی این اقدام وی به تدریج و در چند مرحله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این صنایع تبدیلی در همین استان و این منطقه فعال شود؛ می‌تواند از کل مازندران و گیلان و گلستان آورده داشته و پرورش دهندگان دیگر مجبور نمی‌شوند پیله را با قیمت کمتر به‌واسطه‌ها بفروشند.

بخشداربابلکنار یادآور شد: این صنعت گذشته از کاربرد در حوزه صنعت فرش کاربرد مهمی در تولید پارچه‌های ابریشمی دارد با توجه با اینکه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ارتباط داریم کارهای ابریشمی تقاضای زیادی دارند و عربها خریداران خوبی برای پارچه‌های ابریشمی هستند.

وی افزود: تقاضا هست اما بازار در استان وجود ندارد لذا  فرآوری آن به استان‌های دیگر می‌رود.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی که منطقه بابلکنار در این صنعت دارد اگر چنین ظرفیتی باشد مردم به این صنعت دوباره رجوع می‌کنند. اگر اقتصاد خوب باشد این حوزه کمک درآمد خانوار خواهد شد؛ امروزه چون امکانات و حمایت مناسب نیست؛ استقبال کم است.

وی خاطرنشان کرد: مصوب دولت برای قیمت گذاری پیله ۲۲۰ تومان است درحالیکه قیمت نرمال آن که به صرفه باشد بیش از ۴۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به چالش‌های این حوزه یادآور شد: در حوزه نوغان داری باید با کشورهایی از جمله چین رقابت کنیم، درصورتی که کیفیت تخم نوغان افزایش یابد تقاضا نیز افزایش یافته و صنعت این حوزه تقویت می‌شود.

وی نبود برگ و درخت توت را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: منابع طبیعی از کاشت درخت توت ممانعت می‌کند و بالادستی‌ها برای پرورش نوغانداری و افزایش تولید به برگ توت نیاز دارند امیدواریم در مناطقی که امکان کاشت نهال توت است در قالب نهالستان توت اقدام شود.

وی نبود رقابت لازم در این حوزه را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد : در این منطقه تنها دو تاجر انحصاری داریم که برای خرید با هم رقابت دارند و پیله می‌خرند اگر بتوان بازار رقابتی را در این منطقه ایجاد کرد و تجار مختلفی وارد عرصه شوند حتما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی یادآور شد: نبود صنایع تبدیلی در این حوزه از چالش‌های مهم تولیدکنندگان این صنعت است که به همین علت تولیدکننده خام فروشی کرده و سود چندانی نداشته و واسطه‌ها سودجویان واقعی هستند در حالی که اگر صنایع تبدیلی باشد تولید افزایش یافته و استقبال بیشتری خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن
  • بازیافت آجر و مواد نسوز در صنعت فولاد
  • توسعه طرح‌های اقتصادی نیازمند حل مشکلات زیرساختی است
  • کنترل و نظارت ساختمان از راه دور با سامانه ایران‌ساخت
  • ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل
  • عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ ۶ درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد
  • جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید
  • بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳
  • صنعت ریزتراشه تایوان تنها یک روز پس از بزرگترین زلزله تاریخ خود به روال عادی برگشت