Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه «آموزشیار» دانشگاه آزاد اسلامی مشکلات زیادی برای دانشجویان این دانشگاه درست کرده است و آن ها را سردرگم کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان: شیوع ویروس کرونا به ناچار آموزش های دانشگاهی را به سمت الکترونیکی شدن سوق داده است و این آموزش الترونیکی تجربه ای جدید برای نظام آموزشی کشور است که خیلی قبلتر باید بستر های آن را فراهم میکردند و اجازه نمی دادند شرایط کرونا این نظام را غافلگیر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از همین رو با مشکلاتی همچون کندی سرعت اینترنت، قطع و وصل شدن، بالا بودن هزینه های بسته های اینترنتی و دربرخی از مواقع عدم دسترسی به ابزار های آموزش الکترونیکی رو به رو است.

یکی از مشکلات دانشجویان هزینه های بسته های اینترنتی است که وعده رایگان شدن بسته های اینترنتی آن هم  داده شده است اما محقق نشد.

 در شبکه های اجتماعی و در برخی از صفحات دانشگاه ها همانند دانشگاه آزاد اسلامی پُستی از اختصاص 120 گیگ به دانشجویان باگذاری شده است اما این موضوع صحت نداشت، برای نمونه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هنگامیکه وارد سایت می شدند تنها گزینه اساتید فعال بود.

اگر بخواهیم بیشتر به مشکلات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بپردازیم باید به  سامانه «آموزشیار» اشاره کنیم که اخیرا طراحی شده است، این سامانه  برای ارائه خدمات یکپارچه به دانشجویان در سراسر کشور برای انتخاب واحد، ثبت نمره، مشکلات سنوات، کار‌های فارغ‌التحصیلی است و  پیگیری تمام امور دانشجویی از این طریق است. این سامانه  با مشکلات زیادی رو به رو است دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این سامانه گلایه هایی دارند.

گلایه های دانشجویان درباره سامانه آموزشیار

در این باره یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار شبستان می گوید:سامانه آموزشیار در این شرایط کرونایی یک کلاف سردرگم برای دانشجویان شده است. یکی از مشکلات این سامانه نمرات است که نمرات را برای ما نشان داده نمی شود. هنگام انتخاب واحد سایت خطا می دهد و هنگامی که درست می شود ظرفیت ها پر شده است.

 

یکی از دیگر از دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار شبستان می گوید:دروسی که باید انتخاب واحد کنم در این سامانه نتوانستم پیدا کنم، بعضی از دروس هم هر کاری می کنیم، سیستم اجازه انتخاب واحد را  نمی دهد، این ترم به سختی توانستم 9 واحد بردارم در حالیکه باید 20 واحد بر می داشتم. مگر سامانه قبلی چه ایرادی داشت که این سامانه را طراحی کردند و وضعیت را بدتر کردند.

 

او بیان می کند: برای آغاز کلاس ها هم هیچ اطلاع رسانی نشده است و ما هنوز انتخاب واحد نکرده ایم  که بتوانیم در کلاس ها هم شرکت کنیم.

 

این تنها مشکل این دانشجویان نیست بلکه بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این مشکل را دارند و هنگامی حضوری به دانشگاه ها مراجعه می کنند باز هم مشکلشان حل نمی شود.

در همین ارتباط یکی دیگر از دانشجویان می گوید:در این شرایط کرونا مجبوریم به دلیل خطاهایی که این سامانه می دهد، به دانشگاه مراجعه کنیم و خیلی از دانشجویان بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در اتاق آموزش جمع می شوند تا مشکلشان حل شود و متاسفانه برخورد مسئولان دانشگاه هم در شان دانشجویان نیست.

