Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، از توزیع ۲۰۰ هزار ماسک رایگان بین نیازمندان و به همت مراکز افق بقاع متبرکه خبر داد.

خبرگزاری شبستان- آرزو یوسفی؛ بقاع متبرکه در کل کشور همواره محل رجوع و محل برآورده شدن حاجات و نیازهای مردم است که در کنار آن به کسب علم و دانش و برگزاری مراسم مذهبی پرداخته می شود، همچنین آموزش های مختلف دینی و فرهنگی و قرآنی در این اماکن صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امروز نیز در شرایط حساس مقابله با بیماری کرونا نقش این اماکن نسبت به دیگر نهادها کم رنگ نبوده است، در همین راستا، پخش مواد بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده در مناطق محروم و در تمامی نقاط استان از سوی این نهاد صورت گرفته است و به دلیل تعطیلی بقاع متبرکه در ایام نوروز، بودجه‌های فرهنگی این نهاد که در ایام نوروز به فرهنگ ‌سازی در زمینه وقف هزینه می‌شد، به تهیه و پخش مواد بهداشتی در میان مردم نیازمند اختصاص یافت.

 

برای اطلاع از جزییات خدمات و فعالیت های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به سراغ « حجت الاسلام علی اکبر صفری»، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی رفته ایم و در ادامه این مطلب صحبت های ایشان را می خوانیم.

 

*در شرایط کرونا چه میزان بخشودگی اجاره بهای موقوفات در خراسان شمالی داشتیم؟

با موافقت سازمان اوقاف و امور خیریه، دو ماه از اجاره بهای ۶۰ مستاجر رقبات استان به میزان بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال که در زمینه تجاری، آموزشی و اجتماعی فعالیت داشتند، به علت شیوع کرونا بخشوده شد.

 

این مبلغ مربوط به اجاره بهای ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ این مستاجران در بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه و جاجرم است و افرادی که اجاره را در این ماه‌ها پرداخت کرده بودند، به آنان عودت داده شد.

 

* اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی چه اقداماتی در حوزه مقابله با کرونا در استان داشته است؟

از محل عواید موقوفات، طرح مشارکت های مردمی و کمک خیران، نزدیک به 10 هزار بسته معیشتی و قریب به 200 هزار پرس غذای گرم در بین نیازمندان و افراد متضرر از کرونا توزیع شد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، 7 کارگاه تولید ماسک با محوریت بقاع متبرکه راه اندازی شد که تا کنون ۲۰۰ هزار عدد ماسک رایگان با همکاری نیکوکاران و به همت مراکز افق بقاع متبرکه، 500 گان ویژه پرسنل بیمارستان و پنج هزار لیتر مواد ضد عفونی رایگان در اختیار اقشار نیازمند قرار گرفته است.

در حال حاضر نیز در کارگاه تولید ماسک امامزاده سیدعباس بجنورد، برای 10 زن سرپرست خانوار، اشتغالزایی کرده و سفارش دوخت ماسک در این کارگاه پذیرفته می شود.

در بازه زمانی ایام محرم نیز ۲۱ هزار و ۳۰۰ عدد ماسک بین عزاداران حسینی در سطح استان و ۱۵۰ هزار و ۳۰۰ غذای گرم در تمامی مناطق استان بین نیازمندان با همکاری کمیته امداد، سپاه، مردم و خیرین توزیع شد.

امسال در قالب طرح «مهر تحصیلی» نیز هزار و 100 بسته لوازم تحریر از محل درآمد موقوفات و بقاع متبرکه به ارزش 120 میلیون تومان تهیه و بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

 

*خراسان شمالی چه تعداد موقوفه دارد و در سال جاری چه تعداد وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد؟

خراسان شمالی پنج هزار و 745 موقوفه دارد که شامل ۱۱هزار و 800 رقبه است.

در نیمه نخست پارسال ۲۸ وقف در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده بود و از ابتدای سال 99 تا کنون 13 وقف جدید در استان داشتیم، از این تعداد پنج فقره در شهرستان فاروج، چهار فقره در مانه و سملقان، سه فقره در بجنورد و یک مورد در جاجرم به ثبت رسیده که ارزش ریالی مجموع وقفیات سال جاری بیش از دومیلیارد تومان است.
 

*آیا در زمینه بهداشت و درمان نیز وقفی صورت گرفته است؟

با توجه به فرهنگ سازی صورت گرفته در بین آحاد جامعه و عموم مردم و خیران، نیات واقفان در وقف های جدید نشان می دهد که آنان نسبت به سال گذشته از لحاظ کیفیت و به روز بودن زمینه وقف ها رشد مطلوبی داشته اند.

شاخص ترین وقف ثبت شده سال جاری، وقف یک قطعه زمین زراعی در روستای ینگه قلعه بجنورد به مساحت ۲ هزار و ۲۲۵ متر مربع است که واقف آن را در درجه نخست با نیت تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای نیازمندان و عزاداران سیدالشهدا وقف کرده که بعد از مهار کرونا درآمد این موقوفه صرف تهیه جهیزیه نیازمندان، دارو و درمان بیماران نیازمند خواهد شد.

 

*در خراسان شمالی چه تعداد بقعه متبرکه داریم و در چه تعداد از آن ها مراکز فرهنگی افق راه اندازی شده است؟

در خراسان شمالی 168 بقعه متبرکه داریم که از این تعداد 40 امامزاده شاخص است.

در سال 98، تعداد دو مرکز افق در محل امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) شهرستان بجنورد و امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان دایر شد. در سال جاری نیز این مراکز در 25 بقعه متبرکه دیگر راه اندازی شد.

مراکز افق در واقع در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه آن بقعه متبرکه و شهرستان تلاش می کنند که منابع مالی این مراکز منطبق با موقوفات و از محل اجرای نیات واقفین و کمک‌های مردمی و هزینه 20 درصد فرهنگی بقاع متبرکه است.

 

 

 

 

پایان پیام/140

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقابله با کرونا بجنورد خراسان شمالی سازمان اوقاف و امور خیریه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی بین نیازمندان بقعه متبرکه بقاع متبرکه چه تعداد توزیع شد سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید رئوف تقوی سرپرست ستاد استان در خصوص توزیع گوشت در بین نیازمندان بیان کرد: طرح ملی توزیع «گوشت قربانی مشارکتی» توسط مؤسسه فرهنگی حضرت خدیجه (س) قم و خیرین برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرایی شد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین ادامه داد: بر این اساس با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، خانواده‌های نیازمند شناسایی و یک هزار بسته گوشت قربانی در بین این خانواده‌های عزتمند در مناطق محروم توزیع شد.

وی خاطر نشان کرد: دستگیری از محرومان و نیازمندان در روایات مختلف در دین اسلام مورد تأکید است که امیدواریم این اقدام که گامی هرچند کوچک در کمک به معیشت محرومان است، مورد رضایت پروردگار متعال قرار گیرد.

کد خبر 6086081

دیگر خبرها

  • ‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی
  • ۱۲۰۰ بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد
  • اهدای ۴۰۰ کیسه آرد رایگان به نیازمندان در بشاگرد
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • ۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان توزیع شد
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • توزیع ۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • توزیع هزار بسته معیشتی بین نیازمندان بخش شیبکوه