Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، شهید سیدمحمد علی جهان‌آرا در سال 1333 در خانواده تهی‌‌دست اما غنی‌الایمان و معنویت در خرمشهر دیده به جهان گشود، او همچون اجداد طاهرینش علاقه خاصی به خاندان عصمت و طهارت داشت و در سن 15 سالگی با روحیه حسینی خود به صف مبارزه با طاغوت پیوست.

سیدِ خرمشهری در سال 49 به عضویت گروه حزب‌الله خرمشهر پیوست و پا به پای دیگر افراد بزرگ این گروه تلاش و فعالیت وسیع و زیادی را در براندازی رژیم پهلوی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سیدمحمد جهان آرا از بزرگ مردانی بود که نقش بسیار مهمی در تشکیل سپاه پاسداران خرمشهر ایفا کرد. او پس از تشکیل سپاه خرمشهر، به مبارزه خویش با عوامل استکبار و منافقان سرعت بیش‌تری بخشید و با عوامل مزدوری که از خارج مرزها تحریک و تغذیه می شدند، مردانه جنگید.

جهان آرا با ابراز لیاقت خود در این راه، به فرماندهی سپاه خرمشهر منصوب گردید و در این سمت، بسیاری از توطئه هایی را که بر ضد نظام اسلامی طراحی می شد، خنثی کرد. فداکاری و از جان گذشتگی این سردار شهید در جریان رزم خونین خرمشهر زبانزد همگان و نام او، تداعی کننده استقامت و پایداری در برابر تجاوز بعثیان بود.

با شروع جنگ تحمیلی و تجاوز وحشیانه رژیم مزدور صدام بر ضد جمهوری اسلامی ایران، و حمله وحشیانه ارتش بعث به خرمشهر، سپاه پاسداران خرمشهر به فرماندهی شهید جهان آرا، استوار و جان بر کف در برابر دشمن مقاومت کرده، حماسه‌ای ماندگار آفریدند.

یک سال حضور مداوم شهید جهان آرا در جبهه نبرد، از وی متفکری نظامی و برنامه‌ریز در میدان جهاد ساخته بود. از این رو، در اوایل سال ۱۳۶۰ با حفظ سمت فرماندهی سپاه خرمشهر، به سمت فرماندهی سپاه پاسداران اهواز و سرپرستی ستاد منطقه هشت سپاه منصوب گردید. بدین ترتیب، دور تازه‌ای از فعالیت‌های رزمیِ شهید جهان آرا آغاز شد و آن شهید عزیز، برای پاسداری از ارزش‌ها و دستاوردهای نظام و انقلاب، بیش از پیش همت گماشت.

نام «خونین شهر» برای همیشه در تاریخ پرافتخار این سرزمین با رشادت‌های دلاور مردانی چون جهان‌آرا می‌درخشد. خرمشهر مظهر مبارزه، فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی جوانانی است که چون شمع سوختند تا ارزش های انقلاب زنده بماند.

برای آشنایی بیشتر با شهید والامقام سید محمدعلی جهان‌آرا به سراغ یکی از رفقا و همرزمان آن رفتیم، حاج حسن آذرنیا یکی از دوستان شهید جهان‌آرا است که در ایام دفاع مقدس دوشادوش این شهید فداکاری و جانفشانی‌های فراوانی خلق کرد. 

فارس: خودتون را معرفی کنید.

آذری‌نیا: بنده حسن آذری‌نیا، فرزند قباد متولد سال 1338 در شهرستان آبادان هستم. اکنون 61 سال سن و پنج فرزند دارم و بازنشسته سپاه پاسداران و ساکن اهواز هستم. 

بنده در هنگام شروع جنگ 21 ساله و عضو رسمی سپاه بودم که دوشادوش دیگر رزمندگان مشغول نبرد با دشمن متجاوز شدم. 

همزمان با تهاجم دشمن در واحد عملیات سمت داشتم سپس در مخابرات سپاه انجام وظیفه کردم و پس از سقوط بخش شمالی خرمشهر جانشین فرمانده بسیج منطقه(شهید عبدالرضا موسوی) شدم. در عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر مسؤول واحد تعاون رزمی 22 بدر بودم. 

