Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی محسوب می‌شوند و هر دو دارای فاکتورهای خطر مشترکی مانند افزایش سن، مصرف سیگار و سبک زندگی کم‌تحرک هستند. اکنون محققان دانشگاه کویین مری در لندن دریافته اند حتی صرف نظر از وجود فاکتورهای خطر مشترک، باز هم بین این دو نوع بیماری ارتباط وجود دارد که احتمالا به دلیل وجود مسیرهای بیولوژیکی بین این دو عارضه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه با شناسایی این مسیرها می‌توان هدف‌های مناسبی را برای داروهای جدید شناسایی کرد.

در این تحقیقات که با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده در مطالعه UK Biobank به عنوان بزرگترین بانک اطلاعات زیستی موجود در جهان انجام گرفت، مشخص شد هم در مردان و هم در زنان، هرچه تراکم استخوان کمتر باشد، سختی رگ‌ها بیشتر و در نتیجه سلامت سیستم قلبی و عروقی شخص ضعیف‌تر است. همچنین مشخص شد افراد دارای استخوان‌های ضعیف، بیش از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های ایسکمی قلب قرار دارند. این ارتباط‌ها بر اساس فاکتورهای خطر مشترک یا فاکتورهای خطر متداول بیماری‌های قلبی و عروقی قابل توجیه نیست.

در پوکی استخوان به اصطلاح استخوان‌ها متخلخل می‌شود. ساختار میکروسکوپی استخوان‌ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه‌های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان‌ها به تدریج جرم و تراکم خود را از دست می‌دهند و بسیار حساس و شکننده می‌شوند. استخوان‌ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده‌اند. از بدو تولد تا اوایل ۲۰ سالگی، سلول‌های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می‌کنند و متراکم می‌شوند. معمولا اوج تراکم استخوان‌ها در ۲۰ سالگی است.

رشد و توسعه استخوان‌ها تا حدود ۲۵ سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می‌یابد. پس از ۴۵ سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان‌ها تامین می‌شود.

این بیماری هیچ علامت اولیه‌ای ندارد و زمانی بروز می‌کند که یکی از استخوان‌ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می‌شکند. ولی کمردرد  به دلیل شکستگی یا تخریب مهره‌ها، کاهش قد در طول زمان، قوز و خمیده شدن ستون فقرات و نرم شدن و شکستن استخوان‌ها از جمله مهمترین علائم این عارضه است.

این دستاورد اطلاعات ارزشمندی را برای ابداع درمان‌های مشترک برای پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی فراهم می کند. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Bone and Mineral Research منتشر شده است.

برچسب‌ها دانشگاه کویین بیماری قلبی پوکی استخوان کلسیم پرسش از خبر سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری قلبی پوکی استخوان کلسیم پرسش از خبر سازمان جهانی بهداشت بیماری قلبی پوکی استخوان کلسیم پرسش از خبر سازمان جهانی بهداشت اخبار کنکور بیماری های قلبی فاکتورهای خطر پوکی استخوان استخوان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۳۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید

با وجود آنکه بیشتر مردم خیار را در خانواده سبزیجات و صیفی‌جات جای می‌دهند، این ماده غذایی نوعی میوه به‌شمار می‌رود؛ میوه‌ای بسیار مغذی و آبدار.به همین دلیل، این میوه منبع خوبی برای تامین آب بدن است و از آنجا که کالری، چربی، کلسترول، و سدیم کمی دارد، برای بدن بسیار مفید است.

فواید خیار چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، مزایای این میوه از آب‌رسانی تا کاهش برخی بیماری‌ها و همچنین سلامت پوست را شامل می‌شود.

آب‌رسانی

خیار، با داشتن ۹۶ درصد آب، در آب‌رسانی به بدن رقیب کاهو محسوب می‌شود. بنابراین، منبع بسیار خوبی برای آب‌رسانی است

سلامت استخوان

محتوای زیاد ویتامین کا در خیار این میوه را منبعی عالی برای سلامت استخوان‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین ویتامین کا در بدن افراد با میزان زیاد شکستگی استخوان ارتباط دارد.