«متاسفانه به نظر می رسد این سامانه گنجایش استفاده تعداد زیادی از دانشجویان ندارد، چون تعداد استفاده از این سامانه زیاد می شود سامانه خطا می دهد، هنگامی هم به سختی وارد سامانه می شویم و درس مورد نظر را انتخاب می کنیم، خود به خود از سامانه خارج می شویم و دوباره باید وارد شویم که باز هم با مشکل مواجه ا یم. هیچ لیست درسی از قبل به دانشجو ها ارایه نشده است و یک لیست با کد داده اند که کدها هم اشتباه است.هیچ اطلاع رسانی و آموزشی برای استفاده از این سامانه داده نشده است. ضمن اینکه خیلی از دروس تخصصی یا عمومی از سایت داده نمی شود و گفته می شود این درس مربوط به رشته ی شما نیست.بابت این مشکل تنها تدبیری که اندیشیده شده این  است که به آموزش مراجعه کنیم تا خودشان دستی درس هارو برایمان وارد کنند، چرا در این شرایط به دلیل اختلال سامانه باید به دانشگاه برویم؟ بنده اکنون مبتلا به کرونا هستم و برای انتخاب درس تخصصی باید به دانشگاه مراجعه کنم اما نمی توانم جان ادم های دیگر را به خاطر یک درس به خطر بیندازم و هر چقدر هم با دانشگاه تماس می گیرم کسی پاسخگو نیست.» این صحبت های یکی دیگر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی است که از این سامانه گلایه دارد.

 

یکی از دانشجویان آقای دانشگاه آزاد اسلامی هم به خبرنگار شبستان می گوید:در این شرایط سخت کرونایی، موقع انتخاب واحد ها  به جای اینکه حال و روز دانشجوها رو درک کنند، سایتی با نام آموزشیار باز کردند و  اعلام کردند باید از این پس در این سامانه امو دانشجویی را انجام دهیم. سایت هم چه سایتی با هزار بدبختی یادگرفتیم که چگونه وارد آن شویم.موقعی که اعلام شد زمان انتخاب واحد یک روزه خیلی از همکلاسیای من خبر نداشتند که باید انتخاب واحد کنند. پس از اینکه به سختی وارد سامانه شدیم، روی هر  درسی که برای انتخاب کلیک می کردیم سایت بسته می شد،باید دوباره از اول مراحل ورود رو انجام می دادیم، بنده از 10 صبح انتخاب واحد را شروع کردم تا ساعت 15 توانستم سه درس انتخاب کنم.

مشکل سازی عمدی برای دانشجویان

این مشکلات را مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرفته اند اما راه حلی برای حل مشکل تاکنون ارایه نداده اند، در همین ارتباط، مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی  تمام مشکلات را می پذیرد و می گوید: دانشجویانی که تاکنون به دلایلی موفق به رفع مشکلات دسترسی خود در سامانه آموزشیار نشده اند، می توانند علاوه بر روش های ارتباطی اعلام شده قبلی، مشکلات خود را از طریق شماره ۳۰۰۰۳۰۰۱۵۰ پیامک کرده تا کارشناسان دانشگاه در اسرع وقت به طور مستقیم به این مشکلات رسیدگی کنند.

«ایمان عطارزاده» با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد درون مجموعه و نیز خارج از مجموعه دانشگاه که منافعی از سیستم آموزش قبلی داشته اند، با کارشکنی هایی سبب ایجاد نارضایتی برای دانشجویان شده اند، گفت: شناسایی این افراد و برخورد قانونی با آنان در دستور کار است. مدیریت یکپارچه و شفاف‌سازی اطلاعات همواره سبب نارضایتی عده ای افراد سودجو می شود که به دلیل از دست رفتن منافع خود، در جهت تخریب این امر تلاش می کنند.

با این وجود هنوز مشکلات این سایت مرتفع نشده است و دانشجویان گلایه مند هستند و باید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شرایط کرونایی تمام تدابیر و تلاش خود را کنند تا مشکلات این سایت و دانشجویان حل شود تا آن ها مجبور نشوند به صورت حضوری برای حل مشکلات خود مراجعه کنند.

 

وی ضمن پوزش از دانشجویان که در این مدت مشکلاتی در استفاده از سامانه آموزشیار داشته اند، خاطرنشان کرد: این اطمینان را به همه دانشجویان عزیز می دهیم که دانشگاه خود را متعهد به رسیدگی به مشکلات دانشجویان و انتخاب واحد مطلوب آنها می داند، بنابراین دانشجویان می توانند در مراحل بعدی اقدام به اخذ دروس باقیمانده خود کنند.