به صورت مستقیم در عملیات‌های ثامن‌الائمه، الی بیت المقدس، طریق القدس، رمضان، بدر، خیبر، والفجر 8 و والفجر مقدماتی و به صورت غیرمستقیم به دلیل مسؤولیتی که داشتم در عملیات‌های جنوب کشور حضور داشتم.

فارس: اخلاق و روحیات شهید جهان‌آرا چگونه بود؟ 

آذری‌نیا: شهید محمد جهان‌آرا از نظر اخلاقی یک نمونه بارز مجاهد فی سبیل‌الله و رزمنده تلاشگر و دوست صمیمی، برادر، استاد و راهنمای بسیاری از همرزمان و دوستانش بود. 

با مجموعه‌‌ای که کار می‌کرد ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی داشت، هیچگاه از موضع فرماندهی با پرسنل تحت امرش برخورد نمی‌کرد، بیشتر در قالب رفاقت و برادری امورات را پیش می‌برد.

به نظر من با وجود سن و سال کمی که داشت یک استاد، راهنما و یک یاور بسیار نزدیک برای تمام بچه‌ها‌یی بود که با ایشان کار می‌کردند، رزمنده بودند و در جبهه حضور داشتند.

خیلی خوش برخورد، خوش سخن، گشاده‌رو، متواضع، فروتن و در عین حال بسیار خدا ترس و دلسوز بود. شهید جهان‌آرا ویژگی‌های اخلاقیش به گونه‌ای بود که از ایشان فرمانده‌ای را تربیت کرد که بر قلوب و بر دل‌های بچه‌هایی که با او کار می‌کردند، فرماندهی می‌کرد و اگر مطلبی را ایشان از هر پرسنل تحت امرش میخواست، همه با جان و دل به نحو احسن درخواست او را اجابت می‌کردند و پاسخگو باشند.

 فارس: نحوه فرماندهی شهید جهان‌آرا در جنگ چگونه بود؟

آذری‌نیا: همین ویژگی‌های اخلاقی محمد جهان‌آرا بود که باعث شد که در جنگ یک فرمانده موفق باشد. ما به خوبی به یاد داریم چه در مقاومت ۳۵ روزه خرمشهر و چه قبل از آن و چه در دوران بحران و چه در شرایطی که تحت عنوان خلق عرب در خرمشهر سازماندهی شده بود، اگر فرماندهی محمد جهان‌آرا نبود و اگر تدابیر و دستورات، حمایت و پشتیبانی بچه‌های تحت امرش نمی‌بود و آن نشاط و روحیه‌ را به افراد تزریق نمیکرد، نمیتوانستیم در دوران دفاع مقدس و در روزهای مقاومت دوام بیاوریم. 

در واقع اگر مدیریت و سازماندهی و نشاط و پیگیری‌های متعدد و حضور فعالانه محمد جهان‌آرا نبود، قطعا خرمشهر خیلی زودتر از اینها سقوط می‌کرد و ممکن بود که سرنوشت جنگ را هم تحت تاثیر قرار دهد اما اصالت، شجاعت، مهارت، تخصص، دلسوزی و پیگیری محمد جهان‌آرا باعث شد که رزمندگان با او هم‌قسم شوند و پیمان ببندند و بتوانند کاری را در خرمشهر انجام دهند به گونه‌ای که حادثه آفرینی کنند و جنگ را مدیریت کنند و امروزه زبانزد خاص و عام چه در داخل و چه در خارج از کشور است.

همین شجاعت و دلسوزی و پیگیری محمد جهان‌آرا در تاریخ جنگی ما بی‌ تاثیر نبود و به طور حتم نوع مدیریت ایشان باعث شد که ما سرنوشت جنگ را اینگونه که رقم خورده، رقم بزنیم.

فارس: ماجرای جمله معروفِ «بچه‌ها، اگر شهر سقوط کرد آن را دوباره فتح خواهیم کرد، مواظب باشید که ایمانتان سقوط نکند.» که توسط شهید جهان‌آرا بیان شد، چه بود؟ 

آذری‌نیا:  رژیم بعثی با دو لشکر پیاده زرهی و یک تیپ مهندسی وارد خرمشهر شد و توپ و مهمات را بر سر مردم شهر ریخت که به یاد دارم تعداد فراوانی از مردم بی‌گناه و مظلوم شهید شدند و پس از هجوم وحشیانه دشمن، بسیاری از مردم آواره شدند. 

رزمندگان در کوچه پس کوچه‌های شهر به مبارزه پرداختند ما در آن زمان حدود سه هزار نفر بودیم اما در مقابل دشمن 30 هزار نیروی انسانی داشت و از لحاظ توان نظامی و مهمات و سلاح در بهترین درجه قرار داشت و حمایت بیش از 30 کشور را به همراه داشت. 

اما ما در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح، هیچ امکانات و ادواتی نداشتیم. دوره‌های آموزشی کمتری را دیده بودیم و غالبا جوان بودیم اما با توکل و اراده بی‌نظیری ایستادگی و مقاومت می‌کردیم و گاهی به قلب دشمن می‌زدیم و با گرفتن اسلحه آنها با خودشان می‌جنگیدیم. 

ما در اوج خطر و آتش بودیم که در کوچه‌های خرمشهر با دست خالی در برابر تانک‌های رژیم بعثی ایستادگی می‌کردیم. در منطقه مولوی خرمشهر به همراه شهید سیدعلی حسینی با تانک عراقی درگیر شدم و این شهید والامقام در آن لحظه با آر‌پی‌جی حدود 6 تانک عراقی را منهدم کرد و یکی از تانک‌ها به سمت او شلیک کرد که ما تصور کردیم سیدعلی حسینی شهید شده است اما جان سالم به در برد. 

بعد از این جریانات برای استراحت به مدرسه‌ای اعزام شدیم که شب هنگام این مدرسه را به توپ بستند و تعدادی از نیروهای ما از جمله شهید محسنی‌فر و شهید سیدعلی حسینی به شهادت رسیدند که این اقدام باعث ناراحتی ما و به اوج رسیدن احساسات شد. 

اینجا بود که شهید جهان‌آرا برای روحیه دادن و دلداری به رزمندگان و نیروها آن جمله معروف را بیان کرد که: بچه‌ها، اگر شهر سقوط کرد آن را دوباره فتح خواهیم کرد، مواظب باشید که ایمانتان سقوط نکند. این شهید باز ادامه داد که از هیچ‌کس انتظار کمک نداشته باشید و او بارها در این مواقع اسم خیانت را به زبان می‌آورد. 

فارس: خیانت؟ 

آذری‌نیا: بله خیانت. تجهیزات و نیروی کامل دشمن از یک طرف و خیانت‌های داخلی از سوی بنی‌صدر در طرف دیگر موجب شد که شهر سقوط کند. بنده بارها از شهید جهان‌آرا بحث خیانت را شنیدم یک مرتبه در 10 مهر و یک مرتبه در 24 مهر که خرمشهر در این روز به خونین‌شهر نامگذاری شد. 

در روز 24 مهر دشمن بسیاری از مناطق شهر را به تصرف درآورد و جنگ تن به تن شده بود در آن حادثه تعدادی به شهادت رسیدند و تعدادی مجروح شدند ولی متاسفانه ما حمایت نمی‌شدیم. 

بنده عازم سپاه آبادان شدم و در اتاق مخابرات حضور پیدا کردم که به شدت اصرار داشتم با رئیس جمهور بنی‌صدر ارتباط تلفنی برقرار کنم، تماس برقرار شد و فردی جواب بنده را داد، خواستم با بنی‌صدر صحبت کنم اما پذیرفته نشد که با اصرار فراوان با رئیس دفتر او صحبت کردم و مشکلات و درگیری و کمبود را به او اطلاع دادم اما او در پاسخ به بنده گفت که با چوب و سنگ مقاومت کنید! در حالی که جوانان ما در حال پرپر شدن بودند و این صحبت داغ دل ما را بیشتر کرد. 

من پس از این قضیه به خرمشهر برگشتم و با شهید جهان‌آرا دیدار کردم و داستان و ماجرا را به اطلاع او رساندم. شهید جهان‌آرا دستان خود را روی سرش قرار داد و با بغض و اشک به من گفت که این‌(بنی‌صدر) در حال خیانت است!

فارس: به عنوان سوال پایانی، اگر شهید جهان‌آرا امروز از مسؤولان بود، به نظر شما چگونه به مردم خدمت می‌کرد؟ 

آذری‌نیا: البته که شهید جهان‌آرا عاشق شهادت بود و دوست داشت به آرزویش برسد و رسید، با توجه به روحیات جهادی که از شهید سراغ داشتم، او به نحواحسن کار خود را پیش می‌برد و می‌توانست به مردم خدمت خالصانه کند. 

اما از سوی دیگر قضیه به نظرم شهید جهان‌آرا نمی‌توانست موفق شود چرا که با توجه به نوع مدیریت فعلی در کشور، جهان‌آرا تحمل نمی‌کرد که به مردم سخت بگذرد و راضی نبود که مردم در گرفتاری و مشقت باشند و این همان چیزی است که می‌توانست از او یک فردی را به وجود بیاورد، که منزوی شود.

قطعا او اگر بود، با این مسائل و مشکلات و سوء‌مدیریت‌های در جامعه بسیار اذیت می‌شد و نمیتوانست یک فرد موفقی باشد مگر اینکه مانند دیگر مدیران در برابر ناکارآمدی‌ها سکوت می‌کرد یا قدرت را به نفع خود و اطرافیان خود رقم می‌زد که این از شخصیت این شهید والامقام به دور بود. 

بر همین اساس آن چیزی که خداوند برای محمد جهان آرا مقدر کرد بهترین و زیباترین نوع سرنوشتی بود که برای او رقم خورد و آن شهادت بود، اعتقاد من این است که جهان‌آرا خوب زندگی کرد و خوب از دنیا رفت و امیدواریم که این شهادت نصیب همه ما شود و در پیشگاه شهدا شرمنده نشویم.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید جهان آرا خرمشهر سپاه پاسداران سپاه پاسداران شهید جهان آرا محمد جهان آرا جهان آرا آذری نیا بنی صدر بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما تصویر فردای جامعه است/ آوینی اول منتقد خود بود

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست از مجموعه نشست های هفته هنر انقلاب اسلامی با محوریت سیر تحول اجتماعی هنر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و کارشناسان همچون مجید شاه حسینی، علی اصغر فهیمی فر و احمدرضا معتمدی در دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.

پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی، مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر، مطرح کرد: شهید مرتضی آوینی انسان سالکی بود که تجربه زیسته خود را به گونه ای با مهارت های از قبل آموخته خود در هم آمیخته و مجموعه ای جذاب از جنس محضریت ایجاد کرد که تا امروز دانشجویان و هنردوستان آن را دنبال می‌کنند؛ مسیر طی شده آوینی یک سلوک بود. مسیر هنرمند همین است و در منشور هنرمندان امام خمینی (ره) هنرمند در قیاس با شهید معرفی می‌شود و هنر نفسی می‌خواهد از استاد به شاگرد جاری شود و جهانی از استاد به شاگرد منتقل شود.

وی در ادامه با یادآوری تعبیر آوینی مبنی بر تشبیه سالن سینما به اتاق عمل، گفت: مخاطب همچون فرد بیهوش در اتاق عمل، بیهوش در جهان مجاز فیلم است و از خود اختیاری ندارد لذا به تعبیر آوینی سینما «محضر» است و جایی که جراحی روح در ابعاد صد نفر یا چند میلیون نفر اتفاق می افتد؛ مبدعان سینما هم این را می دانستند که مخاطب برای آن‌که در جهان مجازی غرق شود هر آنچه او را به جهان واقعی متصل می‌کند از خود زایل خواهد کرد.

رییس فرهنگستان هنر با اشاره به اعتقاد آوینی به فضای محضریت، عنوان کرد: این جهانی است که آوینی داشت و در کتاب «آیینه جادو» و «سینمای اشراقی» به آن اشاره کرده است و این نگاه در اساتید همین دانشگاه نظیر دکتر زرشناس نیز تبلور دارد و معتقد به فضای محضریت در سینما هستند؛ ما در تماشای فیلم، خرد خودآگاه را به اراده خود خاموش می‌کنیم تا فیلم ببینیم و دیگر نمی‌گوییم این روابط فیلم اعتباری است.

تصویر بر پرده سینما تصویر امروز جامعه نیست بلکه تصویر فردای جامعه است و جهان آینده را خلق می‌کند. سینما نقشه فردا استوی افزود: کسی که می‌خواهد جهان مجاز خود را خلق کند باید ویژگی هایی داشته باشد و بتواند آن جهان را به شما بقبولاند، مجازنمایی سینما نه خوب است نه بد بلکه مهم است که از آن چه بهره ای می‌گیریم؛ تصویر بر پرده سینما تصویر امروز جامعه نیست بلکه تصویر فردای جامعه است و جهان آینده را خلق می‌کند. سینما نقشه فردا است نه صرفا، هنر، رسانه و تجارت. به نقشه بالای سر بافنده قالی شبیه است که در نهایت به قالی تبدیل می‌شود، از همین رو خوب است مفهوم حقوق معنوی مخاطب دنبال و نظام حقوق معنوی مخاطب شکل گیرد.

پس از این علی اصغر فهیمی فر با تاکید بر این‌که سینمای ما یک روند نزولی را دنبال می‌کند، عنوان کرد: وضعیت فعلی سینما با سینمای ملتی که ادعای جهانی دارد خیلی فاصله دارد اما باید بررسی کنیم با توجه به این‌که سایر هنرها مسیر رشد و کمال داشته اند چرا سینما به این حال و روز افتاده است. با توجه به موضوع این جلسه باید بررسی کنیم نسبت هنر و اجتماع چیست و نسبت هنر با انقلاب چیست؟ باید فرهنگی در راستای انقلاب شکل گرفته و این فرهنگ منجر به تحول اجتماعی شود و هنر هم از این امر وام گرفته و به خلق اثر بپردازد.

وقتی تفکر نیست، هنر نازل می‌شود و به دست افراد سودجو برای تولید آثار سخیف و پر کردن جیب های خود می افتد و متاسفانه سینما امروز ما گرفتار این وضعیت شده است، رابطه هنر و اخلاق یک رابطه همیشگی استوی با اشاره به اتحاد هنر و اخلاق، افزود: فرم و ابداعات در خلا به وجود نمی آید، زمانی که تفکر باشد هنر بروز می‌کند و وقتی تفکر نیست، هنر نازل می‌شود و به دست افراد سودجو برای تولید آثار سخیف و پر کردن جیب های خود می افتد و متاسفانه سینمای امروز ما گرفتار این وضعیت شده است. رابطه هنر و اخلاق یک رابطه همیشگی است، اخلاق و هنر اتحاد دارند و اخلاق ضمیمه فرم نمی‌شود بلکه یک فرم اخلاقی داریم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از بزرگان منتقد سینما مطرح کرد: دریغ از یک نقد سینمایی که ریشه و تئوری را هدف گیرد. همه نقدها معطوف به فرم شده حال آنکه فرم ترجمه تئوری است در حالی که ما امروز با یک جهان مولتی مدیا مواجه هستیم.

وی در پایان در رابطه با حقوق معنوی مخاطب یادآور شد: اینکه یک مخاطب چقدر حق دارد در فرآیند شکل بخشی به هنر شرکت داشته باشد موضوع بحث حقوق معنوی مخاطب است.

شاه حسینی در پاسخ به این سوال که چرا آوینی تکثیر نشد، مطرح کرد: چون او یک اندیشمند بود و معمولا اندیشمندان به راحتی تکثیر نمی‌شوند. انسان ها محصول عزم و اراده و سلوکی که طی می‌کنند، هستند. آوینی نقد نشد، چرا که مثل جلال آل احمد خود اول منتقد خویش بود. او اول کسی است که بخشی از آثار خود را سوزاند و از کامران آوینی به مرتضی آوینی تبدیل شد. از سوی دیگر عموما آوینی را بعد از شهادت او شناختند و امروز نیز امثال آوینی هستند، اما ممکن است شناخته شده نباشند؛ انسان هایی که جهان درونی و ارتفاع روحی دارند هر کدام بالقوه می‌توانند در این عرصه بدرخشند.

وی در رابطه با صحبت‌های انجام شده با محوریت اخلاق، بیان کرد: ژان ژاک روسو به عنوان خالق کتاب، قراردادهای اجتماعی و وضع کننده نظام حقوق بشر در قرن هجدهم و فیلسوف اخلاق غرب شناخته می‌شود در حالی که باید کتاب «اعترافات» او را بخوانیم تا بفهمیم این واعض اخلاق، خود چه اخلاقی داشته است و در کتاب «اعترافات» چه می‌گوید اما در دوره ما حتی تعریف اخلاق و فلسفه آن مورد تعدی قرار گرفته و اخلاق در حد قراردادهای اجتماعی تنزل پیدا کرده است به عنوان مثال در قرن ۱۸ همجنسگرایی جرم بوده و الان چون به نحوی دیگر قرارداد شده مورد توجه قرار گرفته است؛ اخلاق از امر معنوی، اعتقادی و عرشی به قرارداد اجتماعی تنزل پیدا کرده است از همین رو باید در تعلیم هنر به جای تدریس مباحث تکنیکی از مبانی و فلسفه هنر شروع کنیم.

در تربیت متعلمان هنر، فضا از مباحث آموزشی مهم تر است و باید فضای پاکیزه در آموزش هنر شکل گیرد. جای این جنس از آموزش مبتنی بر فضای درست اندیشه ورزی خالی بوده است.این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مدیریت فضا ساز گمشده ای است که سال ها دنبال آن هستیم، ادامه داد: در تربیت متعلمان هنر، فضا از مباحث آموزشی مهم تر است و باید فضای پاکیزه در آموزش هنر شکل گیرد. جای این جنس از آموزش مبتنی بر فضای درست اندیشه ورزی خالی بوده است چون ما تنها تکنیک یاد گرفته ایم؛ فضای درست در آموزش هنر به این معنا است که خود فضا نظیر یک آهنربا برای براده های آهن موثر باشد.

شاه حسینی در پایان، گفت: اگر دهه ۶۰ را دهه خوبی می‌دانیم به این دلیل است که به‌واسطه مواردی نظیر دفاع مقدس این فضا وجود داشت و امروزه فضای اربعین به این صورت است؛ درد هنرمند و جهان هنرمند به عنوان شخصی که مخاطب را در جهان مجاز خود شریک می‌کند می‌تواند نظیر یک موکب بر مخاطب نور بتاباند و یا زشتی و پلشتی خلق کند.

در ادامه احمدرضا معتمدی با اشاره به اینکه ۱۲ سال در کنار آوینی بوده و تاکنون در مراسم آوینی صحبت نکرده است، گفت: علاقه نداشتم بحث ها و جدل های ما با آوینی عمومی شود، در این بین عده ای خود را نماینده آوینی معرفی کردند، آوینی از عرفای عصر حاضر است و در این دوره عرفان، به سبک چله نشنیی و خانقاه محقق نمی‌شود، اسلام آوینی، سنتی و خانوادگی نبود. او اسلام را عمیقا در زندگی خود انتخاب کرد و در این انتخاب مثل آینه صادق و شفاف بود.

وی با بیان این که، آوینی بنیان گذار سینمای مستند در سطح جهانی است، عنوان کرد: نگاه آوینی مهم بود؛ اندیشه ای که به حقیقت هستی خطور کند و جوانه های لطیفی را که در دل خشونت می‌روید به ما نشان دهد. نریشن های بی‌نظیر او، آوینی را به عنوان شاعر زندگی و شاعر سینما معرفی می‌کند. معتقدم اگر آوینی طبق نظریه آرنهایم تکیه بر صدا نداشت یقینا کیفیت تصاویر او خیلی بالاتر بود.

بحث این است که خود فیلم به مثابه فلسفه است، ممکن است فیلم کمدی، نوآر یا ... باشد اما فیلم می اندیشد و تفکر را منتقل می‌کنداین استاد دانشگاه در رابطه با فیلم دینی، گفت: از مجموع مباحثی که فیلسوفان دهه ۶۰ عنوان کرده اند، سینما به معنای فلسفه و اندیشه تعبیر می‌شود و بحث این است که خود فیلم به مثابه فلسفه است، ممکن است فیلم کمدی، نوآر یا ... باشد اما فیلم می اندیشد، تفکر را منتقل می‌کند، به تفکر وا می‌دارد، پرسش ایجاد می‌کند و انگیزه یافتن و جست و جو در مخاطب ایجاد می‌کند.

وی افزود: بحث سینمای دینی، گفتن یک آیه و بعضا غلط خواندن آن نیست، گام اول، فلسفه هنر است به این معنی که هنر چیست و چه کسی می‌ تواند راجع به هنر صحبت کند. گام دوم، فلسفه دین است و این‌که دین و رشته فلسفه دین که روی ماهیت دین کار می‌کند، چیست.

احمدرضا معتمدی در پایان با تاکید بر این‌که، سکته مغزی و قلبی همزمان او به دلیل این است که ۴۰ سال مواردی را عنوان کرده، اما کسی آن ها را قبول نمی‌کند، گفت: فیلم «نیاز» مصداق یک فیلم دینی و عصاره تفکر دینی است چرا که بدون حتی یک اشاره مستقیم، از نیاز به معنویت می گوید. همچنین فیلم «خانه دوست کجاست» نیز یک فیلم دینی است چرا که شریعت یعنی راه و اصل پیمودن مسیر است نه رسیدن به مقصد.

مجید شاه حسینی نیز در پایان این نشست گفت: این جلسه به مناسبت سال‌روز شهادت شهید آوینی برگزار شده است و آوینی نظرات جدی راجع به این ۲ فیلم داشت. نظر آوینی در رابطه با فیلم «نیاز» و «خانه دوست کجاست» کاملا متفاوت است، آوینی با «نیاز» همراه بود اما نگاهی نقادانه به کیارستمی داشت و به طور خاص «خانه دوست کجاست» کیارستمی را نقد کرده است. همچنین با «ایثار» تارکوفسکی زاویه جدی داشت؛ باید توجه کنیم مفاهیم مشترک است اما شاید در مصادیق اختلاف نظر وجود داشته باشد.

کد خبر 6079584

دیگر خبرها

  • سینما تصویر فردای جامعه است/ آوینی اول منتقد خود بود
  • تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است
  • «وعده صادق» فصل جدیدی در تاریخ نظامی جهان است
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالی اسرائیل را در هم کوبید
  • حرکت بزرگ سپاه اسلام امیدی در دل مستضعفان جهان ایجاد کرد
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره خطر نفوذی ها؛ چه کسانی از سفر سردار زاهدی باخبر بودند؟ عامل خیانت را پیدا کنید / به سازنده اس۳۰۰ و اس۴۰۰ اعتماد نکنید
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی در باره خطر نفوذی ها؛چه کسانی از سفر سردار زاهدی با خبر بودند؟ عامل خیانت را پیدا کنید / به سازنده اس۳۰۰واس۴۰۰اعتماد نکنید
  • شگفتی رسانه‌های عبری از خیانت اردن به جهان اسلام
  • واکنش هنرمندان به عملیات تنبیه دشمن متجاوز توسط سپاه پاسداران+آلبوم تصاویر
  • واکنش هنرمندان به عملیات تنبیه دشمن متجاوز توسط سپاه پاسداران