Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@04:23:40 GMT

جهانِ آرمانی مولانا

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۲۶۹۸

جهانِ آرمانی مولانا

ایسنا/اصفهان عضو انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی می‌گوید: تمام مثنوی در نی‌نامه خلاصه‌شده که به‌نوعی آیین‌نامه و مرامنامۀ زیستی مولاناست و نی، در واقع تمثیلی از انسان‌های فرهیخته‌ای است که در هر عصری حرفی برای گفتن دارند و وجودشان ابزاری است برای بیان فرهنگ انسانی و نیز، زیستی که به‌راستی در خور انسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس قنبری عدیوی، عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، یکی از اسطوره‌های فرهنگ و ادبیات ایران، مروج فرهنگ ایرانی و مدافع زبان و ادبیات داستانی است.

او توضیح می‌دهد: اینکه ما می‌توانیم مولانا را در قالب یک شخصیت عرفانی مذهبی آزادۀ فرامرزی و فرا جغرافیایی ببینیم، به سبب نوع اندیشه و شعر اوست. مولانا از زبان مادری خود یعنی فارسی برای سرایش غزلیات و مثنوی استفاده کرده و در حوزه نثر نیز به چنان کار بزرگی دست‌زده که امروز تمام حوزۀ جغرافیایی ایران فرهنگی از افغانستان گرفته تا تاجیکستان و... از آن بهره‌مند می‌شوند.

این پژوهشگر می‌گوید: مولانا خداوندگار داستان‌پردازی منظوم ایران است. تمثیل‌ها و آفرینش‌هایی که او در مثنوی به کارگرفته این اثر سترگ را به یک آغاز بی‌پایان تبدیل کرده که سرشار از ادبیات فاخر ایرانی با داستان‌های تو در توست.

قنبری عدیوی یادآور می‌شود که مولانا با تمثیل از دل مسائل سادۀ زندگی پیچیده‌ترین اندیشه‌های فلسفی را بیرون می‌کشد و فراروی مخاطب آگاه قرار می‌دهد.

این عضو انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی تصریح می‌کند: اگر بخواهیم تمام ابیات مثنوی مولانا را خلاصه کنیم به نی نامه‌ای که او در مقدمۀ مثنوی آورده می‌رسیم. نی نامه، آیین‌نامه و مرامنامه زیستی مولاناست. این نی می‌تواند هر انسان فرهیخته‌ای باشد که حدیث راه پر خون می‌کند و دمساز و تریاق است. نی، انسانی است که در هر عصری حرفی برای گفتن دارد و وجود او ابزاری است برای بیان فرهنگ انسانی و زیستی که در خور اوست.

او در ادامه می‌افزاید: حال که دانستیم نی نامه خلاصۀ بیست و شش هزار بیت مثنوی است، باید بگویم خود نی نامه هم در بیت «هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش» خلاصه‌شده؛ مضمونی که در آیۀ «انا لله و انا الیه راجعون» نیز آن را می‌یابیم.

قنبری عدیوی می‌گوید: مولانا از محمل شعر استفاده می کند تا بگوید وجود انسان یک وجود الهی است و اگر این وجود بخواهد در قواعد دست و پاگیر کالبدی مثل نژاد، تبار، زبان و...محدود شود، طوطی طبعش تا ابد در قفس بازرگان محبوس می‌ماند. حال‌آنکه خروج از این قواعد و چنگ زدن به ریسمان انسانیت که بر سه اصل کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک استوار است، می‌تواند او را به آرمانشهری که همیشه در جست و جوی آن بوده برساند.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تأکید می‌کند: اگر کردار و گفتار و پندار نیک و درست باشد، ما به انسانی تبدیل می‌شویم که فراتر از هر جغرافیایی است و اینکه امروز افغانستان و ترکیه و... دوست دارند بگویند مولانا از ماست، نشئت‌گرفته از همین فرامرزی بودن است.

