Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@18:14:24 GMT

رشد ۲۳ برابری جمعیت مبتلایان به کرونا در ایران

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۳۱۳۵

رشد ۲۳ برابری جمعیت مبتلایان به کرونا در ایران

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) روز سه شنبه بر اساس سامانه نماگر کووید ۱۹ یک گزارش آماری در خصوص افزایش تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور و آخرین وضعیت افراد مبتلا به کرونا در دنیا ارائه داد.

این گزارش اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان کشور در همین بازه زمانی از ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۰۸ درصد در فروردین ماه به ۰.۵۹ درصد در شهریور ماه کاهش یافته است.

با این حال به دلیل افزایش ۲۳ برابری جمعیت مبتلایان از ۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر در فروردین ماه به ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر در آخر شهریور ماه، این میزان متوسط رشد روزانه نسبتاً زیاد بوده و متاسفانه روند افزایشی گسترش بیماری در کشور بدون وقفه ادامه دارد.

میزان متوسط نرخ بهبودی

میزان متوسط نرخ بهبودی روزانه کشور از میزان ۷.۹۸ درصد در فروردین ماه به ۰.۵۵ درصد در شهریور کاهش یافت، همچنین میزان متوسط نرخ فوتی کشور از میزان ۵.۱۵ درصد در فروردین  به ۰.۶ درصد در شهریور کاهش یافته است.

بررسی آمار نشان می دهد که علیرغم همه این ها، برخلاف سایر کشورها روند افزایشی میزان فوتی کشور روز به روز ادامه دارد و میزان متوسط نرخ فوتی روزانه کشور ۰.۶ درصد بود که این میزان تقریبا برابر با متوسط نرخ فوتی روزانه کشورهای برزیل و روسیه است.

در مورد ایران علیرغم گذشت بیش از ۶ ماه ادامه یافتن، واگرا شدن افزایش مبتلایان واقعا نگران کننده است. این روند افزایشی حتی در مورد پاکستان کنترل شد و به سمت کاهشی یا حداقل شیب بسیار کمتری نسبت به ایران حرکت کرد.

روند متفاوت ابتلا به کرونا در سایر کشورها

این روند برای سایر کشورها کاملا متفاوت است. به طور خاص، کشور فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و پاکستان تا تیر یا مرداد روند کنترل شده ای داشته و به تدریج در مرداد و شهریور مجددا روند افزایشی یافته اند.

به جز روسیه سه کشور آمریکا، برزیل و هندوستان علیرغم کاهش رشد متوسط روزانه مبتلایان، روند و شیب انتشار بیماری افزایشی است چون هر چند کوچک شدن متوسط رشد روزانه مبتلایان برای همه کشورها عاملی مثبت است ولی برای کشورهای با جمعیت بیمار بالا، اثرگذاری بیشتری دارد.

هر چند کشورهای انگلیس، ایتالیا، فرانسه بیشترین میزان فوتی را در طول ۶ ماه داشته اند ولی میزان شیب تمام این کشورها و حتی سایر کشورها تقریبا صفر بوده و این به معنی عدم افزایش میزان نرخ رشد فوتی این کشورهاست.

در حالی که برای کشور ایران روند افزایش بهبودی نیز مشابه روند افزایش بیماری و نیز روند بهبودی با یک شیب ثابت بوده و به طور مستمر در حال افزایش است و از این نظر از تمامی کشورهای مورد نظر وضعیت بدتری دارد. این وضعیت در خصوص روند میزان فوتی کشور واقعا نگران کننده است.

به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، البته باید توجه داشت در خصوص متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی علاوه بر اینکه تابعی از میزان رشد و انتشار بیماری، تابعی از مسایلی نظیر طول درمان استاندارد برای ترخیص بیمار، ظرفیت پذیرش بیمار و امکانات بهداشتی کشورها بوده و نمی توان انتظار داشت که متناسب با افزایش بیماران با همان نرخ میزان بهبودی افزایش یابد. با این حال این نقطه قوت میزان کوچک بودن متوسط رشد روزانه انتشار بیماری و بزرگتر بودن متوسط رشد بهبودی نشانه کنترل و مقابله و سرکوب بیماری خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد میزان رشد متوسط فوتی در ۶ ماه اول سال در دنیا و همه کشورها روند کاهشی داشت. با این حال این روند برای برخی کشورها کاملا مشهودتر است. به طور خاص رشد متوسط فوتی در فروردین ماه در کشورهای ترکیه (۲۵.۹۵ درصد)، آمریکا (۲۰ درصد)، آلمان (۱۸.۵۸ درصد)، کانادا (۱۸.۵۲ درصد)، انگلیس (۱۷.۹ درصد)، فرانسه (۱۵.۴۷ درصد)، اسپانیا (۱۲.۲۶ درصد) و ایتالیا (۷.۱۶ درصد) بوده است. در حالی که در شهریور ماه رشد متوسط روزانه فوتی همه این کشورها به زیر ۰.۴ درصد رسیده است.

