Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکرخدا گودرزی مدرس، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر، در خصوص درگذشت هنرمند پیشکسوت تئاتر عباس جوانمرد، به خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عباس جوانمرد، آقای خاص و تأثیرگذار تئاتر ایران بود؛ نمونه بارز این تاثیرگذاری تأسیس تئاتر ملی بوده است.

بازیگر سریال «شهرزاد» ادامه داد: عباس جوانمرد برای تدریس در یک دوره‌ گویندگی به تلویزیون دعوت شد و در آنجا طرح تئاتر تلویزیونی را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شش گروه زیر نظر ایشان تشکیل شد و این گروه‌ها اولین تئاتر تلویزیونی را ضبط کردند که در شبکه سه پخش شد.

کارگردان نمایش «راه مهر راز سپهر» تصریح کرد: عباس جوانمرد و گروهش در دوره طلایی تئاتر تأثیر بسزایی داشتند و فقدان ایشان برای جامعه تئاتر درد بزرگی است. مخصوصاً اینکه در غربت فوت کردند و فقط همسرشان آنجا بودند.

بازیگر فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» اضافه کرد: وقتی مدرسه تئاتر بهمن را تاسیس کردم، برای تدریس از آقای جوانمرد دعوت کردم؛ زمانی که آقای همت مدیر گروه دانشگاه سوره و من هم قائم مقام ایشان بودم، این دانشگاه نیز از حضور عباس جوانمرد بهره‌مند شد.

یادداشت این کارگردان برای هنرمند فقید «عباس جوانمرد» به این شرح است:

دوشنبه هفتم مهر تلخ می‌ماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! در این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی را از دست داد؛ تئاتری بر آمده از نشانه‌ها و مولفه‌های بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی می‌زد از جنس دوران و زمانه‌ خودش! تئاتر ایران تا قبل از گروه هنر ملی بزرگانی چون عبدالحسین خان نوشین، گرمسیری و سرکیسیان را دیده بود، اما هیچ کدام به اندازه عباس جوانمرد روحیه و دغدغه تئاتر ملی نداشتند.

البته این مسئله به تنهایی به خود جوانمرد محدود نمی‌شود، جوانمرد برآمده و مسئول دورانی است که دغدغه ملی و دفاع از منافع ملی به عنوان مهمترین هدف و آرزوی اکثر قریب به اتفاق اقشاری است که در آن دوران به سر می‌بردند. مسئله‌ منافع ملی با سیاست و اقتصاد و هنر گره خورده بود و باید تئاتری پا می‌گرفت که آشنا باشد با مصائب و مشکلات جامعه. پرسوناژهایش از جنس مردم کوچه و بازار باشد و جایگاهش برآمده از فرهنگ و هنر ایرانی. بر این پایه بود که گروه هنر ملی شکل گرفت و افرادی دور هم گرد آمدند که دوران طلایی تئاتر را رقم زدند. دورانی که در همه زمینه‌ها از نمایشنامه نویسی تا کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه تحولی در تئاتر ایران ایجاد شد و اولین حضور بین المللی تئاتر ایران با گروه هنر ملی و نمایش بلبل سرگشته آغاز شد.

عباس جوانمرد نه تنها پیشگام و سرپرست گروه تئاتر هنر ملی بود بلکه بنیانگذار تئاتر تلویزیونی نیز بود. تئاتری که ۶ گروه تئاتری را به سرپرستی بزرگان تئاتر آن روزگار، عزت الله انتطامی، خلیل دیلمقانی، علی نصیریان، جعفر والی، حمید سمندریان، رکن الدین خسروی و خود آقای جوانمرد تشکیل داد و در نوروز ۱۳۳۹ اولین تئاتر تلویزیونی از شبکه ۳ پخش شد و تا پایان سال ۱۳۳۹ سی و پنج نمایشنامه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای از تلویزیون پخش شد و مخاطبان تئاتر به صورت چشمگیری افزایش یافت. اولین کار گروه تئاتر هنر ملی سه تک پرده ای، "درد دل آمیز یدالله"، "مرده خورها" و "افعی طلایی " در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ در تالار فارابی هنر‌های زیبا روی صحنه رفت. میراث گرانبهای عباس جوانمرد برای تئاتر ایران ماندگار است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر ایران هنرهای نمایشی تئاتر تلویزیونی عباس جوانمرد تئاتر ایران هنر ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۵۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «گنجشک مفرغی» روایتی درباره‌ی عشق و آرزو در فضایی میان خیال و واقعیت است. این نمایش‌نامه‌ که تازه‌ترین نوشته‌ی شهرام‌ کرمی‌ به حساب می‌آید؛ به‌زودی با بازی اصغر همت در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر اجرا می‌شود.

تمرینات این نمایش از سال گذشته آغاز شده است و مراحل آماده‌سازی آن طی می‌شود. و سایر بازی‌گران و طراحان نمایش نیز به‌زودی‌ معرفی خواهند شد.


آخرین نمایشی که به نویسندگی‌ و کارگردانی شهرام‌ کرمی و توسط گروه تئاتر شایا اجرا شده‌ است به شش سال پیش و اجرای نمایش « چه کسی سهراب را کشت؟» در مجموعه تئاتر شهر برمی‌گردد. این کارگردان پیش از این هم نمایش خروس می‌خواند را در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر به صحنه برده است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898230

دیگر خبرها

  • عباس‌زاده: تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا می‌برد/ سوءتفاهمات بین دو کشور باید برطرف شوند+ فیلم
  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  • تئاتر بچه‌های مسجد فرآیندمحور است/ دنبال چیدن میوه آماده نیستیم
  • باریکن تأثیرگذار استقلال تذکر جدی گرفت
  • علم در دست فردی تأثیرگذار است که با امید حرکت کند
  • عباس عبدی بررسی کرد؛ تفاوت سه سال اول دولت رئیسی با روحانی
  • عباس عبدی: شاخص‌های ۳ سال اول دولت رئیسی عقب‌تر از ۳ سال اول دولت روحانی است