 

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتخاب واحد مشکلات سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سامانه آموزشیار برای دانشجویان شرایط کرونا انتخاب واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۲۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی عصر دیروز (دوشنبه) در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی ضمن بیان درخواست‌های خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، مطالبی را بیان کردند.

وزیر علوم در این نشست با یادآوری تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران کرونا گفت: یک سال نخست مسئولیت من در وزارت علوم، همه‌گیری کرونا بود و خوابگاه‌های خودگردان و سلف سرویس دانشگاه‌های مختلف شرایط مناسبی نداشت و مجبور به بازسازی زیرساخت‌ها شدیم. در این شرایط فعال کردن مجدد تشکل‌های دانشجویی دشوار و زمان‌بر بود. دانشگاه‌ها در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از نظر نشاط سیاسی، فعال بودند و حضور مسئولان در دهه فجر و ایام انتخابات این موضوع را تایید می‌کند.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه فرنما برای ثبت فعالیت‌های فرهنگی اشاره و اظهار کرد: برای اطلاع دقیق از فعالیت‌های فرهنگی این سامانه را تاسیس کردیم که بر اساس آن امروز دقیق می‌توانیم بگوییم، دانشگاه علامه‌طباطبائی در ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۳۰۰ فعالیت فرهنگی داشته است. همچنین در ارزیابی روسای دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی ثبت شده بر اساس سامانه فرنما معیار مهمی است و از روی همین سامانه کارنامه فرهنگی برای دانشجویان صادر می‌شود.

تولید علم باید برونداد داشته باشد

زلفی‌گل با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی، خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است. تولید علم باید برونداد داشته باشد. تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این برونداد‌ها است و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند. این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیئت علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم درباره مطالبه دانشجویان در خصوص قانون حمایت از خانواده و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی گفت: در همه دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هزار واحد خوابگاه متاهلی داشتیم ولی ما در مدت مسئولیت، ۳۵۰ واحد اضافه کردیم، 3 هزار و 200 واحد تا آخر سال نیز اضافه می‌شود که احداث 2 هزار و 600 آن شروع شده است. ساخت خوابگاه بودجه می‌خواهد. یکی از این کار‌ها طرح تهاتر و مولدسازی است. به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است املاکی که دارند را تغییر کاربری دهند و از آنها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی استفاده کنند. ما پول نداریم و سازمان برنامه به ما اعتبار نمی‌دهد ولی سرمایه و امکانات بدون استفاده‌ای که داریم را می‌توانیم به گونه‌ای دیگر مورد استفاده قرار دادیم.

بر اساس قانون ما را مواخذه کنید

وی در ادامه نشست به دانشجویان پیشنهاد کرد انتقاد‌های خود را از وزارت علوم در چارچوب قانون بیان کنید. بر اساس قانون ما را مورد ارزیابی قرار دهید. به طور مثال بگویید چرا رتبه علمی کشور کاهش پیدا کرده است.

۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم انجام شد

وی در ادامه نشست به بیان اقدامات انجام شده در وزارت علوم و ایجاد ۷۵ اقدام جدید، پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله این فعالیت‌هاست.

وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۵ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و استادانی که روی رفع نیاز‌های ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می‌کنند. برای حمایت از پژوهشگران نیز سامانه پژوهشگران مستقل را راه‌اندازی کردیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره‌مند شوند. سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان) نیز تاسیس شد تا همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی داشته باشند و دستاورد‌های علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت کنند. پژوهانه بر این اساس و روزآمد بودن صفحه به آنها تعلق می‌گیرد.

عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود

وی همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم مطرح کرد: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و گفت: در این راستا فعالیت فرهنگی را توسعه دادیم. از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است.

وی با تأکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها اظهار کرد: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم در پایان این نشست از دانشجویان خواست راهکار‌های جدید خود را برای اداره بهتر آموزش عالی ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • ۲ دانشکده جدید در استان کرمانشاه ایجاد می‌شود
  • انتخاب رشته ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه
  • اقدام مهم مراجع تصمیم‌ساز برای رفع مشکلات ایثارگران