Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: پس از شیوع کرونا و کاهش فروش صنایع‌دستی، ۶۴ میلیارد تومان از اقلام تولیدی در انبارها و کارگاه‌ها دپو شده است.

امیر ارجمند در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز جهانی گردشگری، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا بهترین فصول فروش صنایع‌دستی و رونق گردشگری را از دست دادیم و حجم قابل توجهی از هزینه‌های دریافت شده برای تورهای نوروزی و دفاتر خدمات مسافرتی عودت داده شد و به جد متضرر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه رغبت نداشتن مردم برای استفاده از خدمات گردشگری و نگرانی بابت ابتلا به ویروس کرونا سبب کاهش چشم‌گیر گردشگران شده است، بیان کرد: همچنین تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌ها با زیانی که متحمل شدند، توان پرداخت حقوق و بیمه را ندارند و به فکر تعدیل نیرو افتادند اما سعی کردیم با ارائه تسهیلات و استمهال بیمه‌ای، از تعدیل نیرو جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۴ میلیارد تومان اقلام تولیدی صنایع‌دستی در انبارها و کارگاه‌ها دپو شده است، عنوان کرد: با توجه به آمارهای رسمی ۲۰۰۰ صنعتگر در حوزه صنایع‌دستی استان فعال هستند و در آمارهای غیررسمی نیز ۴۰۰۰ نفر دیگر در این رسته فعالیت دارند که در مجموع ۶۰۰۰ نفر از این محل ارتزاق می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، ارائه تسهیلات از طریق سامانه کارا را یکی از راهکارهای دولت برای جبران ضرر ناشی از کرونا دانست و گفت: بیش از ۸۰۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند و به ازای هر بیمه ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت شده است. البته اقشار آسیب‌پذیر احصا شدند و به شکل ماهیانه یا فصلی و به طور محدود کمک‌های بلاعوض به آن‌ها اعطا می‌شود.

این مسئول یادآور شد: ۴۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در استان وجود دارد که حتی با وجود کاهش خرید، با افزایش قیمت‌ها سرمایه آن‌ها افزایش می‌یابد که نمی‌توان آن‌ها را خیلی متضرر از کرونا دانست و حتی می‌توان به سمت فروش‌های اینترنتی و روش‌های جدید رفت.

ارجمند با اشاره به اینکه احصای آمار در بخش گردشگری دشوار است؛ چراکه در حوزه گردشگری بخش‌های مختلفی از جمله حمل و نقل، واحدهای فروش، اغذیه‌فروشی‌ها و مراکز اقامتی درگیر هستند، تصریح کرد: ۱۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان داریم که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها طی شش ماه گذشته هیچ درآمدی نداشتند.

وی ظرفیت اشغال مراکز اقامتی در سه ماهه نخست امسال را ۳ درصد عنوان کرد و افزود: طی شش ماهه اول امسال نیز ظرفیت اقامت در تاسیات گردشگری به ۱۷ درصد رسید و این در حالی است که سال‌های گذشته در نیمه نخست سال بیش از ۷۰ درصد تخت‌ها اشغال می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: فروش بلیت در موزه‌ها نیز پس از شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است؛ به طوری ‌که در سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش بلیت در بنای تاریخی گنبد سلطانیه داشتیم و این رقم امسال به ۱۰۰ میلیون تومان هم نرسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان استانی اقتصادی میراث فرهنگی صنایع دستی صنایع دستی استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: این اداره‌کل در نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران (اکسپو) حضور فعال خواهد داشت.
علیرضا جیلان تأکید کرد: افزون‌بر دو هزار و ۵۰۰ میهمان خارجی شامل سفیران و سرمایه‌گذاران از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این اداره‌کل امسال برای دومین سال متوالی در نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران (اکسپو) شرکت می‌کند.
جیلان گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی کشور (اکسپو) از روز شنبه هشتم اردی‌بهشت‌ماه جاری کار خود را آغاز می‌کند.
وی یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در غرفه ۴۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان سرمایه‌گذاران خارجی برای ارائه توانمندی‌های صادراتی است.

دیگر خبرها

  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • برنامه‌ریزی برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی گردشگری
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز