Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@14:13:57 GMT

ریسک ورود به بازار ارز

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۳۸۱۳

ریسک ورود به بازار ارز

خبرگزاری آریا - دلار نرخ شکننده‌ای دارد و بسیاری از معامله‌گران در موقعیت فروش قرار گرفته‌اند. اما در این شرایط برخی افراد بدون توجه به این تحولات، وارد بازار می‌شوند و هشدار ضرر و زیان معنادار برای آنها وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ایبنا ، بازار ارز این روزها با نوسان همراه است، از یکسو برخی از سرمایه گذاران بازار سرمایه برای جبران ضرر و زیان این روزهای بورس، گزینه ورود به بازار ارز را انتخاب کرده اند و در طرف دیگر، برخی از مردم از بیم کاهش ارزش پول خود، به یکباره وارد بازار ارز شده اند، اما غافل از اینکه، در ماه های اخیر، همواره شاهد عقب گرد نرخ ارز به ویژه دلار در نقاط حساس بازار بوده ایم و این امر برای افرادی که با نگاه سرمایه گذاری و کسب سود به این بازار آمده اند، جای هشدار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا شاخص ارزی همواره تحت تاثیر قدرت بازارساز قرار دارد و در شرایط کنونی، با توجه به توان بازارساز در سمت عرضه، پیش بینی افت نرخ دلار در نقاط حساس کنونی وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش نسبی صادرات نفت (طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین 400 هزار تا 1.5 میلیون بشکه در روز قرار دارد) و همچنین بازگشت رونق به صادرات غیر نفتی در دوران کرونا، چشم انداز افزایش درآمدهای ارزی و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی، بیش از هر زمان دیگری، مثبت است. روندی که بر کاهش نرخ ارز اثر مثبت خواهد داشت.
دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی نیز اخیرا در گفتگویی پیش بینی کاهش نرخ دلار را داشته و معتقد است صادرات نفت به میزان 500 هزار تا یک میلیون بشکه باز خواهد گشت و صادرات غیرنفتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در بهار 99 بین 30 تا 40 درصد کاهش یافته بود، با کنترل این ویروس دوباره به روند عادی خود بازخواهد گشت. این دو مورد می‌تواند جریان ورودی ارز به کشور را افزایش دهد و قیمت دلار را از نرخ های کنونی کاهش دهد.
اما آنچه در این شرایط اهمیت به سزایی دارد، توان بازارساز برای حضور پُرقدرت در بازار ارز است. بازاری که همواره با افزایش عرضه از سوی صرافی های بانکی و مجاز و همچنین بازگشت ارزهای صادراتی، روند نزولی را در پیش گرفته است و در این میان، افرادی که برای حفظ ارزش پول و کسب سود، تمام نقدینگی خود را به این بازار آورده اند، با شروع روند نزولی نرخ دلار، متضرر می شوند.
در حال حاضر، دلار در نقطه حساسی قرار دارد و به دلیل افزایش عرضه سنگین ارز، بسیاری از معامله گران در موقعیت فروش قرار گرفته اند. اما در این شرایط برخی افراد بدون توجه به این تحولات و هشدارهای کارشناسان، وارد بازار می شوند و با ضرر و زیان معناداری مواجه خواهند شد که جبران ناپذیر است.
آنچه همواره مورد تاکید بوده، ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار ارز است. بازاری که در این سال ها با عقبگرد و ریزش، ناآشنا نیست. به عنوان نمونه مهرماه 97، نرخ دلار از کانال 19 هزار تومانی در عرض چند روز، به نقاط بسیار پایین تر حرکت کرد و حالا در این شرایط، دوباره هشدار کاهش نرخ دلار از سوی کارشناسان و سیاست گذاران شنیده می شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازار ارز نرخ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی رشد نرخ ارز در دولت سیزدهم

متوسط افزایش ماهانه نرخ ارز در دولت سیزدهم تاکنون ۲.۸ درصد بوده در حالی که در دولت دوازدهم این رقم ۴ درصد بود.

به گزارش مشرق، بررسی مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم بیانگر بهبود چشمگیر آن نسبت به دولت دوازدهم است.

قیمت دلار در بازار غیررسمی در ابتدای دولت دوازدهم ۳۸۱۱ تومان بود که در ماه پایانی و در آستانه تحویل به دولت سیزدهم به ۲۵۵۳۰ تومان افزایش یافت. به عبارتی قیمت دلار در دولت دوازدهم ۶.۷ برابر شد.

متوسط رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود و بازار ارز با بیشترین افزایش تاریخی به دولت سیزدهم تحویل داده شد.

در ۲ سال و نیم نخست دولت سیزدهم قیمت دلار در بازار غیررسمی ۲.۳ برابر شده و متوسط رشد ماهانه آن ۲.۸ درصد بوده است. اما همانطور که ذکر شد متوسط رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود که به معنای کاهش ۳۰ درصدی آهنگ رشد قیمت دلار در دولت سیزدهم است.

در صورت تداوم روند رشد ۴ درصدی ماهانه نرخ ارز در دولت دوازدهم طی ۲ سال و نیم اخیر، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان می‌رسید در حالی که در دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ هزار تومان ثبت شد.

همچنین در صورت تداوم روند رشد ۴ درصدی ماهانه نرخ ارز در دولت دوازدهم، قیمت دلار در اواسط سال ۱۴۰۳ از ۱۰۰ هزار تومان عبور می‌کرد و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۳۰ هزار تومان و در پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید. در حالی که با فرض تداوم روند رشد ۲.۸ درصدی ماهانه نرخ دلار در دولت سیزدهم، تا پایان این دولت هم قیمت دلار به ۱۰۰ هزار تومان نخواهد رسید.

دامنه نوسان ماهانه قیمت دلار در دولت سیزدهم بسیار کمتر از دولت دوازدهم بوده است. در دولت گذشته در ماه‌های متعددی شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت دلار بودیم حتی در ۵ ماه هم قیمت دلار بیش از ۲۰ درصد فقط در یک ماه افزایش یافت. بالاترین افزایش ماهانه قیمت دلار در دولت گذشته مربوط به مرداد ۱۳۹۷ با ۲۶ درصد بود. این در حالی است که در دولت سیزدهم بالاترین افزایش ماهانه قیمت دلار مربوط به اسفند ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد است. به عبارتی بالاترین افزایش قیمت دلار در دولت سیزدهم تاکنون نصف رکورد دولت دوازدهم بوده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۰ درصدی رشد نرخ ارز در دولت سیزدهم
  • قیمت نفت بیش از یک دلار بالا رفت
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)