در شهریور ماه میزان رشد متوسط روزانه فوتی ۱۳ کشور مورد نظر به ترتیب ترکیه با ۰.۷۲ درصد، برزیل با ۰.۶۲درصد، روسیه با ۰.۶۱ درصد و ایران ۰.۶درصد بالاترین میزان را داشته و سایر کشورها دارای میزان رشد متوسط فوتی روزانه زیر ۰.۵ درصد هستند.
کشورهای آمریکا با ۰.۴۳ درصد، اسپانیا با ۰.۲ درصد، پاکستان با ۰.۱۱ درصد، فرانسه با ۰.۰۹ درصد، آلمان با ۰.۰۶ درصد، ایتالیا و انگلیس با ۰.۰۳ درصد و کشور چین صفر درصد بود. بر این اساس، میزان نرخ متوسط فوتی ایران در شهریور تقریبا برابر با کشورهای برزیل و روسیه بوده یعنی کشورهایی که بالاتر از یک میلیون، مبتلا اعلام شد.

مقایسه روند بهبودی ایران با سایر کشورها

از نظر متوسط نرخ رشد بهبودی، ایران در همین ماه با میزان ۰.۵۵ درصد بعد از کشورهای عراق ( با ۱.۹۹ درصد) و بنگلادش( با ۱.۳۲درصد) قرار دارد.

همچنین از نظر میزان متوسط نرخ فوتی روزانه در شهریور، ایران با ۰.۶ درصد بعد از کشورهای عراق (با ۱.۰۳ درصد)، بنگلادش ( با ۰.۸۳ درصد)، عربستان ( با ۰.۷۵ درصد) و ترکیه ( ۰.۷۲ درصد) قرار دارد. به طور کلی کشور از نظر میزان متوسط نرخ فوتی روزانه هم ردیف کشورهای برزیل و روسیه می باشد. جهت اطلاع، میزان متوسط نرخ رشد فوتی برای کشورهای ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان کمتر از ۰.۰۹ درصد است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹، کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت، عموم مردم و پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده، پیش چاپ و آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است و با جستجو در آن، تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی قابل مشاهده است.

برچسب‌ها پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی اخبار کنکور پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رشد متوسط روزانه میزان رشد متوسط فروردین ماه انتشار بیماری روند افزایشی سایر کشورها روند افزایش رشد روزانه متوسط فوتی شهریور ماه متوسط رشد کووید ۱۹ نرخ رشد ۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۳۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پُر آب شد

بارش‌های اخیر گرچه هنوز تاثیر مثبتی در حجم آب موجود در سد‌های کشور نداشته است، اما در کل میزان پرشدگی سد‌های کشور را که در پایان سال ۱۴۰۲، ۴۷ درصد بود را افزایش داد و تا روز تا پنجم فروردین سال جاری به ۵۲ درصد رساند.

بر اساس گزارش جدید شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان آب ورودی به سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) با کاهش ۱۷ درصدی همراه شده است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین ماه ۱۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد‌ها شده است، در حالی که سال گذشته این عدد ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان خروجی آب از سد‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین ماه در حالی به ۱۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون متر مکعب رسیده که این رقم در سال آبی گذشته ۱۲ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در سد‌ها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین به رقم ۲۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب رسید. این میزان در سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) ۲۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۴ درصد کاهش دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • آزادراه قزوین - رشت پر ترددترین محور ورودی گیلان
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • ۷۰ درصد تصادفات فوتی استان اصفهان ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پر آب شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد های کشور پُر آب شد
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پُر آب شد
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید