Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@19:47:02 GMT

مرگ تدریجی یک رویا

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۲۸۹۵

مرگ تدریجی یک رویا

در میان پنج آموزگار بزرگ تآتر ایران: مهین اسکویی، مصطفی اسکویی، حمید سمندریان، رکن‌الدین خسروی و عباس جوانمرد، او واپسین چراغ روشن بود و با جان سختی غریبی، به رغم مرارت‌ها، خود را به نود و دو سالگی رساند.

اگر نگاه سریع و گذرایی به تاریخ کوتاه تآتر ایران بیندازیم، اهمیت آن پنج مکتب‌دار بزرگ تآتر ایران هویدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گام‌های پرشور ابتدایی دوره مشروطه گرچه شوق‌انگیز، اما ناپخته و کودکانه می‌نماید؛ انجمن اخوت و گراندهتل و اجتماعیون... تا که می‌رسیم به پیشگامان تآتر ایران؛ نصر و دریابیگی و کرمانشاهی... و بعد وارد دهه شورانگیز بیست و گشایش فضای سیاسی و فرهنگی و ظهور و درخشش عبدالحسین نوشین می‌شویم. کودتا می‌شود و رخوت بعد از کودتا در نیمه اول دهه سی و شاید تنها وادی قابل اعتنا، محفل شاهین سرکیسیان باشد.

اما بعد از چند سالی یکباره فنر جمع شده تآتر ایران با بازگشت و ورود چند تازه‌رسیده جهش خود را آغاز می‌کند. مهین و مصطفی اسکویی با چنته‌ای ارزشمند از نظام و شیوه بازیگری روز جهان از راه می‌رسند و عباس جوانمرد مکتب هنر ملی را با تکیه بر آثار ایرانی به راه می‌اندازد. و کمی بعد هم رکن‌الدین خسروی و حمید سمندریان بازمی‌گردند و این پنج تن پهنه تآتر ایران را پهناورتر و ستون‌های خیمه‌اش را استوارتر می‌سازند. پنج مکتب‌دار بزرگ، تآتر نوین ایران را راه می‌اندازند و نسل‌های آینده تآتر را تربیت می‌کنند.

از این میان اما، تنها عباس جوانمرد است که با تکیه بر آثار نویسندگان ایرانی و هنر ملی، تأثیر بی‌نظیری بر نمایش‌نویسی ایرانی می‌گذارد. نمایش‌نویسان بزرگ ایرانی در زیر عبای او پروبال می‌گیرند و به نمایش ایرانی غنا می‌بخشند و اولین آثارشان به دست توانای جوانمرد بر صحنه می‌رود؛ «افعی طلایی» و «بلبل سرگشته» (علی نصیریان)، «غروب در دیار غریب» و «قصه ماه پنهان» و «پهلوان اکبر می‌میرد» (بهرام بیضایی)، «محاق» و «مرگ در پاییز» (اکبر رادی)، «ناقالدی» (بهزاد فراهانی) و... نصرت‌الله نویدی، کورس سلحشور، بیژن مفید و دیگران.

جوانمرد یکی از پرحاصل‌ترین گروه‌های تآتر ایران را در سال ۱۳۳۵ با شاهین سرکیسیان به نام «گروه هنر ملی» تأسیس می‌کند، که به واسطه آن بزرگانی چون رقیه چهره‌آزاد، عصمت صفوی، نصرت پرتوی، بهرام بیضایی، علی نصیریان، بهزاد فراهانی، بیژن مفید و بسیاری دیگر درخشش خود را آغاز می‌کنند.

درست در پنجاه سالگی و اوج توانایی و پختگی عباس جوانمرد، انقلاب می‌شود و شور انقلابی، شرایط فرهنگی کشور را دگرگون می‌کند. نورسیدگان، خام‌اندیشانه به دنبال نو کردن و دگرگون کردن همه عرصه‌ها هستند. پس به ناچار هر پنج آموزگار بزرگ تآتر ایران به حاشیه رانده و خانه‌نشین می‌شوند؛ آن هم نه در افول توانایی‌شان، بل‌که در اوج پختگی و دانایی‌شان.

و بدین‌گونه نه در هفت مهر ۹۹، بلکه چهار دهه پیش، تآتر ایران از برکت وجود جوانمرد محروم و آن بزرگ دلشکسته به تبعیدی خودخواسته کشانده می‌شود. اینک آخرین بازمانده مکتب‌داران و مکتب‌سازان تآتر ایران نیز، در غربت، بار سفر بربسته و این بار، نه که از دیار و سرزمین خود، که از جهان و روزگار هجرت کرده است.

۵۷۵۷

کد خبر 1437780

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تئاتر بازیگران تئاتر کارگردانان تئاتر عباس جوانمرد تآتر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۲۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباس‌زاده: تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا می‌برد/ سوءتفاهمات بین دو کشور باید برطرف شوند+ فیلم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد : تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا برده و هزینه امنیت را پایین می‌آورد.

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: ایران و پاکستان دو کشور محوری منطقه بوده و دارای مشترکات بسیار زیاد و علایق مشترک هستند.

وی افزود :  پاکستان همانند ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد.

عباس زاده اظهارداشت : تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا برده و هزینه امنیت را پایین می‌آورد.

وی افزود : یک سری سوءتفاهمات بین دو کشور بوجود آمده که باید برطرف شوند. هر دو کشور باید برای رفع این سوءتفاهمات تلاش کنند.

عباس زاده ابرازداشت : انتظار می‌رود دولت پاکستان اجازه ندهد از خاک خود تهدیدی علیه مردم و منافع ایران شکل بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در تعمیق و توسعه روابط با پاکستان هیچ مشکلی نداریم، هم جدی هستیم هم حسن نیت داریم؛ هر دو این عنصر باید در کشور مقابل نیز باید تقویت شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عباس‌زاده: تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا می‌برد/ سوءتفاهمات بین دو کشور باید برطرف شوند+ فیلم
  • نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور | جنگ برای سهمیه المپیک
  • هنرنمایی ایرانی 16ساله، چشم ایلان ماسک را گرفت
  • تزریق تدریجی ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل مشهد
  • رویا افشار با «همسایه شما، زهره» به سینما می‌آید/ اکران فیلم از چهارشنبه
  • ایران نقش کلیدی در تأمین امنیت ایران و منطقه دارد
  • آخرین وضعیت «رویا» درنای بلژیکی + فیلم
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • عباس عبدی بررسی کرد؛ تفاوت سه سال اول دولت رئیسی با روحانی
  • عباس عبدی: شاخص‌های ۳ سال اول دولت رئیسی عقب‌تر از ۳ سال اول دولت روحانی است