سرطان

خیار حاوی پلی‌فنول‌هایی به نام لیگنان است. پلی‌فنول‌ ترکیبی گیاهی‌ است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. این ترکیبات گیاهی برای سلامت بدن مزیت‌های بسیاری دارند، از جمله در کاهش خطر برخی از سرطان‌ها.

محققان دریافته‌اند که مصرف لیگنان در افراد یائسه مبتلا به سرطان پستان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را در این افراد کاهش چشمگیری می‌دهد.

همچنین، برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف لیگنان با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگری مانند سرطان مری، سرطان معده، و سرطان روده بزرگ نیز مرتبط است.

سلامت قلبی-عروقی

خیار حاوی فلاونوئیدها یا مواد مغذی گیاهی است که برای سلامت قلب مفیدند. محققان دریافته‌اند که فلاونوئیدها، به‌دلیل داشتن خواص زیر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند:

آنتی‌آتروژنیک (جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق)
ضد ترومبوز (جلوگیری از لخته‌ شدن خون)
آنتی‌اکسیدان (جلوگیری از آسیب سلولی رادیکال آزاد)

دیابت

طبق یافته‌های پژوهشی، خیار حاوی آنتی‌هایپرگلیسمی است، به این معنی که میزان گلوکز در خون را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت در تنظیم انسولین و عملکرد قند خون مشکل دارند. خیار یکی از مکمل‌های رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت است که به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

التهاب

خیار و پوست آن، به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، معمولا به‌صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود.

از برش‌های خیار برای کاهش پف چشم و تسکین آفتاب‌سوختگی نیز استفاده می‌شود، زیرا این میوه تحریک ناشی از آفتاب‌سوختگی را آرام و پوست را خنک می‌کند و موجب کاهش تورم می‌شود.

ارزش غذایی خیار

با وجود آنکه خیار عمدتا از آب تشکیل شده است، مواد مغذی زیادی نیز دارد و البته کالری آن نیز بسیار کم است.

هر خیار حاوی ۴۵ کیلوکالری، ۲ گرم پروتئین،‌ ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم فیبر، ۴۸ میلی‌گرم کلسیم، ۳۹ میلی‌گرم منیزیم، ۷۲ میلی‌گرم فسفر، ۴۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم ویتامین ث، ۴۹ میکروگرم ویتامین کا، و ۵ گرم قند است.

چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟

خوردن خیار فواید بسیاری دارد، اما برخی‌ها ممکن است به دلایل مختلف نتوانند خیار بخورند:

مشکلات گوارشی

مصرف خیار در برخی از افراد موجب حالت گازدار شدن معده یا سوءهاضمه می‌شود. اگر سندرم روده تحریک‌پذیر یا بیماری گوارشی دیگر دارید، در مصرف خیار احتیاط کنید.

اختلال لخته شدن خون

اگر اختلال انعقاد خون دارید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، در خوردن خیار زیاده‌روی نکنید، زیرا غذاهای سرشار از ویتامین کا ممکن است با رقیق‌کننده‌های خون تداخل اثر داشته باشند.

آلرژی

اگر تب یونجه یا رینیت آلرژیک دارید، ممکن است مستعد ابتلا به سندرم آلرژی دهانی بر اثر خوردن خیار باشید. سندرم آلرژی دهانی نوعی حساسیت غذایی است که با واکنش به خوردن برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها و دانه‌ها و سبزیجات ایجاد می‌شود و اغلب با التهاب مخاط بینی همراه است.

به هر روی، خواص این میوه سرشار از آب کم نیست. با خوردن روزانه خیار می‌توانید به بدن آب‌رسانی کنید و همچنین برخی ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن برسانید. اما در صورت احتمال بروز مشکلات گوارشی یا آلرژی و حساسیت غذایی بهتر است در مصرف خیار احتیاط کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید
  • برپایی سفره سلامت در مدارس خلخال