توصیۀ این مدرس دانشگاه چنین است: ما باید از حقد، کینه، حسادت، دروغ و دورویی پرهیز کنیم چراکه صفات زشت در مسیر انسانی مانعی برای رسیدن به اصل وجودی است. تا زمانی که انسان مانند نی از این صفات خالی نشود و از خودخواهی و خودنمایی را کنار نگذارد، نمی‌تواند بند تعلق را از پای خود باز کند و به هدفش برسد و دنیایی پر از صلح و آرامش را بنیان بگذارد. به همین دلیل مولانا می‌سراید

  «یعنی ای مطرب شده با عام و خاص

مرده‌شو چون من، که تا یابی خلاص

دانه باشی مرغکانت بر چنند

غنچه باشی کودکانت بر کنند

دانه پنهان کن به کلی دام شو

غنچه پنهان کن، گیاه بام شو

هر که داد او حسن خود را در مزاد

صد قضای بد سوی او رو نهاد

دشمنان او را ز غیرت می‌درند

دوستان هم روزگارش می‌برند

در پناه لطف حق باید گریخت

کو هزاران لطف بر ارواح ریخت

تا پناهی یابی آن گه چون پناه

آب‌وآتش مر ترا گردد سپاه»

قنبری عدیوی می‌گوید: مولانا هدایتگری کرده و مسیر روشن انسانی را به بشریت نشان داده است. پس او را می‌توان جزو همان دسته از شاعرانی دانست که به تعبیر نظامی در بیت «پیش و پسی بست صف کبریا/ پس شعرا آمد و پیش انبیا»، درست پشت سر پیامبران ایستاده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری روز بزرگداشت مولانا آرمان شهر شعر مثنوی معنوی قنبری عدیوی نی نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد

دانشمندان تاحدودی به اینکه چرا سطح ‌ماه با سنگ‌های عجیب و غریب پوشیده شده است، پی برده‌اند. به گزارش فیوچریسم، در دهه‌های گذشته دانشمندان تقریبا به این توافق رسیده بودند که سطح ‌ماه از زباله‌هایی تشکیل شده است که در حدود ۴.۵میلیارد سال، در برخورد با سیاره‌ای دیگر حاصل شده است.

محققان سیاره دانشگاه آریزونا در یک بیانیه مطبوعاتی نوشتند که لاشه‌های کیهانی سرد و منجمد شدند و به هم پیوستند تا ماه به شکلی که امروز می‌شناسیم تشکیل شود اما آنچه بعد اتفاق افتاد فراتر از این رویداد است.

به نقل از فیوچریسم، در مقاله جدیدی که در ژورنال Nature Geoscience منتشر شده است، محققان دانشگاه آریزونا دریافتند که غلظت بسیار زیاد تیتانیوم موجود در سنگ‌های ماه، مانند مواردی که در طول ماموریت آپولو در دهه ۱۹۷۰به زمین آورده شد، می‌تواند نتیجه مواد معدنی سنگینی مانند ایلمنیت باشد که غنی از تیتانیوم و آهن است. این مواد ابتدا به هسته فرو می‌رود و سپس به سطح می‌رسد.

جف اندروز هانا، دانشیار دانشگاه آریزونا و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ماه به‌معنای واقعی کلمه لایه درونی خود را به لایه سطحی و بیرونی آورده است.‌ماه در نخستین روزهای خود، در اقیانوس وسیعی از ماگما پوشیده شده بود که ترکیب آن جهان جوان را ناپایدار می‌کرد.

ویگنگ لیانگ، رهبر این تحقیق و نویسنده اصلی توضیح داد: «از آنجا که این کانی‌های سنگین چگالی‌تر از گوشته زیرین هستند، یک ناپایداری گرانشی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، شما انتظار دارید که این لایه عمیق‌تر در داخل‌ ماه فرو برود. با این حال، بنا به دلایلی، به‌نظر می‌رسد که سنگ‌های غنی از تیتانیوم ابتدا با گوشته مخلوط شده، ذوب شده و سپس به سطح ‌ماه برگشتند.

مانند تمام توضیحات تئوریک زمین‌شناسی خارج از جهان، تحقیقات بیشتر و نمونه‌برداری از سنگ‌های ‌ماه بسیار بیشتر نیاز است تا به عمق سنگ‌های ‌ماه برسند. اما در حال حاضر، به‌نظر می‌رسد داده‌ها در یک راستا قرار دارند.

منبع: همشهری آنلاین

tags # ماه ، فضا سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • مفاهیم و فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • هوش مصنوعی در همدلی با انسان پیشرفت کرده است
  • ایران امروز قوی و مقتدر شده است
  • بهره مندی بیش از ۱۸۵هزار نفر از خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری
  • تأخیر در اکران «مست عشق»/ دوری شمس و مولانا از پرده نقره‌ای طولانی شد
  • (ویدئو) ساختمان تاریخی دانمارک در آتش سوخت
  • اکران «مست عشق» به تعویق افتاد + بازیگران، خلاصه و آهنگ فیلم مست عشق
  • نامه اسرائیل به ۳۲ کشور جهان برای تحریم موشکی ایران!
  • راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد