Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@19:17:55 GMT

بیماری قلبی همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۵۱۴۷

بیماری قلبی همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دکتر سیدمحمود صدربافقی،پیش از ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی قلب با بیان این‌که بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین علت مرگ و میر درکشور است، اظهار کرد: ورود بیماری کویید ۱۹ هم نتوانسته جایگزین مرگ و میر بیماری‌های ناشی از عارضه قلبی شود.

وی بیماری قلبی را ناشی از عوامل مختلف فردی و اجتماعی دانست و افزود: نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی عمومی نسبت به عوامل تأثیرگذار در ابتلا به بیماری‌های قلبی حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در ادامه با بیان این‌که مرکز تحقیقات قلب حدود ۲۰ سال پیش به منظور شناسایی عوامل ابتلا به بیماری قلبی در استان یزد راه‌اندازی شده است، گفت: شناخت انواع بیماری‌های قلبی، بررسی راهکارهای درمانی و احصاء نشانه‌های بیماران قلبی از دیگر وظایف تعیین شده برای مرکز تحقیقات قلب در یزد است.

دکتر صدربافقی شناخت فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی در جامعه را از جمله مهمترین الزامات اجرایی برای کاهش ابتلا به بیماری قلبی دانست و بیان کرد: افراد جامعه لازم دارند که بدانند درستی و راستی‌ها چیست و وظیفه کادر درمان در حوزه پیشگیرانه حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که تمام فاکتورهای روزمره زندگی بر روند سلامت افراد جامعه تأثیرگذار است، تصریح کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی مشخص می‌کند که برای پیشگیری از افزایش ابتلا به این نوع بیماری چه اقداماتی باید از سوی مسئولان انجام شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌که تغییر غلط سبک زندگی در ایران بیماری‌ساز شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهمترین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی ناشی از تنگی عروق در بدن افراد است که می‌تواند از دوره نوجوانی و جوانی در بدن انسان ایجاد و در نهایت در زمان پیری منجر به مرگ افراد به دلیل عارضه قلبی شود.

وی در پایان افزایش فشار خون، عدم تحرک، دیابت، افزایش چربی، آلودگی‌های محیطی، افسردگی‌ها و استرس‌های مزمن را از جمله عوامل تأثیرگذار در ایجاد بیماری‌های قلبی دانست و بیان کرد: کاهش میزان مصرف نمک از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از بروز بیماری قلبی است.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: یزد علوم پزشکی یزد مرکز تحقیقات قلب بیماری های قلبی بیماری قلبی مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاق ها، عصرها ورزش کنند

به گزارش مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان دانشگاه سیدنی استرالیا نشان می‌دهد که انجام بیشتر فعالیت‌های بدنی در طول شب بیشترین فواید سلامتی را برای افراد چاق دارد.

مطالعه اخیر گزارش می‌دهد که بیش از ۱ میلیارد نفر در جهان به چاقی مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود که این تعداد به طور بالقوه تا سال ۲۰۵۰ به ۴ میلیارد نفر برسد.

«آنجلو ساباگ»، محقق و فیزیولوژیست ورزشی در دانشگاه سیدنی استرالیا، گفت: «اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر مهم برای بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها است».

یکی از عوامل کلیدی عوارض مرتبط با چاقی، مقاومت به انسولین است - وضعیتی که در نهایت منجر به سطح بالای گلوکز خون و دیابت نوع ۲ می‌شود. ساباگ گفت: «داشتن سطوح بالای گلوکز خون می‌تواند آسیب فاجعه بار به سیستم قلبی عروقی ما وارد کند و منجر به نارسایی اندام شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۳۰۰۰۰ نفر بالای ۴۰ سال را تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان دچار چاقی بودند و حدود ۳۰۰۰ نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند.

محققان سطح فعالیت بدنی آن‌ها را در صبح، بعدازظهر و عصر طی حدود هشت سال زیر نظر داشتند.

در پایان مطالعه، دانشمندان دریافتند افرادی که بیشتر فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید خود را بین ساعت ۶ بعد از ظهر تا نیمه شب انجام می‌دادند کمترین خطر مرگ زودرس و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را داشتند.

هم فعالیت بدنی متوسط و هم شدید، ضربان قلب و تنفس فرد را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از فعالیت بدنی متوسط عبارتند از:

• پیاده روی سریع

• چمن زنی

• بلند کردن وزنه

• شنا کردن

انواع فعالیت بدنی شدید عبارتند از:

• دویدن

• بیل زدن

• ایروبیک

• بازی فوتبال یا بسکتبال

ساباگ گفت: «نتایج ممکن است تا حدودی با بهبود تنظیم متابولیک قلبی مرتبط با انجام فعالیت بدنی در طول شب توضیح داده شود، نظریه‌ای که توسط مطالعات بالینی اخیر پشتیبانی می‌شود.»

او توضیح داد: «بدن ما در شب بیشترین مقاومت را به انسولین دارد و برای کسانی که نمی‌توانند انسولین بیشتری برای جبران آن تولید کنند انجام فعالیت بدنی در این زمان ممکن است مقداری از مقاومت طبیعی به انسولین در شب را جبران کند.»

ساباگ افزود: «علاوه بر این، یافته‌های اخیر یک مطالعه بالینی کوچک‌تر نشان داد که ورزش در اواخر روز منجر به بهبود بیشتر فشار خون می‌شود، که یک عامل خطر مهم برای مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی عروقی است.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور 
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • این افراد بیشتر در معرض حملات قلبی هستند